Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
vanaalstgj
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 mei 2022 14:32

Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Ongelezen bericht door vanaalstgj »

Ik heb een nieuwe keuken met een RVS spoelbak. Als ik hierin iets warms afgiet, dreunt de bak. Het gaat hierbij om een behoorlijke bons, waarvan ik onwillekeurig elke keer schrik. Er is al een extra rubbermatje geplaatst, maar dat heeft niet geholpen. Volgens de keukenfirma komt het vaker voor en is het vrij normaal. Ik moet maar wat koud water in de bak laten lopen en dan afgieten. Volgens mij is dit niet normaal en moet het hoe dan ook opgelost worden. Wie heeft hier ervaring mee?

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Ongelezen bericht door Lady1234 »


scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Ongelezen bericht door scontra »

vanaalstgj schreef:
02 mei 2022 14:51
Ik heb een nieuwe keuken met een RVS spoelbak. Als ik hierin iets warms afgiet, dreunt de bak. Het gaat hierbij om een behoorlijke bons, waarvan ik onwillekeurig elke keer schrik. Er is al een extra rubbermatje geplaatst, maar dat heeft niet geholpen. Volgens de keukenfirma komt het vaker voor en is het vrij normaal. Ik moet maar wat koud water in de bak laten lopen en dan afgieten. Volgens mij is dit niet normaal en moet het hoe dan ook opgelost worden. Wie heeft hier ervaring mee?
Het warme water, zoveel als mogelijk, alleen in de afvoer gooien, dat scheelt al een hele boel en gelijktijdig ook even de koudwaterkraan aanzetten en het probleem is opgelost.
Het RVS zet namelijk krachtig uit (en dat maakt het geluid) als er (alleen) kokend water op wordt gegooid.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Ongelezen bericht door rvjapio »

Volgens mij is dat helemaal niet normaal. IK heb sinds 8 jaar zo'n bak en nog nooit een plop meegemaakt. Terwijl mijn boiler gloeiend heet water produceert.

Marktkenner
Berichten: 230
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34

Re: Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Ongelezen bericht door Marktkenner »

Dat geluid is niet normaal, zeker niet als het zwarte plaatje wat eronder zit geplakt gewoon vast zit en niet versleten is.
Ik gok dat het hier niet om een merk spoelbak gaat van bijv. Reginox of Franke, ik heb dat met dergelijke bakken nog nooit meegemaakt.
Heb thuis een Franke Spoelbak en een Quooker, en giet er elke dag kokende vloeistoffen in, nog nooit een dergelijk geluid gehad.
Kan me voorstellen dat goedkopere "Chinese" spoelbakken dunner zijn en dus misschien sneller een dergelijk geluid produceren.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 940
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Lady1234 schreef:
03 mei 2022 10:42
Lees hier de oplossing.

https://nl.doe-het-zelf.narkive.com/2hk ... uken-plopt
Een oplossing die bij een nieuw spoelbak niet nodig moet zijn. Daar zou het trillingsplaatje niet versleten mogen zijn.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien is het een hele goedkope spoelbak.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Ongelezen bericht door G7 »

Marktkenner schreef:
03 mei 2022 11:40
Dat geluid is niet normaal, zeker niet als het zwarte plaatje wat eronder zit geplakt gewoon vast zit en niet versleten is.
Ik gok dat het hier niet om een merk spoelbak gaat van bijv. Reginox of Franke, ik heb dat met dergelijke bakken nog nooit meegemaakt.
Heb thuis een Franke Spoelbak en een Quooker, en giet er elke dag kokende vloeistoffen in, nog nooit een dergelijk geluid gehad.
Kan me voorstellen dat goedkopere "Chinese" spoelbakken dunner zijn en dus misschien sneller een dergelijk geluid produceren.
Wij hebben toch wel een Reginox spoelbak en die dreunt of bonkt ook tijdens het afgieten van bv groente/gekookte aardappelen. Meestal laat ik dan gelijk de koudwaterkraan even lopen. (als ik eraan denk) Verder stoort het mij niet zo.

Lady1234
Berichten: 27114
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Op mijn vakantie adres had ik ook zo’n spoelbak. Dat geluid is niets bijzonders.

Als het u zo stoort, zet een schaaltje in de gootsteen, waarin u afgiet.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Haal bij een automaterialenzaak wat zelfklevende bitumenplaten en plak die overal waar je bij kunt. Zijkanten, voorkant, achterkant, onderkant.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

G7 schreef:
03 mei 2022 14:35
Marktkenner schreef:
03 mei 2022 11:40
Dat geluid is niet normaal, zeker niet als het zwarte plaatje wat eronder zit geplakt gewoon vast zit en niet versleten is.
Ik gok dat het hier niet om een merk spoelbak gaat van bijv. Reginox of Franke, ik heb dat met dergelijke bakken nog nooit meegemaakt.
Heb thuis een Franke Spoelbak en een Quooker, en giet er elke dag kokende vloeistoffen in, nog nooit een dergelijk geluid gehad.
Kan me voorstellen dat goedkopere "Chinese" spoelbakken dunner zijn en dus misschien sneller een dergelijk geluid produceren.
Wij hebben toch wel een Reginox spoelbak en die dreunt of bonkt ook tijdens het afgieten van bv groente/gekookte aardappelen. Meestal laat ik dan gelijk de koudwaterkraan even lopen. (als ik eraan denk) Verder stoort het mij niet zo.
Wij ook, idem Reginox, maar slechts 1x gehoord. Wellicht is het niet zo als je afgiet op de plek waar het zwarte rubber geplakt is en wel als je op een andere plek afgiet?

Methusalah
Berichten: 1167
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ik weet precies welk effect je bedoelt en dat is redelijk normaal als je kokend water op een metalen plaat giet. Dat reageert, er verandert spanning door de temperatuur. Ik vind het altijd wel grappig als dat gebeurt. Het is een beetje afhankelijk van hoe stevig de bak is.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mijn spoelbak van kwaliteitsmerk Franke doet het ook als er snel en veel kokend water in komt, bv bij het afgieten van de pasta.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Ongelezen bericht door crazyme »

Dit is normaal.

Seinhuis
Berichten: 2375
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik weet niet of dit hoort of niet.

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies voor hulp of advies.

HandigeHarrie
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Seinhuis schreef:
04 mei 2022 00:37
Ik weet niet of dit hoort of niet.

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies voor hulp of advies.
:lol: :lol:

juliomariner
Berichten: 4821
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Ongelezen bericht door juliomariner »

Totaal offtopic maar hoewel Seinhuis dit advies te pas en te onpas geeft is het in veel gevallen wel een goed advies.

Nijogeth
Berichten: 9977
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Seinhuis schreef:
04 mei 2022 00:37
Ik weet niet of dit hoort of niet.

Neem contact op met je rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.consumentenbond.nl/juridisch-advies voor hulp of advies.
Juist, voor advies over keukens ga ik daar altijd heen.

Overigens zijn ze een ideaal punt voor vragen over recepten en opmerkingen over de laatste Ajax-Feyenoord.

sjj
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 jul 2008 14:25

Re: Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Ongelezen bericht door sjj »

Spoelbak misschien te krap in blad geplaats waardoor die onder te veel spanning staat.
Of anders grotere dempingsplaat er onder plakken over de hele onderkant.
RVS zet altijd uit dik of dun materiaal maakt niets uit.

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Spoelbak van nieuwe keuken dreunt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dankzij dit topic weet ik nu eindelijk waar die zwarte plaat onder m'n spoelbak voor is :D

Het dreunen heb ik nog nooit gehad, niet thuis en evenmin in vakantiehuisjes.

Plaats reactie