LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontbinding koopovereenkomst Keukenkampioen

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Eva_T
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 nov 2010 12:20

Ontbinding koopovereenkomst Keukenkampioen

Ongelezen bericht door Eva_T »

Hallo,

Wij zijn erg benieuwd naar jullie advies m.b.t. een aankoop bij de Keukenkampioen.

Tijdens een inmetingsafspraak 2 weken geleden, zijn wij er achter gekomen dat er niet kan worden nagekomen wat is afgesproken bij het tekenen van het koopcontract. Namelijk; de uitstraling/kleur van de fronten kan niet geleverd worden. We hebben hen de kans gegeven met een vergelijkbaar alternatief te komen (vanuit andere DMG filialen?), maar dat blijkt "onmogelijk" (hun woorden). Daarom wilden we de koop ontbinden en hebben dit per mail aan hen bekend gemaakt. Toen begonnen ze terug te krabbelen: We mogen nu op zoek gaan naar iets vergelijkbaars, en dat moeten we dan aan hen melden en dan gaan zij kijken of het mogelijk is om dit te leveren. Kleine toevoeging: ik ben hoogzwanger en heb hier toch geen zin in! Hun fout; zij moeten dan met passend alternatief komen? Kostenloos ontbinden is volgens hen ook niet mogelijk.

De volgende stap was om de afdeling juridische zaken te mailen met het verzoek tot ontbinding. Deze blijken met vakantie en een snel antwoord zit er dus niet in.
De keuken moet eind oktober al worden opgeleverd, en spelen er nog andere vreemde zaken (lees; slinkse verkooptechnieken) mee, zodat ons vertrouwen op een goede en spoedige afloop totaal weg is.

Wij hebben voordat we bij de Keukenkampioen terecht kwamen een keuken laten tekenen bij een niet-DMG winkel. Deze was goedkoper, maar deze had net niet de fronten die we zochten. Daarom hebben we uiteindelijk toch gekozen voor de duurdere keuken bij de KK. Nu dit niet niet lukt willen we terug naar onze eerste goedkopere keukenoptie. Alles ligt daar klaar en kan zo in gang worden gezet zodat wij per oktober toch nog een keuken hebben.

Achten jullie het risico groot dat wij alsnog moeten betalen aan de Keukenkampioen? Of denken jullie, net als ons, dat wij in ons recht staan en de koop volledig en kostenloos ontbonden dient te worden op ons verzoek? We weten niet zo goed of we het risico moeten/kunnen nemen door te tekenen bij de andere winkel.....

Ik hoor het graag!

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ontbinding koopovereenkomst Keukenkampioen

Ongelezen bericht door kokka »

Het lijkt me dat als ze niet kunnen leveren wat in de koopovereenkomst staat, jullie inderdaad de koop kunnen ontbinden.
vraag het eens na bij het Juridisch loket, of als je dat hebt een jurist van je rechtsbijstandsverzekering

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Ontbinding koopovereenkomst Keukenkampioen

Ongelezen bericht door chrisd1 »

kokka schreef:of als je dat hebt een jurist van je rechtsbijstandsverzekering
Kijk dan wel eerst even naar b.v. de gelijknamige uitzending van Radar-TV en het annex topic op dit forum met 55 reakties.
En de aflevering Verzekerd van ellende van Zembla.

16again
Berichten: 16034
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ontbinding koopovereenkomst Keukenkampioen

Ongelezen bericht door 16again »

Eva_T schreef:... We mogen nu op zoek gaan naar iets vergelijkbaars, en dat moeten we dan aan hen melden en dan gaan zij kijken of het mogelijk is om dit te leveren.
Zij hebben het probleem dat ze niet kunnen leveren. Dan is het ook aan hun, en niet aan jou, om dat probleem op te lossen.

Anderzijds: waarom kun je niet tevreden zijn met een alternatief? Bij aankoop in de andere winkel ben je dat namelijk wel.

