LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Keuken verkopers NL!!!

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Keukenpipo
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jun 2005 19:24

Keuken verkopers NL!!!

Ongelezen bericht door Keukenpipo »

:evil:
Over het algemeen, de goede verkopers daargelaten, lees ik steeds hetzelfde.
Volgens de keukenverkopers is het "not done"om te shoppen, en met een gemaakte offerte naar een collega, of nog erger een Duitse collega..... te gaan.
En waarom niet???
Men kan hier niet tegen, en heeft het gevoel verloren te hebben.
Hedentendage is er internet en forums enz enz.
De klanten nemen grote hoeveelheden info tot zich, en terecht.
Het is geen broodje, zo'n keuken. 20000,- of 30000,- euro is zomaar uitgegeven.
Hallo mag de klant dat even zelf bepalen. Is hij niet Koning bij u?
Als u, als verkopende partij, overtuigd bent dat u een goede scherpe offerte heeft gedaan wat vreest u dan????
Misschien een gebrek aan zelfvertrouwen, en dan de klanten de schuld geven en inspelen op het gemoed.
De hele keukenbranch is behoorlijk ziek en ondoorzichtig, en door dat ondoorzichtige schimmige gedoe met afschermen van allerlei zaken en opwerpen van mistgordijnen roept de verkoper wantrouwen, en onsympathie over zich heen.
Logisch dat een klant dan verder kijkt of hij goed zit of niet. Een klant wil die zekerheid voelen, en gaat daarna opzoek.
In nl is het vaak hetzelfde liedje. Je moet als klant vaak erg blij en dankbaar zijn dat je ergens binnen mag en kan kopen.(laten de goede zich niet aangesproken voelen aub).
Als je om wat voor reden niet koopt en weggaat, is de verkopende partij vaak gepikeerd, onvriendelijk tegen het intimiderende af.
Schandelijke gedragingen die klantonvriendelijk zijn. De klanten hebben het bij die partijen goed aangevoeld. Die geven hun geld liever uit bij een goed en o.k bedrijf.
Laten we wel wezen.
Als het allemaal o.k is, niets mis, maar als er gemanipleerd wordt of i.d zou ik mij 6 keer achter het oor krabben.
Dat zegt niets over de kalnt, maar alles over de verkoper.
Mijn advies zou zijn om juist een pauze in te lassen en verder te kijken.
Dan zie je wat de verkoper doet en hoe hij reageerd, want die nonverbale zaken zijn vaak belangrijker als koper te ervaren dan de gekochte waren!!!!

kzin
Berichten: 216
Lid geworden op: 12 aug 2005 19:22

Re: Keuken verkopers NL!!!

Ongelezen bericht door kzin »

:cry: Allemaal waar, met 2 problemen. De meeste klanten zijn ook uitgekookt. Als je je als verkoper te passief/klantgericht opgesteld, N****n ze je waar je bij staat. Verder is er het probleem dat de grote ketens maling hebben aan de goede manieren. Zijn pushen de klanten wel op papier die jij de dag ervoor zo fijn en vriendelijk hebt geholpen.... Ja daar koop je dus niks voor, en dus gaat iedereen mee in de mallemolen. Ben trouwens van mening dat de branche in dit forum wel heel slecht en eenzijdig belicht wordt. Alsof ze je in elke andere branche niet naar de mond praten. "nee hoor mevrouw, die broek maakt u niet dikker " .


groeten Kzin

pito

Re: Keuken verkopers NL!!!

Ongelezen bericht door pito »

