LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Handige indeling kookeiland

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Fiebie

Handige indeling kookeiland

Ongelezen bericht door Fiebie »

Wij kijken naar een kookeiland van 280 x 120.
De zichtzijde moeten 6 greeploze korfladen zijn, zodat er strakke lijnen zichtbaar zijn.
Aan de andere kant is de werkzijde en niet zichtbaar (alleen voor mij, moeder de vrouw) Daar had ik gedacht vlnr: dubbele kast van 120cm (met spoelbak 50 breed), kastdeur 60 cm tbv vaatwasser, 2x korflade van 90 cm. Daar moet de gasplaat van 90 breed komen. Ik denk dat de wangen(?) ca 3 of 5 cm dik zijn (ook "zwevend") dat betekent dus dat ik dicht op de rand kook.
Dit is waarschijnlijk niet echt practisch, met spetters ed. Aan die kant komt haaks op het eiland een wandkast te staan (110 cm loopruimte) dus vette vloer is niet echt handig!

Spoel moet links en kook rechts ivm leidingwerk. Eiland mag langer maar ivm composieten blad kan ie niet langer dan 300... Korter liever niet.

Is er een standaardafstand voor kookplaten vanaf de rand, of zou het met gespetter meevallen? Anders hoor ik graag andere opties!

We hebben in een showroom trouwens een werkblad gezien met "ingebouwde" gaspitten, prachtig!! Iemand enig idee of dit practisch is? En te betalen?

En wat voor afzuigcapaciteit / dB moet een afzuigkap minimaal/ maximaal hebben? We hebben een rechte, korte afvoer naar buiten. De keuken is 42 m².
Ik vind dit erg moeilijk, want er zit behoorlijk prijsverschil in diverse merken.

JWKlasse

Re: Handige indeling kookeiland

Ongelezen bericht door JWKlasse »

De indeling is goed en kan i.v.m. bestaand leidingwerk dan ook niet veel anders. Of het spetteren is ligt natuurlijk ook aan de gebruiker..
De afzuigkap ; L x B x H x 12 is een richtlijn.
In jullie situatie dus 42 m2 x 2,60 cm hoogte ? = 109 m3
109 m3 x 12 keer verversen is maar liefst 1308 m3 !

Is jullie keuken echt 42m2 dan heb je dus een behoorlijke kap nodig en moet je er zeker niet op bezuinigen.
Een eilandkap heeft het sowieso moeilijker ( dan een wandkap) met wegwaaiende dampen als bijv. de achterdeur plotseling opengaat.

Gesloten