LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door bprosman »

RVS plaat ?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door bprosman »

RVS plaat ?
PVC voor op de vloer moet toch ook wat kunnen hebben. Vallende sigarettenpeuken (voor die enkeling die nog rookt), maar ook incidenteel andere zaken. Stel dat iemand een hete pan op op de pvc-keukenvloer laat vallen, dan mag je er van uit gaan dat die vloer dat kan hebben.
Inderdaad "incidenteel" een hete pan stuitert er in een paar seconden overheen.
Aardappels / groente koken ben je toch zo'n 20 minuten constant met de vlammen aan.
Vlees sudderen.. weliswaar een kleine vlam maar toch 3...3,5 uur constante vlam.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Starretje schreef:Hoi

Weet iemand of het mogelijk is om pvc vloerdelen te gebruiken als achterwand van onze nieuwe keuken? We twijfelen vooral of het achter de kookplaat niet te warm wordt.

Groeten van Starretje

Zou niet weten waarom niet zou kunnen. Zij het dat ik wel de duurdere click variant zou gebruiken van 5 mm en geen plakvariant.

Ik heb Pure Allure PVC icm vloerverwarming en zou niet weten waarom niet achter een kookplaat zou kunnen. Sterker, ik heb restant pakken PVC op de trap geplakt en enkele vloerboeren waren verbaasd, vonden origineel idee want wisten niet dat kon. Wel goede kit gebruiken, ik gebruikte HI-TACK polymax.

Zou geen flexxfloors gebruiken of andere goedkope plakstrips. Loop eens een carpet right in, of een vloethetzelf.

S6 !

**edit** Mflor aangepast naar Pure Allure
Laatst gewijzigd door Teunbosseman op 27 jun 2016 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Starretje schreef:Hoi

Weet iemand of het mogelijk is om pvc vloerdelen te gebruiken als achterwand van onze nieuwe keuken? We twijfelen vooral of het achter de kookplaat niet te warm wordt.

Groeten van Starretje
als achterwand van een keuken moet het heel goed kunnen werken.
Zou alleen achter het fornuis ( zeker met gas ) niet doen en daar een rvs-, glasplaat of tegels plakken.

stofzuigertje

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De papiertjes achter de kookplaat gingen snel geel...
Nu staat daar ook een stukje laminaat en dat laat ik nu maand staan om te testen.
Dan kan via zijkant het vocht erin trekken en ik zie wel.

Maar ik weet dat geverfde tegels het ook best redelijk lang uit hielden, weet alleen niet welke verf deze mensen ooit gebruikte.
Maar als er voldoende afstand is moet kunststof kunnen.

Wel realiseer ik me dat juist het stuk achter de kookplaat zal gaan uitzetten en de rest van wand niet dus ik twijfel nog.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door bprosman »

Iets waar laminaat niet tegen kan en tegels juist wel is vocht. En dat heb je nogal veel met koken.
Tegelvoegen absorberen vocht en voeren het af.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door newmikey »

Vocht is één ding maar wat denk je van alle weekmakers en andere schadelijke stoffen die bij langdurige verhitting uit PVC kunnen vrijkomen en die je bijna direct inademt? Om nog maar niet te spreken van het brandgevaar en de daarmee samenhangende giftige rookgassen. Het lijkt me eerlijk geegd niet zo'n geweldig idee.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kweenie schreef: Verder geldt dat als iets er niet speciaal voor gemaakt is, nog niet betekent dat het er niet voor te gebruiken is.
Maar als het er niet voor gemaakt of bedoeld is, moet je niet verwachten dat je zonder meer aanspraak op garantie kunt maken als het fout gaat. Als TS het per se wil gebruiken lijkt het mij handig om een schriftelijke bevestiging van de leverancier te krijgen dat deze toepassing kan en dat de garantievoorwaarden in tact blijven.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door kweenie »

Die garantie zul je dus nooit krijgen van de vloerenfabrikant. En waarom zou die ook?
kweenie schreef:Maar als ik de vloerenfabrikant zou zijn, dan zou ik sowieso zeggen dat je met niet moet doen, omdat je dan niet achteraf de schuld krijgt als de achterwand beschadigt...
Maar dat betekent nog niet automatisch dat je het er niet voor kunt gebruiken. Hoewel ik zelf ook niet zo gauw een pvc vloer als achterwand zou gebruiken, zou ik zeker niet bij voorbaat alle (andere) materialen die niet speciaal voor een keukenachterwand zijn gemaakt uitsluiten.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door crazyme »

Teunbosseman schreef:
Starretje schreef:Hoi

Weet iemand of het mogelijk is om pvc vloerdelen te gebruiken als achterwand van onze nieuwe keuken? We twijfelen vooral of het achter de kookplaat niet te warm wordt.

Groeten van Starretje

Zou niet weten waarom niet zou kunnen. Zij het dat ik wel de duurdere click variant zou gebruiken van 5 mm en geen plakvariant.

Ik heb Mflor PVC icm vloerverwarming en zou niet weten waarom niet achter een kookplaat zou kunnen. Sterker, ik heb restant pakken PVC op de trap geplakt en enkele vloerboeren waren verbaasd, vonden origineel idee want wisten niet dat kon. Wel goede kit gebruiken, ik gebruikte HI-TACK polymax.

Zou geen flexxfloors gebruiken of andere goedkope plakstrips. Loop eens een carpet right in, of een vloethetzelf.

S6 !
Mflor mag bij vloerverwarming niet warmer worden ingesteld dan 28 graden...

