LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
ConchitaM
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2017 18:23

Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Ongelezen bericht door ConchitaM »

In 2008 kochten wij een Miele wasdroger, omdat we er van uitgingen dat dat een betrouwbare, zuinige machine zou zijn met een lange levensduur. Wij gebruikten hem weinig, je kunt ook buiten drogen. In 2016 ging hij kapot en kwam er een monteur die het mankement niet kon vinden maar wel stelde dat het minstens € 600 zou kosten om hem te maken. Hij heeft ook uitgelezen hoe lang de machine gebruikt was: 2200 uur, terwijl hij minstens 7.500 uur mee zou moeten gaan. Volgens mij voldoet de droger daarmee niet aan het conformiteitsbeginsel. Ik mag verwachten dat hij 7.500 uur meegaat.

De leverancier is failliet. Miele biedt aan om het apparaat voor € 300 te maken. Miele stelt dat de producent na het verstrijken van de garantie gerechtigd is om kosten in rekening te brengen. Volgens mij klopt dat niet. Inmiddels hebben we wel € 160 betaald voor de monteur die langs is geweest.

Klopt het dat Miele is gehouden een apparaat dat niet conform is te vervangen of te repareren op hun kosten?
Laatst gewijzigd door Radar op 10 okt 2017 09:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Ongelezen bericht door Jefdus »

Nee, dat klopt niet. De leverancier zou hier de aan te spreken partij zijn. Maar aangezien die failliet is, gaat dat niet meer lukken. Miele is zelf niet verantwoordelijk voor het afhandelen van de garantie.

NeoDutchio
Berichten: 12273
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een gemiddelde levensduur van 7500 uur is leuk, maar er zit natuurlijk ook een tijdslimiet aan. Mijn auto moet ook meer dan een ton kunnen rijden, maar als deze meer stil staat dan rijdt is het ook niet goed.
In uw wastempo (244 uur per jaar), zal het 30 jaar duren voordat u aan de 7500 uur komt. Geen machine van tegenwoordig houdt het 30 jaar vol.

U heeft nu 9 jaar kunnen wassen en voor €300 kunt u weer een hoop jaar vooruit. Helaas is de leverancier failliet, daar valt dus niets te halen. Overigens, voor €300 heeft u geen nieuwe goede wasmachine, dus snel doen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Ongelezen bericht door vroem »

het apparaat ging in 2016 kapot, u werkt nu dus al bijna een jaar zonder. gaat blijkbaar ook goed. 2 keuzes dus: ding afvoeren en niet vervangen en door blijven gaan zoals afgelopen periode. Of van het zeer coulante aanbod van Miele ingaan voor de reparatie. Waarbij ik mij afvraag of dat aanbod nog staat wanneer dat ook in 2016 gedaan is.

Cro
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Ongelezen bericht door Cro »

Het conformiteitsbeginsel is een verplichting van de verkoper naar de consument. Miele is daar niet verantwoordelijk voor. Gezien de verkoper failliet is kan je deze helaas niet meer aanspreken.

Blijft de eventuele fabrieksgarantie over, de fabrikant is echter vrij daar andere voorwaarden aan te verbinden dan de voorwaarden waar de verkoper wettelijk aan gehouden is. Lees dus de voorwaarden voor de fabrieksgarantie even goed door. Het kan dus inderdaad best zo zijn dat Miele volgens deze voorwaarden bepaalde kosten in rekening mag brengen.

vlietjvan
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 sep 2017 13:17

Re: Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Ongelezen bericht door vlietjvan »

Kijk ook even rond naar nieuwe modellen. 2008 is in technisch opzicht gezien al een tijd geleden. Met een nieuwe is de kans dat u minder kwijt bent aan energiekosten vrij groot.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Ongelezen bericht door olaf79 »

vlietjvan schreef:Kijk ook even rond naar nieuwe modellen. 2008 is in technisch opzicht gezien al een tijd geleden. Met een nieuwe is de kans dat u minder kwijt bent aan energiekosten vrij groot.
Dat is sowieso een reden geen Miele te kopen die 20 jaar zou mee moeten gaan gezien de prijs.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Twee opmerkingen/voorstellen na de al gemaakte reacties):

1 - naast een tijdbepalende garantie ook een aantal beurten-garantie voorstellen bij een consumentenorganisatie
2 - hetzelfde voorstellen aan de verhuurders van huishoudelijke apparaten (klant is konig en de techniek kan het aan)

Waarom? Producenten zullen hier NIET vrijwillig voor gaan warmlopen!

