LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met SMEG-apparatuur

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Twan Castelijns
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 sep 2011 21:37

Problemen met SMEG-apparatuur

Ongelezen bericht door Twan Castelijns » 01 okt 2011 12:50

Beste,

In juni 2008 hebben wij een nieuwe keuken gekocht, een keuken op maat. Als apparatuur hierbij hebben wij SMEG-apparatuur laten plaatsen. Via de 'keukenbouwer' werd ons gezegd dat wij 5 jaar garantie zouden hebben op de apparatuur. Echter, omdat wij 6 apparaten van SMEG in onze keuken hadden zouden wij een certificaat hebben moeten krijgen van de 'keukenbouwer'. Wij hebben dit certificaat niet gekregen en nu hebben wij 'slechts' 3 jaar garantie op onze apparatuur.

Wij hebben al diverse problemen gehad met onze SMEG-apparatuur. Binnen een maand kregen wij er last van dat de kookplaat haar hitte niet kwijt kon. We konden de kookplaat hierdoor ook niet gebruiken, omdat deze eerst moest afkoelen voordat verder gekookt kon worden. Hiervoor zijn ze 4 keer geweest en hierbij hebben ze ook de kookplaat er iedere keer uitgehaald om te kijken wat het euvel was. Half maart van dit jaar is de glasplaat compleet doorgescheurd. Wij hebben hiervoor foto's naar SMEG gestuurd. Zij hadden ons telefonisch laten weten dat zij dan konden zien waardoor de plaat was gescheurd. Ons werd hierna verteld dat wij iets op de kookplaat hadden laten vallen en dat dat buiten hun garantie viel. Wij hebben niets op de kookplaat laten vallen. Ons werd aangeraden om dit via de verzekering te spelen en daarbij hebben wij moeten zeggen dat wij wel iets op de kookplaat hebben laten vallen. Tijdens het omwisselen van de plaat zeiden de mannen die dit kwamen doen dat zij konden zien dat er niets op de kookplaat is gevallen. De monteur heeft dit zelf gezegd (monteur van EBS). Wij denken zelf dat dit op termijn is gekomen doordat de plaat in het begin er vaak uitgehaald is.

Verder is binnen drie maanden het handvat van de oven losgeraakt. Dit kwamen de monteurs van EBS maken en hierbij hebben ze een nieuw deurtje geplaatst. Direct na het plaatsen van de nieuwe oven was het glas van de oven gesprongen waarna wij de oven enige tijd niet hebben kunnen gebruiken totdat EBS een nieuw deurtje van de oven kwam plaatsen.

EBS is naar aanleiding van onze klachten met de kookplaat een kijkje komen nemen (maar een zeer korte periode binnen geweest!). Omdat hiervoor een afspraak gemaakt was hebben wij meteen gevraagd of de monteurs een ander printplaatje mee konden brengen voor de magnetron. Af en toe konden wij de magnetron een bepaalde periode niet gebruiken als gevolg van het defect printplaatje (dit werd ons via de telefoon verteld). Omdat er ook een gat in de magnetron gebrand was, hebben wij de monteur ook hiernaar laten kijken. Deze vertelde ons dat hiervoor de magnetron moest worden vervangen. De monteurs van EBS hebben de magnetron vervangen, alleen hebben hiervoor een nieuw model teruggeplaatst. Wij hebben een oven en magnetron naast elkaar en nu wordt de tijd bij de magnetron in witte cijfers weergegeven en bij de oven in gele cijfers. Wij hebben ook gevraagd of we dan geen oud model terug konden krijgen, omdat de aanduidingen dan weer hetzelfde waren, maar dat kon niet geregeld worden. Ook zijn de metalen strips van een andere breedte, waardoor er best veel verschillen zijn tussen de magnetron en de oven.