Alhoewel Keukenpipo m.i. in grote lijnen gelijk heeft is het de verkoper ook niet altijd kwalijk te nemen.
De verkopers van ketens met name handelen volgens richtlijnen van hogerhand.
Agressieve verkoopmethoden, ingegeven door 2 dingen: op de eerste plaats weten veel ketens dat ze vaak hun keukens duurder moeten verkopen a.g.v. een grote kostenstructuur en loop de klant weg zonder te kopen? tja dan zijn ze de klant kwijt.
Offerte meegeven lijkt logisch, aan de andere kant is het zo dat klanten de offerte (mis)gebruiken om om de hoek de keuken 200 euro goedkoper te krijgen.
Ik ben zelf keukenverkoper geweest en als een klant bij mij binnenkwam met de offerte van een ander, verkocht ik de keuken in 9 van de 10 gevallen.
Ik was dan altijd goedkoper, logisch, want mijn concurrent-collega had alhet voorwerk verricht, een ontwerp en offerte gemaakt en uren aan die klant besteed.
Ik hoefde alleen maar 1 op 1 de gegevens te kopieeren, vervolgens wat goedkopere apparatuur in de keuken te verkopen en voila: ik was goedkoper.
Ik weet zeker dat heel veel keukenzaken op die manier de handel uit de markt kopen.
Als je die eerste verkoper bent en ja maakt dat soort dingen vrijwel dagelijks mee, is het voor te stellen dat iemand denkt: "offerte meegeven zodat mijn buurman de keuken kan verkopen? mooi niet!"
Ik heb ook inkeukenzaken gewerkt waar ik de offerte wel meegaf, simpelweg omdat ik wist dat ik in die gevallen de goedkoopste was door dat die bedrijfjes waar ik werkte veel kleiner waren, minder kosten hadden en dientengevolge de keukens goedkoper aan konden bieden.
Helaas is 80% van de keukenhandel in handen van een aantal 'grote jongens' en je zal als verkoper maar bij 1 van die ketens werken.
Ik weet zeker dat het gros van de keukenverkopers liever zonder de druk van presteren bij een kleinere zaak zou willen werken, maar helaas er zijn meer verkopers als kleine keukenzaken.
De ketenverkopers werken met enorme verkooptargets. Haal je je target niet, dan vlieg je er uit.
Ook de verkoper en zijn gezin moet eten en wil niet werkloos worden.
Gevolg: agressieve verkoop en schimmige offertes, 'korting'acties, gratis apparaten en vliegreizen. (Waar diezelfde klagende consument overigens massaal op afkomt)
NIETS is gratis weet elk weldenkend mens en wat is korting? Korting waarop? Op zelf verzonnen adviesprijzen?
Het gaat om de prijs die je betaalt, niet hoeveel % korting je hebt gehad.
Op verjaardagen en op dit forum bijv. staat het veel leuker om op te kunnen scheppen hoeveel korting je hebt gehad en dat als je even naar Duitsland rijdt de keukens veeeeeeeeeeeeeel goedkoper zijn (hahaha),
dat de internethandel het ei van columbus is.
Ik heb mijn keuken bij een klein keukenzaakje gekocht met een uitstekende snelle service, de keuken werd naar tevredenheid geleverd en de nazorg was fantastisch.
Hoeveel korting ik kreeg?? geen flauw benul!
Ik weet alleen dat ik bij dit zaakje een goed gevoel had en dat de prijs voor mijn keuken lager lag dan bij de 3 overige keukenzaken die ik bezocht.
De keueknhandel is inderdaad ziek zoals keukenpipo beweert, dit is niet veroorzaakt door de verkopers, maar deels door de grote keukenjongens en deels door de ik-wil-korting-consumenten.

gummetje
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:29

Re: Keuken verkopers NL!!!

Ongelezen bericht door gummetje »

Hoe groot is het marktaandeel van de DMG groep eigenlijk in Nederland?

Scara

Re: Keuken verkopers NL!!!

Ongelezen bericht door Scara »

:lol:
Laatst gewijzigd door Scara op 07 sep 2007 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Keukenpipo
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 jun 2005 19:24

Re: Keuken verkopers NL!!!

Ongelezen bericht door Keukenpipo »

