LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ikea keuken hacken, iemand ervaring mee?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Jut123
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2021 00:56

Ikea keuken hacken, iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door Jut123 »

Ik lees aardig wat klachten over de apparatuur en fronten van Ikea keukens. Omdat wij een aparte kleur willen voor een keuken willen we de keuken hacken. Dus eigen apparatuur (BOSCH), ander werkblad en ook de fronten en panelen ergens anders. Het enige wat er overblijft zijn de method kasten/lades en scharnieren.
Heeft iemand daar ervaringen mee en zijn deze goed? Ik wil over 5 jaar niet een nieuwe keuken moeten kopen....

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ikea keuken hacken, iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U wilt dus als het ware Ikea's wachtwoord kraken?

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Ikea keuken hacken, iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jut123 schreef:
22 feb 2021 01:03
Ik lees aardig wat klachten over de apparatuur en fronten van Ikea keukens. Omdat wij een aparte kleur willen voor een keuken willen we de keuken hacken. Dus eigen apparatuur (BOSCH), ander werkblad en ook de fronten en panelen ergens anders. Het enige wat er overblijft zijn de method kasten/lades en scharnieren.
Heeft iemand daar ervaringen mee en zijn deze goed? Ik wil over 5 jaar niet een nieuwe keuken moeten kopen....
Als je dus eigenlijk twijfelt over alle onderdelen van een IKEA-keuken. Waarom wil je die dan hebben? Is het dan niet gunstiger om gewoon een keuken uit te kiezen met onderdelen die je wel wilt?

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ikea keuken hacken, iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat was mijn eerste reactie ook: waarom zou je dat in vredesnaam willen?

Een Ikea keuken is prima qua prijs/ kwaliteitsverhouding, maar is kwalitatief geen topkeuken. Ik zou zeker niet gaanmixen met het frame van de Ikea en deurtjes ea ergens anders (als dat uberhaupt al een beetje past allemaal), maar altijd één geheel kopen. Als er iets is, heb je dan tenminste ook één aanspreekpunt.

Lowieze
Berichten: 6543
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ikea keuken hacken, iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik heb een Method hoge kast met planken en die bevalt prima. Goede kwaliteit, ik ben er tevreden over.
Heb hem wel aan de muur vast gezet, zoals wordt aangeraden.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ikea keuken hacken, iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Jut123 schreef:
22 feb 2021 01:03
Ik lees aardig wat klachten over de apparatuur en fronten van Ikea keukens. Omdat wij een aparte kleur willen voor een keuken willen we de keuken hacken. Dus eigen apparatuur (BOSCH), ander werkblad en ook de fronten en panelen ergens anders. Het enige wat er overblijft zijn de method kasten/lades en scharnieren.
Heeft iemand daar ervaringen mee en zijn deze goed? Ik wil over 5 jaar niet een nieuwe keuken moeten kopen....
Ken meerdere mensen die dit hebben gedaan. Zelf geen problemen trouwens met de apparatuur of de fronten, heb ook mijn eigen vaatwasser gebruikt, gezien die nog geen jaar oud was, nadeel is alleen dat je zelf een glij scharnier moet aanschaffen voor het front.

J. Deltoer
Berichten: 3052
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ikea keuken hacken, iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lowieze schreef:
22 feb 2021 10:06
Ik heb een Method hoge kast met planken en die bevalt prima. Goede kwaliteit, ik ben er tevreden over.
Heb hem wel aan de muur vast gezet, zoals wordt aangeraden.
Ik heb zo'n Billy kast...voor de boeken. Voldoet ook prima.

sake1987

Re: Ikea keuken hacken, iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door sake1987 »

In 2007 hebben wij een complete keuken van Ikea geïnstalleerd, uit kosten overwegingen eerst met de goedkoopste deurtjes.
In 2015 hebben we de deurtjes vervangen door massieve Ramsjo ( niet meer leverbaar), tot nu toe uitstekende kwaliteit.
Wat inbouw apparatuur betreft, bijvoorbeeld Coolblue geeft aan of inbouw apparatuur in een Ikea keuken past.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Ikea keuken hacken, iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik heb lang geleden alle keukenkastjes, met beslag, maar zonder frontjes, bij de IKEA gehaald. En voor een paar aparte maten heb ik keukenkastjes bij de Praxis gehaald. Alles standaard, gewoon de zaag erin. Beslag van de IKEA doet het nog steeds. En met een totale aanrecht lengte van 14,2 meter durf ik wel te beweren dat ik ervaring met IkeaHacks heb. Kost meer tijd, je gaat van standaard naar maatwerk, maar dan heb je het ook precies zoals je zelf wilde.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Ikea keuken hacken, iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Er zijn diverse online en offline bedrijven die specifiek voor IKEA kasten alternatieven leveren. En anders gewoon even naar een lokale meubelmaker. Die kunnen alles maken wat je wilt hebben.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Ikea keuken hacken, iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door juliomariner »

J. Deltoer schreef:
22 feb 2021 11:09

Ik heb zo'n Billy kast...voor de boeken. Voldoet ook prima.
Goh, dat de Ikea gezien het aantal klachten over hen nog niet op uw zwarte lijst staat.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Ikea keuken hacken, iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door crazyme »

Koop gewoon elders een keuken. Dat kan voor hetzelfde geld, met betere apparatuur en fronten waar je nog echt wat te kiezen hebt.

Het voordeel van de rompen is te verwaarlozen.

Daarbij heb je bij andere merken ook nog eens veel meer verschillende rompen.

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Ikea keuken hacken, iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door pedro714 »

In principe is apparatuur niet het probleem. Wel afwijkende kastmaten. Meet maar eens kastjes na. Onderkast van 60 cm. is geen 60 cm, maar 59,2 enz.enz.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Ikea keuken hacken, iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door Revoked »

pedro714 schreef:
11 mar 2021 11:35
In principe is apparatuur niet het probleem. Wel afwijkende kastmaten. Meet maar eens kastjes na. Onderkast van 60 cm. is geen 60 cm, maar 59,2 enz.enz.
Nou, speciaal voor jou heb ik dat bij mijn gehackte IKEA keuken gedaan. Buitenmaat is gewoon 60, de Praxiskasten heb ik over de zaag tafel gehaald, niet meer na te meten.

Marktkenner
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34

Re: Ikea keuken hacken, iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door Marktkenner »

Waarom zou je dat willen? om geld te besparen?
ik raad het ten zeerste af. De IKEA korpussen (de kast achter het deurtjes zeg maar) zijn niet van hele degelijke kwaliteit.
de melamine laag is zeer dun en kopse kant afwerkingen zijn niet voorzien van een(dikke) PVC band.
Zoek gewoon gewoon wat verder of doe wat meer moeite om te krijgen/kopen wat je zoekt.
Je zult dan wellicht iets meer kwijt zijn, maar de kasten zijn dan echt van hogere kwaliteit.

Moneyman
Berichten: 29873
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ikea keuken hacken, iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Marktkenner schreef:
12 mar 2021 11:52
Waarom zou je dat willen?
Die vraag is als eerste al gesteld in het topic, maar wordt niet door TS beantwoord. Nou ja, er zijn in ieder geval antwoorden gegeven. Hopelijk doet TS er het juiste mee.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Ikea keuken hacken, iemand ervaring mee?

Ongelezen bericht door crazyme »

Je mag nu 45 minuten de winkel in, dus plan maar 3 afspraken om alleen je keuken bij elkaar te zoeken in het afhaalmagazijn :lol:

Gesloten