LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Offertevraag....

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: Offertevraag....

Ongelezen bericht door GWTE »

de gasdruk scheelt 10 Millibar
Sorry, 10 millibar na de gasmeter is inderdaad best veel maar zoveel scheelt het niet. Bij aardgas dan!
Laatst gewijzigd door GWTE op 02 jan 2008 23:03, 2 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Offertevraag....

Ongelezen bericht door kweenie »

Och, als de druk normaal 25 millibar is, dan is 10 millibar verschil toch wel significant te noemen... Maar naast de druk is ook de samenstelling anders. Daarom moeten er voor gebruik in Belgie dan ook andere branders in je fornuis worden gezet. Als je expliciet een toestel voor de Belgische markt hebt besteld, dan is er niets aan de hand, maar je kunt dus niet zomaar een Nederlands gastoestel in Belgie gebruiken. Een Nederlands toestel is wel aan te passen met andere branders, maar dan heb je natuurlijk nog niet meteen een voor Belgie goedgekeurd toestel. Dat kan ook gevolgen hebben voor de brandverzekering.

Het is dus niet zo evident dat een Nederlands bedrijf een bestelde keuken zomaar even in Belgie gaat aansluiten! En het is ook wel iets meer dan alleen het verwisselen van stekkers en aansluitkraantjes.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Offertevraag....

Ongelezen bericht door maxx »

Het verschil in gasdruk zorgt er in ieder geval voor dat een wokbrander zijn werk niet goed doet.

De servicemonteurs van Siemens/Bosch komen dit vaak tegen doordat er veel internetapparatuur, bestemd voor andere landen, via parrallelimport aan Nederlandse comsumenten wordt geleverd.

mvg

john steed
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:29

Re: Offertevraag....

Ongelezen bericht door john steed »

Hoi Kweenie,

dus specifiek:

in plaats van de nu bestelde ATAG 9611SX moet het dan de (uit de Belgische ATAG Folder) ATAG 9611MT worden ? Dan hoef ik geen branders te wisselen en heb ik toch vrijwel hetzelfde product?

Nu weet ik natuurlijk niet of je ATAG verkoopt..... ik gok het maar

wibojanse
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 dec 2006 13:37

Re: Offertevraag....

Ongelezen bericht door wibojanse »

Wat ik nu raar vind is dat mensen het beleid van een keukenwinkel willen bepalen. En hun verdiensten... Je zegt tegen je baas toch ook niet, ik krijg 30 euro per uur jij 75,-- per uur.... dus vind ik dat je mij best 70 euro kunt geven, dan mag jij ook 5 euro verdienen.

Kortom keukenzaken die niet willen dat je hun offerte meeneemt en met hun ideeen aan de haal gaat, moet je respecteren. Zo ook de klant die daarom niet koopt.

Ga eens naar een architekt en je betaald zonder dat hij de koffie heeft ingeschonken al geld. Maar dat is normaal en van enig nivo. Als wij dan die tekeningen binnen krijgen zie je meteen, die doet er keukens bij.

Wijzelf geven wel de offerte mee en denken ook sommige zaken te kunnen die andere niet kunnen, maar..... 80 % van de keukens zijn toch hetzelfde, met nuance verschillen.

Beste consument, ga naar een zaak waar ze je serieus nemen... en neeem die zaak dan ook serieus, scheelt een hoop frustratie ! ! !

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Offertevraag....

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik ben geen verkoper, maar dat klinkt inderdaad als een logische verandering. Het kan wel zijn dat die belgische MT wat duurder is dan de nederlandse SX.

john steed
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:29

Re: Offertevraag....

Ongelezen bericht door john steed »

die pech ben ik ondertussen wel gewend :cry: ..... maar bedankt in elk geval! :D

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: Offertevraag....

Ongelezen bericht door GWTE »

In België is de leveringsdruk na de gasmeter van aardgas ook gewoon tussen de 21 en 25 mbar. Alleen is het aardgasnet niet zo uitgebreid als in Nederland. In België bijvoorbeeld wordt grotendeels huisbrandolie (daar mazout genoemd) gebruikt of ze gebruiken eigen gasflessen of gastanks in de tuin zoals bij sommige boeren in Nederland ook is te zien.

