LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Krassen hoogglans keuken Superkeukens

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
remonvv
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2008 17:15

Krassen hoogglans keuken Superkeukens

Ongelezen bericht door remonvv »

Beste mede forum gebruikers,

Ik heb recentelijk bij Superkeukens een hoogglans keuken gekocht (Mobilia) waar ik overigens tevreden over ben. Zowel keuken als installatie zijn goed. Nu heb ik echter net voor het eerst de keuken eens schoongemaakt en al direct zit het vol met hele oppervlakkige krasjes, je ziet precies de patronen van het schoonmaken. Nu heb ik schoongemaakt met een zachte vochtige doek en een niet schurend/bijtend middel. Daarna probeerde ik met een tissue (!) nog even een finger weg te halen en zelfs dat laat krasjes achter!

Ik vind eigenlijk dat het niet zo fragiel moet zijn dat een simpele schoonmaakbeurt zoals voorgeschreven gelijk een keuken zo kan beschadigen. Wat zou ik hier aan kunnen doen?

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: Krassen hoogglans keuken Superkeukens

Ongelezen bericht door Kulta »

Wat voor een soort deur heb je?

Folie, kunststof, acryl, lak?

En is het doekje dat je hebt gebruikt toevallig een microvezeldoekje?
Deze maken streeploos schoon, maar niet zonder krassen op wat zachter materiaal.

remonvv
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2008 17:15

Re: Krassen hoogglans keuken Superkeukens

Ongelezen bericht door remonvv »

Volgens mij is het folie, en nee, zover ik weet geen microvezels

helpendhandje
Berichten: 436
Lid geworden op: 12 mar 2009 23:09

Re: Krassen hoogglans keuken Superkeukens

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Indien het een foliekeuken betreft durf ik het niet te zeggen maar betreft het een hoogglans gelakte keuken dan is autowas dé oplossing.
Autowas is (mits géén Commandant) de oplossing voor krasjes ook op kunststoffen zoals toiletdeksel enz.
Maar misschien het proberen waard op een onopvallende plek op je keuken.

helpendhandje
Berichten: 436
Lid geworden op: 12 mar 2009 23:09

Re: Krassen hoogglans keuken Superkeukens

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Heb overigens mijn splinternieuwe gelakte hoogglans Hacker keuken van nog geen week oud schoongemaakt met een Hara stardoek, nadat de stucadoor was geweest zaten er wat spetters op ondanks zijn zorgvuldig afplakwerk, brandschoon, géén krassen en géén streepje te zien.
Is een speciaal reinigingssysteem zonder schoonmaakmiddel maar een speciale doek (onder andere)
En ik ben een zeikerd op het gebied van schoonmaken :oops: .
Google eens op ha-ra.nl
Niet in de winkel te koop maar heb een lieve buurvrouw van wie ik het mocht lenen (inmiddels ook zelf gekocht) en wellicht is er ook bij u in de buurt een verkooppunt.

remonvv
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2008 17:15

Re: Krassen hoogglans keuken Superkeukens

Ongelezen bericht door remonvv »

Hm, nou ik kan eens kijken. Maar niemand vindt dus dat het raar is dat je met een tissue krassen kan veroorzaken?

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: Krassen hoogglans keuken Superkeukens

Ongelezen bericht door Kulta »

Een acryl front dat nog niet geseald is, is zeer kwetsbaar. Of je daar met een tissue krassen op kunt maken, ik weet het niet zeker, maar ik wil het ook niet direct uitsluiten.

Belangrijk is dus, welke deur heb je en waar heb je het mee schoongemaakt, want:
Volgens mij is het folie, en nee, zover ik weet geen microvezels
sluit nog niets uit

remonvv
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2008 17:15

Re: Krassen hoogglans keuken Superkeukens

Ongelezen bericht door remonvv »

Het is folie, en het zijn geen microvezeldoeken

(G)e(W)e(TE)n
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 mei 2008 13:19

Re: Krassen hoogglans keuken Superkeukens

Ongelezen bericht door (G)e(W)e(TE)n »

Die krassen op je fronten zijn “normaal”, vooral als het glans folie en zeker acryl deuren betreft. Deze fronten vertonen al krasjes in de winkel. Gewoon flink oppoetsen met een zacht poetsmiddel zoals bijvoorbeeld Spray Shine Polish van Innotec ® hiermee poetsen ze bijvoorbeeld ook piano’s. En dan verder niet te veel met strijklicht kijken of met kunstlicht. Anders had je voor hoogglans lak moeten gaan, Succes!

GWTE (At Your Service)

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: Krassen hoogglans keuken Superkeukens

Ongelezen bericht door Kulta »

Ik weet niet hoe Superkeukens omgaat met dit soort "klachten", maar als een kastdeur wordt schoongemaakt op de voorgeschreven manier, mag dat natuurlijk geen krassen veroorzaken.

