LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fronten voor afwasmachine

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Fronten voor afwasmachine

Ongelezen bericht door kweenie »

Dag kenners,

Ik zit over een nieuwe keuken te denken en waar ik nu aan zit te denken is een opstelling met aan de lange muur één lang aanrechtblad en daar tegenover (waar een kleiner muurtje is) een paar hoge kasten. Onder het aanrecht wil ik het liefste alleen lades/korven, omdat ik die veel handiger vind dan deuren en zo krijg je ook een mooi doorlopende lijn.

Maar nu zit ik met de afwasmachine. Die zou aan de hoge-kasten wand kunnen, maar het lijkt mij niet handig om dat aan een andere zijde te hebben dan waar je de gootsteen hebt. Dan zit je namelijk steeds met druipende vieze vaat die je over de vloer naar de vaatwasser moet doen, in plaats van dat je het een klein stukje over het aanrecht tilt. Het zou dus logischer zijn om de vaatwasser onder het aanrechtblad te doen, nabij de gootsteen.

Daarom vroeg ik mij af of het mogelijk is om voor een vaatwasser niet één 'plank' als front te hebben, maar om een aantal frontjes onder elkaar te krijgen, zodat de lijn van lades en korven door blijft lopen. Of zijn er andere oplossingen?

spaanplaatboertje
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mar 2008 15:49

Re: Fronten voor afwasmachine

Ongelezen bericht door spaanplaatboertje »

STO905 of STO903 van Smeg werkt met 90cm brede lade fronten

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Fronten voor afwasmachine

Ongelezen bericht door kweenie »

Bedankt voor de reactie! Ik wist niet dat er ook zulk model afwassers waren.
Maar ik denk dat je dan ook wel je laden en korven hier een beetje op zult moeten aanpassen, of valt dat mee? Is het de bedoeling dat er dan één front voor komt, of kun je ook 'willekeurige' combinaties nemen?
(Volgens mij is het namelijk wel comfortabel om de vaatwasser zo hoog mogelijk te hebben, maar de hogere korven zijn meestal onderin, toch?)

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Fronten voor afwasmachine

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Kweenie,

Je bepaalt toch zelf waar je welk front wilt hebben? Wij voeren de vaatwasser vaak uit met 2 ladefronten om zo in lijn te zijn met de andere (lade)kasten. Het lijkt me dat niet alleen Format dat truukje toelaat.

MVG

keukenklepper
Berichten: 600
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:20

Re: Fronten voor afwasmachine

Ongelezen bericht door keukenklepper »

:lol:
Laatst gewijzigd door keukenklepper op 25 mar 2010 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.

marpet
Berichten: 130
Lid geworden op: 26 jun 2005 00:17

Re: Fronten voor afwasmachine

Ongelezen bericht door marpet »

Wij hebben een front uit een geheel, omdat de hoekspoelbakkast ook uit een front bestaat. De greep komt gelijk met de grepen van de bovenste laden van de ladenkasten. Persoonlijk vind ik dit heel mooi staan, omdat alle grepen op een lijn zitten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Fronten voor afwasmachine

Ongelezen bericht door kweenie »

Bedankt voor de reacties.

Het is dus bij de meeste merken wel mogelijk om de fronten van de lades door te laten lopen over de vaatwasser, zodat daar een soort 'nep-lades' lijken te zijn. Dat is mooi om te horen!
Ik was bang dat dat problemen oplevert omdat je dan een aantal frontjes op de vaatwasserdeur moet 'schroeven'. Maar daar is vast een goede oplossing voor verzonnen.

Maar door de posting van 'spaanplaatboertje' (grappige naam) ben ik wel gaan denken of er misschien meer merken/types zijn in afwijkende maten. Bijna alles is volgens mij 60 of soms 45 breed, maar die twee smegs zijn er dus ook in 90. Weet iemand of er nog meer zijn die 80 of 90 breed zijn?

(Volgens mij zit bij die smegs de 'knik' trouwens op een niet zo handige plek voor 'mijn' toekomstige keuken, omdat ik waarschijnlijk wat andere verhoudingen tussen lades en korven wil, zodat er of op de knik, of aan de onderkant eigenlijk een heel frontje zou moeten zitten. En dan zou de lijn dus helaas toch niet doorlopen.)

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Fronten voor afwasmachine

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Kweenie,

Die maatvoering van de fronten die op de Smeg worden toegepast is variabel en maxximaal 2 x 360mm groot. Een keukenmerk dat met een beetje mogelijkheden heeft hier geen problemen mee. Je zou de rest van de kasten naar de vaatwasserkast kunnen aanpassen.

MVG

Gesloten