LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Keukenkampioen wil ons afschepen

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
hj.hogeboom
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 nov 2019 11:48

Keukenkampioen wil ons afschepen

Ongelezen bericht door hj.hogeboom »

Als nieuweling op dit forum, regelmatig wel gelezen, zit ik met een uitdaging.

Wij hebben een keuken gekocht bij de Keuken Kampioen (totaalbedrag ca 24.500 euro) met alles erop en eraan. De kopse kanten van de korpussen zouden in kleur zijn, gezien de donkere deuren van de kasten, zodat we geen witte naden zouden zien. Bij montage blijkt echter dat de kopse kanten wit zijn. Wat volgt is ellenlange discussies, waarbij de monteur mij gelijk geeft, maar de klantenservice zegt dat kopse kanten de zijkanten van de korpussen zijn. Dat lijkt mij vreemd, want dat zou betekenen dat de zijkanten in de kleur van de fronten zijn, terwijl die niet in het zicht zitten.

Wij hebben in de tussentijd van de eerste offerte en de definitieve de kleuren veranderd en volledig hout gekozen, waardoor de kastmaat anders wordt, daardoor zou er een plafondblende moeten komen bij de hoge kasten, maar deze zijn ze 'vergeten' in de offerte. Gezien ik getekend heb, zeggen ze dat ze hier niets mee kunnen omdat ik het had moeten zien. Ze willen de € 150,- euro kostende blende wel vergoeden ter compensatie van de korpussen.

Echter kregen we vlak na dit akkefietje waterschade, waardoor een gedeelte van de keuken sowieso vervangen moet worden. Nu rekenen ze hier ongeveer 1/5 van de hele prijs van de keuken voor, geven ze doodleuk na drie keer opdracht gegeven te hebben aan dat ze eigenlijk 5 weken er niks mee gedaan hebben en nu moet ik dus ellenlang wachten op de aanpassing en kan ik de keuken niet meer gebruiken.

Echter vind ik dat ik in mijn recht sta als ik zeg dat de kopse kanten van de korpussen in kleur moeten zijn dat het hun probleem is, zij schepen ons af. Zie ik iets over het hoofd?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Keukenkampioen wil ons afschepen

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat staat op de koopovereenkomst ?

Dat is leidend.

Even van een compleet gemonteerde keuken de korpussen vervangen is een kostenpost welke niet in verhouding staat tot de eventueel gemaakte fout.

angieonline
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2009 13:39

Re: Keukenkampioen wil ons afschepen

Ongelezen bericht door angieonline »

Als interieurstyliste en als keukenverkoopster kan ik u melden dat kopse kanten van een korpus ook echt de kopse kant is. Bij de zijkanten van een korpus heb je verschil tussen een " gewone" zijkant en zichtzijdes. Waarbij zichtzijdes de zijkanten van kasten zijn die in het zicht zijn zoals zijkant koelkast of zijkant laatste hangkast. Bij sommige keukenzaken kan je ervoor kiezen zichtzijdes bv een andere kleur te geven. De betere speciaalzaak heeft de optie de volledige korpus op kleur.
Persoonlijk ben ik het met u eens dat als je kiest voor een donkere kleur de kopse kant van de korpus gelijk is aan de fronten van de keuken. Gezien de prijs die u heeft betaald verwacht ik een enorme keuken of allemaal extreem dure apparaten. Indien dit niet het geval is mag je ervanuit gaan dat u betaald heeft voor een flink aantal extra opties in deze keuken. (wellicht apart vermeld op uw order.)
Keukenkampioen is onderdeel van de Mandemakers Groep en dus lid van het cbw (branchevereniging wonen) die hebben een geschillencommissie waar u uw klacht kan melden www.degeschillencommissie.nl. Onthoud dat uw overeenkomst in deze leidend is en alle communicatie gedocumenteerd moet zijn om beslagen ten ijs te komen. Ik zou zo snel mogelijk aan dossiervorming gaan doen en binnen de bestelde termijn een geschil aanmaken. Ik wens u heel veel succes en voor een volgende keuken mij even bellen ;-)

