LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Na 5 weken roest in nieuwe vaatwasser Whirlpool WIC3B19

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Na 5 weken roest in nieuwe vaatwasser Whirlpool WIC3B19

Ongelezen bericht door crazyme »

Ik ben geen chemicus, maar zout wat rvs laat roesten als ijzer lijkt mij onwaarschijnlijk.

Wanneer ik de foto bekijk kan ik mij voorstellen dat er een onderdeel van ijzer in de bevestiging van het zout reservoir zit.
Of een afdichting welke niet goed functioneert.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Na 5 weken roest in nieuwe vaatwasser Whirlpool WIC3B19

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik gebruik nooit zout, maar gewoon 3-in-1-blokjes. Prima resultaat.

Los daarvan lijkt me de oorzaak eerder in de beroerde kwaliteit van het apparaat te zitten dan in het zout. Whirlpool komt er bij mij niet in.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Na 5 weken roest in nieuwe vaatwasser Whirlpool WIC3B19

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:Ik ben geen chemicus, maar zout wat rvs laat roesten als ijzer lijkt mij onwaarschijnlijk.
Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Roestvast_staal valt te lezen dat RVS slecht tegen chlorides kan, en het gebruikte zout is een chloride.

aaddebloois
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 feb 2018 15:16

Re: Na 5 weken roest in nieuwe vaatwasser Whirlpool WIC3B19

Ongelezen bericht door aaddebloois »

Had het zelfde probleem bij een keuken van IKEA met vaatwasser van Electrolux. Er zat bij ons al een gaatje in de bodemplaat. Conclusie monteur Electrolux dat wij zout gemorst zouden hebben bij het vullen van het zout reservoir?? Dit was onze 5e keuken dus ook onze 4e vaatwasser en bij voige vaarwassers nooit problemen gehad. Kregen zelfs nog een rekening van Electrolux van € 121,34 voor voorrijkosten en inspectiekosten. Protest aangetekend bij IKEA en na wat heen en weer gepraat boden ze een coulance regeling van 50% aan. Dit niet geaccepteerd en nogmaals aandacht voor mijn argumenten gevraagd en ook gezegd dat ik bij een procedure niet alleen een beroep zou doen op de geldende garantie regeling maar ook op het conformiteitsbeginsel waarin het Burgerlijk Wetboek duidelijk stelt dat je van een vaatwasser een langere levensduur mag verwachten dan bijvoorbeeld van een gloeilamp. Daarnaast ontving ik van een kennis een uitspraak van de geschillencommissie keukens waarin de consument volledig in het gelijk is gesteld bij een vergelijkbaar probleem.
Uiteindelijk heeft IKEA na opnieuw intern beraad toen ik ze hierop gewezen had de vaatwasser onder 1005 garantie omgeruild en ook de nota van Electrolux betaald.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Na 5 weken roest in nieuwe vaatwasser Whirlpool WIC3B19

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik mag toch aannemen dat u nu een goed merk hebt genomen en niet weer ern roestbak.

Keesvanderkleij
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 aug 2018 21:43

Re: Na 5 weken roest in nieuwe vaatwasser Whirlpool WIC3B19

Ongelezen bericht door Keesvanderkleij »

Ik heb op 1 februari 2018 nieuwe apparatuur van Bauknecht laten installeren waaronder een vaatwasser type BIKO3T321LMXA . Ook wij hebben sinds kort roest om de rand van de pot geconstateerd..
Dit gemeld aan de Consumentenservice die hetzelfde antwoord gaf als aan de andere gebruikers.
T.w. Geknoeid met zout en er zou op dit roestprobleem geen garantie van toepassing zijn m.a.w. Zoek het maar uit

Aangezien Bauknecht in hetzelfde concern als Whirlpool en Indesit zit geeft mij dit probleem een vreemde smaak in de mond.
Ik weet niet of dit probleem op te lossen is maar ik twijfel of Whirlpool zijn service eer aan doet en dit toch oplost.

Ivo.w
Berichten: 1754
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Na 5 weken roest in nieuwe vaatwasser Whirlpool WIC3B19

Ongelezen bericht door Ivo.w »

crazyme schreef:Na 5 weken een rvs interieur laten doorroesten lijkt mij heel onwaarschijnlijk.

Het verhaal van ts is niet compleet.
Zelfs als er zout gemorst zou zijn en pas 's uren later de vaatwasser aangezet is, zou er geen sprake zijn van ernstige schade.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Na 5 weken roest in nieuwe vaatwasser Whirlpool WIC3B19

Ongelezen bericht door crazyme »

Ivo.w schreef:
crazyme schreef:Na 5 weken een rvs interieur laten doorroesten lijkt mij heel onwaarschijnlijk.

Het verhaal van ts is niet compleet.
Zelfs als er zout gemorst zou zijn en pas 's uren later de vaatwasser aangezet is, zou er geen sprake zijn van ernstige schade.
Wellicht is het mogelijk in combinatie met een inferieure kwaliteit RVS.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Na 5 weken roest in nieuwe vaatwasser Whirlpool WIC3B19

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat denk ik ook, maar dan is de primaire oorzaak niet het zout maar die belabberde kwaliteit (= nonconformiteit).

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Na 5 weken roest in nieuwe vaatwasser Whirlpool WIC3B19

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan is die rand van het roestvast staal niet goed afgewerkt. Gewoon rotzooi dus. Heeft helemaal niets met dat zout te maken.

Nu zit er zout vlakbij waardoor u dan die roest eerder ziet. Zou u geen zout gebruiken, duurt het langer voordat het gaat roesten.

Gesloten