Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
EricEE
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 okt 2021 14:58

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door EricEE »

@eikenboom1, ik ben geabonneerd op de nieuwsbrief, maar reageer normaal gesproken niet snel op een forum. Om te kunnen reageren op het forum heb ik de 22ste een account aangemaakt.
Toevallig heb ik een goede ervaring met Budgetplan en heb daarom gereageerd. Eigenlijk wil ik alleen het artikel van nu.nl onder de aandacht brengen om aan te geven dat er veel marges op keukens zitten. Niet meer en niet minder. Uw ‘argwaan’ is dus ongegrond!

Jvv113
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2021 13:19

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door Jvv113 »

Goedemorgen allemaal,

Allereerst bedankt voor al jullie reacties!
Door omstandigheden heeft het wat langer geduurd voor ik weer een reactie kon plaatsen, maar jullie bijdragen worden zeer gewaardeerd!
Marktkenner schreef:
18 okt 2021 10:04
Dag Jeroen,
Het ziet er naar uit dat je voorwerk goed is gedaan. Het feit dat je in dit forum het prijsverschil deelt, geeft eigenlijk al aan dat het jezelf niet (helemaal) lekker zit. In mijn ervaring als keukenverkoper in het verleden, weert ik dat als er ergens meer dan 1000 euro verschil in zit als je echt appels met appels vergelijkt (waar het bij jou dus erg op lijkt zoals je aangeeft) er wel ergens verschil in moet zitten.
Het kan niet zo zijn dat een keukenzaak (budgetzaak of niet) zomaar genoegen zou nemen met € 2500,- minder marge. Commercieel gezien gaat er dat bij niet in.
Ik ken Budgetplan ook niet uit eigen ervaring, maar het eerste wat ik me af zou vragen is of zij je echt 100% zeker ook wel een Keller keuken berekenen qua kastwerk. en zo ja, gebruiken zij echt ook 1-op-1 dezelfde opstelling en regels op je offerte.
Bijvoorbeeld een niet meegenomen afgewerkte zichtzijde van een hoge kast, een steunwandje, plintwerk of een laatje minder geeft al snel prijsverschillen. indien dit allemaal 100% klopt, zou je nog kunnen kijken naar bijv. het merk & type spoelbak en manier van inbouwen in het blad: vlakbouw, opbouw, onderbouw? kraangat en kookplaat-uitsparing mee berekend op de offerte?
weet niet wat voor blad het is, maar is de dikte en eventuele randafwerking gelijk? montage incl. aansluiten van alles?
ik neem aan dat je de apparatuur zelf 1-op-1 hebt vergeleken, dus met exact dezelfde apparaat-codes? 2 letters verschil aan het einde, en je krijgt bijv. een Pools model. Kan wel hetzelfde apparaat zijn, maar dus niet via NL kanalen ingekocht en dus voordeliger.
Hiermee zou het kúnnen zijn dat de NL leverancier geen garantie geeft of zo. (ik heb van die verhalen gehoord namelijk)

Het feit dat zij aanbieden alles te kunnen wijzigen is mooi, maar in de praktijk leidt dat dan vaak tot (soms exorbitante) prijsverhogingen als de keuken eenmaal geleverd moet worden. Ik zou hier op papier hele duidelijke afspraken over maken.
Als de oplevering van de woning nog 1,5/2 jaar duurt, lijkt mij het erg onwaarschijnlijk dat je dan alles geleverd krijgt voor de prijs die je nu afspreekt. Iedereen kent inmiddels de berichten dat (met name) bouwmaterialen duurder zijn geworden en dat dit nog wel even aanhoud, temeer omdat ook de energieprijzen hoger worden.
Ook deze afspraken zou ik zeker zwart op wit laten zetten door de keukenzaak. Uiteindelijk willen zij je handtekening zodat de koop in ieder geval gesloten is. De rest komt wel als je woning wordt opgeleverd.

tot slot: laat je niet gek maken om de technische tekening vooraf te moeten overleggen.
Als het bouwbedrijf het gewoon standaard aanlegt zijn aanpassingen achteraf relatief makkelijk en niet al te duur aan te passen.
Als je zelf al een goede gewenste keukenopstelling kunt verzinnen en en beetje uittekenen, kun je van daaruit wel opmaken welke aansluitingen je waar wilt hebben. Zo heel complex of lastig is dat niet.

