Kuchenwelt levert halve keukens

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
J. Deltoer
Berichten: 3032
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Kuchenwelt levert halve keukens

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ja, behalve dan als je twee gelijke linkerdelen of rechterdelen krijgt. Dus bijvoorbeeld 2 vaatwassers maar geen gasfornuis. En dat zou zo maar kunnen bij deze koekenbakkers van kuchenwelt.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kuchenwelt levert halve keukens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

J. Deltoer schreef:
05 jan 2021 01:31
Bedankt voor uw tip. Ik ga nu zeker geen keuken bestellen bij kuchenwelt. Trouwens, wat moet ik met een halve keuken.
U houdt geld over met wat u allemaal niet koopt. 😀

Marijkey
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2021 14:57

Re: Kuchenwelt levert halve keukens

Ongelezen bericht door Marijkey »

Nog niet veel beter geworden. Helaas geen goede service, eerst een mail waarop de afspraak wat vaag wordt afgezegd, daarna beloftes over de telefoon die niet nagekomen worden. Terugbel afspraken die niet nagekomen worden. Dan liegen dat je wel bent teruggebeld en helaas afspraak weer afgezegd en duurt weer weken eer er een nieuwe afspraak gemaakt kan worden. Conclusie, ze willen me geen keuken verkopen en ik ga wel naar een ander die dat wel wil. Mijn berichtje bij de fbpagina wordt steeds verwijderd, dus het verhaal dat ze geen slechte reviews willen klopt niet helemaal.

Comment1
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 feb 2019 22:38

Re: Kuchenwelt levert halve keukens

Ongelezen bericht door Comment1 »

En zo komt Kuchenwelt aan de mooie reviews....

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 2020:14372

16again
Berichten: 16016
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kuchenwelt levert halve keukens

Ongelezen bericht door 16again »

Comment1 schreef:
26 jul 2021 19:26
En zo komt Kuchenwelt aan de mooie reviews....

http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 2020:14372
Verplicht leesvoer voor eenieder hier , die te pas en te onpas laster en smaad roept

Comment1
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 feb 2019 22:38

Re: Kuchenwelt levert halve keukens

Ongelezen bericht door Comment1 »

En kennelijk betalen zij niet alleen voor een Google-Review:

Op https://keukenbrochuresaanvragen.nl/erv ... uchenwelt/ was me al opgevallen dat heel veel reviews positief zijn voordat er iets geleverd is.Tja, een verzoek om een schadevergoeding ontstaat pas wanneer problemen niet worden opgelost (zie onderstaand).

Voor een consument is de wereld simpel: dit is wat ik wil, ik heb dat bedrag daar voor over en ik heb het vertrouwen dat de leverancier zal nakomen. Een consequente lijn van KW is dat ze stelt dat de consument het niet goed heeft aangegeven, dat ze afhankelijk zijn van leveranciers, dat er gewerkt wordt aan een oplossing, dat de consument onbehoorlijk handelt, etc. Dat zijn allemaal excuses achteraf, pas als de consument (online) gaat klagen. En al die excuses bevinden zich in de risicosfeer van de ondernemer.

Een consument hoeft niet te begrijpen wat 'greepnummer 403' betekent, of wat 'bladkleur 7919TC' inhoudt en heeft al helemaal niets te maken met een toeleverancier. Een heldere omschrijving en een foto van een moodboard volstaat. Dat KW zich steevast achter dit soort argumenten verschuilt, tekent het proces van het bestellen van een keuken: niet nadenken en gewoon doordrukken. Aantekeningen op of bij de opdracht worden niet verwerkt. En dat is jammer, omdat KW daarmee het vertrouwen in de branche beschadigt. Daarmee neemt zij willens en wetens het risico dat mensen op social media gaan klagen. Krokodillentranen passen dan niet bij een professionele partij. Als leverancier wil je toch ook gewoon dat mensen blij zijn met het geleverde resultaat?

