Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
jessicajj
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2021 11:38

Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Ongelezen bericht door jessicajj »

Graag wil ik even navraag doen wat mijn rechten zijn en hoe ik ervoor kan zorgen bij de woningcooperatie (stichting samenwerking) om toch in aanmerking te komen voor een nieuwe keukenblok.

Ik woon sinds augustus 2021 in mijn nieuwe woning. Het gaat om een huurwoning. De keukenblok die in de woning zit, zit er al bijna 40 jaar. De keukenblok is enorm ouderwets. Het gaat hier om een ingebouwde keukenblok. In 2 maanden tijd heb ik al 3 keer moeten bellen naar de woningcooperatie voor het een en ander te repareren aan de keuken: Opzuigkap veroorzaakte kortsluiting, stopcontact zat los en de laatste keer zat de plint om de aanrechttafel af te werken volledig los. Aan de zijkant van de keukenblok is er een kolonie aan spinnenweb aan het groeien. Ik kom hier niet doorheen om dit schoon te maken, omdat de keukenblok ervoor staat.

Bij het nemen van de woning heb ik gevraagd voor een nieuwe keukenblok. Toen is mij aangegeven dat dit nog niet mogelijk was omdat de keuken ondanks de levenjaar toch ‘technisch in orde is’.

Ik bevond me in een moeilijke situatie en zat prive er helemaal er doorheen. Ik ben een alleenstaande moeder met twee kinderen. Ik was genoodzaakt om snel een woning te nemen. Achteraf baal ik dat ondanks alle mankementen ik hier niet meer op gehamerd bij de woningcooperatie. Al mijn buren in dezelfde straat hebben bij intrek wel een nieuwe keukenblok gehad en betalen dezelfde huur. Dit heeft mij meer wakker geschud om er een zaak van te maken.
Wie kan mij hierin helpen!?

lievemarie
Berichten: 358
Lid geworden op: 15 sep 2021 18:26

Re: Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Ongelezen bericht door lievemarie »

Gewoon heel veel en vaak reparaties melden. Dan kost het de wbv aan arbeidsloon uiteindelijk meer dan een nieuw keukenblok.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Ongelezen bericht door sjohie »

Euh, als u een spinnenweb kan zien, kan u er toch ook met een schoonmaakattribuut bij komen? Misschien niet de stofzuiger met tapijtborstel er op, maar toch wel met iets dunners/smallers?

De rest zijn relatief kleine reparaties, die tesamen blijkbaar niet genoeg zijn voor ze om een complete keuken te vervangen. Los daarvan is dat op het moment kneiterduur, want de materiaalkosten zijn enorm gestegen, en is er simpelweg de capaciteit bij de installateurs niet.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

jessicajj schreef:
19 okt 2021 11:50
Ik woon sinds augustus 2021 in mijn nieuwe woning. Het gaat om een huurwoning. De keukenblok die in de woning zit, zit er al bijna 40 jaar. De keukenblok is enorm ouderwets. Het gaat hier om een ingebouwde keukenblok. In 2 maanden tijd heb ik al 3 keer moeten bellen naar de woningcooperatie voor het een en ander te repareren aan de keuken: Opzuigkap veroorzaakte kortsluiting, stopcontact zat los en de laatste keer zat de plint om de aanrechttafel af te werken volledig los. Aan de zijkant van de keukenblok is er een kolonie aan spinnenweb aan het groeien. Ik kom hier niet doorheen om dit schoon te maken, omdat de keukenblok ervoor staat.
Kortsluiting is zo te verhelpen en anders kan de afzuigkap vervangen worden. Daar hoeft geen hele keuken voor gedemonteerd te worden. Een stopcontact dat los zit is een kwestie van 2 schroefjes loshalen, de boel vast zetten en de 2 schroefjes weer vast zetten. Een plint die los zit kan ook weer vast gezet worden. Allemaal relatief kleine gebreken die ik zelf ook nog doe. Dan mag de keuken wel oud zijn, maar oud wil niet zeggen onbruikbaar. Een nieuwe keuken zal best wel tot de mogelijkheden behoren, maar daar gaat de huurprijs ook weer van omhoog.

De woningeigenaar verplichten gaat u niet lukken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Veertig jaar is wel oud. Maar wat uw buren hebben geeft u geen rechten.

