LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
help me
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2010 20:29

keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Ongelezen bericht door help me »

Beste lezers,

Volgend jaar gaan wij naar een nieuwbouwhuis verhuizen. Tot nu toe hebben wij bestaandbouw gekocht en hebben het geluk dat wij de keuken die erin zat mooi vinden, dus nooit een andere te hoeven kopen. Nu voor het eerst moeten (of eigenlijk mogen) wij een keuken gaan uizoeken.

Ik lees hier op dit forum positieve en vooral ook negatieve ervaringen van keukenzaken in Nederland en Duitsland. Het is heel erg verwarrend. Ik denk omdat het om heel veel geld gaat, ben ik heel erg onzeker geworden.

Als een leek in keukenland weet ik alleen dat Poggenpohl en Siematic duur zijn en dat een keuken bij Ikea veel goedkoper is, verder zeggen andere merken mij heel weinig. En er zijn zoveel merken. Heel graag wil ik meer weten daarover.

Zijn er keukenexperts die mij meer kunnen vertellen over prijsklasse, kwaliteitsklasse van de merken, en misschien ook de prijs/kwaliteitsverhouding?
Ik ben nog niet naar een keukenzaak geweest voor een tekening of onderhandeling. waar moet ik letten als ik ga? Moet ik van tevoren al weten hoe ik mijn keuken wil hebben? Ook dit weet ik het nog niet helemaal. Is koken bij een eiland wel handig ?
Alle tips en ervaringen zijn welkom.
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Skypo
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 jul 2010 20:19

Re: keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Ongelezen bericht door Skypo »

Ik zou zeggen ga zowel in NL als DE kijken en laat verschillende offertes maken. Ik ben onlangs bij Ardland, Ekelhoff en Akzent geweest en heb de gesprekken bij Ardland en Akzent als zeer prettig ervaren. Geen gepush, niet vragen naar budget, zeer meedenkend tijdens het gesprek en uitgebreide offerte en 3D tekeningen mee. Qua prijs ontlopen beide zaken elkaar niet veel in mijn geval. Ik heb van de week nog een aantal gesprekken bij keukenboeren in NL, dus ik kan dan pas wat zinnigs zeggen over de prijs. Qua merken vind ik zelf Systemat, Next125/NextLine en Siematic erg mooi, maar dat is natuurlijk heel erg persoonlijk. Alle 3 schijnen van goeie tot zeer goeie kwaliteit te zijn, al betaal je voor Siematic wel een stuk meer (maar dat komt vooral door de naam, heb ik me laten vertellen).

Loop gewoon eens een showroom binnen en ga kijken en ontdekken wat je smaak is. Succes.

(Bij Ekelhoff vond ik de verkoper trouwens wel pusherig en opdringerig. Hij deed mij erg denken aan de verkooptechnieken van de bekende keten hier in NL. Ook kreeg ik van hem geen gespecificeerde offerte of tekeningen mee. Deze zou hij pas leveren als ik had getekend :roll:, dus daar zien ze mij niet meer terug.)

PKRussel
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 jul 2010 11:59

Re: keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Ongelezen bericht door PKRussel »

Hoi,

Ik zit zelf ook in de orienterende fase om een keuken te kopen. Op dit moment ben ik van plan om eerst de Nederlandse winkels te bezoeken. Heb zelf wat vrienden die een keuken gekocht hebben in NL en Duitsland. Beiden waren tevreden over prijs en service. Qua prijs zat er volgens mij ook geen verschil (zelfde merk keuken), wel heeft degene die de keuken in Nederland gekocht heeft apparatuur op internet gekocht. De keukenwinkel had daar geen problemen mee.
Hier heb je een overzicht van de merken die ik zelf ook gebruik:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 15&t=68055

paro
Berichten: 61
Lid geworden op: 07 nov 2006 17:50

Re: keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Ongelezen bericht door paro »

Hallo, je komt er zelf achter zoals wij. Als je er zelf niet uit komt kijk een keer bij keukenstudioLippert. Gr.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Of Voortman keukens in Rijssen en Oldenzaal. Goede service.
Meerdere adressen staan wel op internet.
www.voortmankeukens.nl

Wij hebben hier onze keuken gekocht en zijn zeer tevreden. Ze komen na een paar maand nog weer langs om de keuken bij te stellen enz.

ajdj
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jun 2009 12:09

Re: keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Ongelezen bericht door ajdj »

http://www.schefferkeukens.nl/

http://www.baarstopkeukens.nl/

Wij zijn ook bij Voortman geweest.

