Foutieve installatietekening

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Ivo.w

Re: Foutieve installatietekening

Ongelezen bericht door Ivo.w » 17 jan 2019 08:09

kokka schreef:
17 jan 2019 07:45
ondanks dat ik niet snap dat er niemand is die het opgevallen was, of het vreemd vond dat er geen warmwaterleiding hoefde worden aangelegd ( twee koudwaterleidingen heeft niet zoveel zin, je kan 1 waterleiding ook gewoon splitsen aan het eind natuurlijk) vind ik wel dat de keukenboer niet zo kinderachtig moet doen en deze 350 euro gewoon moet vergoeden.
hun tekening was uiteindelijk niet goed.
ik zou zelf nooit alleen een koud water leiding trekken, het is heel lastig om achteraf( als bijvoorbeeld je boiler kapot is) alsnog warm water daar te krijgen.
Ik vind het niet opvallend of vreemd dat wanneer een koudwaterleiding naar een boiler aanwezig, er niets over een warmwaterleiding gezegd wordt.

Bij een keuken met boiler/kokendwaterkraan is het gebruikelijk dat er één koudwaterleiding maar de plek van de vaatwasser gelegd wordt, en één naar het gootsteenkastje.

Op de leiding in het gootsteenkastje wordt dan een T-stuk gezet. Het ene deel gaat rechtstreeks naar de kraan, het andere deel gaat naar de ingang van de boiler. Vervolgens wordt het warme gedeelte van de kraan rechtstreeks aangesloten op de uitgang van de boiler.

Het kan zijn dat in dit geval sprake is van een hot-fill boiler of vaatwasser. Een andere reden voor een warmwaterleiding kan ik niet bedenken. Maar dat is zeker niet standaard en daarmee geen tekortkoming van de loodgieter dat hem het gebrek aan een warmwaterleiding niet is opgevallen.

Het ontbreken van de warmwatervoorziening is ontstaan bij de makers van de tekening. Wél staat er vaak in de voorwaarden dat niet de tekening maar de tekstuele beschrijving in principe leidend is en dat de tekening slechts dient ter visualisatie van hetgeen overeengekomen is. De vraag is dus of er in de tekstuele beschrijving iets gezegd wordt over een benodigde warmwateraansluiting en de plek daarvan (bijvoorbeeld "nabij de vaatwasser" of "in het gootsteenkastje".

Als in de tekst ook niets over deze leiding gezegd wordt, lijkt mij dat de keukenleverancier volledig aansprakelijk is voor de ontstane schade.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme » 17 jan 2019 08:35

Alias de Boer schreef:
15 jan 2019 18:42
Bij Sombroek keukens een keuken gekocht. Voor de montage van de keuken moest de ruimte worden opgeleverd volgens de installatietekening van Sombroek. Volgens deze tekening waren er twee koudwaterleidingen nodig en geen warmwaterleiding (stond in de tekening en ook in de bijgeleverde text). Een leiding voor de koudwaterkraan en een leiding voor de boiler (warm water en kokend water).

Bij montage bleek de warmwaterleiding wel degelijk nodig te zijn. Volgens Sombroek keukens moesten we dit zelf maar oplossen. We hebben dit gedaan, maar dit heeft ons wel 350 euro extra gekost.

Wie is nu verantwoordelijk voor deze fout en wie moet dit betalen?
Meerdere forumleden hebben meerdere vragen gesteld. Waarom reageert u niet ?

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 » 17 jan 2019 09:21

Ivo.w schreef:
17 jan 2019 08:09
Als in de tekst ook niets over deze leiding gezegd wordt, lijkt mij dat de keukenleverancier volledig aansprakelijk is voor de ontstane schade.
M.i. is de 'schade' minimaal; voor een beetje loodgieter is dit een dingetje van niks, waar alleen keukenboer een voor hemzelf een leuk prijskaartje aan heeft gehangen.

Ivo.w

Ongelezen bericht door Ivo.w » 17 jan 2019 09:46

chrisd1 schreef:
17 jan 2019 09:21
Ivo.w schreef:
M.i. is de 'schade' minimaal; voor een beetje loodgieter is dit een dingetje van niks, waar alleen keukenboer een voor hemzelf een leuk prijskaartje aan heeft gehangen.
Achteraf alsnog een leiding aanleggen, terwijl je dat ook direct had kunnen doen kan behoorlijk in de extra kosten lopen.

Sterker nog: misschien zat er in de oude situatie juist wél een warmwaterleiding, die door de loodgieter netjes is weggehaald vanaf de aftakking op zolder. Want een warmwaterleiding alleen op het dode eind afdoppen mag niet, ivm risico op legionella besmetting.

Dan heeft het weghalen al snel een uur extra werk gekost, ten opzichte van een situatie waarin dat niet nodig was. En het opnieuw aanleggen via lastig bereikbare schachten/kanalen kan dan zomaar makkelijk twee uur of meer kosten. Daar bovenop nog voorrijkosten maakt al 200 euro ex btw.
En nog even wat materiaal. 15 meter pex-leiding à 2 euro per meter en 20 euro aan koppelingen en je zit zo op 250 ex btw aan onnodige kosten.

Ruim 300 euro inclusief btw dus, en dan reken ik met tarieven die in de huidige markt echt niet uitzonderlijk hoog zijn voor een fatsoenlijke loodgieter met goede naam.

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 » 17 jan 2019 10:06

Ivo.w schreef:
17 jan 2019 09:46
chrisd1 schreef:
17 jan 2019 09:21
Ivo.w schreef:
Achteraf alsnog een leiding aanleggen, terwijl je dat ook direct had kunnen doen kan behoorlijk in de extra kosten lopen.
Klopt; alleen zijn die extra kosten er niet of nauwelijks, als die keuken gewoon wordt aangesloten en er niet ingewikkeld gedaan wordt over een tekening met desbetreffende fouten; ik ga er daarbij van uit, dat loodgieter weet waar hij mee bezig is/een paar koppelingetjes extra, etc. voor eventualiteiten bij zich heeft.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax » 17 jan 2019 15:18

Een apparaat of kraan "gewoon aansluiten" aansluiten op een noodzakelijke leiding die er niet is, lijkt me toch nogal een klusje. Of die warmwaterleiding noodzakelijk is in het geval van TS, en waarvoor precies, is mij niet duidelijk.

Toen wij vorig jaar een nieuwe keuken kochten, leverde de verkoper een gedetailleerde tekening waar alle noodzakelijke aansluitingen en leidingen keurig opstonden. De monteur kwam van te voren kijken (met de tekening) om in detail te bespreken wat er moest gebeuren. Als er iets abusievelijk niet op tekening had gestaan, zou dat ruim voor installatie duidelijk zijn geworden.

Plaats reactie