LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] doorgeven maten tbv projectbouw

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
potentiele_klant
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2007 15:25

doorgeven maten tbv projectbouw

Ongelezen bericht door potentiele_klant »

Onlangs hebben we een huis gekocht in een project, dat zonder keuken wordt opgeleverd. Het huis is over iets meer dan een jaar pas klaar, maar toch moeten we zeer binnenkort al doorgeven waar de leidingen voor de keuken moeten komen. Dit houdt in dat wij ineens heel snel moeten beslissen over een keuken.

We hebben een ruwe schets van een keukenleverancier gekregen met offerte, maar geen echte tekening. Deze zou ons pas worden geleverd als we de opdracht zouden plaatsen. Het werd ons afgeraden om op basis van deze ruwe schets door te geven waar de leidingen (m.n. de riolering en waterleidingen) moeten komen. Is dit werkelijk onverstandig of is dit een truc om ons sneller te laten beslissen? De kastjes hebben toch standaard maten, dus zou het uit te rekenen moeten zijn zou ik zeggen.

Kan iemand ons hierover adviseren?

Mvg

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: doorgeven maten tbv projectbouw

Ongelezen bericht door 16again »

Hoe denk je dat de verkoper te werk gaat als de situatie andersom is?
Als je eerst nog in een bestaande woning de positie van bestaande leidingen wil nameten, alvorens de opdracht te ondertekenen?

Dan is er geen enkele belemmering, wordt het water met flexibele slang aangesloten en is er ruimte onder de kast om afvoer etc om te leggen....

OmeBen
Berichten: 91
Lid geworden op: 03 okt 2006 22:08

Re: doorgeven maten tbv projectbouw

Ongelezen bericht door OmeBen »

Beslissen doe je op het moment dat jou het uitkomt.

Wel is het zo dat een aannemer een sluitingsdatum heeft voor aanlevering van een installatietekening. Meestal rekent een aannemer behoorlijk wat extra kosten voor dit meerwerk. Wel makkelijk en soms ook de enige manier om leidingen gelijk goed weg te werken.
In sommige gevallen is het zeker aan te raden dit extra werk door de aannemer te laten uitvoering

- appartementen in het bijzonder icm eiland keukens
- woningen zonder kruipruimten

Een keukenzaak maakt vaak pas een installatietekening nadat u een opdracht heeft gegeven. Niet om u onder druk te zettten om nu al te kopen, maar om praktische redenen. Wanneer er namelijk nu al een installatietekening wordt gemaakt en u wijzigt nog 8 keer tussen nu en 1 jaar dan is de installatietekening niet meer actueel. Een keukenzaak is verantwoordelijk voor de aangeleverde installatietekening en wil van u zekerheid.

keukenklepper
Berichten: 600
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:20

Re: doorgeven maten tbv projectbouw

Ongelezen bericht door keukenklepper »

:lol:
Laatst gewijzigd door keukenklepper op 16 feb 2010 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

potentiele_klant
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2007 15:25

Re: doorgeven maten tbv projectbouw

Ongelezen bericht door potentiele_klant »

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Tot zover is het wel duidelijk. Ik zal er dan maar bij vermelden dat het inderdaad gaat om een sluitingsdatum van de aannemer. Het betreft geen eilandkeuken en geen appartement dus dat is het probleem niet.

Ik begrijp ook de praktische reden van de keukenzaak, maar aan de opstelling willen we niets wijzigen. Het gaat er alleen om dat we qua type keuken en prijs nog niet 100% zeker zijn.

We hebben wel een goed gesprek gehad met een goed gevoel, maar we willen nog wel ergens vergelijken.

Klepper heb je een e-mailadres waar ik je kan bereiken, dan kan ik de offerte voorleggen.

keukenklepper
Berichten: 600
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:20

Re: doorgeven maten tbv projectbouw

Ongelezen bericht door keukenklepper »

:lol:
Laatst gewijzigd door keukenklepper op 16 feb 2010 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: doorgeven maten tbv projectbouw

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Potentieel,

Gewoon rustig rondkijken. De nieuwe woning is geen appartement en heeft dus waarschijnlijk een kruipruimte. Het verleggen van leidingen is dan een eitje.