Ik zou de voorkeur aan bovenstaande bedrijven geven.

Alleen al om de duidelijke offerte en het geringe prijsverschil dat er tussen deze beide bedrijven was.

Wij hebben een Hacker Systemat gekocht die eind april tot volle tevredenheid is geplaatst door de Fa. Baars.

We hebben de voorkeur aan Baars gegeven omdat we veel dichter bij Hengelo dan bij Zelhem wonen.

Skypo
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 jul 2010 20:19

Re: keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Ongelezen bericht door Skypo »

Janneke52 schreef:Of Voortman keukens in Rijssen en Oldenzaal. Goede service.
Meerdere adressen staan wel op internet.
http://www.voortmankeukens.nl

Wij hebben hier onze keuken gekocht en zijn zeer tevreden. Ze komen na een paar maand nog weer langs om de keuken bij te stellen enz.
Hier zou ik geen keuken kopen als ik jou was. Vrienden van mij hebben daar een keuken gekocht en het was een en al drama! Zoek anders via Google ofzo maar naar reacties van anderen over dit bedrijf.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Ik heb al gegoogeld en ik zag idd veel problemen.
Wij hebben er vorig jaar al een keuken gekocht (Vestiging Oldenzaal bij Mark)en zijn zeeeeer tevreden. Zowel qua verkoper als qua keuken.
Ze komen direct als er iets is (lampje 2x achter elkaar kapot).

mje
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:37

Re: keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Ongelezen bericht door mje »

Ik vind het ook een prettige zaak bij ons hebben ze zelfs de lamp in de gang vervangen.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Wat een flauwe reactie, de lampjes horen bij de keuken hoor :lol:

mje
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:37

Re: keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Ongelezen bericht door mje »

Wij hebben de muur tussen de keuken en de gang eruit gehaald, zodat de keuken groter is geworden. Toen bleek de verlichting kapot te zijn en als service heeft de firma de lamp vervangen want die hoort nu bij de keuken.

ajdj
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 jun 2009 12:09

Re: keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Ongelezen bericht door ajdj »

Vestiging Oldenzaal bij Mark)en zijn zeeeeer tevreden. Zowel qua verkoper als qua keuken.
'k Ben blijven zitten met het gevoel dat ik daar voor minder keuken meer geld had betaald omdat de eerste offertes van de beide andere bedrijven zo'n stuk lager waren.

We hebben niet bij Voortman onderhandeld. Er had dus vast nog wel wat afgekund, maar hoeveel. En is die prijs dan redelijk.

Het gaf ons geen vertrouwen.

Janneke52
Berichten: 2591
Lid geworden op: 10 feb 2004 09:19

Re: keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Ongelezen bericht door Janneke52 »

Heb je ook de kwaliteit vergeleken?
Wij hebben ook verschillende bedrijven gehad (ook in Duitsland) en o.a. Weghorst in Hengelo. Weghorst had alleen de hoge kastjes niet die wij wilden hebben.
Hier hadden wij ook onze eerste keuken gekocht (16 jaar geleden).

Bij Voortman valt idd te onderhandelen (waar niet?), maar je moet wel redelijk zijn. Wij kwamen er ook eerst niet uit en hebben aangegeven dan niet verder te gaan. Na een rustig gesprek hebben wij aangegeven wat wij wilden en na dingen veranderd te hebben, hebben wij gekregen wat wij wilden.

mje
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:37

Re: keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Ongelezen bericht door mje »

Met deze firma is het prettig onderhandelen.