Terug naar de reviews: die zijn dus niets waard. Goede reviews worden beloond (zie onderstaand) en slechte reviews krijgen een dagvaarding. En waar is het gelijk? Ooit hadden ze veel meer vestigingen en daar is er nu eentje van over (Heerhugowaard), terwijl het was: Enter, Harderwijk, Heerhugowaard, Bussum, Mijdrecht, Ede, Breda, etc. Overgewaaid uit Duitsland? Ammehoela en het 'hoofdkantoor' wisselt in Enschede/Hengelo sneller van plek dan de corona-kaarten van kleur verschieten.

Al die vestigingen zijn net als Keukenondersteuning Nederland uitgeschreven bij de KvK (nr. 63667886). Bestendig? Ik vind van niet . Net als de eerdere ondernemingen van de eigenaar zoals in keukens en grafmonumenten vermoed ik dat er vooral gedupeerden zullen achterblijven.

Factchecken is 1 en mijn mening doet de rest.

Op 22/7/21 schrijft de eigenaar:
Je kent ze wel, mensen die trots op een verjaardag vertellen dat ze bij de chocolade fabrikant een klacht hadden ingestuurd en toen een heel pakket terug gestuurd kregen. Om met trots daarna te vertellen… En dat doe ik overal en werkt goed joh…… Ik heb het idee dat u dit ook heel bekend voorkomt.

Bovenstaande ter inleiding op de review:
Ja wij geven een waardebon van 75,00 bij het plaatsen van de review, maar wanneer u een pizza besteld, krijgt u bij de volgende bestelling de 2e gratis (om maar wat te noemen) dus 25% korting. Helaas hebben wij dat niet, maar we stimuleren mensen wel om hun ervaringen te plaatsen. Ze kunnen ze later altijd aanpassen als het niet goed is namelijk, want ook dat is uiteraard mogelijk. Gelukkig gebeurt dit niet zoveel. En in uw geval is dan het dan 0,006% wat de waarde check waard is. Het hoeft niet, u mag een plaatsen. We weten namelijk ook bijna allemaal dat de goede ervaringen vergeten worden te plaatsen. Dus IEDER gezond bedrijf in Nederland stimuleert dit soort zaken (zie mijn pizza voorbeeld). WIJ OOK.

Dan uw specifieke geval, het is niet helemaal juist gegaan en dat wordt opgelost, alleen wilde u geen oplossing maar een schadevergoeding en daar hebben flinke discussie over gehad, op het dreigende af. Zeer onbeschoft en zeer vervelend voor onze medewerksters Dus wellicht bent u daar nu een beetje boos over. Dat kan natuurlijk, maar wij hebben de stelling geen schade vergoedingen / geen afkoopsommen, maar een perfecte keuken. De goederen zijn binnen gemeld en staan bij de transporteur om uit te leveren. Dus dit komt helemaal goed (ondanks uw laatste mail) en komt het niet goed, dan blijven we ons uiterste best doen om het in orde te maken.

Ook in de toekomst zullen wij ALTIJD voor u klaar staan.

Ronald

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Kuchenwelt levert halve keukens

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Het is normaal om een aanbetaling te doen, bij aflevering van de spullen een bedrag en het restant (10%) na "oplevering en goedkeuring door de klant" te betalen. Dit betalingsschema in het contract, en de oplevering/goedkeuring mis ik in het verhaal.
Alles vooruit laten betalen is een slechte manier van werken. En een klant "dwingen" om vooruit te betalen ook - de vraag is: wat staat hierover in het koopcontract?

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Kuchenwelt levert halve keukens

Ongelezen bericht door pedro714 »

Helaas lees in op diverse forums vele klachten over kuchenwelt. Globaal genomen allemaal dezelfde problemen. Verbaas me erover dat iemand een keuken koopt en pas bij klachten naar het forum gaat. Ik (een van de allereerste keukenimporteurs in Nederland vanaf 1968) roep al jaren...."mensen kijk eerst eens op de diverse forums alvorens je ergens binnenstapt".

