LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
TomsKeuken
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jan 2009 09:56

Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Ongelezen bericht door TomsKeuken »

Beste allen, gisteren een keuken gekocht (Active Systemat av1080 voor de insiders). Nu blijkt de keuze van de afzuigkap erg lastig te zijn. Ik had niet verwacht dat dit het lastigste punt zou zijn.

We hebben een bestaande afvoer naar buiten maar met verlaagd plafond van ca. 15 cm voor de buis is de keuken 230 cm hoog. In dat geval heb ik nog maar 230 - 97 + 75 (gaskookp.) = 58 cm over. Ik heb geen enkele afzuigkap kunnen vinden die deze minimale ophanghoogte haalde!

Om wat te winnen heb ik besloten recirculatie te gaan gebruiken en het flafond niet te gaan verlagen (jammer!). Hier win ik 15 cm. mee. Echter blijven er nog maar enkele kappen over die voldoen aan 58 + 15 = 74 cm.

Bijnal ALLE eiland afzuigkappen hebben een minimale maat van ca 80 hiervoor! De keuken lijkt me een standaard hoogte hebben. Missen de fabrikanten hier iets, kan het technisch niet, of zit ik fout?

Ik heb nu gekozen voor een ATAG ES 9011 EM met ene minimale hoogte van 69,2 cm. Hiermee moet het zonder verlaagd plafond wel lukken. Mijn eerste keuze was echter een Bauknecht DBRI 9610.

Heeft iemand misschien nog een verlossend antwoord waardoor ik mijn plafond wel kan verlagen en een afvoer naar buiten kan maken met Bauknecht? Afvoer lijkt me beter dan recirculatie en een verlaagd plafond is veel mooier.

Edwin van Ginkel
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 jan 2009 13:29

Re: Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Ongelezen bericht door Edwin van Ginkel »

Nou Tom gefeliciteerd met je nieuwe keuken.
Goede keuze,
Punt.1
Als je de bauknecht DBRI 9610en je verlaagd plafond echt wil zou je de schacht van de eiland kap door je verlaagd plafond kunnen door steken,
waar door je wel de gewenste plafond hoogte berijkt, er ontstaat dan wel een probleem .en dat is dat je eerst de eiland kap moet ophangen en daarna pas de plafond moet verlagen.
en dan nog een punt .
Als je bij hem wil verwijderen kan je niet bij je montage plaat.
tip 2 is schacht laten inkorten naar de gewenste hoogte.
Kijk wel uit met slijpen kan blauw uitslaan) , of laat dat door een prof doen.

John.D
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jan 2009 11:09

Re: Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Ongelezen bericht door John.D »

De Falmec Plane heeft een minimale hoogte van......58cm :)

Adje Viseur
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 okt 2005 23:04

Re: Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Ongelezen bericht door Adje Viseur »

Ik heb dat zelf ook al enige keren zo verkocht met diezelfde Atag eilandschouw en heb erg positieve reacties van de klanten gekregen....
Dus volgens mij is die Atag de juiste keuze.

Grtz.Adje

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Tom,

Bijna iedere eilandschouw heeft ruimte voor aanpassing in de hoogte (buiten de normale verstelmogelijkheden om).

Wij hebben de vorige keer de ATAG met externe motor onder handen genomen en dat ging goed. Wel even nieuwe gaatjes boren.
Als je de bauknecht DBRI 9610en je verlaagd plafond echt wil zou je de schacht van de eiland kap door je verlaagd plafond kunnen door steken,
ECHTE NIET!! Edwin komt zelf de problemen oplossen als er iets met de kap aan de hand is, en die komen er echt wel. Veel gemaakte verkopersfout waar de monteur en klant met de gebakken peren blijven zitten. Beste Edwin, heb je dit wel eens zelf gemonteerd of nog beter geserviced? Dan zou je dit niet als oplossing aandragen.

MVG

TomsKeuken
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jan 2009 09:56

Re: Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Ongelezen bericht door TomsKeuken »

Dank voor de reacties!

Goed te zien dat de Atag in ieder geval een goede optie is.

