LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] folie laat los op keuken deurtjes - ladenfronten

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
cbm_kimm
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 nov 2004 11:36

folie laat los op keuken deurtjes - ladenfronten

Ongelezen bericht door cbm_kimm »

Bij het fabriceren van keukens worden de deurtjes en ladenfronten vaak niet gespoten, maar bedekt met een gladde folie. Bij een kennis van mij merkte ik dat de folie op de kantjes loslaat (3 jaar na plaatsen). Onlangs zag ik dat dit zelfde probleem (met een ander merk keuken) zich ook bij mij voordoet. Mijn keukenleverancier is inmiddels met de fabrikant in gesprek. Die zegt dat het een probleem is van vocht (!). Onzin natuurlijk, in een keuken wordt gekookt en afgewassen, daar moet een keuken tegen kunnen! Ik kan me niet voorstellen dat niemand anders dit probleem heeft. Wellicht een item voor een Radar-uitzending??

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: folie laat los op keuken deurtjes - ladenfronten

Ongelezen bericht door pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door pfffff op 26 aug 2009 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.

shamrocknl
Berichten: 37
Lid geworden op: 07 jun 2009 09:09

Re: folie laat los op keuken deurtjes - ladenfronten

Ongelezen bericht door shamrocknl »

Oeh dan moet ik meteen mijn leverancier bellen om mijn order dan nog om te zetten van lak naar folie :P

Zoals je uit het sarcasme van pffff al kan opmaken is folie inderdaad niet een van de beste 'bedekkingen' voor je frontjes.

Weet je toevallig over welke merken keukens het hier gaat?

A2009
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2009 18:21

Re: folie laat los op keuken deurtjes - ladenfronten

Ongelezen bericht door A2009 »

Wij hebben sinds een maand een nieuwe keuken, gewoon massief hout. Daarvoor stond er hier een siematic, nog van de vorige bewoners. Hij was in 1996 geplaatst en wij wonen hier sinds 2004, dus die keuken was pas 8 jaar oud. Nou... de folie was op veel plaatsen los, en gebarsten. Het zag er niet zo geweldig meer uit. Ik ben blij dat die keuken er nu uit is.
Het was een landelijke keuken in wit, met houtnerfstructuur.
Ik had van siematic meer verwacht.
Daarom nu onze keus voor massief hout, dat kan in ieder geval niet meer loslaten :D

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: folie laat los op keuken deurtjes - ladenfronten

Ongelezen bericht door Kulta »

pfffff ... kom er maar in ........

Eek
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 jan 2007 10:07

Re: folie laat los op keuken deurtjes - ladenfronten

Ongelezen bericht door Eek »

Nee...maar wel krom trekken....dat is de reden waarom er zo weinig massief houten keukens zijn...

A2009
Berichten: 18
Lid geworden op: 17 jan 2009 18:21

Re: folie laat los op keuken deurtjes - ladenfronten

Ongelezen bericht door A2009 »

Ach, ik ken nog zo veel huizen met een massief houten keuken. Die staan er na 10tallen jaren nog steeds goed bij. Er is met alle materiaal wel iets aan de hand, waarom je dan weer net voor dat andere zou moeten kiezen.
Ik houd niet van de strakke gelakte fronten, maar van eerlijke materialen. Ieder zijn smaak. Ik woon in een 90 jaar oud huis, dat vraagt om hout. Althans dat vinden wij, de bewoners/renovatieteam :D

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: folie laat los op keuken deurtjes - ladenfronten

Ongelezen bericht door pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door pfffff op 26 aug 2009 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: folie laat los op keuken deurtjes - ladenfronten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Niet de folie maar de onderlaag is van belang.....

Neem een stukje spaanplaat met folie en een oud keuken deurtje en zet ze in een bak met water en kijk na een week wie het minst slechte is...

Er is spaanplaat en MDF met folie en verschillende persingen en watervastheid.

Een tip; Enkel glas, hoeft maar 1 klein raampje te zijn zal de condens opvangen als koude plek en via gootje eronder kun je veel water afvoeren want de koudste plek is dus goed om dit te bereiken!

Dit condens raampje is goedkoper dan ventileren en werkte perfect dus niet klagen dat ik dat kleine klep raampje niet isoleerde....
nu weet U tenminste waarom mijn huis een isolatie lek heeft in Keuken en Badkamer.....

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: folie laat los op keuken deurtjes - ladenfronten

Ongelezen bericht door maxx »

Niet de folie maar de onderlaag is van belang.....

Neem een stukje spaanplaat met folie en een oud keuken deurtje en zet ze in een bak met water en kijk na een week wie het minst slechte is...

Er is spaanplaat en MDF met folie en verschillende persingen en watervastheid.

Kijk, mooi voorbeeld waarom een forum als dit wel baat heeft bij een aantal kennisdragers, beste Radarvoorklanten.

