LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Na annuleren keuken niets meer gehoord

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
soepkipp
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 dec 2004 00:02

Na annuleren keuken niets meer gehoord

Ongelezen bericht door soepkipp »

Onlangs heb ik voor mijn nieuwbouwwoning een keuken besteld, althans mijn handtekening gezet. Echter kwam ik er 14 dagen later achter dat ik misschien iets te hard van stapel was gelopen en deze keuken niet wilde. Ik heb toen de keukenzaak opgebeld en aangegeven dat ik de keuken niet meer wilde. De verkoper was 2 weken met vakantie en ik moest na die tijd maar even terug bellen, zo gezegd zo gedaan. Toen ik de verkoper 2 weken later belde gaf hij aan dat ik hem een mail moest sturen en dat hij deze door zou sturen naar de directie maar ik 25% annuleringskosten moest betalen. Echter is het zo dat het inmiddels 3 weken geleden is dat ik deze mail gestuurd heb en na die tijd heb ik, nadat ik zelf met enige regelmaat er nog achter aan heb gebeld en gemaild, niets meer vernomen van de keukenzaak. Tot zo ver het eerste deel!

Wat goed is om te weten is dat deze keukenzaak onderdeel is van mijn nieuwbouwproject en zij weten dat ik vandaag de tekeningen bij de aannemer aan moest aanleveren voor de keuken (aansluitpunten). Tevens hebben ze nog niets besteld en zou ik pas ergens na de zomer de kleur en soort deurtjes etc. uitzoeken omdat mijn huis pas volgend wordt opgeleverd. Dus feitelijk hebben ze nog niets voor me gedaan. Tevens heb ik tijdens het gesprek met de verkoper aangegeven dat ik het raar vond dat ik 25% annuleringskosten moest betalen terwijl ik daar tijdens het gesprek niet op gewezen ben. Hij gaf dat ik teken voor de algemene voorwaarden en dus ook voor de annuleringskosten. Na dat ik hem vroeg waarom hij mij daar dan niet expliciet op gewezen heeft, was zijn letterlijk antwoord 'weet je wat er gebeurd als ik klanten op 25% annuleringskosten wijs? Dan verkoop ik geen schroef meer'. Bizarre bekenning maar tevens voor mij ook erg duidelijk wat er in keukenland af speelt. Ik heb dit gesprek ook opgenomen dus hier heb ik bewijs van. Mij vraag is, moet ik nu nog wat doen? Moet ik nog een keer bellen, moet ik nog een keer mailen? Want ik blijf niet aan de gang! Maar ja, als het straks een juridische strijd gaat worden, wil ik in ieder geval voorkomen dat er mij niets verweten kan worden op het gebied van nalatigheid oid.

Alvast bedankt!

stofzuigertje

Re: Na annuleren keuken niets meer gehoord

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je een keuken zonder definitieve indeling of kleur heb gevraagd kunnen ze niets bestellen dus ook niet annuleren.....

En was de prijs al vast.. of doen ze 25% van gebakken lucht....
Voortaan niet meer zomaar tekenen en vraag altijd bedenktijd.

soepkipp
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 dec 2004 00:02

Re: Na annuleren keuken niets meer gehoord

Ongelezen bericht door soepkipp »

De prijs was niet helemaal bekend. In mijn nieuwbouwproject zat een bepaald bedrag waar ik een keuken voor uit mocht zoeken. Ik zou bij de uitgekozen keuken een bepaald bedrag moeten bijbetalen maar als ik na de zomer de deurtjes en/of andere zaken in de keuken willen wijzigen, zou dit bedrag kunnen veranderen.
Ja dat heb ik nu wel geleerd inderdaad! ;)

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Na annuleren keuken niets meer gehoord

Ongelezen bericht door 16again »

Verkoper hoeft je niet op alle ins and outs van de voorwaarden te wijzen. "Ter hand stellen" van de voorwaarden voor de aankoop is voldoende (maar ook vereist).

Annuleringskosten zijn vergoeding voor misgelopen inkomsten, het maakt niet uit of er al zaken besteld zijn of werkzaamheden verricht.
soepkipp schreef:De prijs was niet helemaal bekend.
De overeenkomst dient duidelijk te maken wat er gekocht is, en voor welke prijs. Anders kun je mogelijk onder overeenkomst uit, omdat overeenkomst onvoldoende bepaald is.
soepkipp schreef:In mijn nieuwbouwproject zat een bepaald bedrag waar ik een keuken voor uit mocht zoeken.
Dat lijkt een gunst. Maar deelnemers aan het project zitten dan aan een keukenwinkel vast, die de prijs flink hoog houdt. En op zijn beurt weer een deel van de koopsom aan aannemer moet betalen. Rondpompen van geld, om soort gedwongen winkelnering mogelijk te maken

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Na annuleren keuken niets meer gehoord

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ik begrijp niet goed hoe je een keuken kunt annuleren als deze leverancier deel uit maakt van het nieuwbouwproject?

Er wordt immers verwacht dat je bij dit bedrijf de keuken koopt en in de aanneemsom die je voor het huis betaalt zit dit bedrag voor de keuken al verrekend. Als je de standaard keuken koopt hoef je niks bij te betalen, maar als je extra wensen hebt komt er een meerprijs uit.

Als je bij een andere keukenlevernacier wilt kopen zul je dit via de aannemer moeten regelen, en dienen zij ook te bepalen welke minderprijs er op de aanneemsom geldt als er via een ander bedrijf een keuken wordt geinstalleerd. (en let op daar ga je van schrikken hoe weinig dit is).

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Na annuleren keuken niets meer gehoord

Ongelezen bericht door kokka »

Bij mijn huis was er helemaal geen minderprijs. De mensen die de keuken niet afnamen kregen hem los in dozen geleverd

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Na annuleren keuken niets meer gehoord

Ongelezen bericht door GJvdZ »

stofzuigertje schreef:Als je een keuken zonder definitieve indeling of kleur heb gevraagd kunnen ze niets bestellen dus ook niet annuleren.....

En was de prijs al vast.. of doen ze 25% van gebakken lucht....
Voortaan niet meer zomaar tekenen en vraag altijd bedenktijd.
Bedenktijd heb je altijd: leverancier maakt een offerte, offerte (die je uiteraard niet ondertekent, het is immers maar een offerte) neem je mee naar huis om het daar eens goed te bekijken. Dan heb je bedenktijd zolang de offerte geldig is. En als het langer wordt laat je een nieuwe offerte maken. Simpeler kunnen we het niet maken.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Na annuleren keuken niets meer gehoord

Ongelezen bericht door 16again »

GJvdZ schreef:Bedenktijd heb je altijd: leverancier maakt een offerte, offerte (die je uiteraard niet ondertekent, het is immers maar een offerte) neem je mee naar huis om het daar eens goed te bekijken.
Helaas is de praktijk anders.

Voor de speciale aanbieding moet wel direct beslist worden, En offerte meegeven doen we natuurlijk niet, u zou er eens mee kunnen binnenlopen bij de concurrent.

Jammer genoeg trapt menig een hierin, wat het verdienmodel in stand houdt

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Na annuleren keuken niets meer gehoord

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

kokka schreef:Bij mijn huis was er helemaal geen minderprijs. De mensen die de keuken niet afnamen kregen hem los in dozen geleverd
Dat is wel heel erg bont, en zo had ik hem nog niet eerder gehoord.

Gesloten