LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Mic B
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2009 01:33

Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Ongelezen bericht door Mic B »

Mijn echtgenote en ik zijn absolute newbies op het gebied van keukens kopen. Maar 1 ding is zeker: wij hebben een nieuwe keuken nodig (prijsklasse: ergens tussen 10 en 20 k). Een vriend die architect is vertelde dat de retailmarges bij keukens gemiddeld zo'n 80% zijn. Onderhandelingsruimte dus. Onze buurman heeft een blauwe maandag bij een keukenboer gewerkt en vertelde dat je makkelijk 30% van de prijs af kan krijgen in Nederland. Eerste praatje 10 %. Tweede gesprek 20%. Daarna moet de baas erbij komen en krijg je (met heel veel moeite) 30% korting.

Wat zijn jullie ervaringen?

Sterke verhalen graag.
Laatst gewijzigd door Mic B op 07 okt 2009 07:54, 2 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Ongelezen bericht door 16again »

Geef bij binnenkomst van de winkel direct door dat je 50% korting wil. Dankzij kunstmatig opgehoogde prijzen is dat dan gewoon mogelijk! :D

-Staar je niet blind op korting! Vergelijk alleen wat je betaalt, en wat je daarvoor krijgt.
-In zaken die je proberen te strikken met weer wat extra korting, als je maar direct tekent, geldt een devies: WEGWEZEN!

petra73
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2009 17:46

Re: Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Ongelezen bericht door petra73 »

ligt er helemaal aan naar welke winkel je gaat. wij zijn bij zaken geweest waar zelfs zonder veel te onderhandelen zo 50% eraf gaat (daar hadden wij dus geen vertrouwen in), maar waar we nu de keuken in bestelling hebben is er nog geen 10% vanaf gegaan. de uiteindelijke prijs is echter wel lager als in die winkels waar ze gelijk met kortingen smijten....
wij hebben in iedere winkel aangegeven dat we gelijk een reeele prijsopgave wilden, maar dan nog krijg je met die korting-strooiers te maken.

succes met zoeken!

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Aleen komend weekeind bij Keukenconcurrent tot wel 70% korting!

5 Apparaten gratis en gratis montage. :?

Iedere verkoper verdiend zijn klant; succes 8)

murata
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jul 2009 14:07

Re: Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Ongelezen bericht door murata »

let wel op dat gratis montage van KK tot max 1.5 meter is, dus als je keuken groot is moet je alsnog voor de rest montagekosten betalen.
Dat is mij verteld door een KK medewerker

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij was de posting van zelfstandigste een beetje cynisch/ironisch bedoeld...

KC en zulk soort winkels hebben om de haverklap acties waarbij je zogenaamd gratis apparatuur en plaatsing krijgt, en op papier flinke kortingen op de brutoprijs. Maar de bruto prijzen zijn dan zo belachelijk veel opgehoogd, dat je ondanks die 'acties' vaak nog duur uit bent. Alleen kun je dat niet controleren, omdat zogenaamd de actie alleen dit weekend geldt, en als je nú tekent. Je hebt dus geen tijd om bij een concurrent te vergelijken, en te constateren dat je een oor wordt aangenaaid. Laat staan dat je tijd hebt om over je keuze (de opstelling, apparaten etc.) na te denken.

Wil je achteraf toch wijzigingen, dan moet je daarvoor vaak diep in de buidel tasten. Dan is de actie zogenaamd voorbij en gaan ze waarschijnlijk uit van de 'normale' (lees: flink opgehoogde) prijzen.

Maar toch zijn er grote groepen mensen die in het kortings-verhaal trappen. Dat zijn vaak juist de mensen die zich afvragen hoeveel korting ze kunnen krijgen, in plaats van wat de keuken zou moeten kosten.

Forumvoorklanten
Berichten: 63
Lid geworden op: 12 jul 2009 09:58

Re: Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Ongelezen bericht door Forumvoorklanten »

Ga aan je werk, Radar is voor klanten

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Hee, radarvoorklanten is ook weer terug, lang niet gezien.