Sneezie
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jul 2010 19:51

Re: keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Ongelezen bericht door Sneezie »

Wij zijn ook bezig met een keuken en hebben/zijn zowel in Nederland als in Duitsland aan het kijken. In Duitsland goede ervaringen met Keiten-Schmitz (met stip op nummer 1) en Ardland. Slechte ervaringen met Eckelhoff.

Wij zijn er nog niet uit waar we gaan kopen.

vanDaal
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 mei 2010 15:43

Re: keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Ongelezen bericht door vanDaal »

Wij gaan aanstaande zaterdag naar Ardland in Duitsland. We gaan er twee dingen doen:
1. Een scherpe offerte laten maken op basis van onze Grando offerte (Häcker Faro)
2. Een nieuwe offerte laten maken voor een Rational Emotion keuken

Ben benieuwd waar we op uitkomen!

*.*
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 sep 2007 14:18

Re: keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Ongelezen bericht door *.* »

Rekenen jullie ook je tijd en benzinekosten mee van een paar keer naar Duitsland. Er zit nauwelijks verschil tussen als je appels met appels vergelijkt.

mje
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:37

Re: keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Ongelezen bericht door mje »

Af en toe een autoritje kan ook heel leuk zijn toch, waarvoor heb je anders een auto ?

Skypo
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 jul 2010 20:19

Re: keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Ongelezen bericht door Skypo »

*.* schreef:Rekenen jullie ook je tijd en benzinekosten mee van een paar keer naar Duitsland. Er zit nauwelijks verschil tussen als je appels met appels vergelijkt.
Ik heb op dit moment 2 offertes liggen van 2 identieke keukens, maar die van Duitsland is toch zo'n 1500 euro goedkoper. Die paar tanks die je dus kwijt bent, zijn het meer dan waard.

Maar goed, ik krijg nog een aantal Nederlandse offertes binnen deze week. Mocht er uiteindelijk maar een paar (honderd) euro verschil zitten tussen de Nederlandse en Duitse offerte, dan koop ik hem uiteraard hier. Maar bij een verschil van zo'n 1000 euro of meer, koop ik hem toch echt bij onze Oosterburen.

Nijlpaardje
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 aug 2010 20:56

Re: keuken kopen in Nederland of Duitsland ???

Ongelezen bericht door Nijlpaardje »

Wij zijn enkele weken bezig geweest met het zoeken van een keuken én een passende winkel. In veel winkels (ook de schreeuwende) zijn wij erg goed geholpen en hebben we ons veel laten uitleggen over materiaalkeuzes enz.

Wat ons iig is opgevallen is dat veel Duitse leveranciers een lichter geperste houtsoort gebruiken voor het corpus en de deurtjes en de werkbladen. Dit is goedkoper maar wel minder duurzaam dan met een zwaardere pers. Vraag hier als je in Duitsland gaat kijken goed naar!

Heel veel Nederlandse keukenwinkels halen hun keukens uit Duitsland, aldaar heel veel keukenfabrieken. Het prijsverschil zit hem dan ook in de export- en transportkosten en btw-tarieven. Wat kost het je in DLD extra om je keuken in NL te laten bezorgen?
Wat gebeurt er als er iets is met de keuken, komen ze dan uit DLD naar Nederland? vraag hiernaar.

Wat wel heel belangrijk is, zo is ons verteld, koop alleen apparaten die in NL goedgekeurd zijn (KEMA), indien er onverhoopt toch iets gebeurd met een apparaat en het veroorzaakt bijv brand in je huis, dan ben je hiervoor niet verzekerd omdat je dan een niet goedgekeurd apparaat in huis hebt. Advies is dan ook om eerst in NL apparaatboeken te halen, dan heb je de modellen die in NL zijn goedgekeurd.
Overigens zijn ze in DLD natuurlijk ook niet dom en zullen ze echt geen ondeugdelijke apparatuur leveren maar in NL zijn die eisen net even strenger.

Wat we zelf wel hebben gemerkt, het koopt het fijnst bij een winkel waar je je op je gemak voelt. Laat je niet verleiden door allerlei mooie aanbiedingen, dat zijn alleen lokkertjes en zelden echte aanbiedingen.

Gesloten