Succes met beslissen!
Bedankt Marktkenner voor je duidelijke en uitgebreide adviezen! Wat we gemerkt hebben is dat elk bedrijf tot nog toe een opslag rekent in verband met de ongewisse prijsstijgingen de komende tijd in combinatie met de late oplevering. We zullen tevens opnemen in het uiteindelijke contract opnemen dat de prijs en afgesproken materialen echt vaststaat. Uiteraard zullen we bij eventuele wijzigingen later in het proces ongetwijfeld een dikke rekening krijgen voorgeschoteld wanneer de prijzen blijven doorstijgen. We zijn echter al langere tijd bezig met het keukenontwerp dus ik verwacht geen wijzigingen meer door te hoeven voeren.

Jvv113
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2021 13:19

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door Jvv113 »

Peter1950 schreef:
22 okt 2021 17:43
Reken maar gerust op 14000 voor een el keuken met goede kwaliteit pelgrim apparatuur (afzuiging in de kookplaat verwerkt) en stenen blad op het aanrecht inclusief montage en exclusief loodgieters en elektrische aansluitingen. En voor minder dan is het inderdaad een budgetkeuken met lagere kwaliteit. ligt maar wat je er voor over hebt en wat je eisen van de kwaliteit moeten zijn en het verschil zit ergens in maar dat is wel te achterhalen.
Het gaat om een flinke keuken met een kastenwand van 5 hoge kasten en eiland van 300x120 en Siemens / Bora / Quooker apparatuur Misschien had ik dat er even bij moeten zetten, om ook beter die € 2500 verschil te kunnen plaatsen. Keuken incl montage overstijgt de € 20.000, wat het verschil van € 2500 relatief gezien wat kleiner maakt.

Jvv113
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2021 13:19

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door Jvv113 »

de auditu schreef:
22 okt 2021 17:52
Zit "inmeten ook in de prijs? Niet onbelangrijk als er bij plaatsen iets in de maatvoering niet klopt."
Inmeten zit inderdaad in de prijs opgenomen. Nu is inmeten bij ons gelukkig verder niet heel ingewikkeld omdat het een eiland betreft met volop ruimte rondom het eiland en een kastenwand op een open lange zijde met ook voldoende ruimte. Er zijn dus geen hoeken of muren waar de keuken klem tussen moet komen.

Jvv113
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2021 13:19

Re: Ervaringen Budgetplan gevraagd voor keuken nieuwbouwwoning

Ongelezen bericht door Jvv113 »

Nevyn schreef:
23 okt 2021 11:38
Ts, die overigens sinds 17 oktober niet meer geïnteresseerd is geeft in zijn OP aan dat hij bewust op zoek is gegaan naar een kleinere zaak die niet aangesloten is bij de DMG groep.
Vaak zijn deze kleinere zaken vrij direct met de kostprijs, ze kunnen misschien nog wel iets schuiven , maar 2500 euro lijkt me sterk.
Anders dan bij DMG waarbij iedere zucht er een paar honderd euro afgaat.
Mijn reactie heeft door omstandigheden inderdaad even wat langer geduurd, maar nog steeds erg geïnteresseerd :wink: .

Beide zaken hebben in de tussentijd nog wel wat geschoven en heb ik inmiddels van de zaken een aparte offerte voor de keuken en apart voor de montage ontvangen. Daaruit blijkt dat de montage bij Budgetplan 400 lager ligt. Doordat de duurste van de 2 andere partijen een ander (zwaarder) ladesysteem heeft gebruikt in de offerte, liggen de prijzen van de keuken inmiddels wat dichter bij elkaar.

Onder aan de streep blijft er echter nog steeds een aanzienlijk verschil open staan.

Omdat het een nieuwbouwwoning betreft moet er momenteel heel veel afgestemd en aangekocht worden. We zijn nu de rest van het lijstje aan het afwerken, zodat we het exacte budget voor de keuken definitief krijgen. Afhankelijk daarvan kunnen we dan de uiteindelijke beslissing nemen.

Hebben namelijk ook een offerte gekregen voor een Schuller keuken die qua prijs op een Keller keuken ligt bij de andere 2 aanbieders. De Schuller keuken heeft echter UV lak frontjes in matte uitvoering, waar de Keller keuken Mat Kunststof frontjes heeft. Dit zou dus ook nog een serieuze overweging kunnen zijn.

Gesloten