Het zou wel mooi zijn om een foto te maken van het leidingwerk voordat cementvloeren en koofjes worden aangebracht. Dat scheelt zoekwerk naar de leidingen.

Laat je niet gek maken. We regelen zelfs vloerverwarming voor de klant, welke dan na de oplevering wordt ingefreesd zonder dat er een leiding geraakt wordt. Er is geen probleem waar na de oplevering geen oplossing voor zou zijn.

mvg

potentiele_klant
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2007 15:25

Re: doorgeven maten tbv projectbouw

Ongelezen bericht door potentiele_klant »

Ik begrijp wel dat het kan, maar wat is het kostenplaatje aan het verleggen van leidingen etc? Het gaat er ook om of er geen leiding of afvoer loopt waar dan precies de wand van een keukenkastje zou moeten komen of iets dergelijks.

Maar met name het kostenplaatje, aangezien ons budget niet torenhoog is scheelt elke 500-1000 euro. Wat je uitspaart met het verleggen van leidingen kun je mooi steken in een quooker of apothekerskast.

mvg

twijfel
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 aug 2007 10:14

Re: doorgeven maten tbv projectbouw

Ongelezen bericht door twijfel »

Is het verleggen van de leidingen door jullie aannemer gratis, of moet je er gewoon voor betalen? Mocht het gratis zijn dan kun je aan de hand van je opstelling toch al wel redelijk bepalen waar de aan/afvoer moet komen, iets speling heb je daar, lijkt mij, toch wel in. Wij laten het leidingwerk door de aannemer gewoon op de standaard plaats afdoppen en na oplevering door een ander bedrijf verleggen. Bij ons wil de aannemer het leidingwerk alleen op de juiste plaats leggen als de keuken bij de projectleverancier wordt gekocht. Omdat wij voor een andere keukenzaak hebben gekozen moet je het dan zowiezo zelf maar uitzoeken. We hebben nu wel alle tijd gehad om na te denken over de keuken en de prijs voor al het leidingwerk verleggen valt ons heel erg mee. We zijn i.i.g. veel goedkoper uit dan mensen uit ons project die wel alles door de aannemer laten uitvoeren.
suc6!

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: doorgeven maten tbv projectbouw

Ongelezen bericht door GWTE »

Hoe langer je potentiele_klant blijft hoe meer problemen je krijgt. Je bent duidelijk niet technische ingesteld dus zoek snel een goede keukenleverancier die het hele project kan begeleiden, dat voorkomt veel problemen en kosten, geloof me....

hark
Berichten: 447
Lid geworden op: 19 dec 2006 11:41

Re: doorgeven maten tbv projectbouw

Ongelezen bericht door hark »

@ potentiele_klant :

Zal ik dan maar de belangrijkste tipe geven ??

Daar komt ie :
Niet bij een Mandemakers Groep en vrienden kopen zoals daar zijn o.a.
Mandemakers / Piet Klerckx / Keukenconcurrent / Bruynzeel / Grando / Keukenstunter etc.
Bij deze zaken (en ook bijvoorbeeld bij Keller ) moet je het gehele bedrag voor aflevering betaald hebben!! Trap daar niet in ( tenzij je vooruitbetalen natuurlijk prettig vind )
Ook doen dit soort zaken moeilijk met het aansluiten van de keuken.
Natuurlijk monteren ze de keuken maar vraag eens door over het aansluiten van de kraan en de spoelbak? de gasleiding.... Helaas meneer, dit moet U toch echt zelf verzorgen.

Dus : zoek een kleine zaak net zoals ik heb gedaan ( Middelkoop Culemborg bijvoorbeeld ) Bij dit soort onafhankelijke zaken kun je gewoon betalen na volledige oplevering van de keuken en uiteraard sluiten ze alles ook gewoon aan.

Indien je bovenstaande niet gellofd : loop 1 van die zaken binnen en vraag er direct naar....Je zult zien dat ze dan gaan "draaikonten"

Doe er uw voordeel mee !