A.L

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Keukenkampioen wil ons afschepen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

u heeft gelijk dat u hebben wilt wat u besteld heeft, stel de leverancier in gebreke via een aangetekend schrijven en noem daarin een termijn, bijv. 14 dagen, waarin u hen de gelegenheid geeft om alle gebreken die niet overeenkomstig de offerte/overeenkomst zijn te herstellen...

doen ze dit niet, krijgt u geen reactie dan CBW inschakelen, neem foto's, leg zo veel als mogelijk vast op beeld, daarmee staat u sterker en heeft u bewijzen, stuur deze foto's mee naar het CBW samen met uw bezwaarschrift...

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Keukenkampioen wil ons afschepen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De naden tussen kasten, heb witte kasten met houten deuren dus zelfde probleem gehad.
De plak stroken in kleur van deuren op naden gedaan en weg is lelijke witte rand, gewoon met strijkbout vast drukken...

Voor de zichtbare zij kast heb ik paneel gekocht, dat was lastiger maar ik zie mits de kasten dicht zijn geen witte kasten meer.

Verder is herstel waterschade eerst demonteren en dan weer plaatsen dus extra werk, voorzichtig slopen is een hele klus.
Een nieuwe plaatsen is vaak sneller dan herstel waterschade.... helaas ervaring mee.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Keukenkampioen wil ons afschepen

Ongelezen bericht door renewouters »

Hawk-Eye schreef:
24 nov 2019 09:07
u heeft gelijk dat u hebben wilt wat u besteld heeft, stel de leverancier in gebreke via een aangetekend schrijven en noem daarin een termijn, bijv. 14 dagen, waarin u hen de gelegenheid geeft om alle gebreken die niet overeenkomstig de offerte/overeenkomst zijn te herstellen...

doen ze dit niet, krijgt u geen reactie dan CBW inschakelen, neem foto's, leg zo veel als mogelijk vast op beeld, daarmee staat u sterker en heeft u bewijzen, stuur deze foto's mee naar het CBW samen met uw bezwaarschrift...
Je gaat te snel. Laat TS eerst even de eerst gestelde vraag van crazy-me beantwoorden.

Marktkenner
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34

Re: Keukenkampioen wil ons afschepen

Ongelezen bericht door Marktkenner »

Beste heer Hogenboom,
vervelende kwestie! (even los van de waterschade, dat is en aparte kwestie in mijn opinie)
Maar belangrijk is inderdaad wat er op de koop overeenkomst staat, al ben ik wel van mening dat "een leek" op keukengebied niet altijd alle ins & outs op zo'n overeenkomst 100% juist zal begrijpen of interpreteren.

Het is voor mij weer even geleden dat ik de keukenorders voor ogen zag, maar volgens mij staat de kopse kant afwerking niet (altijd) vermeld op de order, maar dat zou u kunnen nakijken. Ik vind wel dat als dit wél vermeld staat en het is fout geleverd, de keukenkampioen dit of gewoon zal moeten vervangen (hoe vervelend ook) of dit afdoende zal moeten compenseren. Als dit ook zwart op wit op de order staat zou u een sterk verhaal moeten hebben.
Maar mocht je dat hebben, moet je nog steeds een lange adem hebben om tegen de oh zo grote en machtige DMG op te gaan boksen.
dus is inderdaad documentatie, foto's en dossier opbouwen een belangrijke zaak.