Wanneer je gasflessen gebruikt kun je bij veel kookplaten of fornuizen zelf de branders (laten) aanpassen voor butaan/propaan. Hierin zit waarschijnlijk het druk verschil.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Offertevraag....

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

In België is de leveringsdruk na de gasmeter van aardgas ook gewoon tussen de 21 en 25 mbar.
Dit is dus pertinent niet waar.

Nooit een gas-apparaat in België gekocht? staat toch echt 30-35 Mbar aansluiting vereist; wederom..........je kunt niet alles weten, maar weer een doosje bij de TU open trekken? :wink: Of toch maar eens een technisch praatje met een vertegenwoordiger houden? :)



Het grappige is dat geen enkele leverancier van verwarmingsketels een product over de nederlands- / belgische grens levert, maar dat keukenzaken aan beide zijden van de grens dit verschil aan hun laars lappen (fabrikanten absoluut niet!) met als gevolg dat een fanatiek koker dit zeker merkt; vooral bij een wokbrander.

Ik spreek uit ervaring daar zo'n 30% van mijn verkoop en montage in België plaats vind.

Het gasnet in vlaanderen is al flink uitgebreid sinds de duitsers bij GWTE in het dorp alle keukens kapot geschoten hebben. Bij iedere nieuwbouw in Vlaanderen wordt de keuze gemaakt tussen electrisch koken of aansluiten op het gasnet. Mede door de huidige prijsschommelingen van de stookolie behoren "mazouttanks"voor de chauffage tot het verleden.

@ johnsteed,

Kan wel een prijsje geven, ik koop namelijk ook in België in.
bij deze kookplaat is het verstandig om de Belgische variant te nemen; anders worden je A+ branders gedegradeerd tot B branders :wink:

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: Offertevraag....

Ongelezen bericht door GWTE »

Dit is dus pertinent niet waar.

Nooit een gas-apparaat in België gekocht? staat toch echt 30-35 Mbar aansluiting vereist
Beste Zelfstandige,

Ik wil je niet teveel tegen spreken, omwille van het feit dat jij op dit punt waarschijnlijk meer ervaring hebt dan ik want ik lever zeer zelden keukens in België. Maar gezien mijn opleiding weet ik er natuurlijk wel iets vanaf namelijk dat:

De gemiddelde leveringsdruk na de meter is afhankelijk van ondermeer de temperatuur van het gas maar wijkt in Belgie niet zoveel af van Nederland 25 mbar Belgie 20/25 mbar het verschil is dus maar 5 mbar. Daarnaast speelt de samenstelling van het aardgas wel een rol van betekenis. De samenstelling (verbrandingswaarde) van aardgas varieert van land tot land. Hierdoor is er voor ieder land een specifieke afstelling van bijvoorbeeld een CV ketel voorzien. Dit heeft te maken met de Wobbe index. Slochteren gas is ca. 34 mj/m3 en wordt in Nederland op peil gehouden door te mengen. In Europa worden meerdere soorten (meer dan 5) aardgas gebruikt

In België zijn er 2 soorten aardgas. Namelijk G20 hoogcalorisch gas verdeelt op een druk van 20mbar en G25 laagcalorisch gas verdeelt op 25mbar. In hoofdzaak krijgen West- en Oost-Vlaanderen hoogcalorisch en Antwerpen, Limburg en Brabant laagcalorisch aardgas. Het verschil tussen G20 en G25 is dat G25 14% stikstof bevat. Een toestel dat in België (en bv. Frankrijk) op de markt gebracht wordt om te werken op aardgas moet gekeurd worden zodat het voldoet aan de eisen van categorie I2+. Deze categorie wil zeggen dat het toestel zowel G20 als G25 moet kunnen verbruiken zonder enige conversie. Een toestel dat in Nederland op de markt gebracht wordt moet voldoen aan de eisen van categorie I2E. Dit wil zeggen dat dit toestel moet kunnen werken met G25. Het kan dus best zijn dat een toestel CE gekeurd is niet in Nederland op de markt mag gebracht worden of niet in België. Bij Cv-ketels is dit dus een veel groter issue dan met keuken apparatuur.

