LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Foliedeurtjes keuken

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Joop E

Foliedeurtjes keuken

Ongelezen bericht door Joop E » 26 feb 2007 21:40

Bij ons worden op 28 februari 3 nieuwe deurtjes geleverd. De logistieke dame gaf op mijn vraag aan dat alle foliedeurtjes NIET zijn verlijmd maar worden geperst/gekrompen.

Dit blijkt dus de reden te zijn over de vele klachten rondom foliedeurtjes. Iedere leek begrijpt dat dit altijd tot problemen zal leiden maar niet KEUKENMAX. Talloze oorzaken zouden de reden kunnen zijn zonder deze te specificeren!!!!

Nu worden 3 nieuwe deurtjes geleverd maar de volgende 3 zijn eigenlijk ook al aan vervanging toe uit een totaal van 31. Mijn keuken is nu 6 jaar oud en KEUKENMAX stelt de afschrijvingstermijn op 10 jaar. Onder garantie de 1e 5 jaar 100% maar daarna als 6e jaar geen 80- maar 30% coulancekorting. KEUKENMAX is door mij aangesproken op de productaansprakelijkheid want het is zonneklaar dat foliedeurtjes op deze wijze zonder verlijming problemen geven, dus een ondeugdelijk product, mar KEUKENMAX geeft niet thuis.

Ter info, mijn dochter heeft dezelfde keuken, inmiddels 7 deurtjes vervangen. Mijn buren, alle deurtjes vervangen (goede leverancier dus), mijn schoonzus inmiddels bij 3 deurtjes problemen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wie weet een oplossing voor de hoge kosten die dit ondeugdelijk product met zich mee brengt. Procederen heeft induvidueel weinig zin, hiervoor moeten krachten worden gebundeld. Wie heeft er een idee over.

Het betreft allemaal keukens van rond het jaar 2000.

Joop E

Re: Foliedeurtjes keuken

Ongelezen bericht door Joop E » 03 mar 2007 22:38

Inmiddels zijn de deurtjes geleverd echter niet zonder problemen. De kleur was niet goed. Dus moeten er weer nieuwe worden besteld.

De monteur verdiend een compliment. Hij mag niets zeggen over de kwaliteit van foliedeurtjes. Echter later gaf hij wel perongeluk prijs dat zijn werkzaamheden hoofdzakelijk bestaan uit het vervangen van deze deurtjes. En zeker niet onbelangrijk: DE DEURTJES WORDEN OOK ANNO 2007 OP DEZELFDE WIJZE GEPRODUCEERD, DUS ZONDER LIJMVERBINDING MET DE ONDERGROND. Dus ook mijn nieuwe deurtjes zullen na 5-6 jaar weer aan vervanging toe zijn. Net als van elke consument die bij wie dan ook kiest voor foliefronten.

Dus wees gewaarschuwd en kis als consument nooit voor foliefronten.

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste » 04 mar 2007 00:01

Niet alle foliefronten zijn hetzelfde...........
Er zijn een aantal dingen bepalend, waaronder de dikte van de folie, de verlijming en de druk waaronder de folie om de deur getrokken wordt.

Vroeger gebeurde dit met chloorgas (ca 10 jaar terug) dit is rond die tijd bij wet verboden en alle deuren nadien waren van (zeer) slechte kwaliteit door dat men met andere middelen ging experimenteren. Heden zijn er maar een enkeltal fabrikanten die tot 15 jaar garantie op foliedeuren durven geven, dat voelt men ook terug in de prijs.

Folie wordt dan ook uitsluitend om de prijs verkocht; ik vertel er ALTIJD bij dat de folie los KAN komen na een jaar of 5 dat is eerlijk advies waardoor de klant dan kan afwegen of hij/zij het de kosten voor een ander materiaal waard vind.

Het lijkt me sterk dat een foliedeur zonder verlijming wordt geproduceerd, daar zelfs een lijmlaag door vocht en warmte (meestal bij oven of vaatwasser) kan oplossen; maar ja ik weet veel over keukens maar lang niet alles...................

