LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Met hout verlijmd keukenblad

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
apeedje
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 nov 2005 21:17

Met hout verlijmd keukenblad

Ongelezen bericht door apeedje »

Bij Topkeukens bieden ze een met hout onderlijmd granieten keukenblad aan. Volgens de verkoper zou dit beter en steviger zijn. Navraag bij een natuursteenhandel bleek het volgende:

NOOIT onderlijmen met hout (ook nooit een dergelijk blad accepteren!!!!). De uitzettingscoefficient van hout is anders dan van steen. Het gevolg is breuk na meerdere jaren (zeker in het geval er een vaatwasser gemonteerd is). Dit hout trekt krom door vocht, immers in de keuken is altijd een continue vochtstroom door het koken, afwassen enz. Denk hierbij ook eens aan de damp die uit de vaatwasser komt als je deze na gebruik opendoet! Dit vocht trekt in het hout, het hout trekt na verloop van tijd krom. Het steen kan niet mee krom trekken (is niet flexibel) en het gevolg is barsten en breuken in uw blad. Wij onderlijmen dus met steen. Veel zwaarder en veel duurder maar ook veeeeeel beter. goed op letten dus.

Een gewaarschuwd mens telt voor 2!

Edwin

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Met hout verlijmd keukenblad

Ongelezen bericht door maxx »

Laat het maar niet horen aan Dominicus in Kapelle. Daar maken ze de beste werkbladen van natuursteen en onderlijmen deze met multiplex. perfect om het keukenblok mee te fixeren.

Het hele verhaal van Apeedje kan ik daarmee ontkrachten.

mvg

Ger 1111
Berichten: 18
Lid geworden op: 01 nov 2005 20:23

Re: Met hout verlijmd keukenblad

Ongelezen bericht door Ger 1111 »

Tuurlijk zegt die natuursteenhandelaar dat, die wil ook graag verkopen of niet soms? Jaja verkopen is een kunst, en weer trappen de mensen erin.

apeedje
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 nov 2005 21:17

Re: Met hout verlijmd keukenblad

Ongelezen bericht door apeedje »

De aangehaalde woorden zijn niet van mijzelf.... Ik heb bij navraag soortgelijke info van 3 (!) verschillende natuursteenhandelaren gekregen. Het laatste gedeelte (vanaf de :) heb ik letterlijk uit een hierover gegaande E-mail wisseling met een maker van keukenbladen geknipt en geplakt......... dit zijn dus letterlijke woorden van een kenner.

Ik heb ook fixatie van het blad aangehaald bij deze leveranciers, en het blijkt dat hiervoor onderlijmen met multiplex helemaal niet nodig is. Hiervoor zijn voldoende goede andere mogelijkheden.

Het grappige hiervan is dat toen ik onze (mogelijke) keukenleverancier hiermee confronteerde dat hij het verhaal niet kon ontkrachten en eigenlijk een beetje rood om de neus werd. Ook bij navraag kon hij (helaas) geen bevredigend antwoord geven op de aangehaalde mogelijke scheuringsproblemen.

Het kan uiteraard altijd zo zijn dat er PRIMA leveranciers zijn welke geweldige bladen onderlijmt met perfect multiplex maken (je kan tenslotte niet iedereen over een kam scheren), maar als drie zeer ter zake kundige mensen (een zit er al meer als veertig jaar in het vak) dit onafhankelijk van elkaar zeggen ga ik (leek op dit gebied, bezig met het kopen van onze eerste nieuwe keuken) toch wel sterk twijfelen......

Maxx, in ieder geval bedankt voor je reactie! Misschien heb je wel hele goede argumenten waarom onderlijmen wel OK is en dat er met de tijd geen problemen ontstaan. Ik hoor ze graag. Het is goed dat alle mogelijkheden belicht worden en dat eventueel niet correct zijnde zaken worden ontkracht. Daarom is het zo goed dat er een dergelijk forum bestaat!

