Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Jvv113
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2021 13:19

Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door Jvv113 »

Hallo allemaal,

Voor onze nieuwbouwwoning zijn we alvast op zoek naar een keuken. Omdat het leidingwerk al eind dit jaar bevestigd dient te worden bij de bouwer, moeten we alvast een technische tekening hebben. De oplevering zal helaas nog wel even op zich laten wachten.

We zijn hiervoor al bij diverse zaken geweest waarbij de uitgangspunten zijn dat we geen DMG zaken wilden aandoen en bij voorkeur bij een kleine partij met een goede service en goede spullen de koop willen rondmaken.

Na flink wat inspiratie te hebben opgedaan, hebben we nu totaal 3 offertes laten opmaken met exact dezelfde Keller keuken, zelfde blad en zelfde apparatuur. De artikelcodes komen op alle 3 offertes exact overeen, met uitzondering van de oven, maar dat prijsverschil laat zich gemakkelijk vergelijken.

2 offertes zijn van relatief kleine lokale keukenbedrijven en de 3e offerte is van Budgetplan uit Ridderkerk. Alleen al door de naam en uitstraling van het pand en website hebben wij zelf eigenlijk geen seconde getwijfeld om hier naartoe te gaan. Omdat we een aantal apparaten live wilden bekijken en vergelijken en Budgetplan veel apparaten heeft staan, zijn we toch langs gereden en min of meer bij toeval in gesprek geraakt met een keukenverkoper waarmee we direct een goede klik hadden. Toen al snel bleek dat Budgetplan ook Keller verkoopt toch maar even gaan zitten en een offerte laten opmaken aan de hand van de eerdere keuzes die we in de andere offertes gemaakt hadden.

Slotsom: De offerte van Budgetplan ligt net geen €2.500,- lager dan de beste van de overige 2 offertes. Bij de andere 2 partijen is van begin af aan gezegd dat er geen onderhandelingsruimte is. Nu kun je dat met een korrel zout nemen vermoed ik, maar € 2.500,- verschil is hoe dan ook fors als de verkopende partij er vanaf begin op hamert dat zij niet met stuntkortingen etc werken.

Zoals gezegd is de uitvoering van de keuken, merk, frontjes, werkblad, apparatuur echt vergelijkbaar en vergelijken we dus appels met appels. Alle offertes zijn ook inclusief montage.

Wellicht heel slecht, maar door de erg sobere uitstraling van het pand, showroom en website in combinatie met die vreselijke naam ben ik nog niet volledig overtuigd.
De klik met de verkoper was er zeker, er hoeft niets vooruit te worden betaald en we kunnen tot 3 maanden voor oplevering de keuken nog aanpassen naar onze wensen (al dan niet tegen bijbetaling). Tevens wordt er 3 maanden voor oplevering met ons naar de apparatuur gekeken of dat nog up to date is tegen die tijd. Mochten er nieuwe versies op de markt in dezelfde lijn, kunnen we daar tegen de nu afgesproken prijs voor kiezen.

De afspraken op papier lijken dus goed te zijn, nu ben ik naarstig op zoek naar mensen die reeds ervaring hebben met de aanschaf van een keuken bij Budgetplan in Ridderkerk, wat de ervaringen zijn op gebied van montage, nakomen van afspraken en service bij problemen achteraf.

Alvast bedankt voor jullie input!