Duidelijk verhaal Pito!!!
Ben het met je eens, en bedoel in mijn verhaal hetzelfde.
Het zijn de grote bazen die uiteindelijk de onrust veroorzaken.
Zij geven ook weinig of niets om tevreden klanten, goed product kawaliteit enz enz.
Als men maar productie draait, veel verkoopt marktaandeel binnenhaalt en targets haalt.
Das ziek, en allemaal korte termijn winst.
De verkoper in dienst onder de stress en overspanne thuis, en de consument op den duur de dupe.
Hoe vaak gaan ze als de eerste winst weg is en men de targets niet meer haalt failliet!!!
Geen binding met klant of product.
Over die offertes;
Ik begrijp dat men die niet wil meegeven, maar ik let goed op en weet wat er in mijn keuken komt. Die truck werkt bij mij dus niet zo.
Ik bekijk de apparatuur, en zoek het uit, en wil geen andere bij een ander of zo.
Het gros zal dat niet doen, en daar lukt dat wel. Ik kan mij voorstellen dat men het niet meegeeft, maar zeg gewoon waarom en hoe en wat.
Geef de mensen een a4tje met een prijsoverzicht van gekozen kasten, totale prijs apparaten, en werkblad of zo.
Het moet toch mogelijk zijn een klantvriendelijker oplossing te vinden.
Natuurlijk gaat die klant naar minimaal 2 of meer zaken en vergelijkt.
Nogmaals, zo;n keuken moet groeien voor je tekend, en je weet dus als zaak/verkoper of wat dan ook dat er van de 10 offertes waarschijnlijk maar 4 of zo doorgang vinden.
Dat is met auto's supermarkten, meubels, enz enz ook zo.
Gelukkig kan een zaak met de moderne computer software snel een offerte en tekening maken, net zoals ik in lees dat men dat snel in Duitsland kan doen.
Daar haal je misschien veel tijdwinst en dus geldbesparing mee in huis als verkoper op de offertes die toch niet doorgaan.
Dat kost je dan minder verloren tijd.

LeeGer
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 aug 2005 00:37

Re: Keuken verkopers NL!!!

Ongelezen bericht door LeeGer »

Ik heb zelf bij een kleinere keukenboer gewerkt en daar werd de klant zelfs vaak aangeraden om bij een van de grote jongens te gaan kijken. Wel werd daarbij aangeraden niet alleen op de prijs te letten maar ook op de kwaliteit. Gebeurde dan ook maar zelden dat een klant niet terug kwam. :D

koudenburg
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 aug 2005 13:36

Re: Keuken verkopers NL!!!

Ongelezen bericht door koudenburg »

De klant moet bij de aanschaf van de keuken niet naar de korting kijken maar naar het bedrag wat de keuken kost.
In mijn ogen is de prijs niet het belangrijkste , je moet een goed gevoel hebben bij de verkoper en bij de keukenzaak ( groot of klein ).
Ik koop liever een keuken bij iemand , die duurder is bv. 350 euro met een goedgevoel , dan bij de goedkoopste met een slecht gevoel .
Trouwens de wet van de economie is dat je voor de laagste prijs niet de beste kwaliteit kunt ktijgen.
Succes.

Keukencriticus
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:08

Re: Keuken verkopers NL!!!

Ongelezen bericht door Keukencriticus »

@ keukenpipo
Helemaal eens

@ pito
Je hebt ruime ervaring als werknemer in de keukenbranche.
Kopen met drie offertes in je achterzak en dan zeggen dat je niet weet hoeveel korting je hebt gekregen is wel een beetje stoer.
Je hebt gewoon gehandeld zoals een goede consument moet handelen.

@ koudenburg en pito
Bij kopen moet je natuurlijk een goed gevoel hebben. Bedenk wel dat verkopers in de regel zwaar opgeleid/getraind zijn om kopers een goed gevoel te geven. (kopje koffie/hoogste korting/kado/kindvriendelijk/etc)
De verkoper en keukenbranche doen er echter alles aan inzicht in de prijs te verbergen. Dat kan dus nooit de basis zijn voor een goed gevoel. Hoe goed de verkoper, keuken of service ook is. Het geeft nooit een goed gevoel wanneer achteraf blijkt dat je duizenden euro´s teveel hebt betaald. (ik praat niet over 350 euro).

Gewoon duidelijke offertes en goed kijken op dit en andere forums naar de reputatie van die winkel.

Overigens zie ik nooit reacties van consumenten die met een dld offerte in de hand een zaak gedaan hebben bij een nld winkel?
Die bestaan zeker.
Kom maar op met je ervaringen!
Bij die winkels moeten we zijn!

pito

Re: Keuken verkopers NL!!!

