LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Starretje
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2016 21:48

Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door Starretje »

Hoi

Weet iemand of het mogelijk is om pvc vloerdelen te gebruiken als achterwand van onze nieuwe keuken? We twijfelen vooral of het achter de kookplaat niet te warm wordt.

Groeten van Starretje

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door kweenie »

Klinkt wel als een leuk idee. Het lijkt mij dat het ook afhangt van de soort kookplaat. Bij gas zou ik het niet zo snel doen, maar achter inductie lijkt het mij geen probleem.

stofzuigertje

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Laminaat is wel goed bestand tegen schuursponzen dus makkelijk met harde hand reinigen want mijn schoenen zijn ook niet bepaald
vriendelijk voor de laminaat vloer.

Hitte bestendig, zal wel meevallen, alleen bij grote pan achter en vol gas geven zal er warmte op de achterzijde komen.
Maar ik leerde nooit teveel gas geven, want dan worden handgrepen heet en verbrand je je handen.
En een paar extra planken is slim en niet zo duur....

Ook de werkbladen en achterzijde die ze in keuken zaken verkopen zijn niet kokende pan bestendig en volgens mijn is het materiaal niet zoveel anders..
Alleen hebben die geen naden zoals Uw laminaat op de keuken muur.
Bedankt voor de vraag en ik denk dat ik geen tegels meer ga plakken, zag erg mooie natuursteen laminaat.... bij Hornbach...

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door lichtstad »

Starretje schreef:Hoi

Weet iemand of het mogelijk is om pvc vloerdelen te gebruiken als achterwand van onze nieuwe keuken? We twijfelen vooral of het achter de kookplaat niet te warm wordt.

Groeten van Starretje
Dit is echt een goede, moet ik onthouden! :lol:

Starretje
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2016 21:48

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door Starretje »

stofzuigertje schreef:Laminaat is wel goed bestand tegen schuursponzen dus makkelijk met harde hand reinigen want mijn schoenen zijn ook niet bepaald
vriendelijk voor de laminaat vloer.

Hitte bestendig, zal wel meevallen, alleen bij grote pan achter en vol gas geven zal er warmte op de achterzijde komen.
Maar ik leerde nooit teveel gas geven, want dan worden handgrepen heet en verbrand je je handen.
En een paar extra planken is slim en niet zo duur....

Ook de werkbladen en achterzijde die ze in keuken zaken verkopen zijn niet kokende pan bestendig en volgens mijn is het materiaal niet zoveel anders..
Alleen hebben die geen naden zoals Uw laminaat op de keuken muur.
Bedankt voor de vraag en ik denk dat ik geen tegels meer ga plakken, zag erg mooie natuursteen laminaat.... bij Hornbach...

Laminaat is iets anders dan pvc volgens mij.

Starretje
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2016 21:48

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door Starretje »

lichtstad schreef:
Starretje schreef:Hoi

Weet iemand of het mogelijk is om pvc vloerdelen te gebruiken als achterwand van onze nieuwe keuken? We twijfelen vooral of het achter de kookplaat niet te warm wordt.

Groeten van Starretje
Dit is echt een goede, moet ik onthouden! :lol:
Is het zo'n raar idee??

Starretje
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2016 21:48

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door Starretje »

kweenie schreef:Klinkt wel als een leuk idee. Het lijkt mij dat het ook afhangt van de soort kookplaat. Bij gas zou ik het niet zo snel doen, maar achter inductie lijkt het mij geen probleem.
Laten wij nou net voor gas gekozen hebben

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door Brahms »

Het product "PVC-laminaat" is er niet voor gemaakt.
Vooral het warmte probleem gaat ongetwijfeld voor problemen zorgen.
De hitte welke vrij komt bij gas is bijzonder hoog, zeker voldoende om het laminaat te vervormen.

Ik zou het nooit doen ! Buiten nog het feit, waarom zou je het doen, tegelen is niet zo moeilijk (of kostbaar) en gaat goed gedaan tientallen jaren mee.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door lichtstad »

Starretje schreef:
lichtstad schreef:
Starretje schreef:Hoi

Weet iemand of het mogelijk is om pvc vloerdelen te gebruiken als achterwand van onze nieuwe keuken? We twijfelen vooral of het achter de kookplaat niet te warm wordt.

Groeten van Starretje
Dit is echt een goede, moet ik onthouden! :lol:
Is het zo'n raar idee??
Inderdaad , je weet niet waar je aan begint.

Maar toch succes, met je ideeën .