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Ontbinding koopovereenkomst Keukenkampioen

Ongelezen bericht door rvjapio »

@chrisd1 een verwijzing naar Zembla uit 2009 is niet direct een actueel advies :)

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Ontbinding koopovereenkomst Keukenkampioen

Ongelezen bericht door chrisd1 »

rvjapio schreef:@chrisd1 een verwijzing naar Zembla uit 2009 is niet direct een actueel advies :)
Wat is er dan sindsdien veranderd; laat staan verbeterd??

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Ontbinding koopovereenkomst Keukenkampioen

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Als u vindt dat u de koop kosteloos kunt ontbinden doet u dat gewoon per aangetekend schrijven . Er hoeft daarvoor geen verzoek aan, laat staan goedkeuring van KK te komen.

Het is wel zo dat u de KK voldoende gelegenheid tot nakomen moet gunnen. Het zelf zoeken van een alternatief is dit niet.
KK dient met een acceptabel alternatief voorstel te komen.

U kunt beide zaken combineren in 1 aangetekende brief. U geeft ze een redelijke termijn , bijvoorbeeld 3 weken, om met een goed alternatief te komen, Gebeurt dit niet dan ontbindt u nu alvast de overeenkomst aan het einde van de genoemde periode buitengerechtelijk.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Ontbinding koopovereenkomst Keukenkampioen

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Leo The Emperor schreef:KK dient met een acceptabel alternatief voorstel te komen.
Idd, in de zin van (al dan niet beter dan) gelijkwaardig.
Zal DMG. lijkt mij, geen moeite mee hebben.

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Ontbinding koopovereenkomst Keukenkampioen

Ongelezen bericht door pedro714 »

Wat een flauwekul akkoord te moeten gaan met vervangende frontjes. Als oud keukenimporteur weet ik maar al te goed dat soms de kleinste details bepalend zijn voor wel of niet aankopen van een bepaald model. Mensen kiezen weloverwogen voor een bepaalde keuken en zin vaak genegen hiervoor zelfs meer te betalen dan voor een keuken "die lijkt op de gewenste keuken". Mandemakers moet gewoon doen wat het beloofd t.w. de keuken leveren die is gekocht. Kan zij dit alsnog niet nakomen dan is dit het probleem van Mandemakers. Dat zij kosten hebben gemaakt is niet het probleem van de klant. Zij hebben de klant voorgespiegeld dat zij iets konden leveren en hebben kosten gemaakt om e.e.a. in te meten, te bevestigen enz.enz. Niet de schuld van de klant.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Ontbinding koopovereenkomst Keukenkampioen

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ervaringen delen ...

Er loopt hier op dit forum nog steeds een andere topic, waarbij de klant ineens een geheel ander front in de orderbevestiging kreeg en ook niet van de opdracht afkwam. Misschien is het een optie om deze vraagsteller per privé-email naar de uitkomst van 'het gevecht' te vragen?

viewtopic.php?f=15&t=172187&start=60

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Ontbinding koopovereenkomst Keukenkampioen

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Gefeliciteerd met uw zwangerschap.

De koopovereenkomst van een volledige keuken ontbinden op grond van niet de juiste uitstraling/kleur van de fronten kunnen leveren acht ik buitenproportioneel. Net zoals het niet mogelijk is de aankoop van een nieuwe auto te ontbinden omdat de kleur van de versnellingspook afwijkt. Het gebrek is te klein om ontbinding te rechtvaardigen. (Is mijn juridisch standpunt tenminste)

Ik zou u adviseren om toch eens te onderzoeken naar iets vergelijkbaars en ze dat voor te houden. Mochten ze dan weer hun hakken in het zand zetten, heeft u er zelf in ieder geval alles aan gedaan.

