inductie: 1-fase of 2-fase?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: inductie: 1-fase of 2-fase?

Ongelezen bericht door Smartje »

Wat is de kern van je vraag.
Ik merk dat de vraag van alle TSers, in bijna alle Topics aan het aan eind van het Topic toch een “soepje” worden
en er wordt alleen maar op de berichten van de Forumleden gereageerd i.p.v. de TS

Erthanax
Berichten: 9615
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: inductie: 1-fase of 2-fase?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Er is niets mis met een lekker soepje, of met een verfijnde consommé of een stevige potage, ongeacht het aantal fasen waarop deze bereid is.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: inductie: 1-fase of 2-fase?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Smartje schreef:
13 mar 2021 20:18
Wat is de kern van je vraag.
Ik merk dat de vraag van alle TSers, in bijna alle Topics aan het aan eind van het Topic toch een “soepje” worden
en er wordt alleen maar op de berichten van de Forumleden gereageerd i.p.v. de TS
Ziet u een vraag in mijn reactie, wonderlijk.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: inductie: 1-fase of 2-fase?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Smartje schreef:
13 mar 2021 20:18
Wat is de kern van je vraag.
Ik merk dat de vraag van alle TSers, in bijna alle Topics aan het aan eind van het Topic toch een “soepje” worden
en er wordt alleen maar op de berichten van de Forumleden gereageerd i.p.v. de TS
Kijk eens in de spiegel.

Smartje
Berichten: 282
Lid geworden op: 23 dec 2020 15:17

Re: inductie: 1-fase of 2-fase?

Ongelezen bericht door Smartje »

Aaaaaajjaaaaai,
Merk nu dat de door mij gerespecteerde FORUM leden zich ook laten verleiden/meeslepen door emotie.
( geld uiteraard ook voor mij zelf).
Laten we a.u.b. dit Forum hoog houden.
Uit de historie van de Forumleden kan ik en iedereen de waarde van hun berichten naar gelukkig waarde inschatten.
Hoop dat wij samen dit Forum zonder ingrijpen van de moderator voor de TS de Topics onder de vlag van RADAR hoog in top kunnen houden.

sake1987

Re: inductie: 1-fase of 2-fase?

Ongelezen bericht door sake1987 »

Denk dat TS genoeg antwoorden heeft gekregen om een gedegen eigen mening te krijgen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: inductie: 1-fase of 2-fase?

Ongelezen bericht door crazyme »

Kies voor een kooplaat welke 2 fasen gebruikt. Van 1 fase krijg je spijt, deze worden alleen gebruikt wanneer geen kookgroep mogelijk is.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: inductie: 1-fase of 2-fase?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wat zou het prettig zijn als iedereen de juiste terminologie gebruikt.

sake1987

Re: inductie: 1-fase of 2-fase?

Ongelezen bericht door sake1987 »

crazyme schreef:
13 mar 2021 23:44
Kies voor een kooplaat welke 2 fasen gebruikt. Van 1 fase krijg je spijt, deze worden alleen gebruikt wanneer geen kookgroep mogelijk is.
Tenzij je alleen eten opwarmt, ook mijn advies.
Koste mij 470 euro inclusief om een perilex kookgroep inclusief 5 polige kabel en contact doos aan te laten leggen .
Nu hebben we een goed werkende inductie kookplaat waarvan 2 pitten ook flex geschakeld kunnen worden.
De consumenten bond heeft een uitgebreide inductie kookplaten test op hun site staan.

Happytom
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jan 2023 15:47

Re: inductie: 1-fase of 2-fase?

Ongelezen bericht door Happytom »

Mijn persoonlijke voorkeur gaat echt uit naar 2-fase. Op zich kan 1-fase prima maar duurt het simpelweg langer tot de pan warm is. Qua gebruikersgemak dus wel een stuk minder.

Eerder reageerde iemand dat 2-fase niet bestaat(?). Deze bestaan wel degelijk. Op deze site https://www.eetinfo.nl/kookgerei/beste ... kookplaat/ staat erg nuttige informatie over de fase aansluitingen. Moet je wel even een stukje door scrollen.