Is de keuken door Superkeukens gecontroleerd na het plaatsen?
En heb je getekend voor onbeschadigde oplevering?

Zoja, dan wordt het denk ik lastig om Superkeukens te overtuigen van jullie gelijk. (Jullie zijn ter goeder trouw, maar Superkeukens is ongetwijfeld ook wel eens voor het karretje gespannen en aangezien de goeden onder de kwaden moeten lijden .....)

Ik zou de keuken samen met iemand van Superkeukens schoonmaken en hem/haar laten zien dat de krassen ook onstaan bij het gebruik van een tissue en bij het schoonmaken op de voorgeschreven manier. Eens kijken wat hun reactie daarop is.

Is er nadat de keuken is geplaatst nog gewerkt (stucadoor, spac-spuiters) en zou het zo kunnen zijn dat de fronten hierdoor vervuild zijn. Een deur poetsen die niet goed is afgeplakt voordat de spacpuiter is geweest, staat in het algemeen garant voor krasjes

remonvv
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2008 17:15

Re: Krassen hoogglans keuken Superkeukens

Ongelezen bericht door remonvv »

Tja, ik ga eens kijken. Kijk als het mijn eigen fout is ga ik Superkeukens daar niet op aan kijken hoor. Eerlijk is eerlijk. Ik ga even kijken hoe en wat. Bedankt in ieder geval ;)

remonvv
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 okt 2008 17:15

Re: Krassen hoogglans keuken Superkeukens

Ongelezen bericht door remonvv »

Overigens, is autowas of iets dergelijks een optie op folie keukens?

helpendhandje
Berichten: 436
Lid geworden op: 12 mar 2009 23:09

Re: Krassen hoogglans keuken Superkeukens

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Dat schreef ik al.
Zie eerdere posting, ik weet niet of dat bij een foliekeuken kan, folie is veel kwetsbaarder dan 8 maal gelakt zoals bij ons.

Probeer het eens met autowas op een onopvallende plek maar denk erom, altijd werken met zachte, pluisvrije doeken.
En iemand kan wel schrijven dat je dan voor een gelakte keuken had moeten kiezen maar die kent jouw portemonnee niet.
Succes

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Krassen hoogglans keuken Superkeukens

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Nobilia heeft verschillende materialen voor de hoogglans fronten (folie/Melamine/Acryl/Lak) in het altijd meegeleverde onderhoudsboekje kan u herleiden hoe de fronten het best te onderhouden zijn.

Als u dit boekje niet verkregen heeft is dat niet netjes van de leverancier.

Evenwel, Nobilia meldt duidelijk het volgende:
hoogglanzende fronten
Fronten met een hoogglanzend oppervlak kenmerken zich door een excellente glans die met behulp van een hoogglanzende, polymere folie wordt bereikt. Deze fronten zijn afgedekt met een beschermfolie zodat ze niet beschadigen bij de verwerking of tijdens het transport. Deze folie mag pas bij de laatste fase van de montage worden verwijderd.
Hoogglanzende fronten zijn goed te reinigen, omdat het oppervlak absoluut vrij van poriën is. Aangehecht vuil kan zonder veel krachtsinspanning en zonder gebruik van chemische middelen goed worden verwijderd.
Let er wel op dat gebruikte poetsmiddelen (doeken, sponzen, e.d.) zeer goed schoon moeten zijn.
Eventuele aanwezige minerale verontreinigingen, zoals zand- of stofkorreltjes, kunnen
krassen op het oppervlak achterlaten en mogen dus niet worden gebruikt.
De fabrikant kan geen aansprakelijkheid aanvaarden voor dergelijke sporen van gebruik.
De gebruikte poetsdoeken – bij voorkeur katoenen doeken (geen microvezeldoekjes!)
- moeten vooraf grondig worden gereinigd en uitgespoeld. Worden er bij het reinigen minerale of zelfs metalen stofdeeltjes opgenomen, dan moeten de poetsdoeken voortdurend worden uitgespoeld, zodat de stofdeeltjes geen sporen kunnen achterlaten op de hoogglanzende vlakken.
Er kunnen microscopisch kleine krasjes ontstaan. Afhankelijk van kleur en lichtinval vallen deze meer of minder op. Dit betekent geen vermindering van de gebruikswaarde, maar ze zijn net als bij alle hoogglanzende oppervlakken op auto’s, glazen of andere meubels op
de lange termijn niet te vermijden.
Dergelijke sporen van gebruik vormen geen grond voor reclame.

helpendhandje
Berichten: 436
Lid geworden op: 12 mar 2009 23:09

Re: Krassen hoogglans keuken Superkeukens

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Voor het schoonmaken van een hoogglanskeuken is de stardoek van ha-ra helemaal geweldig

Gesloten