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Kuchenwelt levert halve keukens

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

HanIJ schreef:
05 jan 2021 01:01
Ik heb in december 2016 een keuken laten plaatsen. We zijn vervolgens bijna 4 jaar bezig geweest om de keuken een beetje conform de overeenkomst te laten worden. Één groot drama derhalve. Het begint al met de wijze waarop de overeenkomst is opgesteld en door Kuchenwelt wordt opgelegd. Ze splitsen de installatiekosten af van de koop van de keuken. Bij koop moesten we ongeveer 25% van de materialen betalen en bij levering de rest. Op dat moment staat alles ingepakt en je kunt nooit controleren of alles conform de opdracht geleverd is. Bij ons in elk geval niet! Vervolgens moesten we maar afwachten hoe en wanneer de keuken geplaatst werd. De installatiekosten moesten we aan het eind van de installatie direct aan de “installateur” betalen. De keukenstyliste is overigens goed en heeft deskundig werk verricht. De installateur nam niet eens de tijd om de werktekeningen goed te bekijken. Het hele installatieproces werd gekenmerkt door haast-haast-haast-enz. Alles moest zo nodig in twee dagen klaar. Resultaat was, dat de hele keuken schots en scheef was gemonteerd. Inductiekookplaat zat scheef en niet recht boven de onderstaande kast. Allemaal gevolg van het feit, dat die man niet de tijd nam om de werktekeningen te bekijken. De levering was ook één groot drama. Verkeerde klep en scharnier voor bovenkast, Staande kast zou aan één kant, die in het zicht bleef, afgewerkt worden met hetzelfde glansmateriaal als de rest van de keuken. En je raadt het al: de verkeerde kant was netjes afgewerkt. Plinten zijn niet met de bijbehorende bevestigingsmaterialen bevestigd, maar met blokjes hout en gewone schroeven. De naden tussen de frontdeurtjes waren allemaal van verschillende breedte en liepen niet in één horizontale lijn. Plinten zaten scheef. Verkeerde deur voor kast geleverd. Laden scheef gemonteerd. En nog heel veel andere kleine slordigheden. Na heel veel zeuren, bellen, etc. zijn deze problemen grotendeels hersteld. De verkeerde klep en scharnier voor bovenkast zijn na bijna vier jaar een beetje hersteld. In die jaren hebben ze zelfs een keer een hele nieuwe kast geleverd, terwijl er alleen maar een nieuw deurtje en verticaal klepscharnier geleverd moesten worden. En net die twee zaten er niet bij! De verkeerde gaten in het deurtje zijn uiteindelijk heel lelijk met doppen afgewerkt. De scheef zittende inductiekookplaat kon niet hersteld worden zonder de halve keuken af te breken en een nieuw aanrechtblad te bestellen. Het aanrechtblad was verkeerd gemonteerd en om een beetje uit te komen, had die knoeier van een installateur er wat stukjes vanaf geslepen. Ten onrechte! We hebben dat maar gelaten, anders waren we nog 10 jaar bezig geweest.
Ik raad iedereen, die toch nog een keuken bij Kuchenwelt bestelt, met klem aan om in de betalingsvoorwaarden op te nemen, dat 10-20% van de koopsom pas een maand na definitieve oplevering betaald moet worden. Je hebt geen poot om op te staan bij klachten, als je niet een bedrag hebt achtergehouden. Gezien de kwaliteit van het eindproduct zou ik zeker 15% van de koopsom nog steeds niet hebben betaald. Ik schat in, dat Kuchenwelt daar ook wel de voorkeur aan gegeven zou hebben, aangezien het alternatief zou zijn geweest, dat ze de halve keuken helemaal opnieuw zouden hebben moeten opbouwen en bijvoorbeeld een heel nieuw aanrechtblad zouden hebben moeten leveren.
Kortom: NOOIT een keuken bij deze organisatie kopen. Er is geen slechtere!

Dit vetgedrukte element (ik neem aan dat het in de koopovereenkomst stond) zou ik interpreteren als: "betalen als de keuken NAAR BEHOREN is geïnstalleerd". Hopelijk ziet een rechter dat ook zo? De installateur zal de keuken echt niet ontmantelen als je weigert om direkt te betalen als het niet deugt (ook niet als hij zijn werk zo goed mogelijk heeft gedaan, maar de kastjes te klein zijn of wat dan ook).

