LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pas op voor Keukenvision!!

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Dam43
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mar 2012 19:53

Pas op voor Keukenvision!!

Ongelezen bericht door Dam43 »

Beste mede consumenten,

Wij zijn er ook helaas ingestoken bij keukenvision.
We gingen naar deze winkel om onze eerste keuken aan te schaffen.
We zijn erg onder druk gezet, net voor het einde van de maand, daar daarna de prijzen omhoog zouden gaan.
Pas achteraf komen de verhalen van andere consumenten en zelfs mensen in onze kennissenkring die ook al slechte ervaringen hadden met Keukenvision. Inmiddels vele verhalen aangehoord van andere mensen die gedupeerd zijn door hun slechte service, onbetrouwheid en oneerlijkheden.

Ik wil graag een ieder waarschuwen om meer dit soort forums te lezen over hoe deze markt in elkaar zit en waar je voor op moet passen.
Vooral niets tekenen!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Pas op voor Keukenvision!!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Lijkt me een overbodige waarschuwing. Na tientallen jaren consumentenvoorlichtingsprogramma's op TV en radio mag je toch verwachten dat consumenten onderhand wel weten dat je niet klakkeloos iets moet tekenen en dat "dreigen" met prijsverhoging of speciale aanbieding als je vandaag tekent niet meer dan verkooptactieken zijn.

Zolang een verkoper je niet in de winkel gijzelt en bedreigd, kan je gewoon opstappen met de kostenberekening om die thuis nog een keer op je gemak te bekijken.

Persoonlijk zou ik liever meer betalen dan zo'n verkoper de lol gunnen dat hij op die manier weer wat verkocht heeft.

MAXIEM

Re: Pas op voor Keukenvision!!

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dam43

Spijtig dat je getekend hebt en op deze site niet vooraf naar info gezocht. Je bent namelijk in de meest bekende valkuil gevallen.

Maxiem.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pas op voor Keukenvision!!

Ongelezen bericht door 16again »

Lijkt me een overbodige waarschuwing.
Zolang er mensen in trappen, is de waarschuwing niet overbodig. Zojuist is TS er in getrapt....

Adje Viseur
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 okt 2005 23:04

Re: Pas op voor Keukenvision!!

Ongelezen bericht door Adje Viseur »

Beste Dam43,

Is de keuken al geleverd? Bent u ontevreden over het produkt? Bent u ontevreden over de kwaliteit? Bent u ontevreden over het ontwerp?over de service? Of baalt u alleen van het feit dat u wellicht te snel een beslissing hebt genomen?
U kunt moeilijk een verkoper kwalijk nemen dat hij zijn werk probeert te doen lijkt mij.....of toch?!
Ik begrijp het niet helemaal...
U heeft, neem ik aan, als volwassen persoon een weloverwogen besluit genomen toch? En nu waarschuwd u mensen voor een keukenzaak, terwijl u de mensen zou moeten waarschuwen voor het nemen van ondoordachte beslissingen.
Heeft u al met de keukenzaak gesproken over uw bevindingen? En wat was de reactie dan? Indien u nog niet met ze hebt gesproken lijkt het me niet de beste weg om gelijk uw ongenoegen op een forum te gooien....

Ik wens u veel sterkte toe met andere belangrijke beslissingen in uw verdere leven!

Gr. Adje

MAXIEM

Re: Pas op voor Keukenvision!!

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag Adje,

Je weet heel goed, dat er nogal wat verkopers in deze branche ronddartelen die bij wijze van spreken desnoods over lijken gaan. Blijkbaar ken jij de gebruikelijke valkuilen (nog) niet.

Keuken kopen:

De beste manier om erachter te komen wie in deze branche te vertrouwen is, is informeren bij buren, kennissen, vrienden en familie. Mond tot mond reklame is nu eenmaal de beste reklame die er is. En als je mensen met een nieuwe keuken gevonden hebt kun je daar ook meteen kijken hoe die er uit ziet en ook praten over de kwaliteit en over de installatie van de keuken.