Verder hebben wij sinds er sinds kort last van dat er water onder de keuken vandaan komt gelopen. Hiervoor zijn de monteurs van EBS komen kijken en dit werd veroorzaakt doordat er een slang van de vaatwasmachine lek was. De keukenbouwer is hiervoor in de eerste week van september langs gekomen en de vaatwasmachine zou hiervoor vervangen dienen te worden. Hiervoor hebben wij diverse malen contact gehad met SMEG, maar doordat wij het certificaat voor 5 jaar garantie niet konden tonen, werd hierover erg moeilijk gedaan door SMEG. Ons inziens is dit belachelijk, wij hebben tot voor kort niks geweten over dit certificaat en nu is de garantietermijn enige maanden verlopen en zouden wij zelf voor deze kosten op moeten draaien. Hiervoor hebben wij contact gehad met de vertegenwoordiger van SMEG en deze heeft ons toch tegemoet willen treden door een nieuwe vaatwasmachine te 'regelen' voor ons. Hiervoor hebben wij een afspraak moeten maken met de servicelijn van SMEG, maar deze vertelde ons weer doodleuk dat dit niet kon doordat wij geen garantiecertificaat hadden. Hierna weer contact gehad met de vertegenwoordiger en deze zou dit regelen. Nu hebben wij via de mail de bevestiging gekregen dat dit zou gaan gebeuren, maar er wordt nog geen actie ondernomen van hun kant. Ze zouden ons gisteren iets hebben laten weten, maar ook dit is weer niet gebeurd. Wij kunnen de vaatwasmachine al ruim 3 weken niet gebruiken en wij hebben het idee dat er geen schot in de zaak komt.

Ook hebben wij de vertegenwoordiger gevraagd of er iets geregeld kon worden met het plaatsen van een nieuwe oven, om deze weer gelijk te krijgen met de magnetron. Wij hebben hiervoor erg veel contact gehad met de vertegenwoordiger, maar deze kon ons 'als aanbieding' bieden, dat wij een nieuwe oven konden krijgen voor 300 euro exclusief BTW. Wij zijn nog aan het twijfelen wat we hiermee moeten doen, omdat wij al zoveel ellende hebben meegemaakt met de SMEG-apparatuur.

Van de 6 SMEG-apparaten zijn er binnen 3,5 jaar al problemen geweest met 4 van deze apparaten. Wij hebben het idee dat er geen schot in de zaak komt en wij voelen ons flink 'genaaid' met deze apparatuur en de SMEG-garantie.

Ik wilde via dit forum vragen of er meer mensen zijn met soortgelijke ervaringen met SMEG? Kunnen wij nog een bepaalde schadevergoeding krijgen voor de overlast die wij hebben gehad met de apparatuur? En wat zouden jullie doen met een dergelijk slechte schadeafhandeling?

Met vriendelijke groet,
Twan Castelijns
Hapert

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Problemen met SMEG-apparatuur

Ongelezen bericht door maxx » 01 okt 2011 15:34

Ik heb van mijn mentor geleerd dat ze bij dit merk 2 letters zijn vergeten in de merknaam: de "r" en de "i". Vul de rest zelf maar in.

MVG

hyama
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2007 20:48

Re: Problemen met SMEG-apparatuur

Ongelezen bericht door hyama » 03 okt 2011 17:21

of de k weg gehaald en er een g voor terug gezet :D :shock:

C. Smit
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2012 16:00

Re: Problemen met SMEG-apparatuur

Ongelezen bericht door C. Smit » 27 jan 2012 16:02

Het is typisch een reactie van Smeg. Ook ik heb recentelijk meegemaakt, hoe snel zij alles via de mail afschuiven. Mijn pannendragers zijn naar zeer korte tijd versleten (kaal en roestplekken) terwijl mijn keuken nog geen drie jaar oud is. Je moet de foto's insturen en dan geven ze aan dat het wel aan de pannen zal liggen ofdat je de pannendragers nat hebt laten worden, waardoor er roetsvorming ontstaat. Ook ik heb ervaren hoe SLECHT de service is en hoe onbeschoft je wordt behandeld.

