LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Krassen in kookplaat door pan

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
QuakeFX
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jul 2017 16:35

Krassen in kookplaat door pan

Ongelezen bericht door QuakeFX »

Hoi,
Ik heb sinds kort een gloednieuw elektrisch kookstel, maar met keramische kookplaat. En ik heb bij de Blokker een pan gehaald die deze direct flink beschadigd heeft. Het gaat om een pan met ribbelige onderkant. Ik had m'n twijfels omdat een glad oppervlak me gunstiger leek voor de hitte overdracht, maar er stond op de verpakking dat de pan geschikt is voor elektrisch koken.

Ik vraag me dus af wat er verkeerd is gegaan, zijn dergelijke pannen sowieso niet geschikt voor een keramische plaat of is de onderkant niet goed afgewerkt? Hebben dergelijke pannen nog een speciale naam?

Afbeelding

Afbeelding

NeoDutchio
Berichten: 12313
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Krassen in kookplaat door pan

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er zit een verschil tussen electrisch koken en koken op inductie. Voor electrisch koken zijn die ribbels weer handig om de warmte te geleiden. Maar voor inductie zijn er andere pannen.
En ook al zou u een andere pan gebruiken op een inductieplaat, zo lang deze stil blijft staan kan er nikt gebeuren. Als u gaat schuiven gaat het mis.

U moet op zoek gaan naar pannen geschikt voor inductie.

rvjapio
Berichten: 1001
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Krassen in kookplaat door pan

Ongelezen bericht door rvjapio »

Vraagt u het eens bij Blokker.

mel-k
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 nov 2012 13:17

Re: Krassen in kookplaat door pan

Ongelezen bericht door mel-k »

Volgens mij betreft het hier een keramische kookplaat en geen inductie. Je moet dus pannen hebben die geschikt zijn voor keramisch koken. Deze hebben een gladde onderkant.
Elektrisch koken is op van die plaatjes. Daar is de pan die je nu gekocht hebt voor bedoeld.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Krassen in kookplaat door pan

Ongelezen bericht door crazyme »

MichielFRL schreef:Ziet er trouwens niet uit als krassen, meer als viezigheid.
Bij elektrisch koken op een glasplaat moet je zorgen dat het nooit overkookt, pannen droog zijn en er geen zand of ander materiaal wat kan krassen op de glasplaat/pan ligt.
Ik denk ook dat een goede reinigingsbeurt met het juiste middel wonderen doet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Krassen in kookplaat door pan

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij zo'n pan met groefjes is de kans zeer groot dat er wat vuiligheid onder blijft zitten. Als je vervolgens met de pan schuift, dan zou dat inderdaad kunnen krassen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Krassen in kookplaat door pan

Ongelezen bericht door sjohie »

Er zijn goede poetsmiddelen te krijgen voor keramische kookplaten. Dat kost wel even wat, maar daarmee is eea wel aardig weg te krijgen, als het niet te lang is ingebakken. (hoe eerder je dit poetst hoe beter dus) Dus niet even wat simpele CIF en een staalwollen sponsje gebruiken.

Dat woord keramische maak ik maar even dik, omdat dit zo te lezen het gevolg is van het niet kennen van het verschil tussen elektrische- en keramische kookplaten. Die laatste zijn weliswaar óók elektrisch, als in ze werken op stroom, maar fysiek wezenlijk anders, zó anders dat ze speciale pannen vereisen. Nou is dat niet zo spannend als het ~25 jaar geleden was, toen moest mijn moeder echt op zoek naar speciale pannen voor haar nieuwe keramische kookplaat, nu liggen ze overal wel.

Los van de pannenkeuze is glas hard, maar kan je het desondanks nog wel gemakkelijk bekrassen, bijvoorbeeld als er een korreltje zout tussen de pan en het keramische oppervlak komt. Als dat ook nog langdurig verhit wordt, kan je de plaat zo beschadigen dat deze niet meer op te poetsen valt. Schoon koken, het klinkt misschien wat sneu, is erg levensduur bevorderend. Overkokend pastawater is ook zoiets, dat geeft ook lelijke plekken.

stofzuigertje

Re: Krassen in kookplaat door pan

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zelf, ik zal geen foto plaatsen want ik koop op normaal gas....
Maar de gladde email pan is schoonste ondanks gebruik.
De gladde met alleen merkje in bodem valt ook mee, dat blanke RVS.
De Ikea Onskvard en Snitsig zijn met RVS bodem ook glad en schoon...
Maar de ribbels als hier boven een foto staat, daar blijft al het vuil lekker aan kleven en lastig te poetsen.