Eerder in dit topic stond dat de klant zogenaamd zelf de installateur "bestelt" al is het "via" de keukenverkoper .... dat zou een gewiekste manier zijn om van de verantwoordelijkheid af te komen: eerst de aflevering (waarbij je aan de dozen niet kan zien of de maten etc. kloppen) en daarna een "door de klant zelf ingehuurde" installateur de - niet kloppende maar wel betaalde (en goedgekeurde want getekend voor correcte aflevering??) keuken - laten plaatsen .......
Dus: lees het koopcontract goed door voordat je het ondertekent - zoals elk contract.

Familie Stoop
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jun 2023 17:15

Re: Kuchenwelt levert halve keukens

Ongelezen bericht door Familie Stoop »

Bij de verkoop waren wij erg goed geholpen, maar vanaf de montage startte de ellende die nu al meer dan 3 maanden duurt.

Monteurs beschadigden bij de eerste keer panelen waarbij ze de beschadigde delen wilden wegmoffelen met kit. Ze kozen hiervoor in plaats van dit eerlijk te melden.
De werkbladen waren niet vastgezet.
Bevestigingsmateriaal van zowel de dure spoelbak als de koel/vriescombinatie hadden de eerste monteurs gewoon weggegooid.
Deel van koelkast was niet goed gemonteerd waardoor de koelkast en vriezer niet goed sloten. Gevolg was maandenlang extra energieverbruik, hogere energiekosten en met deze hitte ook nog bedorven etenswaren.

Serviceafdeling is alleen per mail bereikbaar maar leest de meeste mailtjes slecht. Doe vooral geen moeite om situaties of problemen toe te lichten met foto's en bijlagen, deze worden niet gelezen. Het heeft ons meer dan 3 maanden aan mailtjes en wachten gekost om alles opgelost te krijgen en nu is het nog wachten op de nieuwe bevestigingssetjes die eerder waren weggegooid.

Wij hopen over een tijdje toch te kunnen genieten van onze nieuwe keuken, als alle stress hopelijk is weggeëbt.

Anoniem5599
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 okt 2023 15:10

Re: Kuchenwelt levert halve keukens

Ongelezen bericht door Anoniem5599 »

Goedemiddag Radar lezers,

Graag zou ik een ieder willen vertellen over mijn ervaring bij Küchenwelt Heerhugowaard.

Küchenwelt is een bedrijf die snel omhoog komt in de zoekresultaten van Google omdat het bedrijf 1500+ beoordelingen heeft.
Op zich is het natuurlijk al opmerkelijk dat een keukenzaak zo veel beoordelingen heeft terwijl, landelijk gezien, de eerst volgende blijft steken op enkele honderden, maar oké het zal wel (dachten wij toen).

Nu dachten wij à fin we bezoeken de zaak, immers zo veel super positieve beoordelingen doet toch aan zetten tot een bezoek?
Overigens was dit onze eerste ervaring met een keukenzaak dus in onze onwetendheid waren we misschien wel wat naïef...

We kwamen aan, ik denk zo rond 11:00/12:00, na een rondje gelopen te hebben in de zaak bleek er geen verkoper beschikbaar te zijn. Nu was er ook een kok die lunch voorbereidde en ook wel kon helpen met de keuken.
Wij hadden zelf ook wel een beetje honger dus gaven aan te gaan lunchen bij een restaurant in de omgeving, dat was helemaal niet nodig want men kon daar ook wel een lunch voor ons voorbereiden, aardig dachten wij.

Later alles besproken, keuken uitgetekend wensen aangegeven, nu moesten we even wachten totdat verkoper alles klaar had en kregen we een "gratis" waskaartje voor de carwash in Heerhugowaard.

Na terugkomst van de carwash kwam met met een aanbod van in eerste instantie zo om en nabij de 36.000 euro voor een keuken die later niet meer waard bleek (na vergelijk bij een eerlijke concurrent) dan 15.000/16.000 euro.
Toen kon gelijk worden gezakt na onderhandeling met de baas naar zo'n 26.000 euro, op zich vreemd vond de verkoper ook, maar hij was er aan gewend want dit werkt zo met Duitse staffelprijzen.