Fauser
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jan 2011 09:48

Re: Problemen met SMEG-apparatuur

Ongelezen bericht door Fauser » 28 jan 2012 21:24

Met verlengende garantie certificaten is het zo, dat u zelf verantwoordelijk bent voor de aanvraag van deze certificaten als klant.
Een keukenzaak of andere leverancier kan u alleen adviseren deze certificaten aan te vragen.
Nou is het wel zo dat deze verlengende garantie een beetje een " flop " is.
U heeft natuurlijk in Nederland gewoon recht op de wettelijke verplichte 2 jaar fabrieksgarantie.
Daarnaast mag u als consument verwachten dat apparaten deugdelijk zijn en een behoorlijke tijd probleemloos functioneren.
Er is namelijk in de wet vastgelegd hoe lang een bepaald apparaat dient te functioneren.
Nou is dit een beetje een grijs gebied, want het e.e.a is ook afhankelijk van de draaiuren van een apparaat en de manier van omgang.
Maar dat kan een servicemonteur eenvoudig achterhalen.
Een apparaat mag in een afzienbare tijd 3 maal gerepareerd worden, daarna is er sprake van een ondeugdelijk apparaat en dient er een vervangend, vergelijkbaar apparaat aangeboden te worden. Ik heb het dan wel over hetzelfde euvel.
Smeg dient u in deze, mits er natuurlijk sprake is van een normaal gebruik, tegemoet tekomen en coulance te bieden.
Het lijkt erop dat ze dit doen, gezien het coulance voorstel van de vertegenwoordiger.

Als de keuken gekocht is bij een goede keukenvakzaak die bij het CBW is aangesloten, staat u niet alleen. U kunt als consument u wenden tot het CBW en uw klacht daar indienen. Zij staan u terzijde met raad en daad.

Mijn persoonlijke mening over service is, dat slechts enkele leveranciers deze goed voor elkaar hebben. En dat zijn de leveranciers met een eigen servicedienst nl. BSH en Electrolux. Veel merken besteden hun service uit aan derden, met alle gevolgen van dien.

16again
Berichten: 9501
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Problemen met SMEG-apparatuur

Ongelezen bericht door 16again » 29 jan 2012 13:33

U kunt als consument u wenden tot het CBW en uw klacht daar indienen. Zij staan u terzijde met raad en daad.
CBW doet helemaal niets voor de consument!
CBW behartigt daarentegen de belangen van de aangesloten winkeliers.
De instantie waar je wel kunt aankloppen is de geschillencommissie. (indien de winkel waar gekocht is lid is van CBW)

Fauser
Berichten: 66
Lid geworden op: 21 jan 2011 09:48

Re: Problemen met SMEG-apparatuur

Ongelezen bericht door Fauser » 29 jan 2012 19:55

CBW doet helemaal niets voor de consument!
CBW behartigt daarentegen de belangen van de aangesloten winkeliers.
De instantie waar je wel kunt aankloppen is de geschillencommissie. (indien de winkel waar gekocht is lid is van CBW
En ik dacht altijd dat de geschillencommissie een onderdeel van het CBW is ?

JackBeerens
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 sep 2012 23:16

Re: Problemen met SMEG-apparatuur

Ongelezen bericht door JackBeerens » 04 sep 2012 23:24

Ook wij hebben vele en langdurige problemen gehad met SMEG apparatuur. Via de Keukenkampioen in 2008 een keuken gekocht met 6 apparaten van SMEG. Inclusief een 5 jaars garantie, waarvan wij het certificaat ook nooit hebben gezien.