De ribbels als op bovenstaande foto zijn moeilijk schoon te houden, kans op scherpe randen en ik ben te lui om schoon te maken....
Wel is gewoon schuursponsje genoeg, staal sponsje alleen als ik iets laat aanbraden en iedereen kan ruiken hoe goed ik fouten kan maken!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Krassen in kookplaat door pan

Ongelezen bericht door renewouters »

Ik heb zelf ook zo'n kookplaat (zat er in toen ik het huis kocht) maar het is zo gevoelig voor van alles, dat zodra het ding is afgeschreven er gewoon weer een gasplaat inkomt (mits de gasaansluiting blijft bestaan). Die glasplaten zien er mooi uit, maar vooral in de showroom.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Krassen in kookplaat door pan

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Keramisch koken is identisch met electrisch koken op een glasplaat met verwarmingselementen erin verwerkt. Voordeel is het gemakkelijk kunnen schoonmaken en de lange levensduur. In principe wordt alles gaar, maar met kromme pannen (voorheen op gas gebruikt) duurt alles langer. Een dikke bodem verwarmt gelijkmatiger, te denken is daarbij aan gietijzer, plaatstaal of Tri-play (meerdere lagen van verschillende metalen/legeringen). Ikzelf gebruik pannen met een koperlegering.

Krassen zijn op glas niet te vermijden. Ik denk niet, dat uw Blokker-pan de veroorzaker kan zijn. De hoofdoorzaak is vooral morsen met zout en dan de pannen verschuiven.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Krassen in kookplaat door pan

Ongelezen bericht door gemist »

Het heet keramisch koken...omdat de plaat van keramiek is, en niet van glas, duh...

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Krassen in kookplaat door pan

Ongelezen bericht door hänschen klein »

gemist schreef:Het heet keramisch koken...omdat de plaat van keramiek is, en niet van glas, duh...
Wanneer u het beter weet dan de schrijvers van Wikipedia kunt u daar een klacht indienen:

"Keramiek is een materiaal dat noch een metaal noch een polymeer is. Voorbeelden van keramieken zijn bijvoorbeeld aardewerk, steengoed en porselein, maar daarnaast valt ook te denken aan glas, diamanten, supergeleiders en implantaten".

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Krassen in kookplaat door pan

Ongelezen bericht door gemist »

Glas is inderdaad een keramiek. Edoch kun je daar met een warmte element onder, en een pan er op, behoorlijk wat problemen verwachten. Glas heeft een te laag smeltpunt.
Verder staat niet in die Wikipedia dat een keramische kookplaat van glas is. Er zijn kleisoorten aan toegevoegd om het smeltpunt te verhogen. Vandaar de term "keramische kookplaat" en niet "glazen kookplaat".

Met een goed polijstmiddel en een polijstmachine zijn de krassen weg te polijsten. Eventuele opdruk gaat dan ook weg. Het spul is te koop bij een automaterialen handel. Of zegt de Wikipedia dat niet?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Krassen in kookplaat door pan

Ongelezen bericht door kweenie »

renewouters schreef:Ik heb zelf ook zo'n kookplaat (zat er in toen ik het huis kocht) maar het is zo gevoelig voor van alles, dat zodra het ding is afgeschreven er gewoon weer een gasplaat inkomt (mits de gasaansluiting blijft bestaan). Die glasplaten zien er mooi uit, maar vooral in de showroom.
Hangt natuurlijk ook van je eigen gedrag af. En een gasplaat ziet er na een week ook absoluut niet meer uit als een nieuwe plaat. Maar vind je een gasplaat dan mooier (en makkelijker) dan een keramische plaat met krassen?

stofzuigertje

Re: Krassen in kookplaat door pan

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn glasplaat onder de normale branders maak ik schoon met Commandant 4.
Dat is auto poets voor verweerde lak en hoewel ik in mijn keuken nooit een auto zet...
Het poets middel is prima voor dit soort oppervlakken.

