LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Beste bezoekers, ik sta voor de aankoop van mijn eerste keuken(tje) ooit, ik ben een jonge (25jr) & lange (1.90m) single starter met een horeca-achtergrond/interesse in koken.

Bij deze wil graag jullie (prijs)technische mening over onderstaande keuken, het betreft een L-vormige ProNorm 92 MC keuken, plinthoogte 21,4cm, werkhoogte ca. 95cm. De voorlopige front-, korpuskleur is momenteel standaard wit i.v.m. beslissen.

Van links (2860mm) naar rechts (2421mm):
1* onderkast met 1 lade en 1 deur, 50cm
2* onderkasten 60cm voor inbouwapparatuur met 1 lade t.b.v. combitron Atag MC3011C en stoomoven Atag SX3011C (beiden Compactlijn)
1* hoekonderkast met 1 lade en 1 deur, 115cm
1* spoelelement met vaste lade, 50cm, spoelbak Aqua40
1* stelpost kraan á E 200,-
1* frontmeubeldeur, 60cm, t.b.v. vaatwasser Bauknecht GSXK7415
1* hoge ombouwkast 60cm/216cm t.b.v. koel-/vriescombinatie Pelgrim KK1304A
1* passtuk 10cm/216cm

Hierboven komt van links (vrije wand met schouwkap) naar rechts (3 bovenkasten en eerdergenoemde ombouwkast t.b.v. koelkast):
Multiplex werkblad, 32mm, afgeplakt
1* 225.6cm x 65cm diep
1* 180cm x 60cm diep
10cm hoge plint van achter werkblad, 80cm hoog t.h.v. gasplaat over 120cm breed
(dus ca. 285cm lang 10cm hoogte, 120cm lang 80cm hoogte)
1* gasplaat Atag HG7611A, 75cm
1* motorloze schouwkap Atag WS9011PC, 90cm
3* bovenkast met 3 legplanken 88cm hoog, 60cm


Voor dit alles is momenteel de offerteprijs E 7000,- (excl. montage) , zonder daadwerkelijk onderhandelen.

Ondertussen heb ik al de volgende wijzigingen/opties/ideeën (nog niet doorgevoerd in offerte):
- Grohe Essence 32171 eenhendel keukenmengkraan met uittrekbaar uitloopdeel
- Baronga 40 spoelbak (vlak)
- 10cm plint van werkblad met 120cm breed RVS muurscherm t.h.v. gasplaat
- eventueel bredere gasplaat, van 75cm naar 90cm
- eventueel bredere (recirculatie) schouwkap, blokmodel, Atag? Breedte van kap en RVS muurscherm op elkaar afstemmen.
- betere vaatwasser, erg gammele lades voor mijn idee
- front wit hoogglans, greeploos
- blad iets opdikken?

:!: Aandachtspuntjes:
- volgens Atag is inbouw van stoomoven onder werkblad geen goed idee, i.v.m. condenswater/hete stoom, inbouw wel technisch mogelijk -> slechte verhalen over folie van ProNorm van toepassing? :roll:
- inbouw van de ovens vereist dieper werkblad, is dit waar? (geen bezwaar, groter werkblad is perfect)
- kleur van werkblad, zwarttint is wel erg geijkt, er komt een houten laminaatvloer in dus houtlook is wat too-much? Iemand een leuke suggestie?

Verder zijn (kleur-/technische-) ideeën en tips welkom! Dank! :D

babbel54
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mei 2007 08:46

Re: Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Ongelezen bericht door babbel54 »

Zou het niet handig zijn om hogere onderkasten en een lagere plint te nemen.
Wij hebben een keuken met werkhoogte 97cm en een plint van 10 cm.
Misschien iets om over na te denken

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Ongelezen bericht door D1RK »

Een lage plint is niet echt mooi, maar dat is persoonlijk, de hoogte kun je wel aanpassen door de kast/plinthoogte, zodat je werkblad goed komt, en ook boven bij plavond.