De meest grove fout die je kunt maken is, na een fraai en glad verkoopgesprek de offerte meteen op dezelfde dag tekenen. In negen van de tien gevallen teken je dan in feite een koopovereenkomst die uitsluitend tegen hoge annuleringskosten (vaak meer dan 30%) kan teniet worden gedaan. Dus: absoluut niets tekenen maar altijd mondeling een bedenktijd van minimaal 7 dagen aanhouden. Als de verkoper zegt dat hij een handtekening nodig heeft om zijn of haar werktijd te verantwoorden voor zijn baas, dan moet je zo snel als mogelijk het pand verlaten, want zo iemand moet je nooit vertrouwen.
De volgende valkuil is dat je tegen het kopen van een keuken opziet en maar één zaak bezoekt. Het is heel belangrijk dat je er veel tijd voor uittrekt en gaat shoppen, dus meerdere zaken langs gaat. Daarbij is het belangrijk dat je niet je naam en adres en telefoonnummer geeft. Die heeft de verkoper helemaal nog niet nodig om een offerte te maken en je voorkomt ermee dat hij of zij in de computer gaat kijken of je al ergens anders een offerte gevraagd hebt.
De derde fout die je kunt maken is, dat je verblind wordt door de hoge kortingen. Elke zaak die openlijk adverteert met kortingen van 30 tot 50% moet je mijden als de pest. Bovendien zegt de verkoper in zo'n zaak meestal dat die korting heel speciaal is en alleen die dag geldt. Als je dat hoort moet er onmiddellijk een lampje bij je gaan branden en heeft onderhandelen verder geen zin meer omdat je bij zo'n zaak met zo'n uitpraak zeker niet moet kopen.
De volgende valkuil die ik noem is, uiteindelijk accoord gaan met een offerte die onduidelijkheden bevat. Na het zetten van je handtekening kunnen juist die onduidelijkheden grote problemen geven.

Maak vóór het ondertekenen van de overeenkomst een schriftelijke afspraak over de betaling. Bij een goede keukenzaak kun je meestal afspreken dat 15% van de koopsom vooraf betaald wordt (het wettelijk maximum is 50%), gevolgd door 75% van de koopsom bij oplevering en 10% na de levering en installatie. Zo hou je wat geld achter de hand als alles nog niet goed afgewerkt is bij de eerste oplevering. Het allermooiste is dat je niets vooruit betaald. Van zo’n zaak weet je zeker dat die niet op korte termijn failliet gaat.
Spreek ook af dat de maten die jij als klant hebt meegenomen indicatief zijn. Sta er op dat iemand van de keukenzaak zelf persoonlijk de zaak bij je thuis komt opmeten. Zo voorkom je dat later gezegd kan worden dat jij een meetfout hebt gemaakt.

Bovenstaande wil niet zeggen dat, als je een goed gevoel hebt bij de gang van zaken in de showroom, je niet kunt onderhandelen over de prijs. Ook in een goede keukenzaak is daar altijd ruimte voor. Maar denk dan niet in termen van 40 tot 50%, maar meer aan 5 tot hooguit 10%.

Deze tekst is tot stand gekomen in samenwerking met de KASSA-expert Hutch.

Zie ook:

http://www.consuwijzer.nl/content.jsp?objectid=7066

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3780

Sinds 15 oktober 2008 is er nieuwe wetgeving voor het bedrijfsleven van kracht. Die wetgeving heet de Wet op Oneerlijke HandelsPraktijken (de WOHP). Daarin staat bijvoorbeeld heel duidelijk dat een verkoper (ook als het colportage betreft) geen misleidende informatie mag geven en ook het niet vermelden van relevante informatie over het produkt of de dienst en het toepassen van agressieve verkooptechnieken zijn strafbaar.
Wet 1.1. Oneerlijke Handelspraktijken (de wet OHP)

http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/We ... praktijken

Maxiem/ReadAC

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Pas op voor Keukenvision!!

Ongelezen bericht door bprosman »

Blijkbaar ken jij de gebruikelijke valkuilen (nog) niet.
Of juist wel en probeert het gedrag goed te praten.
M.i. zijn de beste adviseurs nog steeds diegenen die je naar huis sturen met een offerte en zeggen "Denk u er nog eens rustig over na thuis".

MAXIEM

Re: Pas op voor Keukenvision!!

Ongelezen bericht door MAXIEM »

bprosman

Je schrijft:
M.i. zijn de beste adviseurs nog steeds diegenen die je naar huis sturen met een offerte en zeggen "Denk u er nog eens rustig over na thuis".
Helemaal mee eens!

Maxiem.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pas op voor Keukenvision!!

Ongelezen bericht door 16again »

Of baalt u alleen van het feit dat u wellicht te snel een beslissing hebt genomen?
Doorgaans ligt het initiatief tot zo'n overhaaste beslissing bij drammerige verkoper.
Koper krijgt gewoon geen bedenktijd en dient direct te beslissen.
Tegen dit soort praktijken beschermt de wet Oneerlijke Handels Praktijken (OHP) de consument, wil je de keuken echt niet afnemen dan kan een beroep op die wet uitweg zijn.
U kunt moeilijk een verkoper kwalijk nemen dat hij zijn werk probeert te doen lijkt mij
Als daarbij de wet OHP aan laars gelapt wordt, heeft koper wel degelijk een punt!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Pas op voor Keukenvision!!

