LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
mariskavdpijnacker
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mar 2016 19:54

Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Ongelezen bericht door mariskavdpijnacker »

Wij zijn momenteel bezig met de aanschaf van een keuken. Via Kvik hebben wij een mooie Mano keuken laten samenstellen, de apparatuur die Kvik levert is echter aardig aan de prijs en kan vrij eenvoudig €100,- goedkoper worden gevonden per apparaat. Ik heb Kvik gevraagd of zij de apparatuur ook voor de gevonden prijzen willen leveren, maar dat willen ze niet.

Nu krijgen we echter te horen dat ik voor de installatie van de keuken €50,- per apparaat moet betalen als ik ze via een ander winkel aanschaf.

"Houd er dan wel rekening mee dat er bij de montage € 50,- per eigen apparaat bij komt."

De apparatuur is exact hetzelfde dus ik ben erg benieuwd naar de onderbouwing van dit bedrag, maar voordat ik die te horen krijg ben ik sowieso benieuwd... in mijn ogen is het een verkapte vorm van bijna verplichte koppelverkoop en ik vraag me dan ook af of deze Kvik boete zomaar mag?

Werken overige keukenzaken ook zo?

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Ongelezen bericht door Brainless »

Wat dacht je van de winst die ze mislopen op de verkoop van de apparaten?

De meeste bedrijven (van schilders tot garages) zitten niet te wachten op mensen die hun eigen spullen aanleveren.
Ze accepteren het soms wel, maar dan wordt de montage prijs ook gelijk een stukje hoger.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Ongelezen bericht door Moneyman »

En terecht. Want het risico is ook hoger. Zelf weten ze exact wat ze moeten aanschaffen, ook qua aansluitmateriaal en dergelijke, als je het bestellen aan een particulier/ leek overlaat kan dat problemen opleveren. En wie moet het dan oplossen? ;)

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Ik vind dit ook niet vreemd. Sowieso hebben zij extra risico en lopen ze winst op de apparaten mis. Ze weten ook niet of de apparatuur wel voldoet aan hun kwaliteitseisen.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Ongelezen bericht door Quark »

Als je 100 euro per apparaat goedkoper zit en zij vragen 50 euro, maak je nog 50 euro winst per apparaat. Of je laat de keuken installeren en plaatst de apparatuur zelf.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Ongelezen bericht door crazyme »

Terecht. Enig idee hoeveel werk het is om bijvoorbeeld een inbouwkoelkast te plaatsen ? Dat werk zal toch moeten worden betaald.

U kunt ook zonder apparatuur bestellen en dan zelf installeren. Ik denk alleen dat u zich sterk vergist in de hoeveelheid werk, kennis en afval.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:Terecht. Enig idee hoeveel werk het is om bijvoorbeeld een inbouwkoelkast te plaatsen ? Dat werk zal toch moeten worden betaald.
Drogreden. In de totaal offerte zitten de kosten voor het plaatsen van de koelkast inbegrepen in montage/installatie kosten, en die post verandert niet als het apparaat zelf wordt aangeschaft.
olaf79 schreef:Sowieso hebben zij extra risico en lopen ze winst op de apparaten mis. Ze weten ook niet of de apparatuur wel voldoet aan hun kwaliteitseisen.
De winst op apparaat lopen ze mis, maar winkel heeft juist minder risico: geen garantie aanspraken.
Uiteraard voldoen de apparaten aan de kwaliteits eisen, er wordt immers hetzelfde merk/type apparaat aangeschaft als in de winkel aanbieding.
Moneyman schreef:En terecht. Want het risico is ook hoger. Zelf weten ze exact wat ze moeten aanschaffen, ook qua aansluitmateriaal en dergelijke, als je het bestellen aan een particulier/ leek overlaat kan dat problemen opleveren. En wie moet het dan oplossen?
Volgens mij is dat juist het risico van de particulier. Als er iets ontbreekt zal de monteur terug moeten komen, dat gebeurt dan op nacalculatie.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Ongelezen bericht door thecure »

gewoon kale keuken laten leveren en plaatsen. als je een beetje handig bent kun je de apparatuur zelf wel plaatsen.
Om wat voor apparaten gaat het? als het een beetje kwaliteit is (siemens e.d.) is de montage niet heel moeilijk en zit er een duidelijke handleiding bij.