Groeten,
Jeroen

Marktkenner
Berichten: 227
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34
Beste antwoord
Gekozen door Jvv113

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd

door Marktkenner » 18 okt 2021 10:04

Dag Jeroen,
Het ziet er naar uit dat je voorwerk goed is gedaan. Het feit dat je in dit forum het prijsverschil deelt, geeft eigenlijk al aan dat het jezelf niet (helemaal) lekker zit. In mijn ervaring als keukenverkoper in het verleden, weert ik dat als er ergens meer dan 1000 euro verschil in zit als je echt appels met appels vergelijkt (waar het bij jou dus erg op lijkt zoals je aangeeft) er wel ergens verschil in moet zitten.
Het kan niet zo zijn dat een keukenzaak (budgetzaak of niet) zomaar genoegen zou nemen met € 2500,- minder marge. Commercieel gezien gaat er dat bij niet in.
Ik ken Budgetplan ook niet uit eigen ervaring, maar het eerste wat ik me af zou vragen is of zij je echt 100% zeker ook wel een Keller keuken berekenen qua kastwerk. en zo ja, gebruiken zij echt ook 1-op-1 dezelfde opstelling en regels op je offerte.
Bijvoorbeeld een niet meegenomen afgewerkte zichtzijde van een hoge kast, een steunwandje, plintwerk of een laatje minder geeft al snel prijsverschillen. indien dit allemaal 100% klopt, zou je nog kunnen kijken naar bijv. het merk & type spoelbak en manier van inbouwen in het blad: vlakbouw, opbouw, onderbouw? kraangat en kookplaat-uitsparing mee berekend op de offerte?
weet niet wat voor blad het is, maar is de dikte en eventuele randafwerking gelijk? montage incl. aansluiten van alles?
ik neem aan dat je de apparatuur zelf 1-op-1 hebt vergeleken, dus met exact dezelfde apparaat-codes? 2 letters verschil aan het einde, en je krijgt bijv. een Pools model. Kan wel hetzelfde apparaat zijn, maar dus niet via NL kanalen ingekocht en dus voordeliger.
Hiermee zou het kúnnen zijn dat de NL leverancier geen garantie geeft of zo. (ik heb van die verhalen gehoord namelijk)

Het feit dat zij aanbieden alles te kunnen wijzigen is mooi, maar in de praktijk leidt dat dan vaak tot (soms exorbitante) prijsverhogingen als de keuken eenmaal geleverd moet worden. Ik zou hier op papier hele duidelijke afspraken over maken.
Als de oplevering van de woning nog 1,5/2 jaar duurt, lijkt mij het erg onwaarschijnlijk dat je dan alles geleverd krijgt voor de prijs die je nu afspreekt. Iedereen kent inmiddels de berichten dat (met name) bouwmaterialen duurder zijn geworden en dat dit nog wel even aanhoud, temeer omdat ook de energieprijzen hoger worden.
Ook deze afspraken zou ik zeker zwart op wit laten zetten door de keukenzaak. Uiteindelijk willen zij je handtekening zodat de koop in ieder geval gesloten is. De rest komt wel als je woning wordt opgeleverd.

tot slot: laat je niet gek maken om de technische tekening vooraf te moeten overleggen.
Als het bouwbedrijf het gewoon standaard aanlegt zijn aanpassingen achteraf relatief makkelijk en niet al te duur aan te passen.
Als je zelf al een goede gewenste keukenopstelling kunt verzinnen en en beetje uittekenen, kun je van daaruit wel opmaken welke aansluitingen je waar wilt hebben. Zo heel complex of lastig is dat niet.

Succes met beslissen!
Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door Sira »

Ik ken ze verder niet, weliswaar persoonlijk, maar qua naam zou ik ze niet kiezen. De naam past beter bij een financieel coaching bedrijf.

Vond wel dit voor u https://nl.trustpilot.com/review/budgetplan.nl en dit https://keukenbrochuresaanvragen.nl/erv ... n-keukens/ en dit https://nederlandreview.nl/online-shopp ... en-reviews

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door newmikey »

Jvv113 schreef:
17 okt 2021 13:45
Slotsom: De offerte van Budgetplan ligt net geen €2.500,- lager dan de beste van de overige 2 offertes.
...
Zoals gezegd is de uitvoering van de keuken, merk, frontjes, werkblad, apparatuur echt vergelijkbaar en vergelijken we dus appels met appels. Alle offertes zijn ook inclusief montage.
Tsja, u zegt het eigenlijk zelf al: het moet uit de lengte of uit de breedte komen. Als de hardware (kastjes, apparatuur) exact gelijk is, zal deze leverancier ergens op besparen. Hoop voor u dat dat niet op de montage is...