NeoDutchio
Berichten: 12273
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

hänschen klein schreef:Twee opmerkingen/voorstellen na de al gemaakte reacties):

1 - naast een tijdbepalende garantie ook een aantal beurten-garantie voorstellen bij een consumentenorganisatie
2 - hetzelfde voorstellen aan de verhuurders van huishoudelijke apparaten (klant is konig en de techniek kan het aan)

Waarom? Producenten zullen hier NIET vrijwillig voor gaan warmlopen!
Aantal beurten heeft geen nut. Van stilstaan slijt een machine ook. Onderdelen moeten draaien om in beweging te blijven. Als voorbeeld de remklauwen van mijn auto. Die moeten een x aantal kilometer mee kunnen gaan. Al vrij snel moesten deze vervangen worden. De auto rijdt 20km in de week en alles zat vast. Dan kan ik niet aankloppen dan ik te weinig km ermee heb kunnen rijden.
Zoals ik eerder berekend heb, deze miele gaat echt geen 30 jaar mee. Dat zou het tempo zijn wanneer de 7500 uur wassen gehaald zou zijn.

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Ongelezen bericht door witte angora »

ConchitaM schreef:In 2008 kochten wij een Miele wasdroger, omdat we er van uitgingen dat dat een betrouwbare, zuinige machine zou zijn met een lange levensduur. Wij gebruikten hem weinig, je kunt ook buiten drogen. In 2016 ging hij kapot en kwam er een monteur die het mankement niet kon vinden maar wel stelde dat het minstens € 600 zou kosten om hem te maken. Hij heeft ook uitgelezen hoe lang de machine gebruikt was: 2200 uur, terwijl hij minstens 7.500 uur mee zou moeten gaan. Volgens mij voldoet de droger daarmee niet aan het conformiteitsbeginsel. Ik mag verwachten dat hij 7.500 uur meegaat.

De leverancier is failliet. Miele biedt aan om het apparaat voor € 300 te maken. Miele stelt dat de producent na het verstrijken van de garantie gerechtigd is om kosten in rekening te brengen. Volgens mij klopt dat niet. Inmiddels hebben we wel € 160 betaald voor de monteur die langs is geweest.

Klopt het dat Miele is gehouden een apparaat dat niet conform is te vervangen of te repareren op hun kosten?
Miele is ook wel betrouwbaar; maar net als ieder ander merk heeft ook een Miele af en toe onderhoud of een revisie nodig. Die van jullie ook. Dat heeft niet zoveel te maken met non-conformiteit.

Je stelt dat je de wasdroger weinig gebruikt hebt, maar 2200 uur in 8 jaar tijd, dat is toch zo'n 275 uur per jaar, dus ruim 5 uur per week gemiddeld. Geen idee of dat veel is of weinig. Ik heb niet zo'n ding.

Wat is er overigens kapot? Soms is het iets dat je met een beetje technische kennis zelf kunt oplossen. Als je het zelf doet ben je alleen de kosten kwijt voor de onderdelen. Scheelt een flinke bom duiten. Garantie zit er toch niet meer op, dus die raak je niet kwijt met zelf sleutelen.

Moneyman
Berichten: 29867
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Ongelezen bericht door Moneyman »

ConchitaM schreef:IWij gebruikten hem weinig, je kunt ook buiten drogen.
Sorry hoor, maar dat ding staat 8 jaar lang gemiddeld dik 5 uur per week te draaien. Dan kan je toch niet met droge ogen beweren dat je 'm weinig gebruikt. Nonconformiteit is hier niet aan de orde. Heb je 'm eigenlijk ooit wel eens een schoonmaak/onderhoudsbeurt laten geven?

Ik zou dat coulance aanbod héél snel accepteren - als het nog kan...

Slobberbone
Berichten: 743
Lid geworden op: 14 nov 2012 11:02

Re: Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Ongelezen bericht door Slobberbone »

Moneyman schreef:
ConchitaM schreef:IWij gebruikten hem weinig, je kunt ook buiten drogen.
Sorry hoor, maar dat ding staat 8 jaar lang gemiddeld dik 5 uur per week te draaien. Dan kan je toch niet met droge ogen beweren dat je 'm weinig gebruikt. Nonconformiteit is hier niet aan de orde. Heb je 'm eigenlijk ooit wel eens een schoonmaak/onderhoudsbeurt laten geven?