Naast de glasplaat zelf kan ik de metalen ringen met email ook er mee schoon krijgen, net als de brander en het dekseltje er boven op!
Het gietijzeren rek voor de pannen gaat in de vaatwasser, maar hardnekkig vuil moet ik ook goed poetsen......
Wel enig kleur verschil op zwarte gietwerk rooster gekregen die ik niet weg kreeg.

Ik heb dus geen keramische maar glasplaat met normale (Ikea) branders.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Krassen in kookplaat door pan

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:
renewouters schreef:Ik heb zelf ook zo'n kookplaat (zat er in toen ik het huis kocht) maar het is zo gevoelig voor van alles, dat zodra het ding is afgeschreven er gewoon weer een gasplaat inkomt (mits de gasaansluiting blijft bestaan). Die glasplaten zien er mooi uit, maar vooral in de showroom.
Hangt natuurlijk ook van je eigen gedrag af. En een gasplaat ziet er na een week ook absoluut niet meer uit als een nieuwe plaat. Maar vind je een gasplaat dan mooier (en makkelijker) dan een keramische plaat met krassen?
Wij hebben inductie en dus ook een glasplaat. Als je daar goed mee omgaat is dat helemaal geen probleem, maar je moet hem wel goed schoonhouden. Heb je ook geen speciale middelen voor nodig, maar wél speciale pannen. Dat is voor keramisch niet anders.

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een niet-egale pan op die plaat te zetten, overigens. Dat is vragen om problemen.

BMF
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jan 2015 15:55

Re: Krassen in kookplaat door pan

Ongelezen bericht door BMF »

Ik heb een inductiekookplaat van Ikea en mijn zoon een keramische.
We gebruiken alle pannen ( geschikt voor inductie) en de platen zien er na jaren nog als nieuw uit. Met een doekje erover en nadrogen en ze glanzen. Zelfs de zwarte paella pannen uit Spanje. en die schuif ik ook over de kookplaat.
Als er krassen op ontstaan dan kan de kookplaat van slechte kwaliteit zijn. Tenzij er aan de onderkant van de pan echt scherpe stukjes zitten.
Geen gas meer, want inductie is zoveel makkelijker en makkelijker te regelen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Krassen in kookplaat door pan

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Om welk kooktoestel (merk-type) gaat het hier?

Mogelijk zijn over de kwaliteit van de glasplaat reviews te vinden. Ik sluit de pan als oorzaak uit.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Krassen in kookplaat door pan

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij halen de meeste fabrikanten de 'glasplaat' bij de zelfde leverancier.

krezie herrie
Berichten: 43
Lid geworden op: 20 jul 2005 08:13

Re: Krassen in kookplaat door pan

Ongelezen bericht door krezie herrie »

Julie4444 schreef:
kweenie schreef:
renewouters schreef:Ik heb zelf ook zo'n kookplaat (zat er in toen ik het huis kocht) maar het is zo gevoelig voor van alles, dat zodra het ding is afgeschreven er gewoon weer een gasplaat inkomt (mits de gasaansluiting blijft bestaan). Die glasplaten zien er mooi uit, maar vooral in de showroom.
Hangt natuurlijk ook van je eigen gedrag af. En een gasplaat ziet er na een week ook absoluut niet meer uit als een nieuwe plaat. Maar vind je een gasplaat dan mooier (en makkelijker) dan een keramische plaat met krassen?
Wij hebben inductie en dus ook een glasplaat. Als je daar goed mee omgaat is dat helemaal geen probleem, maar je moet hem wel goed schoonhouden. Heb je ook geen speciale middelen voor nodig, maar wél speciale pannen. Dat is voor keramisch niet anders.

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een niet-egale pan op die plaat te zetten, overigens. Dat is vragen om problemen.
Met inductie hoef je juist helemaal geen vlakke pannen te gebruiken, omdat je geen contact hoeft te maken, de warme word naar de pan "gestraald" (moet dan wel van het juiste materiaal zijn), dit in tegenstelling met ceramische platen welke zelf warm worden en die moeten de warmte overdragen aan de pan. En als die dan niet vlak is gaat dat minder goed /slecht.
Zet maar een pan op 4 suikerklontjes, en de pan word gewoon verwarmd.....

Gesloten