Mic B
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2009 01:33

Re: Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Ongelezen bericht door Mic B »

Dank voor de tips & tricks. En dank voor het gestelde vertrouwen oms ons als willig aas te zien voor prijsstuntende roversbendes :D

Het gaat me dus niet om de Keukenconcurrent, maar om "normale" ketens als Brugman, Keller, Bruynzeel en (bukt vast) Mandemakers. En ik hoor graag ervaringen van "gewone" mensen (mag ik je zo noemen petra73?) met het prijsbeleid in die winkels.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Ongelezen bericht door maxx »

Dank voor de tips & tricks. En dank voor het gestelde vertrouwen oms ons als willig aas te zien voor prijsstuntende roversbendes
Ja, jongens zeg eens even sorry!!
Het gaat me dus niet om de Keukenconcurrent, maar om "normale" ketens als Brugman, Keller, Bruynzeel en (bukt vast) Mandemakers. En ik hoor graag ervaringen van "gewone" mensen (mag ik je zo noemen petra73?) met het prijsbeleid in die winkels.
Owww, jongens laat maar zitten...... het is lopslopend wild :lol:


Beste Mic B,

Alle bovenstaande merken, keukenwinkels werken volgens hetzelfde principe. Eerst de prijzen ophogen zodat je naderhand dikke kortingen kan geven maar altijd geld blijft verdienen. De klant voelt zich met zijn 60% korting, 7 apparaten gratis, een laptop voor de kinderen EN een kans op een reis naar Egypte met vrouwlief, een aap met 7 l*llen want op de eerstkomende verjaardag zal hij door vrienden en kennissen worden gezien als de koene ridder die de achterlijke keukenboertjes toch maar weer even het brood uit de bek heeft gestoten met zijn ongeevenaarde onderhandelingstaktieken aangevuld met dodelijke charmes.

Maar........ als iedereen toch zoveel korting krijgt........ hoe kunnen sommige van die keukenboeren dan in een Maybach rondrijden? Dat kan toch niet van die armzalige 40% die jij ze hebt laten houden? Hmmmm.. ben je dan toch te pakken genomen?!!

Geeft niet dat je zo denkt, dat zit nu eenmaal in de mens en daar wordt dan ook handig op ingespeeld. Iedereen wil nu eenmaal die ongelovelijke werelddeal. Jammer genoeg weet zo'n 50% van die kortingsmensen naderhand niet welk merk keuken, welke kleur keuken, welke afwerking keuken en wat voor appartuur in de keuken verkocht is. Nee, de korting is belangrijk.

Ik, en vele vakbroeders/zusters met mij, praat liever over de keuken ipv de korting. Ik geef dan ook een directprijs waarvoor de keuken weg mag zonder onderhandeling etc. Betekent niet dat je dan teveel betaald. Je wordt gewoon normaal behandeld en hoeft naderhand niet zwetend wakker te worden met de gedachte dat 70% korting ook haalbaar had geweest.

Zoek en kijk naar een goede winkel waar je rustig bedenktijd mag nemen met de offerte en tekeningen erbij zodat je goed kunt bepalen of jouw nieuwe keuken het zuurverdiende geld ook echt waard is.

Vraag vrienden en kennissen naar hun ervaringen en lees ook verder op dit forum over de "grote jongens in keukenland" en hun verkooppraktijken. Er zit altijd wel een keukenwinkel in de buurt waar je goed kunt slagen.

MVG

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Kort samengevat, KC was maar één voorbeeld van 'zulk soort winkels'. Je noemt een mooi rijtje op van andere winkels die volgens het zelfde concept werken. En die ook grotendeels van de zelfde eigenaar zijn...

Dan denk je dat je ter vergelijking bij de concurrent gaat kijken, maar in werkelijkheid kijk je bij de zelfde eigenaar, maar dan onder een andere naam. Bedrijf A biedt je bv. een keuken met een waarde van 10.000 euro aan, met een prijs van 30.000 voor 15.000. Dan kijk je nog even bij bedrijf B, die je de zelfde keuken aanbiedt van 30.000 voor 14.000, en dan denk je dus, dat is een mooie deal. Terwijl je in feite nog steeds 4.000 te veel betaalt.

Cleo81
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jan 2009 18:54

Re: Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Ongelezen bericht door Cleo81 »

@maxx......... :lol: :lol: :lol: Ik ga je reactie aan mn vader laten lezen, die nog steeds niet helemaal gelooft dat veel winkels zo werken...ik denk dat hij het erg verhelderend en grappig zal vinden...

