LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kosten montage vallen 70% hoger uit.

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
MrsY
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2011 11:31

Kosten montage vallen 70% hoger uit.

Ongelezen bericht door MrsY »

In onze keukenofferte is de complete montagepost (manuren, reisuren en materiaal) opgenomen als een op nacalculatie te verrekenen stelpost. Deze is vooraf gecalculeerd op 2.900 euro, op basis van inspectie vooraf op de locatie door de keukenleverancier.

Nu krijgen we twee maanden na oplevering de eindafrekening met het verzoek 2.100 euro bij te betalen, aangezien de totale montagekosten zijn uitgekomen op 5.000 euro. E.e.a. is wel nader gespecificeerd, maar ik vind het wel een erg groot verschil tussen voor- en nacalculatie, ook al omdat er een inspectie vooraf is geweest, en er zich geen onvoorziene omstandigheden hebben voorgedaan.

Graag verneem ik jullie reacties/ervaringen/tips.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Kosten montage vallen 70% hoger uit.

Ongelezen bericht door dhc »

Niet betalen! Je mag verwachten dat de heren die de berekening hebben gemaakt, terzaken kundig zijn. Dan moet er wel duidelijk zijn waar het verschil zit. Hebben ze gouden schroeven gebruikt? Gewerkte uren 100 % overschreden? Kan me niet voorstellen.
Een overschrijding van de kosten met ruim 2000 euro is niet geloofwaardig.
Redelijk zou zijn 10 % extra te betalen, meer niet.
En over welk bedrijf(je) hebben we het?

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Kosten montage vallen 70% hoger uit.

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

van 2900 naar 5000 euro ? Hebben ze niet de fundering van uw huis gelijk vervangen?

Volstrekt ongeloofwaardig!

De 2900 betalen en voor de rest zou ik een rechtsgang aangaan!

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Kosten montage vallen 70% hoger uit.

Ongelezen bericht door sephora30 »

Dus 5000 euro alleen voor de montage??!!

Rebellian
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 nov 2010 09:49

Re: Kosten montage vallen 70% hoger uit.

Ongelezen bericht door Rebellian »

Hoe lang is men bezig geweest met de plaatsing? Was dit een dag, meerdere dagen of is het een week geworden?

Misschien dat daar ook veel kosten inzitten. Als de tijd die ze ervoor in de planning hadden is gehaald lijken mij de kosten erg onlogisch.

MrsY
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jan 2011 11:31

Re: Kosten montage vallen 70% hoger uit.

Ongelezen bericht door MrsY »

Betreft verleggen electra en waterleiding van ene kant van de keuken naar andere kant, alsmede complete montage nieuwe keuken. Demontage oude keuken was al gebeurd, hoefde ook geen afval te worden afgevoerd of container te worden gehuurd. Na inspectie dacht keukenleverancier dat waterleiding wel vanuit kruipruimte kon worden aangesloten, maar bleek niet zo te zijn. Moest dus stukje vloer worden weggehakt. Maar hadden ze dus kunnen weten.

Loodgieter heeft ongeveer 800 euro materiaalkosten (leidingwerk) in rekening gebracht, plus 2 dagen werk. Keukenmonteurs hebben 72 uur in rekening gebracht, plus 27 reisuren.

Oorspronkelijke opgave was dus 2.900 euro, uiteindelijke rekening bedraagt 5.000 euro.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Kosten montage vallen 70% hoger uit.

Ongelezen bericht door maxx »

72 manuren op een keuken met daarbij 27 reisuren? En dat terwijl de loodgieter zijn werk al had gedaan..... volgens mij doe ik iets verkeerd :roll: Hoe is in hemelsnaam te controleren hoeveel uur Klusbedrijf Ajeto in de auto heeft gezeten? Misschien hebben ze in uw tijd (dus van uw geld) lekker een McPiemel zitten eten.

Sinds wanneer rekent een monteur af in reisuren? Voorrijkosten ok, maar nu betaald u dus ook de eventuele file? Volstrekt gekkenwerk.

Nog even en er worden voorbij-rijkosten berekend. Ik ben vanmorgen voorbij Amsterdam gereden....... vanavond nog even 54000 facturen versturen voor de voorbij-rijkosten. Gouden handel :lol:

Nee, serieus. Reisuren kunnen alleen aangetoond worden dmv een tachograaf. Als de heren Buurman & Buurman deze niet kunnen laten zien dan zou ik dit gedeelte schrappen uit de factuur. Ik zou voorstellen om het aantal gewerkte dagen x een standaard voorrijtarief te betalen.

MVG

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kosten montage vallen 70% hoger uit.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik ben het met de rest eens. Je kunt afspraken dat je op basis van nacalculatie werkt, maar dat kan geen vrijbrief zijn om de koper maar op kosten te jagen. Van een professioneel bedrijf mag je verwachten dat ze tussentijds overleggen wanneer de kosten flink dreigen oplopen.

Je zou terug kunnen schrijven dat als je dit van te voeren had geweten er nooit aan was begonnen, zodat je later een beroep op dwaling mogelijk is. En je zou kunnen schrijven dat jij vind dat de aannemer een wanprestatie heeft gepleegd vanwege .... (als je niets anders hebt geef dan maar aan dat ze veruimt hebben om tussentijds te overleggen over de kosten.) En daarnaast kun je dan voorstellen om 10 a 15% bij te betalen op voorwaarde dat je daarna geen verplichtingen meer hebt.

Gesloten