Marktkenner
Berichten: 227
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door Marktkenner »

Dag Jeroen,
Het ziet er naar uit dat je voorwerk goed is gedaan. Het feit dat je in dit forum het prijsverschil deelt, geeft eigenlijk al aan dat het jezelf niet (helemaal) lekker zit. In mijn ervaring als keukenverkoper in het verleden, weert ik dat als er ergens meer dan 1000 euro verschil in zit als je echt appels met appels vergelijkt (waar het bij jou dus erg op lijkt zoals je aangeeft) er wel ergens verschil in moet zitten.
Het kan niet zo zijn dat een keukenzaak (budgetzaak of niet) zomaar genoegen zou nemen met € 2500,- minder marge. Commercieel gezien gaat er dat bij niet in.
Ik ken Budgetplan ook niet uit eigen ervaring, maar het eerste wat ik me af zou vragen is of zij je echt 100% zeker ook wel een Keller keuken berekenen qua kastwerk. en zo ja, gebruiken zij echt ook 1-op-1 dezelfde opstelling en regels op je offerte.
Bijvoorbeeld een niet meegenomen afgewerkte zichtzijde van een hoge kast, een steunwandje, plintwerk of een laatje minder geeft al snel prijsverschillen. indien dit allemaal 100% klopt, zou je nog kunnen kijken naar bijv. het merk & type spoelbak en manier van inbouwen in het blad: vlakbouw, opbouw, onderbouw? kraangat en kookplaat-uitsparing mee berekend op de offerte?
weet niet wat voor blad het is, maar is de dikte en eventuele randafwerking gelijk? montage incl. aansluiten van alles?
ik neem aan dat je de apparatuur zelf 1-op-1 hebt vergeleken, dus met exact dezelfde apparaat-codes? 2 letters verschil aan het einde, en je krijgt bijv. een Pools model. Kan wel hetzelfde apparaat zijn, maar dus niet via NL kanalen ingekocht en dus voordeliger.
Hiermee zou het kúnnen zijn dat de NL leverancier geen garantie geeft of zo. (ik heb van die verhalen gehoord namelijk)

Het feit dat zij aanbieden alles te kunnen wijzigen is mooi, maar in de praktijk leidt dat dan vaak tot (soms exorbitante) prijsverhogingen als de keuken eenmaal geleverd moet worden. Ik zou hier op papier hele duidelijke afspraken over maken.
Als de oplevering van de woning nog 1,5/2 jaar duurt, lijkt mij het erg onwaarschijnlijk dat je dan alles geleverd krijgt voor de prijs die je nu afspreekt. Iedereen kent inmiddels de berichten dat (met name) bouwmaterialen duurder zijn geworden en dat dit nog wel even aanhoud, temeer omdat ook de energieprijzen hoger worden.
Ook deze afspraken zou ik zeker zwart op wit laten zetten door de keukenzaak. Uiteindelijk willen zij je handtekening zodat de koop in ieder geval gesloten is. De rest komt wel als je woning wordt opgeleverd.

tot slot: laat je niet gek maken om de technische tekening vooraf te moeten overleggen.
Als het bouwbedrijf het gewoon standaard aanlegt zijn aanpassingen achteraf relatief makkelijk en niet al te duur aan te passen.
Als je zelf al een goede gewenste keukenopstelling kunt verzinnen en en beetje uittekenen, kun je van daaruit wel opmaken welke aansluitingen je waar wilt hebben. Zo heel complex of lastig is dat niet.

Succes met beslissen!

