LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Keuken deels annuleren?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
esther81
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2010 16:34

Keuken deels annuleren?

Ongelezen bericht door esther81 »

Wie kan mij helpen?

Wij hebben vorige week een hele mooie keuken gekocht. Het contract is ondertekend, en wij hebben veel inbouw apparatuur erbij gekocht, wat in mijn ogen, achterafgezien nogal duur is. Ik heb namelijk op internet gezocht en met gemak dezelfde apparaten voor een veel goedkopere prijs gevonden.

Op ons koopcontract staat dat bij annulering wij 30% moeten betalen, en dat wij nog wijzigingen mogen doen, wij in ieder geval 75% van het aankoopbedrag moeten betalen.

Nu vraag ik me af, kunnen wij bijvoorbeeld enkele apparaten uit ons contract halen en deze elders kopen om op deze manier nog honderden euro's te besparen? Heeft iemand hier ervaring mee? Of heeft er iemand tips voor ons?

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Keuken deels annuleren?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Of heeft er iemand tips voor ons?
Gewoon proberen, doch aangezien u bij een DMG winkel heeft getekend zal het er op uit komen dat u het beter zo kunt laten en de volgende keer niet te snel tekenen voor zo'n wereldaanbieding.....

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: Keuken deels annuleren?

Ongelezen bericht door ronald g »

Tja als je alles achteraf weet, de apparatuur is part of the deal. De keukenboer gaat echt niet meewerken. Voor de toekomst raadt ik u aan om eerst rond te kijken vergelijken en dan de beste koop maken. U koopt en gaat achteraf rond kijken en het kon toch goeiekoper. Om u tegemoet te komen voor uw luiheid moet het contract maar open gebroken worden. Om duizenden euro's zal het niet gaan en de trammelant die u zich op de hals haalt is het niet waard.

Wens u veel succes in de onderhandelingen.

Ronald.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Keuken deels annuleren?

Ongelezen bericht door 16again »

Op je koopcontract staat dat je mag wijzigen, hier kun je gewoon gebruik van maken.

Als je nog geen per onderdeel gespecificeerde prijzen hebt, moet je die eerst opvragen(anders blijken artikelen die je wil laten vervallen juist met veel korting verkocht!). Pas daarna kun je doorgeven welke artikelen je niet wilt afnemen, hier moeten ze aan meewerken, zolang je maar niet onder 75% koopsom uitkomt.

Nadeel bij oplevering en garantie is dat je met meerdere leveranciers te maken krijgt.

esther81
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2010 16:34

Re: Keuken deels annuleren?

Ongelezen bericht door esther81 »

@16again, ja daar heb je ook een goed punt, dan hebben we met meerdere leveranciers te maken.

Tja, eigenlijk zijn wij er gewoon ingetrapt om op dezelfde dag te moeten beslissen voor een keuken. Dat blijkt dus de truc van iedere keukenverkoper. 4000 euro van de prijs af vonden wij al heel veel korting, maar dat is dus een les voor de volgende keer. Jammer maar het is niet anders. Moet wel zeggen dat onze keuken er ook werkelijk zo uit ziet op papier als we zelf willen.

Voordat we keukens gingen kijken hadden wij zelf onze indeling al gemaakt en bedacht hoe wij het wilden hebben. Dus daar ben ik wel blij van. Hoop dat de keuken straks netjes geleverd wordt en dat wij dan een mooie keuken hebben.

Maar stel, wij hebben straks alles op papier staan, alle onderdelen en prijzen bij elkaar en dan mogen wij dus 25% van het totaalbedrag aan onderdelen annuleren, zonder dat het ons extra gaat kosten. Stel, dat wij dan besluiten om de combimagnetron en de vaatwasser niet bij deze keukenleverancier kopen, mogen wij dan wel verwachten dat de leverancier ons toch de ruimte, dus zeg maar het kastje wat daarvoor bestemd is, in onze keuken inbouwd? We hebben de inbouw ook bij de prijs van onze keuken gedaan, zodat we er hopelijk in 1 dag vanaf zijn. Mag dat? Of zullen ze dan ook moeilijk doen?

Kan ik gewoon zeggen dat we zelf een combimagnetron en vaatwasser nog hebben en dat we die daarin gebouwd willen hebben? Natuurlijk wel met dezelfde maten zodat het geen extra berekeningen enzo kosten... is er misschien iemand die hier raad mee weet? Ik denk namelijk dat we hier voor een beetje moeite dan nog wel 1000 euro kunnen besparen, en dat vind ik best veel geld.

Mixie
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 jul 2008 14:26

Re: Keuken deels annuleren?

Ongelezen bericht door Mixie »

Overweeg het volgende ook: is het zogenaamde prijsverschil (want dat moet kennelijk nog maar blijken) echt zo groot? Want als je apparaten los besteld via internet moet je het transport nog betalen. Voor garantie en bij verkeerde leveringen zul je er zelf achteraan moeten. Waarschijnlijk zal de keukenzaak niet bereid zijn de 'vreemde' apparaten te monteren en aan te sluiten. Verder geven de leveranciers vaak 'mindere' garantie(termijn) dan wanneer een keukenzaak het levert. En de keukenzaak moet er immers ook meer voor doen weet je.
De keukenzaak zal dan ook de aansluitmaterialen leveren neem ik aan.
Kortom, prijsvoordeel is niet altijd alleen maar voordeel!