Kookplaat: inmiddels vervangen;
Afzuigkap: inmiddels vervangen;
Magnetron: meer dan 3 jaar gerotzooi met een achterlijke reparateur (Elektroline, sluit a.u.b. dit bedrijf), eindelijk na 3 jaar een nieuwe printplaat, hij werkt nu naar behoren;
Vaatwasser: ook vervangen;
Koelkast: ging goed, tot kort geleden de ijsblokjesmachine begint te lekken.
Oven is okay, geen problemen

Zelden zo'n ramp apparatuur bij elkaar gezien. SMEG heeft het tot vorig jaar met garantie allemaal vervangen, maar dat ging niet van harte. Veel gedoe via telefoon en e-mail, dreigen, smeken, soebatten, etc. We zijn er klaar mee, voortaan andere apparatuur.

hyama
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2007 20:48

Re: Problemen met SMEG-apparatuur

Ongelezen bericht door hyama » 06 sep 2012 00:23

staat er ook bij dat je dat via internet moet regelen
http://www.smeg.nl/Catalogue/DownloadPdf/Garantie.pdf

recitos de oro
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2012 12:51

Re: Problemen met SMEG-apparatuur

Ongelezen bericht door recitos de oro » 18 okt 2012 12:57

Ik heb een wasmachine, binnen 2 weken was deze stuk.
Wel een nieuwe ontvangen maar binnen 2 weken weer een defect ondekt.
De klantenservice is mij niet goed bevallen, één maal zelfs onbeschoft behandeld.
Ik vind het echt jammer, ik heb 3 apparaten van Smeg, nog maar kort.
Dus ik hoop dat dit zich niet herhaald.

John161156
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 mei 2013 18:14

Re: Problemen met SMEG-apparatuur

Ongelezen bericht door John161156 » 21 mei 2013 20:36

Ik heb de fout gemaakt niet eerst de kwaliteit van Smeg voldoende te controleren voor aanschaf en heb een fornuis, koelkast en afzuigkap van Smeg genomen in mijn keuken die in oktober 2011 is geplaatst.

Van het fornuis moest al snel de wokbrander worden vervangen.

Van de koelkast moest een klepje worden gerepareerd en na enkele maanden moesten de rubbers van de deurscharnieren worden vervangen omdat ze waren versleten.

De afzuigkap is helemaal een drama. De motor maakte veel kabaal en werd al na enkele maanden vervangen. Daarna is nog 2 maal een nieuwe afzuigkap geleverd. Na de tweede levering en de afzuigkap nog steeds veel kabaal maakte werd ons (na ruim 1 jaar) verteld dat de aansluiting van de afzuigkap te klein was. Dit hebben we aan laten passen. Kabaal bleef.
Toen is nogmaals de motor vervangen. Met deze nieuwe motor ging de afzuigkap resoneren. Ook hierover weer contact met de klantenservice. De klantenservice gaf aan dat ze vonden dat Smeg voldoende had gedaan en het niet van plan was verder nog iets te doen. Als Smeg nog vaker moest komen zou daarvoor moeten worden betaald.

We hebben daarna toch nog een monteur laten komen. Deze had instructie gekregen van Smeg dat hij alleen mocht meten of het geluid binnen de norm was. Dit werd gemeten zonder aansluiting van de afzuigkap. Hij mocht de resonantie niet onderzoeken. Terwijl we duidelijk hadden aangegeven dat hij alleen resoneert bij het koken als er dampen vrijkomen.

Zonder aansluiting was de gemeten waarde binnen de norm. Ook kregen we toen een rekening gepresenteerd. Smeg vond dat we onterecht een monteur hadden laten komen. We gaan nog kijken wat voor vervolgstappen mogelijk zijn. Na ruim anderhalf jaar is het nog steeds niet opgelost. Voor ons nooit meer Smeg.

Klaver5
Berichten: 22
Lid geworden op: 03 mei 2012 22:19

Re: Problemen met SMEG-apparatuur

Ongelezen bericht door Klaver5 » 24 mei 2013 09:58

Wij hebben begin dit jaar 4 SMEG apparaten gekocht en verlengde garantie gevraagd. Mogelijk kunnen we dit inderdaad ook afdwingen via de wet, nu is er geen gezeur over.
Na plaatsing waren twee apparaten niet in orde. De ene is gerepareerd, de ander omgewisseld.
Tot dusver tevreden.

Gesloten