Wij hebben vrijwel geen korting gekregen op de keuken die we hebben uitgezocht, de prijs was gewoon de prijs. Daar konden we het mee doen of naar een andere winkel gaan om te kijken of het daar goedkoper kon. Misschien waren we bij een DMG zaak met veel gezeik (en slechte aftersales???) een pietsje goedkoper uit geweest, maar ik heb het zo gelaten! De eerdere prijsbepalingen waren zo ondoorzichtig, dat ik er al snel klaar mee was. Geen offerte meekrijgen met duidelijke prijsberekening is wegwezen! Bij de winkel waar we nu gekocht hebben kregen we bij elke wijziging die weer hadden bedacht (en dat waren er nogal wat, dus hulde voor hun geduld!) elke keer netjes een nieuwe offerte mee...

Fiebie
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 sep 2009 10:54

Re: Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Ongelezen bericht door Fiebie »

Haha Maxx, heerlijk uitgelegd.
Ik heb ook het idee dat er 2 soorten kopers zijn; die van de korting en echt het idee hebben een werelddeal te hebben gemaakt en mensen die dat soort kortingstechnieken walgelijk vinden en zo hard mogelijk de winkel uit willen rennen maar 'tegengehouden' worden met mooie praatjes.

Tis dus maar net wat je wilt Mic B...
Wij zijn 3 jaar terug keukens wezen kijken bij keukenkampioen. Orienterend vanwege leidingwerk. Zaten er uiteindelijk 4 uur (op zo'n extra koopavond) naar verhalen te luisteren dat targets niet gehaald waren ed, dus konden wij mooie deal maken. De keukenprijs begon met 27.000 en zakte om 23:00 naar 10.000.
Dit jaar kwamen we bij nieuwenhuis, geen idee dat die zelfde soort technieken hanteerde, duidelijk bij verkoper aangegeven dat we hier ook niet van gediend waren. Wilden eerlijke prijs. Verkoper was erg vriendelijk, helaas liep het weer uit in "ik moet mijn leidinggevende spreken, extra korting, vakantie, vaatwasser gratis, bladiebla" Hij belde zelfs op zondag..

Toen ontdekten wij dit forum, en gezien welke zaken zo te werk gaan en die bewust gemeden. De 'normale' zaken geven je gewoon een prijs waar weinig meer aan gedaan kan worden.

Dus aan jezelf de keuze hoeveel korting je wilt en of je graag wilt onderhandelen. Bij 1 van mandemakersgroep krijg je mss wel 70% ervan af, en bij een 'gewone' 5%, mijn vermoeden is dat t bedrag onder de streep op elkaar zal lijken....

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Dus aan jezelf de keuze hoeveel korting je wilt en of je graag wilt onderhandelen. Bij 1 van mandemakersgroep krijg je mss wel 70% ervan af, en bij een 'gewone' 5%, mijn vermoeden is dat t bedrag onder de streep op elkaar zal lijken....
Eindelijk een doordachte quote van een consument......als er genoeg mensen als fiebie zouden reageren zou een forum als dit niet zo gevuld zijn.

Heerlijk maxx....weer wat meer kunnen lachen.

Mic B
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 okt 2009 01:33

Re: Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Ongelezen bericht door Mic B »

Hoop natuurlijk op meer gedeelde klantenervaringen, maar met deze reacties ben ik al zeer tevreden. Goed forum! In een paar dagen heel wat opgestoken en gul gelachen bovendien.

Alvorens ons in de slangenkuil die keukenboulevard heet te storten, zou een lijst 'gewone' zaken (waar ze dus niet met die kunstmatig opgehoogde prijzen werken) handig zijn. Heb de laatste 50 draadjes gelezen, maar daar kom ik ze nauwelijks in tegen.

Alvast een welgemeende dank van uw toegewijde newbie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Grote kans dat alle bedrijven in die keukenboulevard-'slangenkuil' van Mandemakers zijn. Hij heeft er nog wel een trekje van om een paar winkels naast elkaar te openen, en dat dan een keukenboulevard te noemen. Zodat je als consument denkt dat je daar veel keuze hebt. Richten zich dan elk op een eigen 'segment', bv. een op de normale/relatief prijzige keukens, een op de goedkope markt en een op de no-nonsense markt.