Regelrechte onzin. Folie wordt gebruikt in combinatie met MDF. De enige die wegkomt met het folieplakken van spaanplaat is Ikea en tja zoals iedereen weet levert Ikea geen keukens... :wink:

Trouwens, als je een MDF/folie en een spaanplaat/MELANINE (!!!) front een week in een emmer water zet dan vindt je alleen 2 emmers houtpulp terug.

Wat de tip betreft lijkt een dubbelglas raam met daarbij een ventlator met vochtsensor wat beter voor de gezondheid op lange termijn.

MVG

stofzuigertje

Re: folie laat los op keuken deurtjes - ladenfronten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ Maxx,

Ik weet niet wat je verkoopt maar de MDF was dus beter dan het spaanplaat en naast Ikea word dit vaker verkocht dan je denkt...

De folie is gelijk maar de lijm is en hoek afdichting is van groot belang..

Die ventilator kan natuurlijk maar mijn enkel glas is goedkoper en maakt geen lawaai....
Maar die zou wel een goed alternatief zijn....
Maar ik heb daar geen stroom zitten dus hoe maak ik daar nu nog een snoertje netjes?

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: folie laat los op keuken deurtjes - ladenfronten

Ongelezen bericht door 16again »

@topicstarter:

Zorg altijd voor voldoende ventilatie bij koken etc.
Foliekeukens zijn berucht door dit soort problemen.
Behalve vocht kan ook verkeerde verlijming de oorzaak zijn (lijmen zijn van samenstelling verandert ivm veranderde milieu eisen....)
Op grond van conformiteitsbeginsel kun je vaak een deel (afhankelijk van de leeftijd van de keuken) van de reparatie vergoed krijgen.

Snorretje
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2009 02:29

Re: folie laat los op keuken deurtjes - ladenfronten

Ongelezen bericht door Snorretje »

Heb hier thuis hetzelfde euvel.
Keuken is 10 jaar oud en de frontjes laten los van diverse kastjes en inderdaad gaat het eerder los bij deurtjes die eerder vochtig zijn tijdens het koken.
Advies ingewonnen bij een vutter die werkzaam is geweest in deze branch en de man adviseerde bij om met een fohn al de folie te verwijderen en daarna de mdf deurtjes te gronden en 2x af te lakken
Kan daarna nog jaren mee

Deskundige77
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 apr 2009 08:19

Re: folie laat los op keuken deurtjes - ladenfronten

Ongelezen bericht door Deskundige77 »

Dit mag echt niet met een keuken van 3 jaar oud!!

Een aantal jaren geleden (6 jaar of ouder) waren er met bijna alle folieleveranciers problemen met de deuren. Inmiddels is er een afspraak tussen apparatenleveranciers en kastenleveranciers over het materaail folie. Loslaten mag absoluut niet uit zichzelf. Dit valt dan ook altijd binnen gerantie, behalve bij vaatwasser, afzuigkap, hier kan een hoge concentratie vocht zijn (dit kun je wel voorkomen).

JWKlasse
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 aug 2009 16:42

Re: folie laat los op keuken deurtjes - ladenfronten

Ongelezen bericht door JWKlasse »

... is al heel veel over geschreven , loslatende folie.
Maar een deskundige die geen "gerantie" geeft op folie bij de vaatwasser en afzuigkap ? Da's nieuws..

Natuurlijk zit er op die plaatsen wel garantie op ; maar bedieningsfouten zullen uitgesloten zijn , dat zal de strekking wel zijn..
Vaatwasser altijd gesloten laten na afloop programma ; dus niet open laten staan om af te koelen.
Afzuigkap ; gebruiken op juiste stand.
Heb eens een klant gehad die de afzuigkap niet ! gebruikte want deze vond de kap zoveel herrie maken.. tja , dan krijg je wel vocht-problemen.
Laatst gewijzigd door JWKlasse op 02 sep 2009 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.

klussertje 22
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 sep 2009 22:27

Re: folie laat los op keuken deurtjes - ladenfronten

Ongelezen bericht door klussertje 22 »

heb het zelfde probleem gehad
simpel op te lossen met houtlijm

suikertaart
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2009 17:54

Re: folie laat los op keuken deurtjes - ladenfronten

Ongelezen bericht door suikertaart »

beste allemaal

bij mij gebeurt nu hetzelfde
alleen heb ik een gelakte fineer keuken van Keller

bij de vaatwasser aan de bovenkant begint het te bobbelen (1 jaar oud)
netjes de verkoper op bezoek gehad en die heeft er naar gekeken

nu krijg ik een bericht dat ik voor 200 euro een nieuwe deur mag kopen :S
vochtschade zou volgens de verkoper niet vallen onder garantie

klopt dit?
lijkt me een beetje boel vreemd daar een keuken een vochtige ruimte is
wat kan ik nu doen?

Gesloten