Bij CV ketels speelt verder dat er in het verleden problemen konden ontstaan bij het verzekeren van je huis tegen bijvoorbeeld brand. Sinds kort bestaat er de mogelijkheid om een Nederlandse ketel ook in België te plaatsen. Het enige wat je zou moeten doen is toestemming van de brandverzekering vragen (dit heb ik van horen zeggen).

Dit alles speelt bij keukens natuurlijk veel minder (niet) omdat er geen energie label is verbonden aan een kookplaat en een perfectie energie zuinige verbranding is bij een kookplaat minder relevant.

GWTE

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Offertevraag....

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Gaap.......

Het komt er op neer dat een op Nederlands gasdruk afgestelde kookplaat niet correct werkt in België en andersom.

mooi he...kort en duidelijk!

Wilwa

Re: Offertevraag....

Ongelezen bericht door Wilwa »

Och jee,
GWTE, oftewel xxx van de keukenboeren is weer bezig. Wat moet die man een slecht huwelijk hebben. Hij bewijst trouwens wel vaak dat hij geen ezel is.

john steed
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:29

Re: Offertevraag....

Ongelezen bericht door john steed »

Met de uitleg van GWTE kan je tenminste wél vaak iets...... je kan ook de helft van de tijd reageren met enkel een :D ; worden we dáár wijzer van ? Dacht het niet.....
In België zijn er 2 soorten aardgas. Namelijk G20 hoogcalorisch gas verdeelt op een druk van 20mbar en G25 laagcalorisch gas verdeelt op 25mbar. In hoofdzaak krijgen West- en Oost-Vlaanderen hoogcalorisch en Antwerpen, Limburg en Brabant laagcalorisch aardgas. Het verschil tussen G20 en G25 is dat G25 14% stikstof bevat. Een toestel dat in België (en bv. Frankrijk) op de markt gebracht wordt om te werken op aardgas moet gekeurd worden zodat het voldoet aan de eisen van categorie I2+. Deze categorie wil zeggen dat het toestel zowel G20 als G25 moet kunnen verbruiken zonder enige conversie. Een toestel dat in Nederland op de markt gebracht wordt moet voldoen aan de eisen van categorie I2E. Dit wil zeggen dat dit toestel moet kunnen werken met G25.
Dus als Belgisch Limburg G25 gas heeft en Nederland ook zou ik dus niets hoeven te wijzigen aan het type of branders ?

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Offertevraag....

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Beste John Steed,

Ik geef maar even iets meer prijs op dit forum........ik woon namelijk zelf al 6 jaar in belgisch limburg en werk in Brabant.

En geloof me, ik weet, proefondervindelijk, dat een nederlandse gaskookplaat in Belgisch limburg niet goed werkt. (Haperende vlammen en oranje/gele vlammen ipv blauw).

Er is een groot verschil tussen een theoretische waarheid en een praktische waarheid.

Ongetwijfeld weet GWTE veel over keukens (zowel praktisch als theoretisch) maar de vreselijk lange, afwijkende, verhalen en denigrerende opmerkingen tartten mij wel eens tot een belerende opmerking; vandaar.

Zelf kom ik op dit forum om te leren en te informeren, niet om te bewijzen dat ik meer zou kunnen weten als een ander.

Ook is het handig om te weten dat alle landen van de EU de gasnormen dichter naar elkaar gaan brengen tot een gelijke norm waardoor er vrijwel ieder jaar iets aan de samenstelling en druk veranderd. In veel landen (vooral nederland) gebeurt dit langzaam maar gestaag om problemen met gastoestellen te voorkomen.

john steed
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:29

Re: Offertevraag....

Ongelezen bericht door john steed »

Ok Zelfstandigste,

om problemen met belgisch aardgas te voorkomen (we gaan niet op mazout koken) moeten we dus gewoon in plaats van de ATAG 9611SX de (uit de Belgische ATAG Folder) ATAG 9611MT hebben.

Case closed voor mijn part. Bedankt iedereen !
:D

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: Offertevraag....