Ik zou dat coulance aanbod héél snel accepteren - als het nog kan...
5 uur per week is niet veel, een droger heeft tegenwoordig gauw 3 uur nodig voor een cyclus dus dat is nog geen 2x in week.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic reacties verwijderd door moderatie.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Ongelezen bericht door Jefdus »

Slobberbone schreef:
Moneyman schreef:
ConchitaM schreef:IWij gebruikten hem weinig, je kunt ook buiten drogen.
Sorry hoor, maar dat ding staat 8 jaar lang gemiddeld dik 5 uur per week te draaien. Dan kan je toch niet met droge ogen beweren dat je 'm weinig gebruikt. Nonconformiteit is hier niet aan de orde. Heb je 'm eigenlijk ooit wel eens een schoonmaak/onderhoudsbeurt laten geven?

Ik zou dat coulance aanbod héél snel accepteren - als het nog kan...
5 uur per week is niet veel, een droger heeft tegenwoordig gauw 3 uur nodig voor een cyclus dus dat is nog geen 2x in week.
Maar 2x wassen/drogen per week kun je toch niet kwalificeren als amper gebruiken. Het is misschien geen zwaar gebruik, maar het gaat hier dus wel gewoon om 8 jaar normaal gebruik.

Moneyman
Berichten: 29867
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Ongelezen bericht door Moneyman »

Slobberbone schreef:
Moneyman schreef:
ConchitaM schreef:IWij gebruikten hem weinig, je kunt ook buiten drogen.
Sorry hoor, maar dat ding staat 8 jaar lang gemiddeld dik 5 uur per week te draaien. Dan kan je toch niet met droge ogen beweren dat je 'm weinig gebruikt. Nonconformiteit is hier niet aan de orde. Heb je 'm eigenlijk ooit wel eens een schoonmaak/onderhoudsbeurt laten geven?

Ik zou dat coulance aanbod héél snel accepteren - als het nog kan...
5 uur per week is niet veel, een droger heeft tegenwoordig gauw 3 uur nodig voor een cyclus dus dat is nog geen 2x in week.
"Al gauw 3 uur"? Dat doet de mijne zelfs met 8 kilo was veel sneller. Twee uur is wel zo'n beetje de max, de meeste droogcycli duren net anderhalf uur. Maar of het nou 2 of 3 droogcycli per week zijn maakt totaal niet uit, in beide gevallen kan je zeker niet spreken van "we gebruiken hem weinig".

witte angora
Berichten: 30546
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Ongelezen bericht door witte angora »

Bij 'weinig gebruiken' denk ik aan een of twee keer per maand in de winterperiode, immers, de topicstarter heeft aangegeven de was buiten te hangen als het goed weer is.

Maar om terug te gaan naar on-topic: het ding wordt dus regelmatig gebruikt (gemiddeld 2 tot 3 keer per week) en dat al 8 jaar lang; er ligt dus een offerte van 600 euro, maar Miele wil het ding dus voor 300 repareren. De vraag is dus of dat redelijk is of dat de reparatie voor niets kan omdat volgens de TS de machine non-conform is.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Ongelezen bericht door mp2017 »

Moneyman schreef:
ConchitaM schreef:IWij gebruikten hem weinig, je kunt ook buiten drogen.
Sorry hoor, maar dat ding staat 8 jaar lang gemiddeld dik 5 uur per week te draaien. Dan kan je toch niet met droge ogen beweren dat je 'm weinig gebruikt. Nonconformiteit is hier niet aan de orde. Heb je 'm eigenlijk ooit wel eens een schoonmaak/onderhoudsbeurt laten geven?

Ik zou dat coulance aanbod héél snel accepteren - als het nog kan...
Sorry, maar ik heb nog nooit gehoord, dat een wasdroger een onderhoudsbeurt nodig heeft! :shock:

Een schoonmaakbeurt kan ik mij best wat voorstellen! :wink:

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Ongelezen bericht door sylvesterb »

ConchitaM schreef:In 2008 kochten wij een Miele wasdroger, omdat we er van uitgingen dat dat een betrouwbare, zuinige machine zou zijn met een lange levensduur. Wij gebruikten hem weinig, je kunt ook buiten drogen. In 2016 ging hij kapot en kwam er een monteur die het mankement niet kon vinden maar wel stelde dat het minstens € 600 zou kosten om hem te maken. Hij heeft ook uitgelezen hoe lang de machine gebruikt was: 2200 uur, terwijl hij minstens 7.500 uur mee zou moeten gaan. Volgens mij voldoet de droger daarmee niet aan het conformiteitsbeginsel. Ik mag verwachten dat hij 7.500 uur meegaat.