Gaf aan dat we graag 20.000 euro wilde betalen voor een keuken, na weer overleg met de baas kon men daar ook wel de keuken voor aanbieden.
Hierin gingen we dan maar mee, want als we nu zouden tekenen zouden we wel een goede prijs hebben (ook was het inmiddel 16:00 zo ongeveer en waren we al een halve dag kwijt). Een goede prijs dachten wij in eerste instantie ook, maar achteraf bleken we eigenlijk met zo'n prijs al aardig getild te zijn en ik kreeg er een zeer slecht gevoel bij.... dat is zo'n keuken helemaal niet waard en helemaal niet met de kwaliteit (lees: een aantal negatieve Google beoordelingen met foto's, foute maten, niet goed geleverde delen etc. etc.) die Küchenwelt levert.

Achteraf begon het met toch niet lekker te zitten en heb ik bij een concurrent 1 dag later een offerte ontvangen die een eerlijkere weergave gaf, en gelijk de keuken 1 dag later bij Küchenwelt afgezegd via de mail.
(Uiteindelijk gelukkig bij de concurrent wel geslaagd, dus al met al een mooie keuken aangekocht)

Het vervelende gevoel bleef wel, maar goed ik hoorde nu ook even niets van Küchenwelt.
Later kwam het verzoek 15% te betalen (i.p.v. de 30% volgens algemene voorwaarden) wegens voor Küchenwelt moverende redenen.
Ik bleef een vreemd gevoel houden dus ging op onderzoek uit, op dit moment kwam ik er achter dat de reviews niet authentiek waren, omdat Küchenwelt mij een mail heeft gestuurd met de tekst dat je 75 euro korting krijgt op je bestelling als je een 5 sterren review achter laat, ik dacht dit kan toch niet! Vanaf dit moment voelde ik me wel echt belazerd (los van het feit dat de keuken veel te duur was en waarschijnlijk van inferieure kwaliteit).
Ik heb op dat moment inlichtingen ingewonnen bij mijn advocaat, die dit vermoeden bevestigd, blijkt dus nu dat er vanaf medio 2022 nieuwe wetgeving van kracht is geworden:
Artikel 6:193g sub aa BW; Wet oneerlijke handelspraktijken: "het plaatsen of doen plaatsen van valse beoordelingen of aanbevelingen van consumenten of op misleidende wijze voorstellen van consumentenbeoordelingen of sociale media-aanbevelingen, teneinde producten te promoten."

Wat men doet bij Küchenwelt mag dus niet! Elke overeenkomst die men daar aan gaat is per definitie niet geldig, want men handelt in strijd met een verbod die is opgenomen op de zwarte lijst in de wet oneerlijke handelspraktijken.
Ga dus niet akkoord met de 15% te betalen ook niet als de advocaat u een dreigbrief stuurt!

Het verzoek werd 2 maanden later nog bekrachtigd door hun advocaat, zoals ik lees overigens ook bij vele anderen, waarin ik werd gesommeerd te betalen, met als dreigement een dagvaarding.
Dit heb ik uiteraard - zo principieel als ik ben - geweigerd en inmiddels heb ik de dagvaarding ook in persoon mogen ontvangen.

Ik voel me genaaid en ik wil alle andere nietsvermoedende consumenten met dit artikel proberen te beschermen van de handelswijze van Küchenwelt Heerhugowaard. Trap er niet in!

Ik zal de strijd aan gaan en verwacht in 8 tot 12 weken een uitspraak van de Rechtbank te Alkmaar.

Herkent u zich in bovenstaande? Reageer dan vooral! Maak ook melding bij ACM ConsuWijzer zij kunnen met een aantal meldingen handhavend optreden!
Laatst gewijzigd door Anoniem5599 op 24 okt 2023 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 26852
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kuchenwelt levert halve keukens

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En weet u dan zeker dat u bij de tweede keukenboer niet teveel betaald hebt?