Ongelezen bericht door pito »

Bedenk wel dat verkopers in de regel zwaar opgeleid/getraind zijn om kopers een goed gevoel te geven. (kopje koffie/hoogste korting/kado/kindvriendelijk/etc)
De verkoper en keukenbranche doen er echter alles aan inzicht in de prijs te verbergen. Dat kan dus nooit de basis zijn voor een goed gevoel. Hoe goed de verkoper, keuken of service ook is. Het geeft nooit een goed gevoel wanneer achteraf blijkt dat je duizenden euro´s teveel hebt betaald. (ik praat niet over 350 euro).

Misschioen is een zware training voor consumenten "hoe een keuken aan te schaffen" een goed idee.
Doordat ik ook aan de andere kant van de (verkoop)tafel heb gezeten werken de bekende trucs bij mij niet.
Iedere consument die een keuken aan gaat schaffen zou de trucs op voorhand moeten kennen.

Misschien een idee als ik hiervoor een soort handleiding/kopersgids zou schrijven?
Zou misschien wel een bestseller worden! 8)

LeeGer
Berichten: 138
Lid geworden op: 15 aug 2005 00:37

Re: Keuken verkopers NL!!!

Ongelezen bericht door LeeGer »

Zou in ieder geval geen kwaad kunnen Pito. :)
Althans, niet voor de consument.

schoof
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 jul 2005 18:53

Re: Keuken verkopers NL!!!

Ongelezen bericht door schoof »

ik ben bezig met de aanschaf van een siematickeuken. Na een eerste ned. offerte ook in duitsland geweest. ( 2 zaken). Uiteindelijk in nederland ook bij een tweede siematicdealer geweest, die ik vertelde van mijn duitse uitstap, maar dat bij gelijke prijzen mijn voorkeur toch naar een nederlandse zaak uitgaat. Ben zeer uitgebreid en correct geholpen , zonder enige druk of onderhandelingen. Kreeg meteen de eindprijs, die uiteindelijk 400 euro onder de duitse nettoprijs lag (die niet bekend was). .Dus ook in nederland kun je met je goed orienteren en vergelijken tot een scherpe eindprijs komen.

Adje Viseur
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 okt 2005 23:04

Re: Keuken verkopers NL!!!

Ongelezen bericht door Adje Viseur »

Ik heb in het verleden voor Horn keukens gewerkt en heb daar verschillende trainingen genoten, met allemaal de aggressieve mannier van verkopen als basis.
Nu werk ik bij een kleinere zaak in alblasserdam en hoef niet meer mijn best te doen om de klant een oor (of twee) aan te naaien, onze klanten kopen bij ons een keuken omdat we juist NIET die standaard trukendoos opentrekken maar gewoon in normale kleding (geen 3-delig kostuum) op een normale manier ons produkt aanbieden voor gelijk een netto-prijs waar we niet meer over onderhandelen.
De klant ervaart dit meestal als prettig, als ze ons vergelijken met die ändere" zaken.
En de klanten beslissen daardoor, dus door juist geen druk te zetten, veel makkelijker in 1 keer....
Ik denk ook wel dat het een verschil is of de desbetreffende verkoper op provisiebasis of op een vast salaris werkt...

Keuken Bart
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2005 10:12

Re: Keuken verkopers NL!!!

Ongelezen bericht door Keuken Bart »

Helemaal eens met je reactie Pito.

Klant heeft maar 1 doel als ze de offerte en tekening mee willen nemen. Shoppen!

Prima dat de klant gaat shoppen maar waarom moet die goed adviserende eerste zaak de klant optimaal in de gelegenheid stellen om elders met een-kant-en-klaar plaatje aan te komen?

Is een offerte en tekening meegeven klantvriendelijk? Laat me niet lachen! Je als joker laten gebruiken? Nooit!

"nee, hoor!" "Wij gaan echt niet met je tekening naar een ander ....."

Collega's, trap er a.u.b. niet in.

Als je een tuinontwerp laat maken betaal je er ook voor. Is dat iets anders? NEE

mar53
Berichten: 370
Lid geworden op: 16 feb 2005 22:09

Re: Keuken verkopers NL!!!

Ongelezen bericht door mar53 »

Van mij krijgen zij een tekening mee.

Wat ik kan ontwerpen kan mijn collega ook, als de klant de tekening op tafel legt dan zal de verkoper van de tegenpartij hem ten alle tijden afkeuren.