Een beter tip is geen plint maar daar lade's op wieltjes te maken, de koude vloer, goed voor aardappels, een beetje kelder effect.

Een stoomoven, dus ventilatie naar boven noodzakelijk, dus niet onder werkblad, of je krijgt een ventilatie rooster, ik vind dat niet mooi en lastig schoon te maken, tenzij je het naar buiten kunt afvoeren?

Veel succes, en hoe langer je denkt, hoe meer je wilt wijzigen en betere opstelling je krijgt, dus niet effe tekenen!
Goed zo, en kijk ook of de leverancier hier en bij Kassa niet teveel klachten heeft, kan via de zoeken knop.

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Thanks voor jullie reacties.

Met lage plinten komt de vaatwasser raar uit, qua plint of niet? Plintladen vind ik dan een mooier alternatief maar zal aardig wat kosten (50 of 60cm breed)?
Gepost door D1RK op: 07 Aug 2007 09:09
Een stoomoven, dus ventilatie naar boven noodzakelijk, dus niet onder werkblad, of je krijgt een ventilatie rooster, ik vind dat niet mooi en lastig schoon te maken, tenzij je het naar buiten kunt afvoeren?

Daar heb ik de verkoper niet over gehoord, het is een drukloos model met een los waterreservoir. Een buitenafvoer is niet mogelijk.

Pfffff

Re: Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Ongelezen bericht door Pfffff »

Heb
Laatst gewijzigd door Pfffff op 24 aug 2007 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Over beide zaken is geen woord gewisseld, de verkoper heeft de mogelijkheid van lage plinten niet aangeduid en over de stoomoven heb ik ook niets gehoord over een afvoer.
Ik neem aan dat een keukenverkoper z'n vak verstaat?

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Ongelezen bericht door Kulta »

Aannames zijn dodelijk

Stel je voor dat de keukenverkoper aanneemt dat je het budget niet hebt voor een stoomoven met afvoer. Jij een eenvoudige stoomoven; keukenverkoper minder omzet.

Ga naar je keukenleverancier, bespreek de punten en je komt achteraf niet voor verassingen te staan. Maak onduidlijkheden bespreekbaar.

Werkt echt !

babbel54
Berichten: 21
Lid geworden op: 18 mei 2007 08:46

Re: Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Ongelezen bericht door babbel54 »

Wij hebben de vaatwasser in een hoge kast, met een lade eronder, scheelt heel veel bukken, maar er zijn ook speciale vaatwassers voor hogere onderkasten te koop.

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Zit wat in. :)

Maar heeft dit model stoomoven(tje) een afvoer nodig?

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Maar heeft dit model stoomoven(tje) een afvoer nodig?
`

Iemand die uitsluitsel kan geven of de Compactlijn stoomoven van Atag, model SX3011C een buitenafvoer nodig heeft?

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Bij deze lagedruk stoomoven is GEEN afvoer nodig!

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Thanks zelfstandigste! :D

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Weet iemand van de pro's hier of er nog andere, voor een starter betaalbare, keukenmerken te koop zijn bij een zaak zoals Bemmel & Kroon?
Ik lees hier en daar Nolte, Rotpunkt etc. Dit is vergelijkbaar met ProNorm (in die klasse moet ik gewoon shoppen :oops: )?

VvW
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 mei 2007 18:49

Re: Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Ongelezen bericht door VvW »

Ik ben al minstens 3 maanden bezig met het verzamelen van (prijs)informatie, sommigen noemen dit shoppen. Ik heb mijzelf behoorlijk in de materie verdiept, bij de enkele verkopers kreeg ik zelfs scheve gezichten omdat ze 't niet vertrouwden.

Het blijft me nog steeds boeien, mede vanwege de steeds weer verassende offertes. Het lijkt wel alsof de betere merken goedkoper zijn, tenminste qua eerste offerte.