Voornaamste is om de tijd te nemen. vooral bij apparaten waar een deur voor geplaatst wordt (koelkast, vaatwasser) moet dit even goed uitgemeten worden, vaak zit er een mal bij die op de deur geplakt moet worden.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
Moneyman schreef:En terecht. Want het risico is ook hoger. Zelf weten ze exact wat ze moeten aanschaffen, ook qua aansluitmateriaal en dergelijke, als je het bestellen aan een particulier/ leek overlaat kan dat problemen opleveren. En wie moet het dan oplossen?
Volgens mij is dat juist het risico van de particulier. Als er iets ontbreekt zal de monteur terug moeten komen, dat gebeurt dan op nacalculatie.
Ja, dat is het risico van de particulier. Maar de installateur wordt er evenmin blij van. Maar ik zie de topics hier alweer komen: "installateur levert slecht werk", installateur vraagt meerprijs", noem maar op. Dat gezeik zit je niet op te wachten als installateur.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
crazyme schreef:Terecht. Enig idee hoeveel werk het is om bijvoorbeeld een inbouwkoelkast te plaatsen ? Dat werk zal toch moeten worden betaald.
Drogreden. In de totaal offerte zitten de kosten voor het plaatsen van de koelkast inbegrepen in montage/installatie kosten, en die post verandert niet als het apparaat zelf wordt aangeschaft.
Waar haal je die wijsheid vandaan ?

Wanneer het de winkel niets uitmaakt, hadden ze toch gewoon kunnen instemmen met het voorstel ?

Goed om te zien dat winkeliers niet met elke willekeurige prijs op internet meegaan. De witgoedinternetboer verzint gewoon een andere naam wanneer zijn reputatie naar de maan is. Kvik kan dat niet. Die staan voor een bepaald serviceniveau en dat is nooit gratis.

16again
Berichten: 16029
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
16again schreef: In de totaal offerte zitten de kosten voor het plaatsen van de koelkast inbegrepen in montage/installatie kosten, en die post verandert niet als het apparaat zelf wordt aangeschaft.
Waar haal je die wijsheid vandaan ?
Lijkt me vrij normaal om naast de aanschafprijs van apparaat(en) de montage daarvan apart terug te zien in de offerte. Of hebben we het over een onzin aanbieding in de trant van 5 apparaten gratis en montage gratis?

Uiteraard ben ik het wel eens dat de winkel extra geld vraagt indien je zelf apparaten gaat aanschaffen. Wellicht is de werkelijke reden dat geboden prijzen gebaseerd zijn op afname van het compleet geheel. Worden de krenten uit de pap gehaald, dan verandert de prijsstelling voor resterende delen, temeer er nog extra afstemming nodig zal zijn.
Laatst gewijzigd door 16again op 09 mar 2016 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

mariskavdpijnacker
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mar 2016 19:54

Re: Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Ongelezen bericht door mariskavdpijnacker »

16again schreef: Uiteraard ben ik het wel eens dat de winkel extra geld vraagt indien je zelf apparaten gaat aanschaffen. Wellicht is de werkelijke reden dat geboden prijzen gebaseerd zijn op afname van het compleet geheel. Worden de krenten uit de pap gehaald, dan verandert de prijsstelling voor resterende delen, temeer er nog extra afstemming nodig zal zijn.
Ik snap ook best dat de winkel extra geld vraagt, maar ik heb het idee dat ik de krenten nu dus alsnog mag afrekenen zonder dat Kvik de garantie afhandeling van de apparatuur op zich hoeft te nemen.