Wel vind ik het redelijk vreemd dat u bij een, toch wel prijsvechter zaak een keuken aanschaf van € 24.500,- Met dat budget was u wellicht beter bij een lokale, kleine keukenleverancier af geweest. Ik verbaas me daar serieus over. maar enfin.

succes.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Keukenkampioen wil ons afschepen

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
20 nov 2019 19:53
Even van een compleet gemonteerde keuken de korpussen vervangen is een kostenpost welke niet in verhouding staat tot de eventueel gemaakte fout.
Wat is dan je oplossing? Ervan uitgaande dat er wel sprake is van een fout

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Keukenkampioen wil ons afschepen

Ongelezen bericht door Erthanax »

De korpussen vervangen komt neer op het plaatsen van een compleet nieuwe keuken. Een passende oplossing lijkt mij het voorstel van komkommer: op de kopse randen een goed gelijkende strook "fineer" aanbrengen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Keukenkampioen wil ons afschepen

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

renewouters schreef:
24 nov 2019 11:14
Hawk-Eye schreef:
24 nov 2019 09:07
u heeft gelijk dat u hebben wilt wat u besteld heeft, stel de leverancier in gebreke via een aangetekend schrijven en noem daarin een termijn, bijv. 14 dagen, waarin u hen de gelegenheid geeft om alle gebreken die niet overeenkomstig de offerte/overeenkomst zijn te herstellen...

doen ze dit niet, krijgt u geen reactie dan CBW inschakelen, neem foto's, leg zo veel als mogelijk vast op beeld, daarmee staat u sterker en heeft u bewijzen, stuur deze foto's mee naar het CBW samen met uw bezwaarschrift...
Je gaat te snel. Laat TS eerst even de eerst gestelde vraag van crazy-me beantwoorden.
staat toch om alle gebreken enz enz...

Marktkenner
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34

Re: Keukenkampioen wil ons afschepen

Ongelezen bericht door Marktkenner »

Erthanax schreef:
24 nov 2019 13:44
De korpussen vervangen komt neer op het plaatsen van een compleet nieuwe keuken. Een passende oplossing lijkt mij het voorstel van komkommer: op de kopse randen een goed gelijkende strook "fineer" aanbrengen.
Ik zou dat niet accepteren als ik zwart op wit had wat er wel op had moeten zitten. Ik zou vol gaan voor een 100% oplossing voor iets waar ik de komende 25 jaar tegen aan moet kijken en niet voor een pruts oplossing bij mij thuis... Geloof me, dat wordt niks. Hoe ga je die hout fineer strips tegen de witte kunststof en afgeronde lijsten goed aangebracht krijgen?

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Keukenkampioen wil ons afschepen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Afgeronde lijsten wordt wat lastig, inderdaad. Maar de kopse kanten van het korpus achter een deurtje of lade zal toch meestal vlak en haaks zijn. Als dat inderdaad zo is, kan een fineer of folie heel goed verlijmd worden; dat kan het probleem niet zijn.

Een goede decoratieschilder kan overigens ook elke kleur en materiaal simuleren. Of dat goedkoper is dan een nieuwe keuken valt nog te bezien, maar het lijkt mij wel. Het geeft in ieder geval minder gedoe dan de verkeerd geleverde korpussen vervangen.

Daar komt nog bij dat in de OP alleen sprake is van "donkere deuren van de kasten." Als dat gaat om een effen kleur (lak of folie) is een busje (spuit)lak in de juiste RAL-kleur al voldoende.

Zelfs als de kleur van de kopse kanten ondubbelzinnig vermeld staat in de order, en als de leverancier geen andere korpussen wil plaatsen, lijkt mij de kans klein dat dat via de rechter afgedwongen kan worden, als er een andere, veel minder ingrijpende en kostbare oplossing is te vinden. Rechters houden weliswaar van het recht, maar ook van redelijkheid en billijkheid.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Keukenkampioen wil ons afschepen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
24 nov 2019 15:49
Zelfs als de kleur van de kopse kanten ondubbelzinnig vermeld staat in de order, en als de leverancier geen andere korpussen wil plaatsen, lijkt mij de kans klein dat dat via de rechter afgedwongen kan worden, als er een andere, veel minder ingrijpende en kostbare oplossing is te vinden. Rechters houden weliswaar van het recht, maar ook van redelijkheid en billijkheid.
Ik ga mee in deze inschatting, omdat het gebrek de ontbinding niet rechtvaardigt.

Gesloten