Wil u toch overgaan tot ontbinding, neem dan contact op met een jurist, advocaat, juridisch loket of rechtsbijstandsverzekeraar.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Ontbinding koopovereenkomst Keukenkampioen

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Henk Toeter schreef:Wil u toch overgaan tot ontbinding, neem dan contact op met een ... rechtsbijstandsverzekeraar.
Waarvoor??

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Ontbinding koopovereenkomst Keukenkampioen

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Kunt u, of uw niet zwangere partner niet tòch naar een evtl. duurdere keuken gaan kijken bij deze keukenboer en op gelijke prijsbasis uit dit dilemma een slaatje in uw voordeel slaan? Wanneer u géén 50% korting heeft gekregen geef ik u een ferme kans tot slagen een duurdere keuken geleverd te kunnen krijgen met op wens een vaste levertijd die u bepaalt natuurlijk ...

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Ontbinding koopovereenkomst Keukenkampioen

Ongelezen bericht door kokka »

Henk Toeter schreef:Gefeliciteerd met uw zwangerschap.

De koopovereenkomst van een volledige keuken ontbinden op grond van niet de juiste uitstraling/kleur van de fronten kunnen leveren acht ik buitenproportioneel. Net zoals het niet mogelijk is de aankoop van een nieuwe auto te ontbinden omdat de kleur van de versnellingspook afwijkt. Het gebrek is te klein om ontbinding te rechtvaardigen. (Is mijn juridisch standpunt tenminste)
jou vergelijk met de versnellingspook raakt kant noch wal, het zou meer te vergelijken zijn als je een rode auto besteld en je krijgt een blauwe.
de kleur en de frontjes maken voor het grootste deel de uitstraling van je keuken, en is dus een wezenlijk deel van het totale plaatje. Ik zou het heel vreemd vinden als een rechter ontbinding af zou wijzen. dan zou je helemaal niet meer naar de keukenboer hoeven, je ben dan aan de goden overgeleverd.
Laatst gewijzigd door kokka op 08 aug 2017 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

stofzuigertje

Re: Ontbinding koopovereenkomst Keukenkampioen

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hoewel ze vele binnen de Mandemakers groep hebben, ik verwacht dat ze een Hornbach of Ikea deurtje niet zullen accepteren, en of de maten dan leverbaar zijn?

Ikea heeft 40, 60 en 90 cm geen 35 of 45 brede deuren!

Het niet kunnen of willen leveren, misschien hoge meerprijs en dan vervalt offerte....
Zij weigeren dus ontbinden mag en kan.

Aangetekende brief hoeft niet, een E mail met ontvangstbevestiging of afgeven met getuige, geen familie maar buren of collega..... vrienden....
Ja, je mag de overeenkomst ontbinden;
Wegens niet kunnen leveren bestelde deze Ontbonden!
Dat moet er wel duidelijk in staan.

Of 2 brieven en laat ze tekenen voor ontvangst, zelf ook even handtekening en een voor hun en een voor U.
Dat zij geen alternatief bieden, net in Rusland op Vakantie geweest, en zag daar keukens, hier absoluut niet leverbaar meer!
Zoveel extreme vreemde kleuren en motieven, ik wil ze niet maar naast de normale witte vele hier nergens leverbare!

Wel Duitse firma maar speciaal gemaakt voor Oosterse Markt, tot in China toe!
Van hoogglans marmer, graniet en vele steen en grove hout motieven die hier niet kwijt te raken zijn!
Een deel is wel in het westen te krijgen, Polen dus!

Dat de Mandemakers groep jou keuze niet meer leverde, de Paarlemoer keuken, ik twijfelde nog maar wel leuk....
Gewoon op 17 Km van Nederlandse grens gemaakt bij bekende Duitse fabriek maar moet in Polen of verder weg kopen!

Smaken verschillen en exclusieve keuken eigenlijk gemaakt voor Oost Europa hoeft niets meer te kosten.
De Hoogglas witte is flink duurder dan mijn Paarlemoer keuken droom!
Het probleem zijn de kant en klaar kasten en voor vervoer heb ik liever de platte Ikea dozen, kras veilig en past in normale auto!