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door kweenie »

Nee, dat weet hij/zij inderdaad niet. En daarom vraagt hij toch juist tips op het forum?

Dus als je iemand verder wilt helpen, geef dan aan waarom het geen goed idee zou zijn.

lichtstad
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2016 08:51

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door lichtstad »

kweenie schreef:Nee, dat weet hij/zij inderdaad niet. En daarom vraagt hij toch juist tips op het forum?

Dus als je iemand verder wilt helpen, geef dan aan waarom het geen goed idee zou zijn.
Goed lezen!
Hij vraagt geen tips, maar of hij PVC vloer delen kan gebruiken.

Deze uitspraak denk ik is voldoende.
Brahms schreef:Het product "PVC-laminaat" is er niet voor gemaakt.
Vooral het warmte probleem gaat ongetwijfeld voor problemen zorgen.
De hitte welke vrij komt bij gas is bijzonder hoog, zeker voldoende om het laminaat te vervormen.

Ik zou het nooit doen ! Buiten nog het feit, waarom zou je het doen, tegelen is niet zo moeilijk (of kostbaar) en gaat goed gedaan tientallen jaren mee.

stofzuigertje

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

PVC Vloerdelen?

De schrootjes van PVC die voor badkamer wanden gebruikt worden zullen niet hittebestendig genoeg zijn.

Maar Laminaat is volgens mij een andere kunststof, geen PVC en net als werkbladen in keukens en soms die bijpassende achter bladen
van een ander wel temperatuur bestendig tot een graadje of 80 dus geen kokende pannen erop.

Ik ga straks op afval stukje laminaat het testen, en kijk hoever ik kan gaan.
Een Vloer is in tegenstelling tot werkblad of achterwand er natuurlijk niet voor gemaakt en of het kan weet ik niet.
Maar brandende peuken laten vallen, dat geeft op de meeste een brandplek maar niet allemaal.

In een café hadden ze daarom een iets duurdere bij de bar.
De rest van restaurant gewone want daar was het zelden beschadigd.

Maar een keuken, ook de kastjes boven de kookplaat moeten heel blijven en langs strijkende warmte,
dan zou ik ook willen weten, hoeveel is de afstand van kookplaat tot de muur?
Ik heb hier 5 cm ruimte over.

En de tegels, ja die heb ik nu, ook beschadigd door pannen iets te ver naar achter en stoten maar nog erger...
Hoe krijg ik regelmatig die voegen schoon?
Met schuurspons gaat het matig, staalwol sponsje maakt de voegen dieper.... en laminaat is naadloos dicht!

Als ik na 18 jaren een nieuwe keuken wil en niet een achterwand gelijk aan werkblad, dan moet je wel eens creatief zijn.

Zelf test ik het nu met Post It memo blaadjes, gaan ze in de brand of vergelen ze?
Als die het overleven weet ik tenminste hoe heet de achterwand nu word.
Dat lijkt me slimmer dan zomaar iets roepen.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door 16again »

Probleem met laminaat is mogelijk dat dit slecht tegen vocht kan

Starretje
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2016 21:48

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door Starretje »

stofzuigertje schreef:PVC Vloerdelen?

Bedankt voor de uitgebreide reactie. De vraag gaat niet over laminaat maar echt over pvc stroken.
Wij hebben op de vloer pas stroken van ambiant superior.



De schrootjes van PVC die voor badkamer wanden gebruikt worden zullen niet hittebestendig genoeg zijn.

Maar Laminaat is volgens mij een andere kunststof, geen PVC en net als werkbladen in keukens en soms die bijpassende achter bladen
van een ander wel temperatuur bestendig tot een graadje of 80 dus geen kokende pannen erop.

Ik ga straks op afval stukje laminaat het testen, en kijk hoever ik kan gaan.
Een Vloer is in tegenstelling tot werkblad of achterwand er natuurlijk niet voor gemaakt en of het kan weet ik niet.
Maar brandende peuken laten vallen, dat geeft op de meeste een brandplek maar niet allemaal.

In een café hadden ze daarom een iets duurdere bij de bar.
De rest van restaurant gewone want daar was het zelden beschadigd.

Maar een keuken, ook de kastjes boven de kookplaat moeten heel blijven en langs strijkende warmte,
dan zou ik ook willen weten, hoeveel is de afstand van kookplaat tot de muur?
Ik heb hier 5 cm ruimte over.

En de tegels, ja die heb ik nu, ook beschadigd door pannen iets te ver naar achter en stoten maar nog erger...
Hoe krijg ik regelmatig die voegen schoon?
Met schuurspons gaat het matig, staalwol sponsje maakt de voegen dieper.... en laminaat is naadloos dicht!

