LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] krassen in inductiekookplaat

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Lweber
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 mar 2009 13:31

krassen in inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Lweber »

Sinds ruim 3 jaar heb ik een nieuwe keuken met Neff inductiekookplaat. Onlangs ontdekte ik een aantal krassen buiten de kookzones. Het tikt als je er met je nagel overheen gaat. Toch mijn pannen even gecontroleerd: geen braampje te bekennen.
De leverancier geraadpleegd: zal komen van pannen of ruw schoonmaken. Ze kunnen de Neff servicedienst langs sturen à € 75,-.
Het glas van zo'n kookplaat is enorm hard, daar maak je maar zo geen kras in, zeker niet met een schoonmaakdoekje.

Wie heeft hier ervaring mee? Zijn die krassen normaal?

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: krassen in inductiekookplaat

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee. Zat er zand in dat schoonmaakdoekje? Dan kan dat zomaar gebeuren denk ik.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: krassen in inductiekookplaat

Ongelezen bericht door sjohie »

Keramisch materiaal is hard, maar niet onkwetsbaar. Een enkele korrel zout die tijdens het strooien naast, ipv in de pan komt, kan al voor een krasje zorgen als je de pan even van de pit afschuift. Mijn ouders gebruiken al 25 jaar een keramische kookplaat (Miele), en ook wij hadden zelf eentje in het appartement voordat we verhuisden naar een huis met gaspitten, en in alle gevallen kwamen er na verloop van tijd krassen op de kookplaat.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: krassen in inductiekookplaat

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Krassen ontstaan o.a. door scherpe voorwerpen (zoals een mes laten vallen) of door harde korreltjes (zoals gemorst zout) dat krassen kan veroorzaken wanneer er een pan over verschoven wordt. Het heeft verder géén invloed op de functie van de inductiekookplaat, maar ziet er niet zo fraai uit. Ja dus, die krassen zijn gebruikssporen en normaal!

Om krassen te 'bewerken' misschien eens lezen: http://nl.wikihow.com/Krassen-uit-glas-verwijderen
Laatst gewijzigd door hänschen klein op 12 mei 2017 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Lweber
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 mar 2009 13:31

Re: krassen in inductiekookplaat

Ongelezen bericht door Lweber »

Bij wikihow staat "Probeer de kras niet te herstellen met deze methode als je vingernagel in de kras past." De krassen in mijn kookplaat zijn dus te diep.
Ik maak de plaat schoon met een vochtig microvezeldoekje en wat afwas- of schoonmaakmiddel. Dat een zandkorrel in het doekje krassen veroorzaakt lijkt me stug. Dat glas is enorm hard.
Ik heb Neff gebeld: het is normaal dat er krasjes ontstaan, heeft geen invloed op de werking van de inductieplaat. Staat niet zo mooi, maar daar kan ik wel overheen stappen.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: krassen in inductiekookplaat

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lweber schreef:Sinds ruim 3 jaar heb ik een nieuwe keuken met Neff inductiekookplaat. Onlangs ontdekte ik een aantal krassen buiten de kookzones. Het tikt als je er met je nagel overheen gaat. Toch mijn pannen even gecontroleerd: geen braampje te bekennen.
De leverancier geraadpleegd: zal komen van pannen of ruw schoonmaken. Ze kunnen de Neff servicedienst langs sturen à € 75,-.
Het glas van zo'n kookplaat is enorm hard, daar maak je maar zo geen kras in, zeker niet met een schoonmaakdoekje.

Wie heeft hier ervaring mee? Zijn die krassen normaal?
Waarom zou er een servicedienst langs moeten komen? De kookplaten werken, het ziet er alleen minder fraai uit. Maar krassen onstaan niet zomaar. Een garantie kwestie zou het nooit kunnen zijn dus.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: krassen in inductiekookplaat

Ongelezen bericht door sjohie »

Lweber schreef:Bij wikihow staat "Probeer de kras niet te herstellen met deze methode als je vingernagel in de kras past." De krassen in mijn kookplaat zijn dus te diep.
Ik maak de plaat schoon met een vochtig microvezeldoekje en wat afwas- of schoonmaakmiddel. Dat een zandkorrel in het doekje krassen veroorzaakt lijkt me stug. Dat glas is enorm hard.
Ik heb Neff gebeld: het is normaal dat er krasjes ontstaan, heeft geen invloed op de werking van de inductieplaat. Staat niet zo mooi, maar daar kan ik wel overheen stappen.
Als er een korreltje zand of zout tussen de pan en de plaat komt, verliest het minst sterke materiaal als je de , en dat is (krap aan), helaas de keramische plaat.

Gesloten