Keuken offerte help

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Sabine1984
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jan 2018 21:09

Keuken offerte help

Ongelezen bericht door Sabine1984 »

Wij hebben in April een keuken gekocht voor 10.500 inclusief montage.

Week erna hebben wij via email gevraagd om aanpassingen zoals andere vaatwasser, kookplaat laten integreren , bora pura ipv bora pure etc. En gevraagd of dit op een nieuwe offerte mocht.

De prijs van de nieuwe offerte werd 10.875 en alle aanpassingen waar om gevraagd werden er in verwerkt. Vervolgens vroeg de keukenzaak via email of dit dan akoord was. Alle aanpassingen waarom gevraagd waren er in verwerkt dus via email akkoord gegeven en keuken werd besteld.

Nu word as vrijdag onze nieuwe keuken geleverd. En nu schets onze verbazing dat we bovenop het bedrag van de 10.875 opeens 500 euro moeten betalen aan de monteur. Dit blijkt nu opeens exclusief in de offerte te zijn.

Dus bij de eerste getekende offerte was de montage inclusief. En nu blijkt dat ze bij de tweede offerte deze op magische wijze eruit hebben gehaald.

Dus kortom wij hebben om aanpassingen gevraagd deze zijn inderdaad aangepast... en daar akkoord voor gegeven. Maar niet gezien dat ze op sneaky wijze opeens de incl montage kosten eruit hebben gehaald.

Mag dit zomaar? Heb ik een poot om op te staan?

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18
Beste antwoord
Gekozen door Sabine1984

Re: Keuken offerte help

door 16again » 15 jun 2021 16:36

Kokka1 schreef:
14 jun 2021 15:02
zoals met veel onderwerpen is het hier ook meer het gevoel dat TS heeft dat ze belazerd is als dat dat ook daadwerkelijk zo is, gezien het meerwerk vind ik de prijs van 875 niet bijzonder.
Ik heb geen inzicht of de meerprijs van 875 of 375 redelijk is of niet.
Maar het gevoel van belazerd zijn komt van de verhullende manier, waarop de 875 tot stand is gekomen, door heimelijk een post af te voeren.
En ik gebruik de term heimelijk, omdat uitgaande van uitlatingen van verkoper "abusievelijk" is afgevallen.
Kokka1
Berichten: 397
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Keuken offerte help

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Er ging geen lichtje branden toen de gevraagde veranderingen, waaronder het maken van een doorvoer naar buiten voor de pura maar 376 meer werd gevraagd? Ik geef toe dat het dubieus is om bepaalde posten ineens exclusief te maken, maar je hoort ook te lezen voor je je handtekening zet.
Ik weet niet of je juridisch in je recht staat om die 500 euro eraf te krijgdn, maar praten met de keukenloods helpt misschien wel

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Keuken offerte help

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik denk dat het juridisch moeilijk wordt, aangezien je akkoord bent gegaan met de nieuwe offerte. Ik begrijp dat je misleid voelt, maar ik denk dat je dat juridisch niet bent.

Tenzij in de folder van die week van de oude en de nieuwe offerte staat gratis montage. Dan heb je misschien een kans.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Keuken offerte help

Ongelezen bericht door Kolibrie »

U heeft een e-mail gestuurd met veranderingen die u wilde.
In die e-mail heeft u niet aangegeven dat u de montage niet meer wilde.
Toch heeft de keukenzaak dat uit de offerte gehaald, ze hebben dus meer gewijzigd dan waar u om gevraagd hebt.
U heeft als bewijs de gestuurde e-mail, de eerste offerte en de offerte met wijzigingen die in uw e-mail genoemd zijn.
Neem eens contact op met het Juridisch Loket voor advies.

Seinhuis
Berichten: 2359
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Keuken offerte help

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Heel goeie ingeving Kolibrie.

TS, laat je ons weten hoe het verhaal af loopt?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Keuken offerte help

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer de aanpassingen een waarde hebben van 875 euro dan betaalt u niets teveel. Dat heeft men een foutje gemaakt.

Sabine1984
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jan 2018 21:09

Re: Keuken offerte help

Ongelezen bericht door Sabine1984 »

Dank je wel voor jullie input.

Ik heb inderdaad als reactie gestuurd dat ik enkel om de aanpassingen heb gevraagd zoals de vaatwasser etc. Dat ik niet heb gevraagd om de montage er uit te halen. Dit heeft hij dan ook zelf gedaan en ons niet van op de hoogte gesteld. Hij deed het nu lijken alsof het ons maar 375 euro zou kosten de aanpassingen ( hij zei ook ik kan op alles ook nog korting geven, dus voor ons leek het dan ook geen rare prijs ). Met die aanpassingen ben ik akkoord gegaan dat staat bij mij ook duidelijk in de mail dat ik een nieuwe offerte wilde met deze aanpassingen en daar dus akkoord mee ben gegaan.