Als ik na 18 jaren een nieuwe keuken wil en niet een achterwand gelijk aan werkblad, dan moet je wel eens creatief zijn.

Zelf test ik het nu met Post It memo blaadjes, gaan ze in de brand of vergelen ze?
Als die het overleven weet ik tenminste hoe heet de achterwand nu word.
Dat lijkt me slimmer dan zomaar iets roepen.

Starretje
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 jun 2016 21:48

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door Starretje »

"Zij" wil heel graag tips :oops:
lichtstad schreef:
kweenie schreef:Nee, dat weet hij/zij inderdaad niet. En daarom vraagt hij toch juist tips op het forum?

Dus als je iemand verder wilt helpen, geef dan aan waarom het geen goed idee zou zijn.
Goed lezen!
Hij vraagt geen tips, maar of hij PVC vloer delen kan gebruiken.

Deze uitspraak denk ik is voldoende.
Brahms schreef:Het product "PVC-laminaat" is er niet voor gemaakt.
Vooral het warmte probleem gaat ongetwijfeld voor problemen zorgen.
De hitte welke vrij komt bij gas is bijzonder hoog, zeker voldoende om het laminaat te vervormen.

Ik zou het nooit doen ! Buiten nog het feit, waarom zou je het doen, tegelen is niet zo moeilijk (of kostbaar) en gaat goed gedaan tientallen jaren mee.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door kweenie »

Stofzuigertje, misschien eerst even verdiepen in wat PVC vloeren zijn...?

Verder geldt dat als iets er niet speciaal voor gemaakt is, nog niet betekent dat het er niet voor te gebruiken is. En ook materialen waarvan je het niet meteen verwacht kunnen soms meer hebben dan je denkt. Neem bijvoorbeeld de zelf te bedrukken achterwanden van PimpYourKitchen , die blijken ook achter het fornuis te kunnen, terwijl dat op het eerste gezicht ook behoorlijk brandbaar lijkt. Maar als ik de vloerenfabrikant zou zijn, dan zou ik sowieso zeggen dat je met niet moet doen, omdat je dan niet achteraf de schuld krijgt als de achterwand beschadigt...

Ik zou even met een reststukje van je vloer ( of een voorbeeldstukje, als je de vloer nog niet hebt) experimenteren. Laat het een tijdje achter het vuur staan en kijk wat er gebeurt.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch lijkt me de vraag helemaal zo gek nog niet.

PVC voor op de vloer moet toch ook wat kunnen hebben. Vallende sigarettenpeuken (voor die enkeling die nog rookt), maar ook incidenteel andere zaken. Stel dat iemand een hete pan op op de pvc-keukenvloer laat vallen, dan mag je er van uit gaan dat die vloer dat kan hebben.

En ja, wat al eerder gezegd is, soms kunnen dingen die voor het één gemaakt zijn, ook een andere toepassing krijgen en goed functioneren.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door bprosman »

Vooral gas koken geeft veel warmte ik heb veel voegen bruin zien worden agv de warmte. Kunststof zou ik niet doen, als je geen tegels wil zou je een RVS plaar kunnen overwegen.
Laminaat aan de wand kan overigens prima, heb het hier in mijn werkhok al een paar jaar. Goed schoon te houden met een sopdoek en de meer hardnekkige vlekken kun je inderdaad zelfs met een schuurspons doen.
Nooit geen schilderen / behangen meer daar :-)

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door crazyme »

Brahms schreef:Het product "PVC-laminaat" is er niet voor gemaakt.
Vooral het warmte probleem gaat ongetwijfeld voor problemen zorgen.
De hitte welke vrij komt bij gas is bijzonder hoog, zeker voldoende om het laminaat te vervormen.

Ik zou het nooit doen ! Buiten nog het feit, waarom zou je het doen, tegelen is niet zo moeilijk (of kostbaar) en gaat goed gedaan tientallen jaren mee.
Dit.

En vergis je niet in de dampen die vrij kunnen komen wanneer pvc verbrandt of smelt.
Hoe wil je het gaan verlijmen ? En wat doet die lijm bij verhitting ? Hoe is de hechting na verhitting ?

Plak gewoon een paar tegels. Is bij de verkoop van het huis ook beter. (mits het een koopwoning betreft)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Pvc vloerdelen als achterwand van de keuken?

Ongelezen bericht door kweenie »

Maar als je tegels lelijk vindt, dan is dat niet echt een oplossing waar je op zit te wachten.

Gesloten