U kunt eens kijken in het register van de huurcommissie of er mensen in uw gemeente soortgelijke klachten hadden.

https://www.huurcommissie.nl/over-de-hu ... uitspraken

In Gebrekenboek_Huurcommissie_versie_juli_2021 kunt u opzoeken welke gebreken u bij de huurcommissie kunt aankaarten. Te downloaden op https://www.huurcommissie.nl/over-de-hu ... ublicaties
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 19 okt 2021 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Ongelezen bericht door grun »

Is dat Stichting Samenwerking in Vlaardingen? Die hebben 3 sterren van de 5, dus krap een voldoende. Meestal worden dit soort zaken vervangen in woningen van 40 jaar oud tussen twee huurders in, vaak wordt dan de badkamer, toilet en keukenblok vervangen. Maar dan gaat de huur wel omhoog. Ik betwijfel of alle huurders in de straat hetzelfde betalen aan huur, ook al zien de huizen er hetzelfde uit.

U schrijft dat u snel een woning nodig had, misschien heeft dat meegespeeld? Nu u er al woont wordt het moeilijker om het te vervangen dan in een leeg huis.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Ongelezen bericht door reggie2 »

NeoDutchio schreef:
19 okt 2021 14:17
. Dan mag de keuken wel oud zijn, maar oud wil niet zeggen onbruikbaar. Een nieuwe keuken zal best wel tot de mogelijkheden behoren, maar daar gaat de huurprijs ook weer van omhoog.

De woningeigenaar verplichten gaat u niet lukken.

nee hoor , daar gaat de huurprijs niet van omhoog, bij ons is het gebruikelijk na een bepaalde tijd de keukenblok te vervangen.

Schroefjes los bij een stopcontact moet een wbv wel maken....TS is een vrouw met 2 kinderen schrijft zij.

TS , misschien het eens op een wat aardige manier vragen? stroop werkt vaak beter :wink:

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Schroefjes los bij een stopcontact moet een wbv wel maken....TS is een vrouw met 2 kinderen schrijft zij
.

En die kunnen geen schroefje vast draaien? :shock:

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Sommigen niet nee, maar die afzuigkap maakte kortsluiting of er was kans op, daar moet een wbv bijkomen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Ongelezen bericht door grun »

reggie2 schreef:
19 okt 2021 15:08
bij ons is het gebruikelijk na een bepaalde tijd de keukenblok te vervangen.
Hier ook, maar toch niet bij een zittende huurder? Alleen tussen twee huurders in, omdat het huis dan toch leeg staat. Dan geeft het nauwelijks overlast en kunnen ze de boel mooi afwerken. Misschien nog een nieuw tegelwandje aan de achterkant en een likje verf, dan ziet het er weer knap uit.

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

reggie2 schreef:
19 okt 2021 15:26
Sommigen niet nee, maar die afzuigkap maakte kortsluiting of er was kans op, daar moet een wbv bijkomen.

Dat is nog maar de vraag. In die oude sociale huurwoningen plaatste de wbv geen afzuigkappen. Waarschijnlijk door een vorige bewoner geplaatst en dan is reparatie toch echt voor de nieuwe huurder.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat de keuken gedateerd is na 40 jaar lijkt me logisch, maar zolang alles functioneert is er geen reden voor vervanging.
Zo.n kortsluiting is mogelijk wel een reparatieverzoek nd WBV toe. Met elektriciteit moet je niet zelf gaan klooien.
Plinten kun je zelf vastlijmen of timmeren.
Spinnenwebben ragen moet je zelf kunnen doen met het juiste materiaal, je hebt van die heel flexibele ragers die ook te gebruiken zijn achter een radiator bijvoorbeeld.
Als het ad zijkant vh keukenblok zit snap ik niet dat je er niet bij kunt en schrijft dat het keukenblok ervoor zit ?
Meestal komt er viezigheid tussen het keukenblok en bv de koelkast.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Ongelezen bericht door reggie2 »

grun schreef:
19 okt 2021 15:44
reggie2 schreef:
19 okt 2021 15:08
bij ons is het gebruikelijk na een bepaalde tijd de keukenblok te vervangen.
Hier ook, maar toch niet bij een zittende huurder? Alleen tussen twee huurders in, omdat het huis dan toch leeg staat. Dan geeft het nauwelijks overlast en kunnen ze de boel mooi afwerken. Misschien nog een nieuw tegelwandje aan de achterkant en een likje verf, dan ziet het er weer knap uit.
Wij hebben een aantal jaren terug een nieuw keukenblok gehad, en ja wij zijn zittend :D
Inderdaad meestal doen ze het als er nieuwe huurders inkomen maar bij ons was het gewoon kaduuk.