De leverancier is failliet. Miele biedt aan om het apparaat voor € 300 te maken. Miele stelt dat de producent na het verstrijken van de garantie gerechtigd is om kosten in rekening te brengen. Volgens mij klopt dat niet. Inmiddels hebben we wel € 160 betaald voor de monteur die langs is geweest.

Klopt het dat Miele is gehouden een apparaat dat niet conform is te vervangen of te repareren op hun kosten?
De gemiddelde levensduur van een wasmachine is natuurlijk zowel afhankelijk van de prijs als van het gebruik. In de regel zal een apparaat van 300 euro minder lang meegaan dan een machine van 1500 euro. En een wasmachine die op een zeer vochtige plek staat, kan eerder mankementen gaan vertonen dan een apparaat in een verwarmde bijkeuken. En wat natuurlijk ook een rol speelt is de vraag hoe vol je je wasmachine laadt en hoe vaak je hem gebruikt.

Dat laatste is vaak doorslaggevend voor het vaststellen van de levensduur. Op de meeste websites wordt een gemiddelde levensduur genoemd van 3000 tot 3500 wasbeurten. Een reparateur is iets minder optimistisch: die gaat uit van zo’n 2500 wasbeurten (zie http://witgoedtips.nl/verleng-de-levensduur.html). Bij 3 wassen per week, zou de levensduur dan ca. 16 jaar zijn.

Miele is uiteraard niet gebonden bij een apparaat van 9 jaar oud kosteloos te vervangen of te repareren op hun kosten. Wel kunnen zij tegemoet komen en dat zijn ze ook gekomen.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Ongelezen bericht door mp2017 »

sylvesterb schreef:
ConchitaM schreef:In 2008 kochten wij een Miele wasdroger, omdat we er van uitgingen dat dat een betrouwbare, zuinige machine zou zijn met een lange levensduur. Wij gebruikten hem weinig, je kunt ook buiten drogen. In 2016 ging hij kapot en kwam er een monteur die het mankement niet kon vinden maar wel stelde dat het minstens € 600 zou kosten om hem te maken. Hij heeft ook uitgelezen hoe lang de machine gebruikt was: 2200 uur, terwijl hij minstens 7.500 uur mee zou moeten gaan. Volgens mij voldoet de droger daarmee niet aan het conformiteitsbeginsel. Ik mag verwachten dat hij 7.500 uur meegaat.

De leverancier is failliet. Miele biedt aan om het apparaat voor € 300 te maken. Miele stelt dat de producent na het verstrijken van de garantie gerechtigd is om kosten in rekening te brengen. Volgens mij klopt dat niet. Inmiddels hebben we wel € 160 betaald voor de monteur die langs is geweest.

Klopt het dat Miele is gehouden een apparaat dat niet conform is te vervangen of te repareren op hun kosten?
De gemiddelde levensduur van een wasmachine is natuurlijk zowel afhankelijk van de prijs als van het gebruik. In de regel zal een apparaat van 300 euro minder lang meegaan dan een machine van 1500 euro. En een wasmachine die op een zeer vochtige plek staat, kan eerder mankementen gaan vertonen dan een apparaat in een verwarmde bijkeuken. En wat natuurlijk ook een rol speelt is de vraag hoe vol je je wasmachine laadt en hoe vaak je hem gebruikt.

Dat laatste is vaak doorslaggevend voor het vaststellen van de levensduur. Op de meeste websites wordt een gemiddelde levensduur genoemd van 3000 tot 3500 wasbeurten. Een reparateur is iets minder optimistisch: die gaat uit van zo’n 2500 wasbeurten (zie http://witgoedtips.nl/verleng-de-levensduur.html). Bij 3 wassen per week, zou de levensduur dan ca. 16 jaar zijn.

Miele is uiteraard niet gebonden bij een apparaat van 9 jaar oud kosteloos te vervangen of te repareren op hun kosten. Wel kunnen zij tegemoet komen en dat zijn ze ook gekomen.

OP niet gelezen, dat het om een wasdroger gaat!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Miele rekent kosten voor reparatie amper gebruikte wasdroger

Ongelezen bericht door kweenie »

Het aantal drooguren is dan wel minder dan de helft van wat je zou kunnen verwachten, de leeftijd van acht jaar is ruim meer dan de helft van de te verwachten levensduur. Met die twee samen vind ik een eigen bijdrage van de helft van de kosten geen heel gekke verhouding. Dus in mijn ogen is het een prima aanbod van Miele.

Gesloten