TrosRBaan
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2021 13:10

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door TrosRBaan »

Beste Jeroen,

Vorig jaar hebben we een keuken gekocht bij Budgetplan, inclusief plaatsing en apparatuur. We zijn geweldig goed geholpen door de verkoper en de keukenmonteur was zeer deskundig en ervaren. Hij kwam met ideeën en oplossingen voor lastige stukken waar we zelf niet op gekomen zouden zijn. Budgetplan is echt scherp in de prijzen van apparatuur en offertes. Ze kiezen er niet voor om op een dure locatie met gelikte showrooms te gaan zitten. Dat vertaalt zich w.s. in hun prijzen.
Als ik weer zou moeten kiezen zou ik zeker weer voor Budgetplan kiezen. Er is echt helemaal niets dat ik achteraf anders had willen hebben. Bij uitpakken van een kastje bleek een deurtje een kleine beschadiging te hebben, die me zelf niet eens was opgevallen. Zelfs dat is later nog vervangen.
Het bedrijf heeft er misschien last van dat de naam lijkt op keukenzaken die minder goed bekend staan, maar met deze zaak is wat mij betreft niks mis. Hier in de regio heb ik diverse mensen gesproken die achteraf ook zeer tevreden zijn over Budgetplan.

Vriendelijke groet,

Mw Baan

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door bupaul »

Zoals Marktkenner al aangeeft,
Als je zelf al een goede gewenste keukenopstelling kunt verzinnen en en beetje uittekenen, kun je van daaruit wel opmaken welke aansluitingen je waar wilt hebben. Zo heel complex of lastig is dat niet.

Wanneer jij weet waar de vaatwasser, koelkast, oven, spoelbak en eventueel een heet waterkraan komen hier je niet de exacte plaatsen door te geven maar een globale benadering.
Het gaat tenslotte om waar het water vandaan moet komen en weer afgevoerd en de elektra welke redelijk simpel zijn aan te passen

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door Nevyn »

Over alle bedrijven kan je wel negatieve reviews vinden.
Maar als ik dit bedrijf zo op Trust pilot lees, zou ik met liefde 2500 euro meer betalen bij een ander

EricEE
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2021 14:58

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door EricEE »

@jvv113: Ik heb totaal geen connectie met het bedrijf maar heb een jaar geleden online een stoomoven bij hen gekocht. Ik ben daarbij netjes geholpen aan de telefoon nadat ik had besloten mijn bestelling te wijzigen vanwege latere levering oorspronkelijke bestelling. Alles is keurig en op tijd geleverd (zelf geplaatst).
Met de aankoop van een keuken bij hen heb ik geen ervaring.

V.w.b. de aanschaf van een keuken wil ik je wijzen op een artikel op NU.nl: https://www.nu.nl/wonen/6126393/toponde ... halen.html.
Een oud collega keukenverkoper vertelde exact dezelfde verhalen dat er enorme marges op keuken(apparatuur) zit.

Succes met je aanschaf van je keuken

john46
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 feb 2009 11:28

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door john46 »

Meermaals en ook familieleden keuken bij hen gekocht , zeer tevreden en scherp geprijsd.Let op installatie is keuken neerzetten, Excl wateraansluitingen, waterafvoer, stopcontacten en groepen in meterkast.

rvjapio
Berichten: 994
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door rvjapio »

Net even 'klacht Budgetplan' gegoogled. Het zijn er maar een stuk of 20, maar gezien de nadruk op slechte service en/of materiaal zou ik er toch nog even over nadenken daar iets te kopen. Een goed bedrijf hoort zulke klachten helemaal niet te krijgen.

Peter1950
Berichten: 19
Lid geworden op: 03 feb 2016 13:08

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door Peter1950 »

Reken maar gerust op 14000 voor een el keuken met goede kwaliteit pelgrim apparatuur (afzuiging in de kookplaat verwerkt) en stenen blad op het aanrecht inclusief montage en exclusief loodgieters en elektrische aansluitingen. En voor minder dan is het inderdaad een budgetkeuken met lagere kwaliteit. ligt maar wat je er voor over hebt en wat je eisen van de kwaliteit moeten zijn en het verschil zit ergens in maar dat is wel te achterhalen.

de auditu
Berichten: 772
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door de auditu »

Zit "inmeten ook in de prijs? Niet onbelangrijk als er bij plaatsen iets in de maatvoering niet klopt."

