LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade door lekkende kraan

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
bart78

Schade door lekkende kraan

Ongelezen bericht door bart78 »

Enkele maanden geleden is mijn nieuwbouw appartement door Bruynzeel keukens voorzien van een nette keuken. Bij de oplevering van het appartement bleken er wat mankementen aan de keuken te zitten, waaronder een aantal verkleurde frontjes en een lekkende kraan. Het lek was op het oog niet ernstig, elke dag stond er een klein plasje waten rond de kraan op het aanrechtblad.

Ik heb contact gehad met Bruynzeel en er is toen afgesproken om deze zaken tegelijk aan te pakken; zij zouden nieuwe frontjes bestellen en meteen de kraan repareren als ze de frontjes zouden komen plaatsen.

Tot dusver geen probleem. Tot ik enkele dagen geleden mijn appartement binnenkwam en daar een blank staande keuken en woonkamer aantrof. Klaarblijkelijk was de kraan 's nachts harder gaan lekken waardoor het water over het aanrechtblad de vloer is opgelopen.

De volgende dag meteen Bruynzeel gebeld, de volgende dag zouden de een monteur langs sturen om de kraan te maken en te bekijken wat de schade was. De schade was aanzienlijk. Naast schade aan een aantal keukenkastjes en de keukenplint was ongeveer 20 m2 laminaatvloer kromgetrokken.

Bruynzeel heeft de kraan gemaakt (het bleek iets in de kraan zelf te zijn, dus niet in de montage) en vindt nu dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de schade. Zij stellen dat ik zelf verantwoordelijk ben omdat ik wist dat de kraan lekte en dus uit voorzorgsmaatregel maar de hoofdkraan had moeten afsluiten bij afwezigheid. Zij willen wel de schade die aan de keukenkastjes is ontstaan op zich nemen maar vinden dat de schade aan de vloer voor mijzelf is.

Ik ben het hier uiteraard niet mee eens omdat het probleem met de kraan mij weliswaar bekend was, maar ik absoluut geen expert op dat gebied ben en zodoende geen inschatting heb kunnen geven aan de hieruit voortvloeiende gevolgen.

Bijkomend vervelend probleem was dat ik ten tijde van dit alles nog geen inboedelverzekering had afgesloten. De schade zou dus geheel voor eigen rekening komen.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke zaak? Wat zijn mijn rechten hierin en hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alvast vriendelijk bedankt!

loesjes

Re: Schade door lekkende kraan

Ongelezen bericht door loesjes »

Ik ben geen jurist dus ik weet niet of hetgeen ik vind juridisch klopt, maar als de klacht van de kraan al een paar maand terug is doorgegeven dan heeft Bruynzeel voldoende tijd gehad om de klacht op te lossen, zij zijn in gebreke gebleven en daarom mijns inziens ook aansprakelijk voor de vervolgschade aan keuken en vloer.

het geheel had voorkomen kunnen worden als ze gewoon netjes de klacht snel hadden opgelost.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

je zou nooit akkoord zijn gegaan met uitstel van de reparatie (ivm gelijktijdige vervanging van deurtjes) indien:
-bruynzeel vooraf duidelijk had gemaakt dat bruynzeel meent dat hierdoor de verantwoordelijkheid voor vervolgschade bij koper komt te liggen
-verteld was, dat je bij afwezigheid (dus ook 's nachts) steeds de hoofdkraan dicht moest draaien

m.i. kan bruynzeel als professionele en dus deskundige partij niet zo simpel de verantwoording afschuiven.

Bij lekkage probleem is direct actie aanbevolen: hoeveel water lekt er ongezien, buiten het zichtbare kringetje op de aanrecht, achter/ onder de keukenkastjes? Daar wil je niet pas achter komen als het te laat is!

Hopelijk komen ze eerder kijken bij problemen met aangesloten gasapparatuur.....

Mr.P

Ongelezen bericht door Mr.P »

bruynzeel had sneller actie moeten ondernemen zodat zij ook eerder hadden kunnen vastellen dat de lekkage geen montage doch een fabrieksfout was. Zij hadden hiermee de service van de kranenfabrikant kunnen inschakelen (als die er is). Heeft de keukenfabrikant geen service/garantie dan is de verkopende partij, in dit geval Bruynzeel, aansprakelijk voor de schade.

In elk geval had men u er op kunnen wijzen dat u een emmertje onder in het spoelkastje had kunnen zetten om water op te vangen.
De hoofdkraan dichtdraaien had ook problemen kunnen voorkomen maar dat gebeurt niet altijd.

Wij plaatsen op de aanvoerleiding altijd stopkraantjes. Hiermee kan de keukenkraan individueel afgesloten worden. Als extraatje zit in dit stopkraantje ook een filterje die vuil opvang en slijtage aan de kraan vermindert.
Daarnaast verkopen wij bijna alleen damixa kranen omdat dit niet alleen een perfect product is maar ook de servicedienst (verzorgd door Siemens) op en top is.

Mr.P.

Mr.P

Ongelezen bericht door Mr.P »

Nog één ding vergeten. Schakel uw rechtsbijstand in als u die heeft of ga naar een buro voor rechtshulp.

Succes.
Mr.P.

p.s. het vervolg lezen wij ook graag.

maxx

Ongelezen bericht door maxx »

Wij plaatsen op de aanvoerleiding altijd stopkraantjes. Hiermee kan de keukenkraan individueel afgesloten worden. Als extraatje zit in dit stopkraantje ook een filterje die vuil opvang en slijtage aan de kraan vermindert.
Wij ook, werkt ideaal en bijkomend voordeel is dat een muurplaat gebruikt moet worden zodat dat hinderlijke gebonk in de waterleiding niet optreedt. Kraantjes kosten circa 4 euro maar besparen een hoop narigheid. Sommige leveranciers leveren de stopkranen met de kraan mee.

Vaak zie je dat bij het eerste watergebruik de hele perlator vol zand en troep zit. Je moet er niet aan denken dat dit in het keramisch binnenwerk van de kraan terecht komt.....

MVG

ronan

Ongelezen bericht door ronan »

je had ook meteen actie kunnen ondernemen en het gelijk kunnen laten repareren,had je al die ellende niet gehad,en had jij die keuken firma ook niet in een kwaad daglicht hoeven zetten.
Ik vind het toch echt een beetje je eigen schuld

maxx

Ongelezen bericht door maxx »

Ronan,

Bruynzeel heeft een ondeugdelijk artikel verkocht en had daar actie op moeten ondernemen. Je kunt van een klant niet verwachten dat ze de wijsheid in pacht hebben.

De servicemedewerker van Bruynzeel had de klant zeker moeten wijzen op de risico's en kunnen informeren hoe de klant had moeten handelen zoals de hoofdkraan dichtdraaien bij afwezigheid.

Dat Bart nu hier zijn verhaal verteld en graag advies wil komt natuurlijk zuur over als je een Bruynzeel-personeelslid bent. Als Bruynzeel een goede oplossing had verzorgt had Bart ook niet de behoefte gehad om hiermee naar buiten te treden.

Bij ieder keukenproject zit het risico op fouten, dat weet een klant ook en deze accepteren dat meestal ook. Mensen vinden het vaak niet het probleem dat er een mankementje optreedt maar vinden het een probleem als er niet goed op wordt gereageerd, zoals bij Bart.

Waterlekkage is een alarmfase 1 en daar moet je meteen op reageren.

MVG

Gesloten