Ongelezen bericht door GWTE »

Beste Zelfstandigste,

Net nu ik me voor het nieuwe jaar heb voorgenomen om jou met wat meer respect voor de voeten te gaan lopen kom jij met dit:
Zelf kom ik op dit forum om te leren en te informeren, niet om te bewijzen dat ik meer zou kunnen weten als een ander.
En volgens mij had ik je toch al alle credits op de praktijk gegeven lees mijn eerdere reactie:
Ik wil je niet teveel tegen spreken, omwille van het feit dat jij op dit punt waarschijnlijk meer ervaring hebt dan ik want ik lever zeer zelden keukens in België.
En die denigrerende opmerkingen die je wel eens tartten, bedoel je dit?
wederom..........je kunt niet alles weten, maar weer een doosje bij de TU open trekken? Of toch maar eens een technisch praatje met een vertegenwoordiger houden?
of dit:
Het gasnet in vlaanderen is al flink uitgebreid sinds de duitsers bij GWTE in het dorp alle keukens kapot geschoten hebben.
Kom op Zelfstandigste ik kan wel tegen een beetje sarren jij toch ook. Kijk ik vindt dit soort zaken interessant. Ik wil graag alles over keukens weten en/of ontdekken. Die slecht brandende vlammen in oranje en geel duiden eerder op een andere samenstelling van het gas en minder druk (20 mbar) dan op teveel druk (35 mbar) lijkt mij. Ik stel voor dat jij (je woont tenslotte in plopsaland) dit thuis eens meet. Ik ben zeer benieuwd wat nu werkelijk de gasdruk is in België, wellicht heb jij toch gelijk maar ik wil het zeker weten. En mocht ik ooit een klant in België krijgen dan kunnen we wellicht een beroep op je doen.

GWTE

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: Offertevraag....

Ongelezen bericht door GWTE »

Wat moet die man een slecht huwelijk hebben.
Beste Wilwa,

Mijn huwelijk is trouwens prima, dank je voor je bezorgdheid. Ik besteed in de regel niet meer dan een halfuurtje (na werktijd) aan dit geneuzel……valt wel mee dus. Dat kun je van andere niet zeggen. :wink:

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Offertevraag....

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Beste GWTE,

aangezien de starter de topic als "case closed" beschouwd, even een laatste reactie van mij hier op:

De wijziging van de kleur van de vlammen is niet enkel gerelateerd aan de gasdruk maar ook aan de benodigde zuurstoftoevoer (wel eens het "stelstuk" bij de sproeier van een wokbrander verschoven?)

Voor een exacte uitleg hiervan zou u eens moeten speuren naar forum-deelnemer Toolboy. Woont volgens mij bij u in de buurt en is service-monteur bij een apparatenfabrikant (uit zijn berichten op te maken).

Succes, en nog steeds vriendelijke en collegiale groeten!

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: Offertevraag....

Ongelezen bericht door GWTE »

Beste Zelfstandigste,

Ja, dat klopt hellemaal, met onze montage afdeling maken we ook wel gebruik van een Acetyleen brander. In de brander worden acetyleen en zuurstof in een bepaalde verhouding gemengd voor een mooie blauwe vlam en voor de dakdoorvoer bij een uitbouw met plat dak gebruiken we vaak een varkensbrander om de bitumen ufo rond de doorvoer te plakken. Deze kun je ook afstellen met meer of minder zuurstof.

Maargoed, ik hoor het nog wel van die druk bij jou thuis……en John laat ons weten hoe je branders in Belgie werken oké?

Gegroet GWTE

john steed
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 okt 2007 20:29

Re: Offertevraag....

Ongelezen bericht door john steed »

ik hou iedereen op de hoogte van de vorderingen bij de plaatsing
:)
Nadeel: kon wel eens oktober / november worden...... :cry:

Hopelijk wordt ik niet met prijsverhoging op de Schüller keuken geconfronteerd.... apparaten ben ik niet zo bang voor, worden meestal goedkoper in september of er komen nieuwe modellen die meer features hebben.

Maar wellicht keuken duurder na MOW 08 ..... :? :?:

Gesloten