Voltaren
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2023 17:22

Re: inductie: 1-fase of 2-fase?

Ongelezen bericht door Voltaren »

Ik heb even wat berichten gelezen het is veel informatie voor personen die niet electrotechnisch onderlegd zijn.
*Er Bestaan twee huis aansluitingen nl een 1 fase deze is voorzien van 1 hoofdzekering vaak 25 of 35 ampere. Of men heeft een Krachtaansluiting dwz 3 separate fasen met elk een aparte hoofdzekering dus men heeft dan thuis 3 zekeringen van 25 of 35 ampere de bekabeling is ook dikker in de kasten en hoofdbuis.

*Nu is het zo dat voor een kookplaat cq inductie plaat vaak 1 fase voldoende is nl de aansluitwaarde is vaak maximaal 7,2 kw. de fabrikant heeft vaak meerdere schema`s op de onderzijde van de kookplaat staan waaronder de 2 fasen en daar gaat het vaak fout ! soms staat erbij only NL .

*Op deze manier is de kookplaat ook aan te sluiten op 2 van de 3 fasen maar dat gebeurd in de groepenkast het voordeel is dat de verbruikers beter worden verdeeld over de beschikbare fasen .
*Dus er bestaat wel degelijk een 2 fase aansluiting voor een verbruiker .
*Maar De huisaansluiting is 1 of 3 fasen / Een 1 fase huisaansluiting kan altijd worden verzwaard naar een 3 fasen aansluiting daar zijn vaste kosten aan verbonden, in dat geval kan men overwegen om de kookplaat als kookgroep aan te sluiten nl met een krachtblok .
*Maar begin er zelf niet aan ik kom dagelijks in groepenkasten waar een beginnende vlamboog brand en het smelten van componenten tot gevolg heeft .


Let op dat de Fornuisgroep 2 x16 A 230V altijd via een aardlekautomaat zijn voeding krijgt het meest stabiele is om dit gewoon via 1 fase te laten lopen mits de aansluitwaarde niet boven de 7,4 KW komt. komt hij er boven dan zal de fabrikant een krachtgroep adviseren. Kleine tip vermijd de fornuisgroepen met een geïntegreerde aardlekautomaat deze geven nl storing indien de fabrikant van de inductieplaat geen separate nullen heeft toegepast .

rwolters
Berichten: 1474
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: inductie: 1-fase of 2-fase?

Ongelezen bericht door rwolters »

2 fasen is niet de juiste naam. Wat je in zo’n geval hebt is 2 groepen in de meter kast met beiden een N en L naar de kookplaat, dus 4 draden. Maar het wordt van dezelfde 1 fase aansluiting afgeleid in de groepenkast.

Bij 3 fasen heb je 3 keer L en 1 keer N. De sinusvormige spanning is voor iedere L 120 graden verschoven. Dit moet je zien als 3 sinussen die onderling verschoven zijn. Bij de zogenaamde 2 fasen zoals hierboven beschreven lopen de sinussen voor beide L draden gelijk.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: inductie: 1-fase of 2-fase?

Ongelezen bericht door 16again »

rwolters schreef:
25 feb 2023 09:44
2 fasen is niet de juiste naam. Wat je in zo’n geval hebt is 2 groepen in de meter kast met beiden een N en L naar de kookplaat, dus 4 draden. Maar het wordt van dezelfde 1 fase aansluiting afgeleid in de groepenkast.
Het zijn sowieso 2 groepen. Maar zet je die op dezelfde fase, dan vormt de hoofdzekering op die ene fase draad juist een belemmering voor maximaal af te nemen vermogen.
Door de groepen op andere fasen te zetten, geldt die beperking niet.
rwolters schreef:
25 feb 2023 09:44
Bij 3 fasen heb je 3 keer L en 1 keer N. De sinusvormige spanning is voor iedere L 120 graden verschoven. Dit moet je zien als 3 sinussen die onderling verschoven zijn. Bij de zogenaamde 2 fasen zoals hierboven beschreven lopen de sinussen voor beide L draden gelijk.
Een echte 3 fasen belasting heeft nauwelijks stroom via de nuldraad, dat zal hier niet het geval zijn

Plaats reactie