LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stoomoven, combi stoomoven, stoom bakoven ??

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
_Sandra_
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 mei 2008 10:47

Stoomoven, combi stoomoven, stoom bakoven ??

Ongelezen bericht door _Sandra_ »

Hallo, wie heeft er ervaringen met de stoomovens in de titel? We willen ons eten gaan stomen...

In onze keuken wilden ze eerst een combi stoomoven Whirlpool plaatsen. Je hebt dan een stoombak, waarin je water onderin doet met het eten erboven hangend. Dan een deksel erop.

Een stoombakoven heeft een veel hogere prijs, dat weet ik al wel.

Een stoomoven is puur voor te stomen, je hebt dan ook een water reservoir erin. Ze wilden een 26 L stoomoven van Siemens doen dan. Echter, voor hoeveel man kun je dan koken?? In de combi kon wat meer in, maar dat lijkt een nep variant te zijn.... mijn man vertrouwde de kwaliteit niet.

Groet
sandra

Keukenprinsesje
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 nov 2005 12:53

Re: Stoomoven, combi stoomoven, stoom bakoven ??

Ongelezen bericht door Keukenprinsesje »

Kijk es naar de Steam assisted oven van Bauknecht BLZS 7200.
Stomen in combinatie met bakken en braden

Mini7
Berichten: 171
Lid geworden op: 02 mar 2008 23:10

Re: Stoomoven, combi stoomoven, stoom bakoven ??

Ongelezen bericht door Mini7 »

Aanrader! Miele kookdemo. Alle verschillende apparaten worden uitgelegd en je kunt er van alles uit proeven.
Niet vooraf eten!

Groetjes Mini7

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: Stoomoven, combi stoomoven, stoom bakoven ??

Ongelezen bericht door rayke »

z o e k f u n c t i e.....

zijn pas en al eerder topics over geweest.....

tssssss.....ssssstooooom

fits
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 feb 2008 20:56

Re: Stoomoven, combi stoomoven, stoom bakoven ??

Ongelezen bericht door fits »

stomen is niet goed. ER blijkt na onderzoek dat er demoleculaire interferentie op treedt middels de groenten. Dit gebeurt dan voornamelijk met groene varianten als paprika, courrgette, boontjes e.d. Dit blijkt te maken hebben met de groene kleurstof. Zeer gevaarlijk was de conclusie. Ik zou koken en bakken, net als vroeger. Ook lekker.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Stoomoven, combi stoomoven, stoom bakoven ??

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

stomen is niet goed. ER blijkt na onderzoek dat er demoleculaire interferentie op treedt middels de groenten. Dit gebeurt dan voornamelijk met groene varianten als paprika, courrgette, boontjes e.d. Dit blijkt te maken hebben met de groene kleurstof. Zeer gevaarlijk was de conclusie. Ik zou koken en bakken, net als vroeger. Ook lekker
Dit werpt een aantal vragen op:

-Welk onderzoek? Dan kunnen we het even nalezen....
-Sinds wanneer zit er groene kleurstof in boontjes, paprika &courgette?
-Een stoomoven IS net als vroeger (of u moet "zittend met uw speer en berevelletje je stukje vlees in het vuur hangend" bedoelen met vroeger)
Want een snelkookpan heeft ook het "stoom-effect" een broodje bapao en rijst worden ook al van oudsher gestoomd. Dus ik ben "bang" dat met dit "stoomonderzoek" het stomen in een zogenaamde "stoombox" bedoeld wordt waarbij het water door middel van microgolven (magnetron) aan de kook wordt gebracht. Dit is heel iets anders als de hier besproken stoomovens; laat u het even weten?

pyotr
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 sep 2007 23:15

Re: Stoomoven, combi stoomoven, stoom bakoven ??

Ongelezen bericht door pyotr »

stomen is niet goed. ER blijkt na onderzoek dat er demoleculaire interferentie op treedt middels de groenten. Dit gebeurt dan voornamelijk met groene varianten als paprika, courrgette, boontjes e.d. Dit blijkt te maken hebben met de groene kleurstof. Zeer gevaarlijk was de conclusie. Ik zou koken en bakken, net als vroeger. Ook lekker.
Als stomen niet goed zou zijn dan zou dat inmiddels wel met grote koppen in De Telegraaf of de Consumentengids hebben gestaan. "demoleculaire interferentie" (en wat varianten daarop) is Google onbekend en "groene kleurstof" is ook lekker wetenschappelijk; was chlorofyl soms een te moeilijk woord voor de doelgroep?

