LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Le Mans of gewoon lades: evenveel ruimte?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Simonevoortest
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 mar 2019 21:20

Le Mans of gewoon lades: evenveel ruimte?

Ongelezen bericht door Simonevoortest »

We zijn op zoek naar een u-vormige keuken. Ik heb hints gekregen dat lades net zoveel ruimte geven als een Le Mans, ook al zou je dat niet denken, en het is goedkoper.
Dus vraag ik me af of ik in lades van 40 cm breed net zoveel pannen en spullen kwijt kan als een le mans systeem met een deur van 40 cm.
Ik las ergens op internet dat de ruimte net zoveel was, ook al lijkt een le mans groter. Alleen gaat die natuurlijk niet tot in de hoeken, dus die ruimte verlies je. Ook een verkoper vertelde dit. Het is alleen gevoelsmatig anders. Iemand ervaring?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Le Mans of gewoon lades: evenveel ruimte?

Ongelezen bericht door crazyme »

Het effectieve gebruiksoppervlak van le mans is niet bijster groot. Wanneer het echt om ruimte gaat zou ik gewoon schappen maken welke in de hoek doorlopen voor allerhande spullen welke je waarschijnlijk toch nooit gebruikt.

Tenzij je niet op de knieën wil / kan gaan.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Le Mans of gewoon lades: evenveel ruimte?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Schappen die de hoek omlopen geven natuurlijk de meeste ruimte voor spullen die je inderdaad nooit gebruikt, omdat je er niet bij kunt. Wij zijn blij dat we dat niet meer hebben.

Wij zijn wel blij met onze Le Mans-kast van 45 cm. Natuurlijk gaat er veel oppervlak verloren, maar de Le Mans biedt veel meer dan een lade van 45 breed. De plateaus zijn ongeveer 80 cm lang. Wat wij daar aan pannen op hebben staan, past nooit in een lade met een bruto breedte van 45. Netto, dus binnenwerks in de lade, is dat waarschijnlijk maar 39. De netto diepte van onze laden is 48 cm onder een werkblad van 60 cm diep.

In onze Le Mans past, schat ik, 75% meer dan in twee lades met dezelfde frontbreedte.
Voor een breedte van 40 cm zullen de verhoudingen niet veel anders zijn.

"Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat." Wij hebben er geen moment spijt van gehad.

Marktkenner
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34

Re: Le Mans of gewoon lades: evenveel ruimte?

Ongelezen bericht door Marktkenner »

Zeker voor de Le mans kast gaan, daar past echt meer in dan een ladekast van 40cm breed!
ik kan niet anders zeggen dat de uitleg van Erthanax hierboven alles zegt wat het moet zeggen!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Le Mans of gewoon lades: evenveel ruimte?

Ongelezen bericht door kweenie »

Een lade is een rechthoekige bak met randen. Een Le Mans heeft lage randen waar bijvoorbeeld de handvatten van de pannen overheen kunnen. Bovendien heeft de Le Mans zelf ook een met ronde vorm. Je kunt er dus veel eenvoudiger met pannen etc. Op kwijt. Ook bij een zelfde oppervlakte kun je dus in de regel meer kwijt in een Le Mans.

Daarnaast is een lade direct in de hoek vaak niet handig.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Le Mans of gewoon lades: evenveel ruimte?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het is zoals kweenie schrijft (kweewel zou beter zijn :wink:).
Een lade met een binnenoppervlak van 39x48, daar past verrassend weinig in. Een Le Mans kast kun je juist verrassend efficiënt vol zetten, vooral met (gestapelde) pannen.

Wij hebben o.a. zes koekepannen op een stapel. Omdat die naar buiten draait en dus ook aan de zijkanten vrijkomt, pak je heel gemakkelijk de gewenste pan zijwaarts uit de stapel. De stelen van de pannen liggen min of meer boven elkaar en steken deels buiten het plateau. In een lade kan dat niet.

Ik bedenk me nu ook nog dat de grootste koekenpannen (30 cm met een steel van 18) maar nauwelijks in zo'n lade zouden passen. Dan blijft het bij één onhandig stapeltje pannen in een la, terwijl we nu drie of vier dingen/stapels naast elkaar hebben.

Het pure oppervlak is weliswaar niet het dubbele van een lade (vandaar mijn schatting van 75% meer opp.), effectief kun je met pannen waarschijnlijk meer dan het dubbele kwijt. En ook nog gemakkelijk toegankelijk.

Zoals ik al schreef, wij zijn er heel blij mee en ik zou het een volgende keer weer doen.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Le Mans of gewoon lades: evenveel ruimte?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik had 45 jaar geleden in mijn keuken met twee hoeken al dergelijke kasten. Weliswaar niet zo geavanceerd, maar er kon heel wat meer op dan in laden.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Le Mans of gewoon lades: evenveel ruimte?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Simonevoortest schreef:
13 mar 2019 21:27
Ik las ergens op internet dat de ruimte net zoveel was, ook al lijkt een le mans groter. Alleen gaat die natuurlijk niet tot in de hoeken, dus die ruimte verlies je.
Alleen al de tegenstrijdigheid in je eigen verhaal zou je genoeg moeten zeggen :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Le Mans of gewoon lades: evenveel ruimte?

Ongelezen bericht door kweenie »

Zo tegenstrijdig is het niet. Het gaat hier om een hoekkast. Zou je laden nemen, dan zou je maar de helft van de ruimte kunnen gebruiken. De ruimte in de hoek zelf zou je niet kunnen gebruiken. Je gebruikt dus ongeveer de helft van de totale ruimte.

Die Le Mans kast is een soort draaisysteem waarmee je spullen toch in de hoek zelf kunt opbergen. Maar omdat dat draaisysteem zelf ook ruimte nodig heeft, kun je niet de volledige ruimte gebruiken. Je gebruikt dan dus min of meer twee kastruimtes ieder voor de helft.

Omdat het systeem in twee kasten zit, lijkt het dus veel meer ruimte te hebben dan een lade die maar van 1 kast gebruik kan maken.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Le Mans of gewoon lades: evenveel ruimte?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat snap ik, masr dat was niet het punt :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Le Mans of gewoon lades: evenveel ruimte?

Ongelezen bericht door kweenie »

Wat is dan de tegenstrijdigheid?

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Le Mans of gewoon lades: evenveel ruimte?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je kunt niet ruimte verliezen en tegelijkertijd desondanks dezelfde ruimte hebben. Alleen daardoor al is het antwoord op de gestelde vraag evident.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Le Mans of gewoon lades: evenveel ruimte?

Ongelezen bericht door crazyme »

Moneyman schreef:
14 mar 2019 16:36
Simonevoortest schreef:
13 mar 2019 21:27
Ik las ergens op internet dat de ruimte net zoveel was, ook al lijkt een le mans groter. Alleen gaat die natuurlijk niet tot in de hoeken, dus die ruimte verlies je.
Alleen al de tegenstrijdigheid in je eigen verhaal zou je genoeg moeten zeggen :wink:
Ik lees hier geen tegenstrijdigheid in. De gedachtengang van TS is gewoon logisch.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Le Mans of gewoon lades: evenveel ruimte?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens mij schrijft TS ongeveer het volgende: Een LM lijkt veel groter dan een lade, maar volgens iemand op internet is dat gezichtsbedrog en geeft een lade (bijna) evenveel ruimte, omdat je maar een klein stukje van de dode hoek gebruikt. Daardoor is een LM het (vele) geld niet waard.

Maar dat is dus allemaal niet zo.

Gesloten