Dus tot nu toe lonen mijn inspanningen. Gewoon rustig verschillende offertes laten maken bij verschillende bedrijven, en dan met max. 2 partijene onderhandelen.

groeten

rma27
Berichten: 61
Lid geworden op: 16 jan 2006 14:34

Re: Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Ongelezen bericht door rma27 »

NOLTE of FORMAT- keukens zijn uitstekende alternatieven voor Pronorm in dezelfde prijsklasse.

Bemmel verkoopt de kwalitatief slechte Rotpunkt, kijk dus uit!

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

rma27
Geplaatst op: 18 Aug 2007 12:05
NOLTE of FORMAT- keukens zijn uitstekende alternatieven voor Pronorm in dezelfde prijsklasse.

Bemmel verkoopt de kwalitatief slechte Rotpunkt, kijk dus uit
Thanks rma27 en VvW. Van die drie: Nolte, Format en ProNorm, steekt er daar eentje met kop en schouders bovenuit?

VvW, "shop" jij in hetzelfde segment als ik, zoja dan ben ik benieuwd naar je ervaringen. :)

VvW
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 mei 2007 18:49

Re: Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Ongelezen bericht door VvW »

Ja en nee, ik zoek eigenlijk een iets hoogwaardigere keuken, maar deze merken markeren voor mij wel het prijsspectrum. Vermoedelijk gaan wij uitkomen op Bax of Leicht, enerzijds omdat ik de HPL met "Dickkante" duidelijk boven pronorm, schueller en haecker vind uitsteken, maar ook omdat we een maatwerk hoekkast nodig hebben ivm een ietwat ongelukkige maatvoering van de keukenruimte.

Trouwens de ik heb prijsopgave van Comprex, Systemat, Next125, Pronorm, Bulthaupt, Bax en Leicht. Allemaal dezelfde specificatie, en de laagste prijs is de Leicht. Had ik absoluut niet verwacht, maar ik wacht wel nog de offerte af.

Waar je volgens mij op moet letten zijn tochwel de verschillende verhalen van verschillende verkopers, altijd thuis evalueren.
Ik zeg altijd, als ik een offerte onderteken dan doe ik dat thuis aan de keukentafel en niet in de winkel, het is geen prulletje dat je koopt immers.

groeten

Pfffff

Re: Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Ongelezen bericht door Pfffff »

je
Laatst gewijzigd door Pfffff op 24 aug 2007 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

KlantAdam
Berichten: 151
Lid geworden op: 09 jun 2007 07:58

Re: Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Ongelezen bericht door KlantAdam »

Maxx inderdaad een tijd al niet gezien. :?

Mijn keus is gevallen op format. Overigens ook toendertijd gekeken naar Pronorm maar Format vond ik beter qua flexibiliteit.Verschil met Pronorm was de keuze in kleuren, deze was bij Format onbeperkt.

Tevens zijn de maatvoeringen bij Format erg flexibel (bijna alles is mogelijk). De keuze voor Format ( bij Maxx) was overigens financieel aantrekkelijker dan Pronorm.

Mijn advies Format.
Succes en hoop Maxx hier weer snel actief te zien.

Groeten prospect nu klantadam.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Een kritische blik op deze ProNorm keuken graag!

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Pffff en KlantAdam,

Wees niet bang, we dolen nog steeds rond. Na een vakantie zou je uitgerust moeten zijn maar ik kan geloof ik meteen weer :lol:

Had het ook een beetje gehad met het op de man spelen van diverse personen hier, dus een beetje afstand nemen kon geen kwaad. Trouwens veel beweringen van deze mensen nagetrokken en kunnen ontkrachten.

Weer leuke geruchten gehoord over SieMatic, Pffff, ziet er naar uit dat ze nu echt slim worden. Kan er nog niets over zeggen, komt later wel.

Format is weer leuke dingen aan het doen met een nieuw soort greeploos design, hoop na de MOW Duitsland meer te zien. Eigen lakstraat etc. De toekomst ziet er goed uit!

Blum Servo-Drive nu ook los te leveren en ook op bestaande keukens met Blum laden te monteren. Geweldig, wat een mooi systeem! Dus sparen maar beste klantAdam!! :wink:

MVG

Gesloten