De meeste landelijke ketens werken volgens die methode (op een enkeling na), dus wellicht is het handiger om vooral te kijken naar kleinere/zelfstandige zaken. Bijvoorbeeld via de gouden gids of telefoongids oid.

Fiebie
Berichten: 56
Lid geworden op: 02 sep 2009 10:54

Re: Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Ongelezen bericht door Fiebie »

of Google (zo ben ik hier terecht gekomen :) ) of zoekfunctie hier om te zien of er een zaak is in je omgeving of met goede ervaringen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar even terug naar de basis. Beter kun je eerst een paar keer rustig rondkijken wat er allemaal mogelijk is, wat je bevalt en wat je absoluut niet wilt. En je dan dus niet meteen laten afleiden door een verkoper die meteen een offerte wil maken. Immers, je hebt nog nauwelijks iets gezien, dus hoe kun je dan vertellen wat je wilt en wat je niet wilt? Een offerte in zo'n pril stadium is vaak dus nog niet zo heel nuttig.

Let bij het rondkijken niet te veel op het hele plaatje, want bijna alles is aan te passen. Beter is het om zo veel mogelijk op 'losse' aspecten te letten. Welke werkhoogte is prettig? Welk soort blad? Laden of deuren? Gaan de laden lekker open of voelt het wat gammel? Lijkt een hoekkast je praktisch of niet? Vind je gelakte deurtjes veel mooier dan kunsstof, of maakt het je niet zo veel uit? Wil je de oven traditioneel onder het formuis of in een hoge kast? En hoe hoog vind je prettig?

Nou ja, als je een beetje hebt rondgekeken merk je vanzelf wat je mooi vindt, en wat je belangrijk vindt. Overigens is het ook wel leuk/verhelderend om te kijken bij een keukenwinkel die niet alleen maar 'cliché'-keukens heeft. Tegenwoordig is een witte keuken met een zwart stenen blad zo ongeveer de 'standaard', maar het is ook wel eens leuk om te zien hoe het anders kan, even los van de verdere kwaliteit van de keuken. Zo heeft Tulp vaak keukens in een wat bijzonderder kleurstelling en zijn er bij Schmidt dealers soms ook bijzondere oplossingen te zien, zoals met ronde kasten of aparte materialen.

Als je wat hebt rondgekeken, dan heb je vast ook wel een indruk van de winkels die je aanspraken, dan is het een idee om daar wat meer in te gaan op welke types/merken voor jou interessant kunnen zijn en om een offerte te laten maken. Dat hangt dan natuurlijk ook af van je budget. Bij een goede keukenwinkel is dit trouwens nog niet het moment om te tekenen of om echt te onderhandelen. Eerst moet je tevreden zijn over wat de opstelling. Daarvoor zul je eerst rustig moeten hebben kunnen denken over het aanbod, en misschien ook bij een andere winkel een offerte hebben laten maken van een keuken die je aanspreekt.

Als je aan het begin van je zoektocht al begint met het denken aan hoeveel korting je zou moeten krijgen, dan ben je dus precies verkeerdom bezig. Uitgangspunt moet een keuken en keukenleverancier zijn die je aanspreekt, in ontwerp, in kwalitteit, in service en in prijsstelling. Klopt een van die dingen niet, dan ben je nog niet bij de juiste winkel beland.

Rema
Berichten: 184
Lid geworden op: 23 feb 2007 22:13

Re: Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Ongelezen bericht door Rema »

Bij een goede keukenzaak krijg je direct een eerlijke prijs, daar wordt niet gegooid met nietbestaande kortingen.

eur
Berichten: 4
Lid geworden op: 23 okt 2009 22:43

Re: Hoeveel heeft u van de prijs af gekregen?

Ongelezen bericht door eur »

Het maakt bijna niet uit waar je je keuken koopt het geld komt vanzelf bij DMG in de kontzak.

keukenkampioen,wooning,brugman,piet klerks,keukenconcurent,mandemakers noem maar op allemaal van de zelfde roversbende.

Ga gewoon even over de grens kijken en dat scheelt beduidend,en die monteren ook.

Gesloten