Broodje aap is de conclusie. Naar keuze gestoomd of gebakken.[/i]

fits
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 feb 2008 20:56

Re: Stoomoven, combi stoomoven, stoom bakoven ??

Ongelezen bericht door fits »

@pyotr:
wel opvallend dat jij je referentiekader haalt via google en jawel: De Telegraaf.
alles wat op google vermeld wordt en in De Telegraaf geschreven wordt is waar.

fits
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 feb 2008 20:56

Re: Stoomoven, combi stoomoven, stoom bakoven ??

Ongelezen bericht door fits »

maar even serieus, vooral ook voor zelfstandige.
Het onderzoek is gedaan tijdens het schrijven van die post onder het genot van een wit wijntje uit de Loire streek. (dat laatste heeft er niets mee te maken maar was wel erg lekker)
Wat democulaire interferentie moet betekenen zou ik ook niet weten, vond het wel een leuk woord. En wat of hoe dat middels de groenten zou moeten doen weet ik ook niet.
En kleurstoffen in groene paprika? Ze lijken me niet lekker maar als ze natuurlijk aanwezig zijn wil ik ze wel eten. Stomen is natuurlijk geweldig dat is buiten kijf. Kan trouwens ook in een stoommandje van 5 euro, bij de toko hebben ze die. Hoef je ook niet in te bouwen, kan gewoon de kast in. Fijn weekend nog!

pyotr
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 sep 2007 23:15

Re: Stoomoven, combi stoomoven, stoom bakoven ??

Ongelezen bericht door pyotr »

@pyotr:
wel opvallend dat jij je referentiekader haalt via google en jawel: De Telegraaf.
alles wat op google vermeld wordt en in De Telegraaf geschreven wordt is waar.
Ik pas me aan aan het niveau van de discussie 8) Maar alle gekheid op 'n stokje, Google en De Telegraaf zijn een goede indicatie of een dergelijk (tegendraads en sensationeel) onderzoek heeft plaatsgevonden. Als er met Google en in De Telegraaf niks is te vinden over zo'n onderzoek mag je wel haast concluderen dat dit onderzoek niet bestaat. Dat is trouwens wat anders dan concluderen dat iets waar is omdat het in De Telegraaf staat, maar dat terzijde.

@Sandra:
Ik heb nog geen ervaring met een stoomoven, maar in mijn nieuwe keuken komt een combi-stoom oven (stoom en hete lucht). De belangrijkste reden om een combi te kopen was dat ik geen ruimte had voor twee apparaten. Aandachtspunten bij een combi zijn wel of je ovenschalen er nog inpassen en of je de boel goed kunt schoonhouden (voorkomt dat vetspatten van braden de volgende keer op je gestoomde groenten druppen...)

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Stoomoven, combi stoomoven, stoom bakoven ??

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Wat democulaire interferentie moet betekenen zou ik ook niet weten,
Ah....... je zegt wel dat stomen slecht is maar weet niet waarom :shock:
Kan trouwens ook in een stoommandje van 5 euro, bij de toko hebben ze die. Hoef je ook niet in te bouwen, kan gewoon de kast in.
Met andere woorden.......stoomoven slecht stoommandje goed, terwijl we over hetzelfde principe spreken :?

Nogmaals, onderzoek zal gebaseerd zijn op stomen in magnetron met behulp van stoombox..............niet op de in de topic besproken stoomovens!

fits
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 feb 2008 20:56

Re: Stoomoven, combi stoomoven, stoom bakoven ??

Ongelezen bericht door fits »

uuuh zelfstandige...je maakt het wel lastig zo.
Laat ik duidelijker zijn, onderzoek bestaat simpelweg niet, e.a. is onzin en uit den duim gezogen.
ter vermaak.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Stoomoven, combi stoomoven, stoom bakoven ??

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Ter vermaak van wie? Ik kan er niet om lachen. Ben dan meer gecharmeerd van Bert Visscher.

keukenklepper
Berichten: 600
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:20

Re: Stoomoven, combi stoomoven, stoom bakoven ??