Anoniem5599
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 okt 2023 15:10

Re: Kuchenwelt levert halve keukens

Ongelezen bericht door Anoniem5599 »

Lady1234 schreef:
25 okt 2023 16:12
En weet u dan zeker dat u bij de tweede keukenboer niet teveel betaald hebt?
Zeker weten doe ik dat natuurlijk niet, wel heb ik er een beter gevoel bij dat het een artikelsgewijze uitgewerkte offerte betreft en dat er voor elk individueel artikel een voor mij logische prijs uitkomt. De prijs lijkt redelijk en is gebaseerd op de som van de verkoopwaarde van alle individuele onderdelen van de keuken in plaats van een grote som in euro's.

juliomariner
Berichten: 4760
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kuchenwelt levert halve keukens

Ongelezen bericht door juliomariner »

Klassieke keukenverkopers truuk. Eerst heel hoog in de boom gaan zitten. Klant begint te zeggen dat het teveel geld is. Verkoper gaat naar chef, die geeft een klets korting. Verkoper is verbaasd, wat doet de chef nou toch?
Verblind door de korting koopt klant de keuken.
Toen ik mijn keuken kocht ben ik ook eerst naar een keten geweest. Had verkoper van tevoren gewaarschuwd, leg direct een reeele prijs neer maar hij meende chef truukje ook te moeten uitvoeren. 25% korting. We zijn opgestaan en zonder iets te zeggen weggelopen.
Daarna keuken bij een buurman gekocht die een kleine keukenzaak had.

Nevyn
Berichten: 1268
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Kuchenwelt levert halve keukens

Ongelezen bericht door Nevyn »

Anoniem 5599 blijft u ons op de hoogte houden over het verloop van uw zaak?

Anoniem5599
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 okt 2023 15:10

Re: Kuchenwelt levert halve keukens

Ongelezen bericht door Anoniem5599 »

Nevyn schreef:
25 okt 2023 19:20
Anoniem 5599 blijft u ons op de hoogte houden over het verloop van uw zaak?
Ik zal jullie op de hoogte houden! Mvg

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kuchenwelt levert halve keukens

Ongelezen bericht door Moneyman »

Anoniem5599 schreef:
24 okt 2023 15:07
Ik heb op dat moment inlichtingen ingewonnen bij mijn advocaat, die dit vermoeden bevestigd, blijkt dus nu dat er vanaf medio 2022 nieuwe wetgeving van kracht is geworden:
Artikel 6:193g sub aa BW; Wet oneerlijke handelspraktijken: "het plaatsen of doen plaatsen van valse beoordelingen of aanbevelingen van consumenten of op misleidende wijze voorstellen van consumentenbeoordelingen of sociale media-aanbevelingen, teneinde producten te promoten."

Wat men doet bij Küchenwelt mag dus niet! Elke overeenkomst die men daar aan gaat is per definitie niet geldig, want men handelt in strijd met een verbod die is opgenomen op de zwarte lijst in de wet oneerlijke handelspraktijken. Ga dus niet akkoord met de 15% te betalen ook niet als de advocaat u een dreigbrief stuurt!
Je gaat hier -net als bij het sluiten van de overeenkomst- wel héél kort door de bocht.

Dat een bedrijf korting geeft bij 5-sterren-reviews is natuurlijk onwenselijk, maar het staat niet per definitie gelijk aan "het doen van valse beoordelingen". Een "beloonde" review kan immers nog steeds correct zijn.

En zelfs als je gelijk hebt, dan nog is je volgende stap (namelijk dat de overeenkomst nietig ("per definitie niet geldig") is) onjuist. Een misleidende handelspraktijk levert geen nietigheid op, maar levert een basis om de overeenkomst te vernietigen. Een belangrijk verschil, omdat het eerste rechtsreeks voortvloeit uit de wet (de overeenkomst wordt geacht nooit verricht te zijn), terwijl voor het tweede een expliciete handeling (namelijk de vernietiging) nodig is. In dat laatste geval bestaat de overeenkomst tot het moment van vernietiging gewoon. En dat kan een belangrijk verschil zijn.

Oftewel: wees niet te makkelijk met het stellig innemen van juridische conclusies en daarop gebaseerde adviezen, want je kunt er wel eens fors naast zitten.

Ik hoop voor je dat je je rechtszaak wint, want dergelijke jurisprudentie helpt ook om dit soort praktijken een halt toe te roepen. Keep us posted!

riddert
Berichten: 2116
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Kuchenwelt levert halve keukens

Ongelezen bericht door riddert »

Het is overigens al enige tijd verboden voor ondernemers om de consument een beloning aan te bieden in ruil voor een review.
Achteraf een beloning geven mag natuurlijk wel, maar de beloning mag niet de reden zijn om de review te schrijven.