De eerste reactie die ik kreeg nadat ik vroeg waar de incl montage was gebleven:

"Het montagebedrag is al uit de order gehaald"

Daar heb ik nu dus op gereageerd dat ik akkoord ben gegaan met de aanpassingen waarom gevraagd. En hij ons niet hebt laten weten de montage eruit te hebben gehaald. Het zit mij dan ook niet lekker dat hij dit zonder te vermelden er gewoon uit hebt gehaald. Ik vind dat behoorlijk dubieus.

Ik ben nog steeds aan het wachten op reactie. Uiteraard tijdens verkoop is hij dag en nacht bereikbaar en nu bijna geen reactie meer.

Gister heb ik de factuur gekregen dat ik voor de 16e moet betalen. En vrijdag komt de monteur alles installeren.

Het is allemaal kortdag en komt nu rauw op ons dak dat hij dus die montage er ook nog eens stiekem er uit hebt gehaald.

Daarnaast kwam hij gister nog even opmeten voor de bora. Lucht naar buiten. Daar heb je buizen voor nodig die staan in de bestelling. Gister kwam hij dan opeens ook gauw 2de handsbuizen brengen uit de showroom totaal bekrast en andere kleuren dam besteld. Dat betekend dat ik betaal voor hele nieuwe maar nu dus opeens 2dehands krijg omdat ze niet geleverd zijn. Ook zo iets aparts. ( al zie je ze niet omdat ze achter het keukenblok zitten ).

Al met al geeft het mij nu dus best een rot gevoel.

Vooral die 500 euro. Ik ga wachten op reactie vanuit de keukenzaak.

Marktkenner
Berichten: 227
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34

Re: Keuken offerte help

Ongelezen bericht door Marktkenner »

oke,.. apart verhaal wel enigszins.

Maar wat je eerst moet doen is: BELLEN!
bel je verkoper en geef aan waar je mee zit. Of ze die montage er nu wel of niet bewust hebben uitgelaten, ZIJ zijn hierin nalatig geweest en niet jij. Jij hebt hier niet om gevraagd, en bij het nakijken van je 2e offerte is het logisch dat je je met name focust op de wijzigingen die je hebt gevraagd, want aan de rest hoeft niets gewijzigd te worden.

Als zij netjes werken kunnen ze aangeven dat ze een fout hebben gemaakt en aan jullie een voorstel doen om eruit te komen.
Het is wat te kort door de bocht om je voor het blok te zetten en maar gewoon 500 euro moet bij dokken omdat zij de montage spontaan hebben verwijderd. De kosten daarvan delen bijvoorbeeld lijkt mee nette geste.

v.w.b. je doorvoerpijpen: Als je ze niet ziet, boeit het dan heel erg dat het geen hagelnieuwe zijn? An sich toch prettig als het direct kan worden opgelost met buizen uit de showroom? al dan niet wat bekrast? als het gewoon zijn werk doet is het goed, toch?

Kokka1
Berichten: 397
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Keuken offerte help

Ongelezen bericht door Kokka1 »

zoals met veel onderwerpen is het hier ook meer het gevoel dat TS heeft dat ze belazerd is als dat dat ook daadwerkelijk zo is, gezien het meerwerk vind ik de prijs van 875 niet bijzonder. helaas is het in dit soort gevallen ook vaak dat mensen het de ondernemer niet gunnen om gewoon zijn boterham te verdienen, van alles eisen en wijzigen, maar er mag niets voor gerekend worden.
dat hij nu zelfs showroom buizen komt brengen omdat de nieuwe nog niet geleverd zijn vind ik heel netjes, maarja nu is niets goed meer natuurlijk.

Truus43
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 sep 2012 13:31

Re: Keuken offerte help

Ongelezen bericht door Truus43 »

Montage is altijd exclusief. Keukenkampioen de keuken gekocht?
Ben bang dat je gewoon moet betalen anders zetten ze de keuken neer en mag je alles zelf doen.
Wij hebben ook zoveel problemen gehad.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Keuken offerte help

Ongelezen bericht door Moneyman »

Truus43 schreef:
14 jun 2021 15:35
Montage is altijd exclusief.
Dus niet. De prijs was bij TS juist inclusief.

J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Keuken offerte help

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Kokka1 schreef:
14 jun 2021 15:02
helaas is het in dit soort gevallen ook vaak dat mensen het de ondernemer niet gunnen om gewoon zijn boterham te verdienen, van alles eisen en wijzigen
Dat van die showroombuizen is inderdaad gezeur. Maar om de montagekosten ongevraagd en zonder mede te delen uit de offerte te halen om daarmee de meerkosten te drukken noem ik niet op een eerlijke manier een boterham verdienen maar gewoon de zaak bedotten.
Ik zou geen cent betalen voordat deze kwestie is opgelost.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Keuken offerte help

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kokka1 schreef:
14 jun 2021 15:02
zoals met veel onderwerpen is het hier ook meer het gevoel dat TS heeft dat ze belazerd is als dat dat ook daadwerkelijk zo is...
Ik vind de werkwijze toch heel aardig in de buurt van belazeren komen.

Kokka1
Berichten: 397
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Keuken offerte help

Ongelezen bericht door Kokka1 »

per saldo is het totaal extra te betalen bedrag niet onredelijk. Ik ben het ermee eens dat het hoogst merkwaardig is dat een post die er eerst bij zat nu ineens exclusief is. vandaar dat ik dus ook schrijf dat het meer het gevoel van belazeren is als dat dat daadwerkelijk zo is.