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Keuken deels annuleren?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Maar stel, wij hebben straks alles op papier staan, alle onderdelen en prijzen bij elkaar en dan mogen wij dus 25% van het totaalbedrag aan onderdelen annuleren, zonder dat het ons extra gaat kosten. Stel, dat wij dan besluiten om de combimagnetron en de vaatwasser niet bij deze keukenleverancier kopen, mogen wij dan wel verwachten dat de leverancier ons toch de ruimte, dus zeg maar het kastje wat daarvoor bestemd is, in onze keuken inbouwd? We hebben de inbouw ook bij de prijs van onze keuken gedaan, zodat we er hopelijk in 1 dag vanaf zijn. Mag dat? Of zullen ze dan ook moeilijk doen?

Helaas maar waar, daar zullen ze moeilijk over doen!

Wat 16again stelt is waar maar u dient zich wel in deze af te vragen of het wel de moeite waard is. U beweegt zich in een listig gebied waar de verkopende partij al jaren de kaarten van tekent.

Het verdient geen schoonheidsprijs om zo te verkopen maar ze zullen zich er met alle mogelijke middelen van verzekeren dat u genoeg betaald voor de keuken en dat u alles (of meer) bij hen (verplicht) afneemt. That's the way of DMG.....

ikbenhetgezeurzat
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 sep 2006 18:05

Re: Keuken deels annuleren?

Ongelezen bericht door ikbenhetgezeurzat »

Wat dacht je ervan om dit gewoon eens met de verkoper door te spreken!! Er wordt net vanuit gegaan of dit allemaal criminelen zijn. Je hebt je keuken toch bij deze man/vrouw gekocht omdat je er een goed gevoel bij had! Ga overleggen en zie dat dit onderwerp overbodig was!!

groteknuffelbeer
Berichten: 40
Lid geworden op: 28 nov 2009 07:47

Re: Keuken deels annuleren?

Ongelezen bericht door groteknuffelbeer »

4000 euro van de prijs af vonden wij al heel veel korting
Deze "korting" zullen ze procentueel ook verrekenen met je minderprijs.

Is maar een tip.

KS

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Keuken deels annuleren?

Ongelezen bericht door WilWil »

Mixie schreef:Waarschijnlijk zal de keukenzaak niet bereid zijn de 'vreemde' apparaten te monteren en aan te sluiten. Verder geven de leveranciers vaak 'mindere' garantie(termijn) dan wanneer een keukenzaak het levert.
Garantietermijn wordt bepaald door de het merk zelf. Garantie tussen kopen via internet en via keukenleverancier mag geen verschil zijn. Bij problemen kun je gewoon rechtstreeks contact opnemen met de klantendesk van het betreffende merk. Ik heb hier zeer goede ervaringen mee.

Houdt er rekening mee dat als je meerdere apparaten van hetzelfde merk in een koop koopt je vaak gratis een verlengde garantietermijn krijgt. Dit moet jezelf even aanvragen bij de klantenservice van het betrffende merk. Kies je er dus voor dat in 2-en te splitsen, dan loop je dit mis.

Het is logisch dat de keukenleverancier geen andere apparaten wil plaatsen dan degene die de keukenleverancier levert. Dit om discussies achteraf te voorkomen. Overigens is keukenapparatuur eenvoudig zelf te plaatsen.

Heb je voor jezelf uitgerekend wat het daadwerkelijke verschil is? En zijn dit echt dezelfde apparaten? Is dit verschil de moeite waard om ingewikkeld te gaan doen?

Als je wat wil, ga dan eerst praten met de verkoper. Al geef ik je weinig kans, nee heb je, ja kun krijgen.

Mixie
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 jul 2008 14:26

Re: Keuken deels annuleren?

Ongelezen bericht door Mixie »

Garantietermijn wordt bepaald door de het merk zelf. Garantie tussen kopen via internet en via keukenleverancier mag geen verschil zijn. Bij problemen kun je gewoon rechtstreeks contact opnemen met de klantendesk van het betreffende merk. Ik heb hier zeer goede ervaringen mee.
Garantie wordt inderdaad door de merken bepaald. Er zijn al merken die onderscheid hierin aanbrengen. Er zijn zelfs al rechtzaken over gevoerd. ATAG, Pelgrim, Etna voeren al zo'n dubbel beleid in garantie. Er mag dus wel degelijk verschil in worden gevoerd.
Bovendien is de verkopende partij aansprakelijk voor de garantie richting de consument. Als de fabriek/leverancier het laat afweten is de verkoper toch aansprakelijk voor de particuliere consument.

Lees daar over op de site van de consumenten authoriteit.

esther81
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 mei 2010 16:34

Re: Keuken deels annuleren?

Ongelezen bericht door esther81 »

Wij hebben alle apparatuur van Siemens. Iemand een idee of het handig is om het gesplitst (een deel bij een goedkopere leverancier) te bestellen?

En heeft iemand tips waar we dit kunnen doen?

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Keuken deels annuleren?

Ongelezen bericht door WilWil »

Indien je in aanmerking wilt komen voor gratis verlengde garantie, omdat je meerdere apparaten van hetzelfde merk koopt, dan dien je alles in een kop te kopen. Dit kan dus niet bij verschillende leveranciers.

Gesloten