Ja, de DMG verkoopt veel maar niet alles!

Eva_T
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 nov 2010 12:20

Re: Ontbinding koopovereenkomst Keukenkampioen

Ongelezen bericht door Eva_T »

hänschen klein schreef:Ervaringen delen ...

Er loopt hier op dit forum nog steeds een andere topic, waarbij de klant ineens een geheel ander front in de orderbevestiging kreeg en ook niet van de opdracht afkwam. Misschien is het een optie om deze vraagsteller per privé-email naar de uitkomst van 'het gevecht' te vragen?

viewtopic.php?f=15&t=172187&start=60

Dank, heb ik gedaan!

Inmiddels hebben we nu een alternatieve kleur aangeboden gekregen voor, jawel, dezelfde prijs! De kleur/uitstraling lijkt niet eens op het oorspronkelijke front. Máár dan krijgen we wel het voorrecht om de filliaalmanager als direct contactpersoon te hebben :| , en krijgen we eventueel meerwerk (extra kastjes) met korting. Wauw.
Juridische zaken is (met de gehele afdeling?!) op vakantie en kan pas vanaf 28 augustus reageren. Is dit acceptabel? Moet er niet binnen een bepaalde periode een antwoord komen?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Ontbinding koopovereenkomst Keukenkampioen

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Nu voorl de teugels strak blijven houden en uw voorstellingen verder blijven doorzetten ... tot u er zeker van bent, dat niet DMG er een voordeel bij heeft maar ú ... vooral niet blijven wachten tot die juristen van vakantie terug zijn. Die worden ervoor betaald om de klant het onderspit te laten delven.

Extra kastjes met korting? Die gaan 'uit coulance' de bereids aangenomen opdracht zelfs nog uitbreiden. DMG-grapje!

bibi789
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 mei 2017 10:44

Re: Ontbinding koopovereenkomst Keukenkampioen

Ongelezen bericht door bibi789 »

Hi Eva

even een korte reactie van mij (van het Hacker-ProNorm topic).
Jouw situatie is anders dan de mijne. Ik denk dat je alle reden hebt om af te zeggen, maar check wel goed wat er precies op die orderbevestiging staat (details als naam van de deurtjes, merknaam keuken). En ik hoop dat je alles wat ze ondertussen gezegd hebben (dat ze toegeven dat ze niet kunnen leveren wat jij hebt uitgezocht) op papier hebt. Ik raad je in elk geval aan om niks mondeling of telefonisch te bespreken, maar alles per mail te doen.
En als je wil ontbinden moet je ze idd officieel in gebreke stellen en ook een redelijke termijn geven om alsnog te leveren, dus je bent er niet 1,2,3 vanaf. Als ze nu al op papier! gezegd hebben dat dat niet gaat lukken ben je al wel een heel eind. Dit kun je gebruiken om te ontbinden. Vrees alleen dat je geen antwoord gaat krijgen voor 28 aug en dat dit ook niet gezien wordt als onredelijke termijn.
Ik zou in elk geval nog geen andere keuken bestellen voor dit helemaal afgerond is. Straks komen ze ermee op de proppen dat ze opeens wél kunnen leveren en zit je met twee keukens.

Succes !

Eva_T
Berichten: 68
Lid geworden op: 08 nov 2010 12:20

Re: Ontbinding koopovereenkomst Keukenkampioen

Ongelezen bericht door Eva_T »

Update:

Na veel over en weer gemail, is de Keukenkampioen gelukkig ook van mening dat het niet helemaal juist is verlopen. De koopovereenkomst is ontbonden. Dit ging niet makkelijk, moest echt op mijn strepen blijven staan. Toen zijn we beland bij Kuchenwelt.... Regen in de drup much? Zie nieuwe topic!

Gesloten