Ik heb zowaar nog een mogelijkheid gevonden: Itho D 7451/6 met een minimale hoogte van 560. Ze bestaan dus wel! Deze is helaas wel een stuk duurder. Niet geschikt voor recirculatie maar dat is dan ook niet meer nodig. Zal er eens goed over nadenken. Suggesties zijn welkom,

Hoe goed / slecht is recirculatie nou eigenlijk vergeleken met afvoer naar buiten? (De frietpan mag buiten staan van mij maar als ik vis bak hoef ik dat niet nog een uur lang in de woonkamer te ruiken).

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Ongelezen bericht door maxx »

Altijd een afvoer naar buiten als hier de mogelijkheid voor is. De Itho is dan miscchien wel duurder maar altijd stil en krachtig.

MVG

(G)e(W)e(TE)n
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 mei 2008 13:19

Re: Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Ongelezen bericht door (G)e(W)e(TE)n »

Het belangrijkste is dat een een recirculatie kap geen kookdampen (condens, vocht) afvoert. Al het vocht blijft dus in de woning. Het open zetten van een raam helpt wel iets maar is lang niet voldoende. Vooral met de hedendaagse manier van koken met veel wokken, bakken en frieturen (veel vette dampen) raken de filters snel verzadigt. Het vervangen van de koolstof filters dient dus eigenlijk ieder kwartaal te gebeuren maar minimaal drie keer per jaar. De conclusie moet dus zijn dat recirculatie in de praktijk gewoon niet naar tevredenheid werkt. Alléén soms kan het helaas niet anders zoals in bepaalde appartementen. In alle andere gevallen dus via de MV of rechtstreeks naar buiten.


GWTE (At Your Service)

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

frieturen (veel vette dampen) raken de filters snel verzadigt.
Weet wel het verschil tussen "gratis" en "voor niks"


Voor mij is school "gratis" geweest, voor GWTE is 't "voor niks" geweest.............

:)
Laatst gewijzigd door zelfstandigste op 06 feb 2009 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

(G)e(W)e(TE)n
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 mei 2008 13:19

Re: Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Ongelezen bericht door (G)e(W)e(TE)n »

Kijk, daar gaan we al.......ik heb je nog gewaarschuwd... even beter lezen Zelfstandige, oké.


ik zou bijna denken dat hij blij is dat ik weer actief ben.......

GWTE

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Ongelezen bericht door legoleek »

miele maakt afzuigkappen op maat

330
Berichten: 74
Lid geworden op: 25 feb 2008 12:20

Re: Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Ongelezen bericht door 330 »

ECHTE NIET!! Edwin komt zelf de problemen oplossen als er iets met de kap aan de hand is, en die komen er echt wel. Veel gemaakte verkopersfout waar de monteur en klant met de gebakken peren blijven zitten. Beste Edwin, heb je dit wel eens zelf gemonteerd of nog beter geserviced? Dan zou je dit niet als oplossing aandragen.
er ontstaat dan wel een probleem .en dat is dat je eerst de eiland kap moet ophangen en daarna pas de plafond moet verlagen.


Waarom kan je de schacht vd kap niet door de verlaagde plafond kunnensteken? Zo is mijn keuken ook gepland. De plafond wordt eerst gemaakt met luchtkanaal erin. Volgens mijn keukenleverancier bevat werkt een vierkante kanaal van 220x90mm dezelfde afvoercapaciteit als een ronde buis van 150mm. Vervolgens wordt de plafond gespoten en dan wordt de kap gemonteerd.

(G)e(W)e(TE)n
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 mei 2008 13:19

Re: Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Ongelezen bericht door (G)e(W)e(TE)n »

Hoi,

Volgens mij begrijpen een aantal mensen elkaar niet. De schacht is iets anders dan het afvoer kanaal zelf. De schacht is het staande gedeelte van de eilandkap (de toren). Het buitenste gedeelte van de schacht kan bijna altijd wel worden ingekort. Met een speciaal Inox steek schijfje, deze slijp schijfjes zijn uiterst dun waardoor er nauwelijks wrijving ontstaat en er dus ook geen blauwe verkleuring optreed. Dit weten alléén de echte vakmensen, wil je echt geen enkel risico dan kun je de buitenste schacht laten inkorten door een laser of water snijder (aardig prijzig).