Umwoning
Berichten: 102
Lid geworden op: 18 aug 2006 20:12

Re: doorgeven maten tbv projectbouw

Ongelezen bericht door Umwoning »

Dus : zoek een kleine zaak net zoals ik heb gedaan ( Middelkoop Culemborg bijvoorbeeld ) Bij dit soort onafhankelijke zaken kun je gewoon betalen na volledige oplevering van de keuken en uiteraard sluiten ze alles ook gewoon aan.
Beste Hark,

je adviseert een kleine zaak en noemt vervolgens een zaak die aan keukens en sanitair doet en een showroom van 2500m2 heeft.
Nu zijn termen als klein erg relatief natuurlijk, maar zo relatief had ik de term klein in verband met een keukenzaak nooit bekeken.

Overigens, als ik op hun website kijk, merk ik wat betreft vorm van adverteren, geen enkel verschil op met een Mandemakers zaak.

Wat betreft montage staat het volgende op hun website (http://www.middelkoopculemborg.nl/):
De montage van uw keuken kunnen wij desgewenst ook voor u verzorgen. Wij werken hiervoor samen met ervaren montagebedrijven. Wij verzorgen niet alleen het plaatsen van de keuken, maar desgewenst ook het aansluiten van de apparatuur, het leidingwerk en de benodigde elektra
Deze tekst zegt mij dat montage, aansluiten apparatuur en leidingwerk niet vanzelfsprekend is, maar dat het 'desgewenst' gebeurt.

Sorry, maar wat ik zie op de website is een andere grote Mandemakers-achtige bedrijf.

potentiele_klant
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2007 15:25

Re: doorgeven maten tbv projectbouw

Ongelezen bericht door potentiele_klant »

twijfel:

Keuken zit in oorspronkelijk plan op een andere plek. Dichtmaken van de onderste ramen en verplaatsen van leidingen is 1 prijs. Je zegt dat de prijs van het verleggen je erg meevalt, waar moet ik dan aan denken?

hark:

Bedankt voor de tip, maar na het lezen van ik weet niet hoeveel berichten over de DMG groep zullen pasen en pinksteren op 1 dag moeten vallen voordat we daar een keuken kopen. Toegegeven we zijn er wel geweest om te orienteren, maar dat was voordat we de berichten van dit forum hadden gelezen.

Afgezien van betrouwbaar en onafhankelijk zou het ook handig zijn als het een zaak in Noord Holland zou zijn, tips iemand?

mvg

hark
Berichten: 447
Lid geworden op: 19 dec 2006 11:41

Re: doorgeven maten tbv projectbouw

Ongelezen bericht door hark »

@ Umwoning :
geen enkel verschil op met een Mandemakers zaak.
Geen enkele verschil?? Je weet niet waar je het over hebt. Ga ome Ben maar eens vragen om 2 weken na montage en volle tevredenheid te mogen betalen! Gaat vast lukken want tenslotte geen enkel verschil.

Middelkoop laat tijdens de verkoop gesprekken weten dat alles gewoon wordt aangesloten. het is dan niet relevant of ze dit zelf doen of uitbesteden; zal de koper een worst zijn . Zij zijn hoofdaannemer en verantwoordelijk voor de uitvoering.
Bij DMG doen ze het gewoon niet . Uiteraard hebben ze bevriende installateurs, maar daarmee moet je dan toch echt zelf zaken doen en zelf met de vriendjes afrekenen.


Je hebt misschien gelijk qua grote van de zaak, die is best groot maar het is slechts 1 zaak. Tel jij de vierkante meters van alle Mandemakers maar eens bij elkaar op . Hoeveel m2 is dit. Alle Keukenconcurrenten??Op hoeveel zit je nu al? Snappie ?? Van Gaal zou zeggen: Ben ik nu zo slim of zijn jullie nu zo dom.....

@ Potentiele_klant : Succes met de zoektocht !!!

twijfel
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 aug 2007 10:14

Re: doorgeven maten tbv projectbouw

Ongelezen bericht door twijfel »