Ons blad wordt in ieder geval van vol graniet rechtstreeks van de natuursteenleverancier (wat ook nog eens veel goedkoper is als van een keukenzaak, maar dat is al uitvoerig behandeld op een andere plaats).


Groet,

Edwin

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Met hout verlijmd keukenblad

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Apeedje,

Ik heb zelf jaren gewerkt met werkbladen van Dominicus uit Kapelle. Deze onderlijmen hun werkbladen met multiplex en zijn van absolute topkwaliteit. Nog nooit een krom blad of scheuring gehad in al die tijd.

Jammer genoeg ging mijn toenmalige werkgever ook met andere granietleveranciers werken. Deze werkten met andere onderlijmingen als aluminium en steen. Alleen maar ellende gehad. De bladen met alminium waren 1 cm dik (lekker licht) maar trokken snel krom. Onderlijming met steen vergt soms het onmogelijke van de keukenmonteur.

Het grote voordeel van multiplex is te merken in de montage van de keuken. Dit wordt stukken eenvoudiger doordat bijvoorbeeld de bladnaden makkelijker te fixeren zijn. Erbi heeft een onderlijming met schuim en mdf en werkt met koppelbouten.

Op plaatsen waar waterdamp in aanraking kan komen met hout (vaatwasser) gebruikt men altijd een dampreflector. Deze wordt bijna altijd met de vaatwasser meegeleverd. Zo niet, dan werkt een stuk aluminium tape perfect.

Bijna iedere natuursteenleverancier kan onderlijming met hout leveren maar dit kost altijd extra. Daarom zijn ze er niet happig op omdat ze dan te duur worden voor de klant. Gelukkig kijken sommige mensen meer naar kwaliteit .

mvg

Scara

Re: Met hout verlijmd keukenblad

Ongelezen bericht door Scara »

Zo is dat, vol graniet is top.
Cesarstone, Reijnstone en weet ik hoe ze allemaal heten, werken volgens mij allemaal met een serpetino onderlijming ?
Kromtrekken , zeker bij eilanden is een eerste gevaar, maar ook de langere bladen geven vaak narigheid.

mar53
Berichten: 370
Lid geworden op: 16 feb 2005 22:09

Re: Met hout verlijmd keukenblad

Ongelezen bericht door mar53 »

Cesar/Stone van ERBI maximaal 300 cm , is niet zomaar!!!!
Maar wel gagarandeerd.

Perfect matriaal.

Ik verkoop het al meer dan 17 jaar en echt geen problemen.

dennis-flp
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2005 01:02

Re: Met hout verlijmd keukenblad

Ongelezen bericht door dennis-flp »

Wat een comotie allemaal, de één zegt dit en de ander zegt dat!
Wat moet ik hiermee, ik heb pas een nieuwe keuken laten plaatsen met een granieten werkblad. Ik woon in de plaats Portimão op 30 minuten rijden van de granietgroeve van Monchique in de Algarve Portugal. Nu heb ik dus zo´n plak Monchique graniet van 3 cm dik als aanrecht met direct daaronder de keukenkastjes. Gaat dit nu scheuren omdat het niet op een plak hout is geplakt of waar moet ik op rekenen? :(

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Met hout verlijmd keukenblad

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Dennis,

Als jouw kastjes gewoon goed waterpas staan en het werkblad daardoor niet onder spanning en volledig ondersteund is, dan hoef jij je geen zorgen te maken.

Kijk wel uit met hete pannen (thermo-shock) want als dat mis gaat hoop ik dat je van puzzelen houdt.

mvg

dennis-flp
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 nov 2005 01:02

Re: Met hout verlijmd keukenblad

Ongelezen bericht door dennis-flp »

:D Ja dat geeft mij toch een goed gevoel hartelijk dank. Mocht ik dan toch eindigen met een puzzle, denk ik dat een ritje naar Monchique makkelijker is.

Gesloten