Het binnenste gedeelte In de schacht (het ophang frame) is een ander verhaal hieraan zullen de nodige aanpassingen moeten worden gedaan. Soms kan een frame niet korter worden gemaakt dan de gewenste maat omdat de motor of de afvoer slang aansluiting dan te ver boven in de schacht is geplaatst, let hier dus op. Deze gegevens staan niet in de specificaties dus dan is het van belang de kap te bestellen en de kap van binnen te bekijken.

GWTE (At Your Service)

toine123
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jan 2009 15:43

Re: Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Ongelezen bericht door toine123 »

wat is nu eigenlijk een goede afstand tussen kookplaat en afzuigkap ?
bij een eilandopstelling kan ik me voorstellen dat het praktischer is om de onderkant van de afzuigkap minimaal boven ooghoogte te hangen zodat je er makkelijk onderdoor kunt kijken..van de andere kant moet/kan hij weer niet te hoog hangen ivm goede afzuiging

wat is hierin de wijsheid?
onze situatie ooghoogte 175cm; fornuis op 95cm; dus zou de ruimte 80/85 cm moeten zijn om er goed onder door te kunnen kijken; praktisch wellicht nog hoger om goed in de pannen te kunnen kijken zonder te bukken..

Hobbyistje
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 jan 2009 13:32

Re: Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Ongelezen bericht door Hobbyistje »

Wij zitten met het zelfde probleem, kookplaat op hoogte van 95cm. Ooghoogte is ca 180cm (partner), 200cm (ik). We zitten zelf te twijfelen om de Itho D840 te plaatsen. Deze wordt in het plafond gemonteerd.
Plafondhoogte is ca 250cm.

Anders zien we bijna niks meer wat er in de pan zit.
Is dit een logische oplossing?
btw we kunnen de motor op zolder plaatsen, en hoogte tussen plandond en zolder is ruim 20cm.
Laatst gewijzigd door Hobbyistje op 21 feb 2009 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

TomsKeuken
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jan 2009 09:56

Re: Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Ongelezen bericht door TomsKeuken »

Volgens mij is ooghoogte /het in de pan kunnen kijken niet het goede uitgangspunt om aan te houden als je nog goede afzuiging wil. Hiervoor geven fabrikanten maten op: 75 cm. voor gas en 65. cm. voor de rest.

Het is onmogelijk het gehele plafond te verlagen tot de juiste hoogte dus er zal dan toch nog een soort schouw gemaakt moeten worden die lager is. Niet echt fraai lijkt me.

toine123
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 jan 2009 15:43

Re: Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Ongelezen bericht door toine123 »

waarom 10cm verschil tussen gas en de rest?

(G)e(W)e(TE)n
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 mei 2008 13:19

Re: Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Ongelezen bericht door (G)e(W)e(TE)n »

Ten eerste voert een recirculatiekap NIETS af...
Dat zeg ik......
Ten tweede wat is het verschil voor een dampkap tussen condens en vocht?
Condens cq vocht, je doet het zelf ook...kijk maar (Ten derde koolstof slaat ook condens (vocht) op).
Ten derde koolstof slaat ook condens (vocht) op dit blaast de kap dus NIET in de woning terug.
Dat is natuurlijk weer totale van onzin Zelfstandige, de kleine filters in de kap kunnen geen vocht vasthouden. Actief koolstof is meer bedoeld om geurtjes te neutraliseren. Maar waarom zou ik je overtuigen terwijl er mensen in Schiedam zijn (mijn regio) die er veel meer verstand van hebben. Daarom hebben ze bij Itho ook de Balance uitgevonden kijk maar eens naar dit filmpje…

http://www.itho.nl/Document/FlashBalance.aspx

GWTE (At Your Service)

keukenklepper
Berichten: 600
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:20

Re: Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Ongelezen bericht door keukenklepper »

:lol:
Laatst gewijzigd door keukenklepper op 13 feb 2010 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Eilandzuigkap in keuken van 245 cm hoog: probleem?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

@ hobbyistje & tomskeuken,

Onderstaande foto heb ik een tijdje geleden nog geplaatst, in deze keuken hebben we de Wave variant gemonteerd met gevelmotor. De keuze kan tegenwoordig gemaakt worden tussen een Wave design, een Itho of een ATAG.
En de koof misstaat niet hoor!

Afbeelding

Gesloten