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Keuken offerte help

Ongelezen bericht door madfred »

Ik kan me volledig vinden in de mening van TS dat ze zich belazerd voelt.
Wat is de reden van het verwijderen van deze kosten, ik kan eigenlijk alleen maar bedenken dat het gedaan is om de meerprijs minder te doen lijken.
En natuurlijk moet je lezen voordat je tekent, maar het is toch wel een heel eigenaardige manier van werken.
Zo ook de 2hands afvoerpijpen. Deze zullen echt wel hun werk doen, maar je betaalt voor nieuwe, en je krijgt gebruikte. Dus hier maakt de leverancier ook extra winst op, dat mag maar het is al met al wel heel bedenkelijk.

Bemoei-Al
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 nov 2015 18:03

Re: Keuken offerte help

Ongelezen bericht door Bemoei-Al »

Op site van kassa heeft ze "the case closed". :-)

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... tent=Kassa

Sabine1984
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jan 2018 21:09

Re: Keuken offerte help

Ongelezen bericht door Sabine1984 »

De keukenzaak heeft gereageerd. Dat hij deze in de aangepaste offerte er inderdaad had uitgehaald omdat wij deze contant moeten betalen aan de monteur. En hij het vreemd vind dat dat ons niet is opgevallen.

Zoals al gezegd heb ik enkel op de aanpassingen gelet. De eerste offerte stond deze er gewoon in en als ik geen aanpassingen had gemaakt dan had het er gewoon opgestaan. Dus het blijft uiteraard gewoon een onzin verhaal.

Zijn woorden:

"Zoals ik al aangaf heb ik de montage eruit gehaald omdat dit niet aan ons betaald wordt.

Logisch lijkt me.

 

Bij het wijzigen heb ik hier niet meer aan gedacht. "

Daar op volgend heb ik het juridisch loket gebeld en gevraagd of ik hier nog iets mee kon. Zij gaf aan dat het inderdaad niet netjes is en je er van uit gaat dat offerte het zelfde blijft met enkel de aanpassingen er in verwerkt. Ze snapte dat we ons "genaaid" voelde.

Maaaaaar omdat wij inderdaad onze handtekening hebben gezet , kunnen wij er helaas niets mee.

Niets te maken met dat ik aanemers niets gun of aan het miereneuken bent. Ik voel me inderdaad gewoon genaait.
Er word beloofd dat de meerprijs van de aanpassingen niet veel zullen zijn en er korting op gegeven zal worden. Dan ga je er niet van uit dat ze op een andere wijze er aan verdienen :)
Ik dacht dat ik er aardig door heen was gekomen de verkooptrucs, maar helaas!

Maar goed.. indd case closed.

Hopelijk gaat alles goed as vrijdag met de keuken plaatsen.

Allen bedankt voor de input!

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Keuken offerte help

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lekker kort door de bocht van het JL - en onjuist. Dat je ervoor hebt getekend, wil niet zeggen dat je geen beroep meer op dwaling of misleiding zou kunnen doen.

Maar goed, ik zou sowieso eerst de levering en plaatsing afwachten, daarna kan je -als je weet dat er correct geleverd en gemonteerd is- desgewenst altijd nog voor de kosten verder discussieren.

Sabine1984
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jan 2018 21:09

Re: Keuken offerte help

Ongelezen bericht door Sabine1984 »

Plottwist juridisch loket:

Geachte mevrouw,
 
U heeft een e-mail gestuurd naar het Juridisch Loket. Ik zal deze e-mail hieronder beantwoorden.

In dit geval ligt het er aan waarop akkoord is gegeven de laatste keer. Als dit een hele nieuwe offerte is waarop vermeld staat dat dit exclusief montagekosten is dan is deze prijsafspraak geldig. Wel geldt hierbij dat dit duidelijk moet blijken uit de offerte. Er dient dan duidelijk vermeld te staan dat deze offerte de andere helemaal vervangt (en het dus niet enkel een prijsaanvulling is). Als het enkel gaat om een prijsaanvulling ten opzichte van de vorige offerte dan kan gesteld worden dat de overige voorwaarden dezelfde blijven. Het hangt dus af van wat er precies in de offertes vermeld staat



Laat het nou net een aangepaste offerte zijn van prijzen.

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Keuken offerte help

Ongelezen bericht door 16again »

Kokka1 schreef:
14 jun 2021 15:02
zoals met veel onderwerpen is het hier ook meer het gevoel dat TS heeft dat ze belazerd is als dat dat ook daadwerkelijk zo is, gezien het meerwerk vind ik de prijs van 875 niet bijzonder.
Ik heb geen inzicht of de meerprijs van 875 of 375 redelijk is of niet.
Maar het gevoel van belazerd zijn komt van de verhullende manier, waarop de 875 tot stand is gekomen, door heimelijk een post af te voeren.
En ik gebruik de term heimelijk, omdat uitgaande van uitlatingen van verkoper "abusievelijk" is afgevallen.

Gesloten