LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Foutieve installatietekening

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Foutieve installatietekening

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Ivo.w schreef:
17 jan 2019 08:09
Als in de tekst ook niets over deze leiding gezegd wordt, lijkt mij dat de keukenleverancier volledig aansprakelijk is voor de ontstane schade.
M.i. is de 'schade' minimaal; voor een beetje loodgieter is dit een dingetje van niks, waar alleen keukenboer een voor hemzelf een leuk prijskaartje aan heeft gehangen.

Ivo.w
Berichten: 1752
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Foutieve installatietekening

Ongelezen bericht door Ivo.w »

chrisd1 schreef:
17 jan 2019 09:21
Ivo.w schreef:
17 jan 2019 08:09
Als in de tekst ook niets over deze leiding gezegd wordt, lijkt mij dat de keukenleverancier volledig aansprakelijk is voor de ontstane schade.
M.i. is de 'schade' minimaal; voor een beetje loodgieter is dit een dingetje van niks, waar alleen keukenboer een voor hemzelf een leuk prijskaartje aan heeft gehangen.
Achteraf alsnog een leiding aanleggen, terwijl je dat ook direct had kunnen doen kan behoorlijk in de extra kosten lopen.

Sterker nog: misschien zat er in de oude situatie juist wél een warmwaterleiding, die door de loodgieter netjes is weggehaald vanaf de aftakking op zolder. Want een warmwaterleiding alleen op het dode eind afdoppen mag niet, ivm risico op legionella besmetting.

Dan heeft het weghalen al snel een uur extra werk gekost, ten opzichte van een situatie waarin dat niet nodig was. En het opnieuw aanleggen via lastig bereikbare schachten/kanalen kan dan zomaar makkelijk twee uur of meer kosten. Daar bovenop nog voorrijkosten maakt al 200 euro ex btw.
En nog even wat materiaal. 15 meter pex-leiding à 2 euro per meter en 20 euro aan koppelingen en je zit zo op 250 ex btw aan onnodige kosten.

Ruim 300 euro inclusief btw dus, en dan reken ik met tarieven die in de huidige markt echt niet uitzonderlijk hoog zijn voor een fatsoenlijke loodgieter met goede naam.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Foutieve installatietekening

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Ivo.w schreef:
17 jan 2019 09:46
chrisd1 schreef:
17 jan 2019 09:21
Ivo.w schreef:
17 jan 2019 08:09
Als in de tekst ook niets over deze leiding gezegd wordt, lijkt mij dat de keukenleverancier volledig aansprakelijk is voor de ontstane schade.
M.i. is de 'schade' minimaal; voor een beetje loodgieter is dit een dingetje van niks, waar alleen keukenboer een voor hemzelf een leuk prijskaartje aan heeft gehangen.
Achteraf alsnog een leiding aanleggen, terwijl je dat ook direct had kunnen doen kan behoorlijk in de extra kosten lopen.
Klopt; alleen zijn die extra kosten er niet of nauwelijks, als die keuken gewoon wordt aangesloten en er niet ingewikkeld gedaan wordt over een tekening met desbetreffende fouten; ik ga er daarbij van uit, dat loodgieter weet waar hij mee bezig is/een paar koppelingetjes extra, etc. voor eventualiteiten bij zich heeft.

Erthanax
Berichten: 9663
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Foutieve installatietekening

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een apparaat of kraan "gewoon aansluiten" aansluiten op een noodzakelijke leiding die er niet is, lijkt me toch nogal een klusje. Of die warmwaterleiding noodzakelijk is in het geval van TS, en waarvoor precies, is mij niet duidelijk.

Toen wij vorig jaar een nieuwe keuken kochten, leverde de verkoper een gedetailleerde tekening waar alle noodzakelijke aansluitingen en leidingen keurig opstonden. De monteur kwam van te voren kijken (met de tekening) om in detail te bespreken wat er moest gebeuren. Als er iets abusievelijk niet op tekening had gestaan, zou dat ruim voor installatie duidelijk zijn geworden.

Gesloten