LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet blij met halve draaikast, zelf een le mans monteren?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Kim20
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 okt 2010 12:53

Niet blij met halve draaikast, zelf een le mans monteren?

Ongelezen bericht door Kim20 »

Wij hebben een Ballerina keuken gekocht, met halve draaikast.
Ik ben niet helemaal blij met die halve draaikast, mede door lichamelijke ongemakken. Een andere optie was een le mans kast, maar volgens de verkoper een meerprijs van 1000 euro. Hoewel ik dat graag zou willen, is dit prijstechnisch voor mij totaal niet mogelijk. En een hele carroussel kon niet i.v.m maatvoering van mijn keuken ?

Nu zag ik dat de Ikea zoiets heeft voor maar 120 euro.
Afbeelding

Misschien volgt er nu een hele 'domme' vraag.
Ik ben helemaal niet technisch en weet ook niet hoe keukens 'in elkaar zitten', maar kan ik het mechanisme uit mijn kast (halve draai) eruit halen en dan deze van de Ikea er zelf in zetten? De maatvoering kan, maar hoe dat constructief in elkaar zit weet ik niet.

Weet iemand of dat kan, stevig is etc? Ik wil natuurlijk ook niet dat mijn keuken uit elkaar valt door deze actie.

Wie kan mij eerlijk adviseren?

Alvast bedankt

XtraT
Berichten: 21
Lid geworden op: 11 okt 2010 19:31

Re: Niet blij met halve draaikast, zelf een le mans monteren?

Ongelezen bericht door XtraT »

Ik ben geen expert op het gebied van keukens. Of het naderhand inbouwen van een Ikea oplossing mogelijk is weet ik niet. Maar in één van de aanbiedingen die wij onlangs beoordeeld hebben zat in een Siematic S2 keuken een Le Mans. De hele hoekonderkast incl. Le Mans kwam op minder dan € 1.300,-. € 1.000,- meerprijs voor een Le Mans lijkt mij daarom erg overdreven.

wini25
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 okt 2010 13:32

Re: Niet blij met halve draaikast, zelf een le mans monteren?

Ongelezen bericht door wini25 »

Technische gezien is dit wel mogelijk, maar er zijn een aantal elementen waar even op gelet moet worden en dat maakt het lastig om een Le Mans er van te maken. Let bij aankoop erg goed op de draairichting van de kast. Ik weet niet of dit bij Ikea universeel is, maar Ballerina is dit niet het geval en moet ook specifiek opgegeven worden bij het bestellen van de keuken. Om dan meteen even over Ballerina te hebben. Volgens mijn informatie komt dit verschil mede doordat het systeem van een voorleverancier komt. Ballerina levert de Le Mans standaard met houten draaiplateau's en dus geen kunststof plateau's terwijl andere leveranciers hier een onderscheid in kunnen maken. Hout is natuurlijk duurder dan kunststof, alleen het prijsverschil is wel heel erg groot.

Het systeem moet op papier zo over te zetten zijn, maar toch moet je even opletten. Zo zou het goed kunnen zijn dat het draaisysteem ook direct de kast verstevigd en ondersteunt. Als ik even de afbeelding van Ikea bekijk is het enkel een systeem voor de draaiplateau's en dus niet voor de ondersteuning van de rest van de kast. Met een simpele plank kun je overigens de kast al aardig verstevigen.

Jop60
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 jun 2010 20:41

Re: Niet blij met halve draaikast, zelf een le mans monteren?

Ongelezen bericht door Jop60 »

Een goed Le Mans-systeem kost ca € 450,- en is eenvoudig te monteren, en zoals mijn voorganger schreef let op de draairichting.
Ken het systeem van Ikea niet, dus kan het niet eerlijk beoordelen, zo te zien ziet het er niet stevig uit.
Normaal gesproken horen er ook draagarmen onder het systeem te zitten wat stevigheid garandeert.

Kim20
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 okt 2010 12:53

Re: Niet blij met halve draaikast, zelf een le mans monteren?

Ongelezen bericht door Kim20 »

Bedankt voor jullie reacties.

Dit systeem van Ikea is universeel, dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Inderdaad, de stevigheid is iets wat ik in de gaten moet houden. Eens bedenken hoe ik dat evt kan ondervangen.

grentyr
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 nov 2010 21:35

Re: Niet blij met halve draaikast, zelf een le mans monteren?

Ongelezen bericht door grentyr »

Hi Kim , je zit vast aan het merk, of je moet een hele handige timmerman er bij halen, maar zomaar een systeem van ikea monteren in een ballerina kast is niet mogelijk.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Niet blij met halve draaikast, zelf een le mans monteren?

Ongelezen bericht door maxx »

Owww, wie niet weet moet zwijgen....

Het LeMans systeem is gewoon te gebruiken in een doorlopende hoekkast, dezelfde kast al de "halve manen". Er zijn 3 maten leverbaar, voor een deurtje 45, 50 en 60cm breed. Links- en rechtsdraaiend. 2 kleuren, wit en grijs. 2 maten draaias en deze zijn ook nog eens verstelbaar. Kosten tussen €275 en €305,- inclusief BTW.

Een beetje doehetzelver kan het monteren. Waarom nu toch weer die Ikea look-a-likes met bijgeleverde ellende op termijn als het goede product ook verkrijbaar en betaalbaar is. Die Ike-prijs is echt niet alleen laag door de grote inkoop. Alle waar naar z'n geld.

Gewoon even Googlen en klaar. We leveren deze dingen aan de lopende band via internet.

MVG

wini25
Berichten: 170
Lid geworden op: 09 okt 2010 13:32

Re: Niet blij met halve draaikast, zelf een le mans monteren?

Ongelezen bericht door wini25 »

Ik ken het systeem van Ikea verder niet, maar via internet zijn er zat systemen te vinden die wellicht iets degelijker zijn. De adressen kan ik zo aanleveren en allemaal zijn het prima systemen. Het overzetten moet inderdaad geen probleem zijn, zolang je maar wel weet wat je doet.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Niet blij met halve draaikast, zelf een le mans monteren?

Ongelezen bericht door maxx »

Alle nodige montagemallen worden in de verpakking van het LeMans-systeem meegeleverd i.c.m. een duidelijk montagevoorschrift. Wat kan er dan nog moeilijk zijn?

MVG

Kim20
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 okt 2010 12:53

Re: Niet blij met halve draaikast, zelf een le mans monteren?

Ongelezen bericht door Kim20 »

maxx schreef:Alle nodige montagemallen worden in de verpakking van het LeMans-systeem meegeleverd i.c.m. een duidelijk montagevoorschrift. Wat kan er dan nog moeilijk zijn?

MVG
Ook die van de Ikea?
Met andere woorden, volgens jou kan dit best?

Gesloten