Joop E

Ongelezen bericht door Joop E » 04 mar 2007 13:08

Omdat 3 nieuwe deurtjes zijn geleverd is door mij bij 1 deur de folie verwijderd. En wat blijkt, inderdaad geen verlijming met de ondergrond. Ik heb gewoon een schone binnenkant zonder deeltjes van de ondergrond daaraan gehecht wat aan zou kunnen geven dat er wel sprake zou zijn van verlijming. Kortom, het is tot heden maar zeker rondom het jaar 2000 een slecht product. Terwijl het eenvoudig zou kunnen zijn de ondergrond te voorzien van lijm en daarna persen/krimpen. Op de productieprijs kan dit bijna niet van invloed zijn waarbij nog uitgesloten de binnenkant van elke deur die nooit problemen geeft. Maar ja dat is melanine. Vergelijk ook eens badkamermeubelen die altijd onder de meest ongunstige situatie zijn opgesteld. Nimmer problemen. Reden? U als vakman zou op dit verschil in kwaliteit, voor veel lagere prijzen, in kunnen gaan.

J

Anastasia

Ongelezen bericht door Anastasia » 04 mar 2007 13:23

Op een Duitse site kun je zien hoe de deuren lijmvrij gemaakt worden,
ze smelten onder hoge druk op warm gemaakt MDF ondergrond vast, dus de folie zal smelten en zo plakken!

Hoge druk en warmte en snelheid, als je wacht doet het niets meer!

Ook de randen wegens vocht, die zijn belangrijk, want een streepje zichtbaar betekend vochtopname die alles zonder lijmresten over enkele jaren laat zien.

Dus surf naar een site waar ze de produktie laten zien, het kan dus wel
zonder lijm, en deze geven wel 15 jaar garantie, geen stank en goedkoper zonder lijm, en netter, geen vieze randen wegvegen, dus sneller.

Maar je moet wel netjes en foutloos werken, een vuiltje is genoeg voor luchtbel eronder, en dan later los!

Anastasia.

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste » 07 mar 2007 07:34

Op een Duitse site kun je zien hoe de deuren lijmvrij gemaakt worden,
ze smelten onder hoge druk op warm gemaakt MDF ondergrond vast, dus de folie zal smelten en zo plakken!
Klinkt mij toch wat tegenstrijdig. Lijmvrij..............folie zal smelten en plakken.

Nogmaals ik zal niet beweren dat foliefronten niet lijmvrij geproduceerd kan worden, maar wij hebben 4 leveranciers van foliefronten het grootste verschil tussen die 4 zit in de persing (verschil van zeker 150 Bar).

En zelf verkopen wij het enkel na medegedeeld te hebben wat de voor- en nadelen- van het product zijn; en dat verschilt per leverancier. (zie ook garantie)

Joop E

Ongelezen bericht door Joop E » 12 mar 2007 21:26

De discussie over wel of niet verlijmde foliedeurtjes is intereesant maar een oplossing middels de product aansprakelijkheids wet i.v.m. zeer hoge kosten bij het vervangen van deurtjes is voor gedupeerden van een veel groter belang. Hierbij gaat het mij m.n. over de fabrikanten van deze deurtjes waarbij je helaas de medewerking van keukenleveranciers nodig hebt. Bedrijven als KEUKENMAX, KEUKENCONCURRENT ect. hebben slim de afschrijving verlaagd van 15- naar 10 jaar. Dat helpt de fabrikant direct in het beperken van vervangingskosten.

Wout van Gaalen, keukenleverancier in Gouda heeft uitvoerig de problemen geschetst. Het probleem komt veelvuldig voor bij ieder merk keuken van iedere leverancier. Er zijn ook al diverse fabrikanten van foliedeurtjes omgevallen door dit probleem. Het wordt echter in de branche stil gehouden omdat het een enoreme kostenpost behelst.

Daarom is het belangrijk te komen tot een groep die middels een rechtzaak verhaal haalt op een nog steeds slecht product.

Nieuw geplaatste deurtjes vallen ook niet meer onder een garantie. Dus een probleem na 3 jaar, pech en geld weg.

J

Pfffff

Ongelezen bericht door Pfffff » 12 mar 2007 23:13

Tja, hangt er van af waar je je keuken hebt gekocht, een prijsvechter zal geen moeite voor je doen.

zelfstandigste

Ongelezen bericht door zelfstandigste » 12 mar 2007 23:26

Hierin moet ik Pffff dan toch gelijk geven, het probleem is al lang bekend. Ik verkoop de "voordelige" folie keukens enkel met vermelding dat de folie los kan laten en dat dit tot 5 jaar onder de garantie valt (de duurdere versies tot 15 jaar) dit hoort een eerlijke weloverwogen keuze te zijn waar ook de klant voor kiest; vooropgesteld dat de dealer hier melding van maakt, want die hoort dit te weten.

En de grote ketens willen hier de zorg niet van dragen en verwijzen direct alle schuld naar fabrikant.

Gesloten