Afgeven op een collegabedrijf komt bij heel veel klanten rot over.
Dus is de kans dat ze terugkomen echt niet klein.

Geen tekening meegeven? Discussie met de klant.......klant kwijt.
Alleen tekening meegeven......klant misschien weer terug in mijn showroom.

Zoniet? anders had ik deze keuken toch niet verkocht.

Keuken Bart
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2005 10:12

Re: Keuken verkopers NL!!!

Ongelezen bericht door Keuken Bart »

Mar53,

Je bent gewoon heel erg naief. Denk je nu echt dat een klant bij je terug komt op deze manier? Het is gewoon precies zoals Pito eerder schreef. De 2e, 3e ... partij kan heel gemakkelijk zonder advies of welke verkoopkosten dan ook een iets lagere prijs maken. De klant neemt niet eens de moeite om naar je terug te gaan. Kost ze immers tijd en reiskosten.

Respect of een goed gevoel? Leer mij klanten kennen.

habe
Berichten: 122
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:40

Re: Keuken verkopers NL!!!

Ongelezen bericht door habe »

De klant heeft het VOLSTE recht zich zo goed mogelijk te orienteren. Ik snap werkelijk niet dat er keukenzaken zijn die een klant
wegsturen ZONDER een offerte mee te geven. Dat de klant shopt
is logisch. IEDEREEN shopt. Alle keukenverkopers welke op deze site roepen dat ze onder geen beding een offerte meegeven shoppen zelf ook als ze een kostuum gaan kopen, een TV nodig hebben, parketvloer, een badkamer enz. enz.

Keuken Bart
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2005 10:12

Re: Keuken verkopers NL!!!

Ongelezen bericht door Keuken Bart »

Habe,

Maar wat wil je nu eigenlijk zeggen? Lees de berichten even. Dat klanten shoppen is ok. Daar heeft geen verkoper iets op tegen. Maar wel op de manier waarop.

Niemand wordt toch graag gebruikt?

bert407
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 okt 2005 23:51

Re: Keuken verkopers NL!!!

Ongelezen bericht door bert407 »

Ik ben op dit moment ook bezig om een keuken aan te schaffen
van de 3 keuken zaken die we bezocht hebben krijgen we van 1 zaak
een uitgewerkte offerte van apparatuur, keukenkasten en werkblad
van 1 zaak een totaal prijs en van de andere pas bij een vervolg
afspraak.

Wat ik wil als consument is een normale duidelijke offerte en geen
totaal prijs of een offerte bij een 2e afspraak waar we waarschijnlijk
onder druk worden gezet.

Is het nu zo moeilijk een heldere faire offerte te
krijgen???

Als iedere keukenzaak nou gewoon een faire duidelijke offerte geeft
kan de koper gewoon een keuze maken op kwaliteit en service die
men wenst of ontvangt, net zo als met elke andere grote aankoop!!!

Prijsverschillen horen daar bij maar ik heb het gevoel dat het
in de keukenbranche te groot is.

Keuken Bart
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jun 2005 10:12

Re: Keuken verkopers NL!!!

Ongelezen bericht door Keuken Bart »

bert407,

Bekijk het ook eens van de andere kant. Wat vindt jij er van als klanten de tekening en offerte laten zien aan andere keukenbedrijven? Is dat OK?

Zeker als je de eerste keukenzaak bent waar de klant binnen stapt gaat er veel tijd inzitten. Wat je dan krijgt is dat er tegen de klant vertelt wordt ga eerst nog maar eens rondkijken en kom dan maar een keer terug.

Als ik de keuken goed adviseer en er artikelen in stop wat echt een verbetering is (bijvoorbeeld rvs vetfilters i.p.v. aluminium vetfilters) en vertel dat de klant. Dan is keukenzaak X "goedkoper" omdat ze de keuken kaal aanbieden en de klant denkt goed te kunnen vergelijken.

Overigens is er wel een groot verschil tussen gedetaileerde tekeningen en 3D presentaties. Bij de Mandemakers Groep wordt alleen op ruitjespapier een simpele tekening gemaakt. Maar dat versta ik niet onder een ontwerp. Krijg je totaal geen beeld bij.

Gesloten