Ongelezen bericht door keukenklepper »

:lol:
Laatst gewijzigd door keukenklepper op 25 mar 2010 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.

fits
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 feb 2008 20:56

Re: Stoomoven, combi stoomoven, stoom bakoven ??

Ongelezen bericht door fits »

jullie kunnen of niet lezen of zijn zeeer traag van begrip.
Laat ik het spellen voor u: g.r.a.p.j.e.
GRAPJE
het was onzin heren, uit de duim gezogen zoals ik al schreef.
Kom eens met je hoofd uit een keukenkastje en lees eerst eens voor je begint te blaten.
en nee, je hoeft het niet leuk te vinden, das uw goed recht.
tsss

fits
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 feb 2008 20:56

Re: Stoomoven, combi stoomoven, stoom bakoven ??

Ongelezen bericht door fits »

Maar goed, alleen het feit dat je pretendeerd wittte wijn te drinken uit een 'Loire streek' (volgens mij is dat geen provincie maar een rivier)
tja, wijn uit de rivier halen wordt lastig, druivenplantjes groeien daar niet goed. Er komt wel degelijk wijn (en hele mooie ook) uit de omgeving van de Loire en dusdanig ook gekenmerkt. Ik noem dat voor het gemak Loire streek, weet iedere wijnliefhebben waar ik het over heb.
Neem jij nog maar een pilsje, amstel uit de amstelstreek.

leonard58
Berichten: 44
Lid geworden op: 14 jan 2004 10:04

Re: Stoomoven, combi stoomoven, stoom bakoven ??

Ongelezen bericht door leonard58 »

Kan alleen maar het advies van Mini7 onderschrijven: ga naar de kookdemo van Miele in Vianen. Daar hoor je alles over de voor en nadelen van de verschillende kook-manieren.
Wij gebruiken al meer dan 5 jaar de Imperial hogedruk stoomoven en hebben inmiddels in ons volgende huis ook weer het nieuwste type hogedruk stoomoven (Imperial is inmiddels Miele geworden) besteld.
Ik weet het: het is een duur apparaat, vergt wat extra aansluitingen in de keuken, maar het is z'n geld dubbel en dwars waard!
Want de smaak van je groenten gaat er 200% op vooruit en volgens testen van de consumentenbond blijft bij stomen de groeten veel vitaminen rijker! En dat het daarbij veel sneller gaat is misschien bijzaak, maar voor sommigen ook niet onbelangrijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Stoomoven, combi stoomoven, stoom bakoven ??

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is de topicstarter er al wel van overtuigd dat er een stoom-mogelijkheid zal komen. Maar volgens mij was de vraag meer wat de toegevoegde waarde van een echte stoomoven is ten opzichte van een gewone oven met een 'stoombakje'. En daarbij, de voor- en nadelen van hogedruk ten opzichte van gewone stoom.

Ik ben zelf eigenlijk ook wel in beide vragen geïnteresseerd. Een paar nadelen van een 'echte' stoomoven zijn in mijn ogen de extra kosten (aanschaf en aansluiting) en dat je de ruimte voor zo'n apparaat moet hebben. Want volgens mij is het zo dat je bij een hogedruk stomer geen combi hebt, toch?

Bij gewone stoom heb je volgens mij wel combi-ovens, maar gebruik je die ovenfunctie in de praktijk vaak samen met het stomen? En is de kwaliteit (en de grootte van het oven-deel) zodanig dat je zonder losse oven zou kunnen, of zou je bij een stoomoven met gewone-oven-functie ook nog een andere gewone oven moeten/willen hebben?

Ik ben er inmiddels (mede door het volgen van dit forum) wel achtergekomen dat je met een echte stoomoven veel preciezer de temperatuur en de vochtigheid kunt regelen dan met een eenvoudig stoombakje. Een stoomoven zal dus zeker toegevoegde waarde hebben. Maar of het de hoge meerprijs waard is, dat vraag ook ik mij af.

bmgd73
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 mei 2008 15:55

Re: Stoomoven, combi stoomoven, stoom bakoven ??

Ongelezen bericht door bmgd73 »

Hallo Sandra, ik ben benieuwd of je voor een stoomoven hebt gekozen en wat voor merk het uiteindelijk is geworden.

Gesloten