Voor alle overige reacties, de apparatuur is identiek aan de apparatuur die Kvik levert, dus de risisco's zie ik niet zo? Ik wil de keuken juist laten plaatsen door Kvik zodat ik, mocht het niet naar wens zijn, recht van spreken heb. De vaatwasser, koelkast, quooker en fornuis zijn niet anders als dat Kvik die zou leveren. Ze hanteren een vaste prijs voor installatie, en met €1579,- vind ik die niet echt gering.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Ongelezen bericht door prem »

Er is geen sprake van boete. En ja zij mogen dat. Winstderving.
Het is ook een beetje cheapie.

Adviseerden
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 jun 2015 13:14

Re: Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Ongelezen bericht door Adviseerden »

hallo,

€50 inbouwen voor een apparaat. dat is niet duur. Door het inbouwen neemt men ook het risico en een stuk garantie aanspraak. vindt je € 50 te duur. lekker zelf doen.

Eventueel kraangat boren/ kooplaat/ spoelbak uitsparing maken. en de risico's daarbij zijn voor jezelf.

Mijn advies. Laat het doen.

vr gr

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Ongelezen bericht door prem »

Met die vaste prijs voor montage kunnen ze ook geen risico nemen...lijkt me logisch.

mariskavdpijnacker
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mar 2016 19:54

Re: Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Ongelezen bericht door mariskavdpijnacker »

prem schreef:Met die vaste prijs voor montage kunnen ze ook geen risico nemen...lijkt me logisch.
Kvik rekent €1579,- voor de montage (dit is ongeacht de apparaten, deze staan apart op de offerte), nu lever ik de apparaten zelf (identiek aan de apparaten die Kvik zou leveren).

Dit scheelt mij meer dan €600,- op de aanschafprijs van de apparaten en Kvik heeft geen aansprakelijkheid voor de apparaten.

Kun je me uitleggen wat het risico in deze is?

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Ongelezen bericht door prem »

Het risico als de apparaten niet compleet of exact hetzelfde zijn. Dan hebben ze het risico van welles/nietes bij de montage met alle administratieve rompslomp er bij met de monteurs. Of nog erger, de montage uit moeten stellen omdat het niet klopt op die dag.
Al zouden ze het accepteren zou ik je het sowieso niet aanraden, als er binnen de garantie een probleem is word je geheid van het (keuken)kastjenaar de muur gestuurd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Ongelezen bericht door crazyme »

mariskavdpijnacker schreef:
prem schreef:Met die vaste prijs voor montage kunnen ze ook geen risico nemen...lijkt me logisch.
Kvik rekent €1579,- voor de montage (dit is ongeacht de apparaten, deze staan apart op de offerte), nu lever ik de apparaten zelf (identiek aan de apparaten die Kvik zou leveren).

Dit scheelt mij meer dan €600,- op de aanschafprijs van de apparaten en Kvik heeft geen aansprakelijkheid voor de apparaten.

Kun je me uitleggen wat het risico in deze is?
Wat wil je eigenlijk bereiken met dit topic ? Wij gaan niet voor jou onderhandelen, kvik is helder in hun stelling, ze doen niets verkeerd.

Bottom line : jij wil niet de prijs betalen die kvik vraagt.

Heel simpel : dan kun je twee dingen doen, en die kun je best zelf verzinnen.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Ongelezen bericht door prem »

Mariska bekijkt het vanuit de situatie als particulier, dat is begrijpelijk ....alleen van de kant van de ondernemer is het wat anders. Hopelijk begrijpt ze dat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Extra kosten bij aanschaf apparatuur andere leverancier?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat het hier vooral zit in de vaste prijs voor de montage. De werkelijke kosten zullen immers afhangen van hoe groot de keuken is en hoeveel apparaten je hebt. Daarom zal een deel van de montagekosten verwerkt zijn in de prijs van de apparaten. Als de apparaten zelf koopt, zul je daarom meer voor de montage moeten betalen.

Gesloten