Daarom zeg ik ook tegen de TS, probeer het op een "zoete manier " te vragen al ligt mij dat helemaal niet.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Ongelezen bericht door reggie2 »

ZeerPrivé schreef:
19 okt 2021 15:49



Dat is nog maar de vraag. In die oude sociale huurwoningen plaatste de wbv geen afzuigkappen. Waarschijnlijk door een vorige bewoner geplaatst en dan is reparatie toch echt voor de nieuwe huurder.
Klopt. maar ik weet natuurlijk niet wat de TS heeft afgesproken daarover.

Seinhuis
Berichten: 2364
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Www.huurcommissie.nl kan een bindend uitspraak doen. Ik denk dat de verhuurder verplicht is om de reparaties uit te voeren maar niet verplicht is om je keuken te vervangen. Zolang alles keurig werkt dan kan je gewoon koken.

Mocht je nog twijfelen, neem contact op met www.juridischloket.nl

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Ongelezen bericht door 16again »

ZeerPrivé schreef:
19 okt 2021 15:49
reggie2 schreef:
19 okt 2021 15:26
Sommigen niet nee, maar die afzuigkap maakte kortsluiting of er was kans op, daar moet een wbv bijkomen.

Dat is nog maar de vraag. In die oude sociale huurwoningen plaatste de wbv geen afzuigkappen. Waarschijnlijk door een vorige bewoner geplaatst en dan is reparatie toch echt voor de nieuwe huurder.
Waarom? De verhuurder is eigenaar geworden van die afzuigkap.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien heeft de Ts die wasemkap wel overgenomen.

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

16again schreef:
19 okt 2021 19:04
ZeerPrivé schreef:
19 okt 2021 15:49
reggie2 schreef:
19 okt 2021 15:26
Sommigen niet nee, maar die afzuigkap maakte kortsluiting of er was kans op, daar moet een wbv bijkomen.

Dat is nog maar de vraag. In die oude sociale huurwoningen plaatste de wbv geen afzuigkappen. Waarschijnlijk door een vorige bewoner geplaatst en dan is reparatie toch echt voor de nieuwe huurder.
Waarom? De verhuurder is eigenaar geworden van die afzuigkap.
Oh ja??? Als de nieuwe huurder het goed vond dat hij bleef hangen, dan is hij nu van de nieuwe huurder.

bco
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 dec 2010 22:00

Re: Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Ongelezen bericht door bco »

Zo ging het bij ons: de monteur (van wbv 'Mitros') kwam voor een besteklade waarvan een onderdeeltje was afgebroken en daardoor scheef hing. Hij haalde vrijwel meteen een formulier voor nieuw keukenblok tevoorschijn.

Wij waren ook verrast. Ernaar gevraagd was het argument "keukenblokken ouder dan 15 jaar vervangen we standaard."

Op het hoofdkantoor stond een voorbeeldkeukentje op ware grootte. Aan de hand daarvan, konden we kiezen uit 9 soorten werkbladen, 6 soorten kastfronten en 4 verschillende handgrepen. Het optioneel verlengen v/h werkblad in inbouwen van een kookplaat mogelijk, tegen meerprijs.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Recht op nieuw keukenblok huurwoning, na 40 jaar oud keukenblok?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

lievemarie schreef:
19 okt 2021 13:49
Gewoon heel veel en vaak reparaties melden. Dan kost het de wbv aan arbeidsloon uiteindelijk meer dan een nieuw keukenblok.
Renovatie en onderhoud zijn andere kostenposten voor een bedrijf, dus zolang het onderhoud en reparaties binnen de begroting passen wordt er niet zomaar gerenoveerd. En voor de prijs van een nieuwe keuken kan je veel reparaties uitvoeren. Een budget keukenblok is al gauw 1500..2000 euro en daar komt nog minstens een dag arbeidsloon voor 2 personen plus verwijderkosten voor de huidige keuken. Daar kan een klusjesman van een woningcoöperatie een hoop voor doen.

En dan moeten de reparaties ook wel terecht zijn natuurlijk. Domweg vaak bellen over pietluttigheden gaat 'm ook niet worden.

Gesloten