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

crazyme schreef:
Teunbosseman schreef:
Starretje schreef:Hoi

Weet iemand of het mogelijk is om pvc vloerdelen te gebruiken als achterwand van onze nieuwe keuken? We twijfelen vooral of het achter de kookplaat niet te warm wordt.

Groeten van Starretje

Zou niet weten waarom niet zou kunnen. Zij het dat ik wel de duurdere click variant zou gebruiken van 5 mm en geen plakvariant.

Ik heb Mflor PVC icm vloerverwarming en zou niet weten waarom niet achter een kookplaat zou kunnen. Sterker, ik heb restant pakken PVC op de trap geplakt en enkele vloerboeren waren verbaasd, vonden origineel idee want wisten niet dat kon. Wel goede kit gebruiken, ik gebruikte HI-TACK polymax.

Zou geen flexxfloors gebruiken of andere goedkope plakstrips. Loop eens een carpet right in, of een vloethetzelf.

S6 !
Mflor mag bij vloerverwarming niet warmer worden ingesteld dan 28 graden...

Excuus, ik heb geen Mflor maar pure allure. Bekenden hebben Mflor en haal steeds de merken doorelkaar.

Maar mijn vloerverwarming staat al bijna 4 jaar op 45gr. Pompschakelaar ertussen gezet zodat de pomp niet 24/7 onnodig staat te draaien.

Ik heb Mflor bekeken en denk dat jij je vergist met de term - oppervlaktetemperatuur- icm opbouwsysteem nieuwbouw.
http://www.mflor.com/nl/page/374/vloerverwarming

Opstookprotocol gaat tm 40gr en is bv voor ingefreesde vloerverwarming zoals ikzelf heb,

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door crazyme »

Correct. Opstoken tot 40 graden. Maar 10 cm afstand naar een kokende pan zal daar ruimschoots overheen gaan.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

crazyme schreef:Correct. Opstoken tot 40 graden. Maar 10 cm afstand naar een kokende pan zal daar ruimschoots overheen gaan.

Ben van mening dat je pas definitief weet als je een stuk probeert. Ikzelf heb een achterwand met van die neptegels, is gewoon spaanplaat en hangt reeds heel wat jaartjes zonder kromtrekken, verkleuren oid.

Vandaar dat ik wel vertrouwen heb dat een PVC van 5mm prima zal werken.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door langste adem »

Persoonlijk zou ik gaan voor tegeltjes, of een RVS plaat. Gewoon, omdat dat voor mijn gevoel beter bestendig is tegen langdurige hitte en vocht.
Er zijn overigens wel kunststof achterwanden in de handel, maar niet iedere soort kunststof zal even geschikt zijn.
PVC vloerplaten zijn misschien wel sterk materiaal en daardoor perfect voor de vloer, maar ze zijn vast veel minder geschikt voor bij het gasfornuis.

bennieol
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 apr 2011 16:50

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door bennieol »

heb je al gedacht aan brandgevaar, als dat spul in de vik komt dan gaat het vlug, dus een brandblusser bij de hand, tegels is beter.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

bennieol schreef:heb je al gedacht aan brandgevaar, als dat spul in de vik komt dan gaat het vlug, dus een brandblusser bij de hand, tegels is beter.

Heb je wel eens geprobeerd dan ? Waar baseer je dit op ?

Kijk ff onder kopje brandveilig.
http://pureallurelocking.nl/veel+gestelde+vragen/

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door lichtstad »

Teunbosseman schreef:
bennieol schreef:heb je al gedacht aan brandgevaar, als dat spul in de vik komt dan gaat het vlug, dus een brandblusser bij de hand, tegels is beter.

Heb je wel eens geprobeerd dan ? Waar baseer je dit op ?

Kijk ff onder kopje brandveilig.
http://pureallurelocking.nl/veel+gestelde+vragen/
Als vloer getest, maar niet achter een gaskookplaat!

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

lichtstad schreef:
Teunbosseman schreef:
bennieol schreef:heb je al gedacht aan brandgevaar, als dat spul in de vik komt dan gaat het vlug, dus een brandblusser bij de hand, tegels is beter.

Heb je wel eens geprobeerd dan ? Waar baseer je dit op ?

Kijk ff onder kopje brandveilig.
http://pureallurelocking.nl/veel+gestelde+vragen/
Als vloer getest, maar niet achter een gaskookplaat!

Ook op trap en in badkamer. Zoals eerder reeds geschreven, de kunstof click variant zou mijn inziens hier prima tegen bestand moeten zijn.

De 2mm - 3 mm plak variant raad ik niet aan. Evenals de kurk - hout variant.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door lichtstad »

Teunbosseman schreef:
lichtstad schreef:
Teunbosseman schreef:

Heb je wel eens geprobeerd dan ? Waar baseer je dit op ?

Kijk ff onder kopje brandveilig.
http://pureallurelocking.nl/veel+gestelde+vragen/
Als vloer getest, maar niet achter een gaskookplaat!

Ook op trap en in badkamer. Zoals eerder reeds geschreven, de kunstof click variant zou mijn inziens hier prima tegen bestand moeten zijn.
De 2mm - 3 mm plak variant raad ik niet aan. Evenals de kurk - hout variant.

Op de trap en in de badkamer komt geen hitte vrij.
Ook al aan gedacht, de verzekering te vragen, als brand uitbreekt, omdat deze vloerdelen met hitte in aanraking komen?

Als TS deze vloerdelen wil gebruiken kan, maar achter de gaskookplaat niet, daar is de eerder geschreven oplossing een stuk RVS een stuk veiliger.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad, ik zou direct voor rvs kiezen. Veel veiliger dam experimenteren met een potentieel levensgevaarlijke situatie.

Gesloten