Moneyman
Berichten: 29801
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kuchenwelt levert halve keukens

Ongelezen bericht door Moneyman »

riddert schreef:
26 okt 2023 12:57
Het is overigens al enige tijd verboden voor ondernemers om de consument een beloning aan te bieden in ruil voor een review.
Achteraf een beloning geven mag natuurlijk wel, maar de beloning mag niet de reden zijn om de review te schrijven.
Het is in ieder geval expliciet verboden om reviews te kopen. De meningen over of belonen wél mag, en zo ja, onder welke voorwaarden, lopen nog uiteen. Een mooi artikel hierover met diverse voors en tegens is dit.

Persoonlijk vind ik de methode "korting bij een 5 sterren review" per defintie onwenselijk, maar een variant als "maak kans op 100 euro bij het plaatsen van een review" prima.

HandigeHarrie
Berichten: 1355
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Kuchenwelt levert halve keukens

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Moneyman schreef:
26 okt 2023 12:45
Anoniem5599 schreef:
24 okt 2023 15:07
Ik heb op dat moment inlichtingen ingewonnen bij mijn advocaat, die dit vermoeden bevestigd, blijkt dus nu dat er vanaf medio 2022 nieuwe wetgeving van kracht is geworden:
Artikel 6:193g sub aa BW; Wet oneerlijke handelspraktijken: "het plaatsen of doen plaatsen van valse beoordelingen of aanbevelingen van consumenten of op misleidende wijze voorstellen van consumentenbeoordelingen of sociale media-aanbevelingen, teneinde producten te promoten."

Wat men doet bij Küchenwelt mag dus niet! Elke overeenkomst die men daar aan gaat is per definitie niet geldig, want men handelt in strijd met een verbod die is opgenomen op de zwarte lijst in de wet oneerlijke handelspraktijken. Ga dus niet akkoord met de 15% te betalen ook niet als de advocaat u een dreigbrief stuurt!
Je gaat hier -net als bij het sluiten van de overeenkomst- wel héél kort door de bocht.

Dat een bedrijf korting geeft bij 5-sterren-reviews is natuurlijk onwenselijk, maar het staat niet per definitie gelijk aan "het doen van valse beoordelingen". Een "beloonde" review kan immers nog steeds correct zijn.

En zelfs als je gelijk hebt, dan nog is je volgende stap (namelijk dat de overeenkomst nietig ("per definitie niet geldig") is) onjuist. Een misleidende handelspraktijk levert geen nietigheid op, maar levert een basis om de overeenkomst te vernietigen. Een belangrijk verschil, omdat het eerste rechtsreeks voortvloeit uit de wet (de overeenkomst wordt geacht nooit verricht te zijn), terwijl voor het tweede een expliciete handeling (namelijk de vernietiging) nodig is. In dat laatste geval bestaat de overeenkomst tot het moment van vernietiging gewoon. En dat kan een belangrijk verschil zijn.

Oftewel: wees niet te makkelijk met het stellig innemen van juridische conclusies en daarop gebaseerde adviezen, want je kunt er wel eens fors naast zitten.

Ik hoop voor je dat je je rechtszaak wint, want dergelijke jurisprudentie helpt ook om dit soort praktijken een halt toe te roepen. Keep us posted!
Anoniem5599 schrijft niet dat hij denkt dat de koop ongedaan gemaakt is door het verbod op reviews (waarover MM denk ik terecht een correctie schrijft) maar dat hij na 1 dag de bestelling/koop van de keuken heeft afgezegd, dus gebruik gemaakt heeft van zijn herroepingsrecht.
Dat lijkt me een geldige herroeping, maar mss kan de keukenboer beweren dat-ie de mail niet heeft gekregen ? Tegen Ts heeft Ronald als ik mij goed herinner ook het argument gebruikt dat ze naar het "verkeerde" mailadres heeft gemaild maar mij lijkt dat een mailadres dat de onderneming beschikbaar stelt, niet als "verkeerd" of "niet gelezen" kan afdoen.

Plaats reactie