Jablan
Berichten: 6162
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door Jablan »

Hoeveel vierkante meter is een keuken van 14.000 euro?

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Apart, ik zie twee positieve reactie's en "toevallig" alle 2 de accounts zijn juist op de 22ste Oktober aangemaakt!!!!

EricEE en TrosRBAAN, als ze dit soort van trucs uit moeten halen zou ik al klaar zijn met zo een bedrijf....

ik heb geen ervaring met hen maar ga terug naar de andere verkopers en zeg hen (welk ook je voorkeur hebt) dat je het liefst daar koopt maar dat je een offerte hebt die lager is dan degeen die zij je hebben geleverd, gaan ze zakken koop je daar als het je aanstaat en zo niet kijk gerust even verder bijvoorbeeld naar duitse keukens in Duitsland....

Keukens worden vaak neergezet met 100% marge, betaal je die betaal je dus al 100% teveel....

er zijn vele trucjes die ze uithalen, weglopen om dingen te vragen bijv. maar feitelijk gaan ze een cigaretje roken of een appel eten of zo en ondertussen laten ze de vrouw de man bewerken, ze werken met emotie's van mensen....

Kijk ook vooral verder en kijk eens bij ikea wat een keuken daar kost, heb je wel een goede indicatie en deze keukens zijn van hetzelfde spaanplaat gemaakt als die van de keukenboer....

eikenboom1
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 jul 2018 18:30

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door eikenboom1 »

" Apart, ik zie twee positieve reactie's en "toevallig" alle 2 de accounts zijn juist op de 22ste Oktober aangemaakt!!!! "

Hawk-Eye : Dat viel mij ook op....

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ts, die overigens sinds 17 oktober niet meer geïnteresseerd is geeft in zijn OP aan dat hij bewust op zoek is gegaan naar een kleinere zaak die niet aangesloten is bij de DMG groep.
Vaak zijn deze kleinere zaken vrij direct met de kostprijs, ze kunnen misschien nog wel iets schuiven , maar 2500 euro lijkt me sterk.
Anders dan bij DMG waarbij iedere zucht er een paar honderd euro afgaat.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nevyn schreef:
23 okt 2021 11:38
Anders dan bij DMG waarbij iedere zucht er een paar honderd euro afgaat.
Nou heb je daar dermate vaak reden tot zuchten dat je die keuken al gauw gratis zou krijgen :D

gosewijn
Berichten: 2881
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door gosewijn »

Bedoel je ,ik koop een koelkast en krijg de keuken gratis ?. :D

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door Nevyn »

Maar wat ik (hier al genoemd) altijd zeg, ga naar IKEA laat hier uitreken wat je een keuken kost, dan heb je een sterke basis om verder te kijken.

En na dat kijken en vergelijken hebben wij onze keuken bij Ikea gekocht en zelf geplaatst (vader bouwvakker) Dit was in 2007, alles ziet er nog keurig uit en alles werkt nog.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Waarschijnlijk staar er op de offerte "prijswjzigingen voorbehouden" want ze gaan pas 3 maanden van tevoren de spullen bestellen (daarom kan je tot die tijd dingen wijzigen).
Je kan bij de kleinere bedrijven - tegen vergoeding - een installatietekening vragen (aannemers willen volgens mij een tekening van een deskundige hebben).
Eventueel een offerte ondertekenen zonder apparatuur - maar met een installatietekening waarin alle aansluitingen zijn ingetekend: voor elke (combi)oven, kookplaat, koelkast, quooker een aparte groep. Dan de apparatuur kiezen uit de collectie die volgend jaar beschikbaar is.

Gesloten