Ongelezen bericht door GJvdZ »

16again schreef:
Lijkt me een overbodige waarschuwing.
Zolang er mensen in trappen, is de waarschuwing niet overbodig. Zojuist is TS er in getrapt....
Maar op een gegeven moment houdt waarschuwen ook op natuurlijk. Als mensen niet na willen denken maar verblindt worden door hebberigheid en zogenaamde aanbiedingen dan kan het je wel vergeten dat die ooit wijs worden.

Adje Viseur
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 okt 2005 23:04

Re: Pas op voor Keukenvision!!

Ongelezen bericht door Adje Viseur »

@ bprosman;
Natuurlijk ken ik die valkuilen, als je het zo wilt noemen, aangezien je aan mijn naam zou kunnen afleiden dat ik wellicht werkzaam ben in dit vak.
Ik probeer niets goed te praten, maar ik ga altijd uit van het feit dat we met volwassen mensen te maken hebben die allemaal hun gezonde verstand kunnen gebruiken. In het stuk waar dit forum mee begint zie ik geen onderbouwing van de dingen die dan echt fout zijn gegaan...
Terwijl Dam43 wel even de naam van een keukenzaak in een kwaad daglicht stelt! Indien dit netjes wordt onderbouwd heb ik er geen problemen mee, maar dat gebeurt hier niet.
Elke keukenzaak is in basis een commercieel bedrijf die graag zijn goederen aan de man wil brengen. De mensen die binnenkomen en aan tafel gaan zitten hebben die goederen nodig. Dus daarom blijf ik altijd met verbazing lezen dat mensen het zo vreemd, of zelfs erger, vinden als de verkoper uiteindelijk om de opdracht vraagt. Als iemand naar de bakker gaat wordt men toch ook niet boos als de bakker ze een brood wil verkopen?!
Daarnaast wordt er altijd maar van uit gegaan dat een verkoper per definitie liegt. Indien men bijvoorbeeld eind december voor een offerte aan tafel zit, dan is het (bij ons in ieder geval) echt de realiteit dat de prijzen per 1 januari omhaag zijn gegaan. Sterker nog, dit jaar is de prijsstijging nog hoger geweest dan de afgelopen jaren (crisis of niet). Die prijsverhogingen worden niet door de keukenzaak bepaald, maar door de leveranciers. Als de inkoopprijzen met 8% stijgen kan je natuurlijk nooit de verkoopprijs op het zelfde niveau houden.
Als de verkoper dus vermeld dat het moment van beslissen wel van belang kan zijn voor de prijs, en dit duidelijk uitlegt, dan is er geen onwaar woord gezegd.
Er zijn altijd 2 kanten van de medaille. Er bestaan helaas alleen geen fora voor verkopers die gedupeerd zijn door klanten die de boel bij elkaar liegen....want ook dat gebeurt met grote regelmaat. Maar dat hoort er nu eenmaal bij, en dat geeft ook helemaal niets. Zoals ik al zei; we zijn toch allemaal volwassen?

Grt.Adje

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Pas op voor Keukenvision!!

Ongelezen bericht door JtC »

up ^

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Pas op voor Keukenvision!!

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Up ^

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Pas op voor Keukenvision!!

Ongelezen bericht door thecure »

heeft dam43 nou getekend of niet?

Adje Viseur
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 okt 2005 23:04

Re: Pas op voor Keukenvision!!

Ongelezen bericht door Adje Viseur »

Daar ben ik ook wel benieuwd naar...
Het zou wel zo netjes zijn als de topic-starter een reactie zou geven. :wink:

Grtz.Adje

Dam43
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mar 2012 19:53

Re: Pas op voor Keukenvision!!

Ongelezen bericht door Dam43 »

Met interesse jullie reacties gelezen. We hebben inderdaad getekend.
Er werd de indruk gewekt dat het om een offerte zou gaan, er werd niet gesproken over een aankoop.
Ja nou kunnen jullie wel zeggen dat je dan maar beter had moeten kijken wat je daadwerkelijk hebt getekend. Misschien hadden we dat ook moeten doen, maar we zijn misleid met mooie woorden.
Al zou ik maar 1 iemand kunnen helpen om niet hier in te tuinen dan is mijn doel bereikt.
Erg bedankt voor alle reacties!

Gesloten