Hoi potentieel,

Lastig om een prijs te noemen, bij ons zijn wordt nl heel veel verbouwd en is er min of meer een totaalprijs gemaakt, alleen de grote klussen zijn gespecificeerd. Wel weet ik dat bij ons voor vrijwel alle klussen de prijs meer dan de helft lager was dan bij de aannemer. Als ik mijn offerte bekijk schat ik zo in dat wij ong 750€ betalen voor het verleggen van de leidingen en afvoer, maar dat is dan wel incl alle electra tbv apparatuur (quooker, stoomoven,kk,vw,combimag,afzuiger en 4 extra stopcontacten) Allen de extra groepen in de meterkast komen daar denk ik nog appart bij. Kijk anders is bij een klein klusbedrijf voor een prijsindicatie.
Wij hebben onze keuken dus wel via DMG gekocht nl bij Piet Klerx Amersfoort. We zijn tot nu toe zeer tevreden!! Familie en vrienden die hier ook gekocht hebben zijn ook heel positief. Onze keuken wordt geheel kookklaar aangesloten en geen aanbetaling hoeven doen. Wel min. 5 dgn voor montage betalen. dat is dan wel een minpunt. Maar ook bij bijv. een gerenomeerde zaak als Lodder moet de keuken betaald zijn op de dag van bezorging, en ergens begrijp ik dat ook wel weer. Ik heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goed zal gaan! Als DMG zo vreselijk slecht zou zijn, als hier op het forum wordt gesteld, dan denk ik toch dat het bedrijf al lang verleden tijd zou zijn.

hark
Berichten: 447
Lid geworden op: 19 dec 2006 11:41

Re: doorgeven maten tbv projectbouw

Ongelezen bericht door hark »

Als je nu kunt kiezen voor een Simatic keuken die je voor levering moet betalen en eenzelfde die je 2 weken na levering mag betalen: Waar koop je die dan ?
Ik zou het wel weten......

Als zij mij niet vertrouwen of ik al dan niet gaat betalen: waarom moet ik de keukenleverancier wel vertrouwen??

twijfel
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 aug 2007 10:14

Re: doorgeven maten tbv projectbouw

Ongelezen bericht door twijfel »

Als ik dezelfde keuken met een even goed advies en even goede prijs zou kunnen kopen tja....natuurlijk zou ik dan ook liever na oplevering betalen! Maar ja dan moet je dat natuurlijk wel allemaal weten, ik kwam pas na aankoop van onze keuken hier op het forum terecht en wist tot dat moment niet beter dan dat het heel gebruikelijk is om vooraf te betalen. Maar gezien de ervaring van vrienden en familie en het goede gevoel wat wij hebben gekregen bij Piet Klerx heb ik er absoluut geen spijt van, dat wij hier hebben gekocht! Mocht ik er na oplevering anders over denken, zal ik dat ook laten weten.

hark
Berichten: 447
Lid geworden op: 19 dec 2006 11:41

Re: doorgeven maten tbv projectbouw

Ongelezen bericht door hark »

Wat ben je stil Umwoning............ :o

potentiele_klant
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 sep 2007 15:25

Re: doorgeven maten tbv projectbouw

Ongelezen bericht door potentiele_klant »

update:

Na gebeld te hebben met de architect van het project heb ik een tekening gekregen waarop de standaardopstelling van de verplaatste keuken staat. De positie van de spoelbak wijkt maximaal 50 cm af van waar we hem zouden willen hebben. Dit geldt ook voor de kookplaataansluiting.

De architect zei dat als het verschil niet te groot was, de leidingen achter de kastjes konden worden weggewerkt. Nou is mijn vraag: klopt dit? Zijn er mensen die ervaringen met het plaatsen hiervan hebben? Dit zou dan de tijdsdruk wegnemen.

mvg

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: doorgeven maten tbv projectbouw

Ongelezen bericht door Kulta »

Waarom laat je het leiding werk niet standaard afdoppen.

Je hebt dan nog een jaar de tijd om een keuken uit te zoeken, zonder dat je zorgen hebt over een bepaald tijdslimiet.

De keukenleverancier waar je de keuken koopt laat je een aparte offerte uitbrengen mbt het leiding werk. Verder laat je om een eerlijk vergelijk te krijgen ook een onafhankelijke installateur een offerte uitbrengen.

De kosten die deze aanpassing achteraf met zich mee brengt zijn vaker niet hoger (soms zelfs lager) dan de meerprijs die de aannemer vraagt voor het aanpassen van de installatie. Die doen het tenslotte ook niet voor niets en meerwerk is voor de aannemer wat de auto voor onze regering is: een prachtige melkkoe

Zelfs als zou het iets duurder zijn (wat ik niet verwacht): Achteraf spijt krijgen omdat je te overhaas een beslissing hebt genomen is duurder.

Gesloten