LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stoomoven in de nieuwe keuken een goed idee??

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
bmgd73
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 mei 2008 15:55

Stoomoven in de nieuwe keuken een goed idee??

Ongelezen bericht door bmgd73 »

Beste Keukenkenners,

Wij zijn ons heel voorzichtig aan het begeven op de keukenmarkt en dat valt niet mee moet ik zeggen.
Onze eerste keuken is alweer van 11 jaar geleden en nu we gaan uitbouwen is het dus tijd geworden voor wat nieuws.
Op dit moment hebben we al heel wat zaken bezocht maar nog geen offerte laten maken omdat we daar gewoon nog niet aan toe zijn. Eerst de aanbouw af en dan de ruimte goed bekijken zodat we tot een goede logische, praktische en mooie indeling kunnen komen.
De keus is enorm groot op elk gebied in vergelijking met 11 jaar geleden aan de ene kant wel leuk maar ook erg moeilijk en echt iets om over na te denken het is immers een hoop geld.
Ik ben me een beetje in de apparatuur aan het verdiepen en blijf steeds hangen bij een stoomoven het lijkt mij ideaal maar is dat het ook? Kan je daarin een hele maaltijd (aardappelen, groeten en vlees) in 1x in bereiden voor drie personen?
Als je voor een stoomoven gaat heb je dan nog wel een magnetron nodig of wordt dat dan weer overbodig?
Ik heb niemand in mijn omgeving ooit over een stoomoven gehoord dus vandaar mijn vraag hier op dit forum, elke tip / ervaring betreffende het gebruik van een stoomoven is welkom :D
Overigens hebben wij op dit moment qua apparatuur een hetelucht oven, magnetron, stoomoven van Siemens, koelkast en een vriezer van Bosch op het oog type nog volledig onbekend.
Ik heb nog vele (voor jullie kenners waarschijnlijk suffe :oops: ) vragen in petto maar ga mij eerst even verdiepen op dit forum.
Alvast bedankt voor jullie reacties op de stoomoven van Siemens :D

Mvg, Bianca

keukenvirus
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 mei 2008 16:01

Re: Stoomoven in de nieuwe keuken een goed idee??

Ongelezen bericht door keukenvirus »

Dag Bianca,
Het is heel goed dat je van te voren weet welke apparaten je wilt hebben, het is dan ook makkelijker om een indeling te maken. Een stoomoven moet je gewoon doen maar dan wel met hetelucht erbij.

330
Berichten: 74
Lid geworden op: 25 feb 2008 12:20

Re: Stoomoven in de nieuwe keuken een goed idee??

Ongelezen bericht door 330 »

Mag ik vragen waarom er hetelucht bij moet?
Als je al een gewone bakoven heb met hetelucht dan is het toch overbodig om alsnog een stoomoven te nemen ook met hetelucht?

keukenvirus
Berichten: 69
Lid geworden op: 09 mei 2008 16:01

Re: Stoomoven in de nieuwe keuken een goed idee??

Ongelezen bericht door keukenvirus »

Hallo 330
Het scheelt weer een apparaat,en met hetelucht functie erbij is vooral handig met vleessoorten klaar maken.

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: Stoomoven in de nieuwe keuken een goed idee??

Ongelezen bericht door rayke »

Zo en dan eerst eens antwoord op je vraag.

Ja, in een stoomoven kun je voor drie personen tegelijk diverse soorten eten klaar maken.
In stoomovens zijn verschillende modellen :

Miele (voorheen Imperial) heeft een hoge druk stoomoven.
Ideaal apparaat als je meer wilt met je stoomoven dan alleen het eten garen.
De hogedruk stoomoven biedt ook nog eens tijdswinst in vergelijk met de lagedruk stoomovens.
De temperatuur is nauwkeurig instelbaar met een groot bereik tussen 50 en 120 graden. De inhoud is royaal, ook als je met 6 of meer personen eet.
Wil je er kennis mee maken (en werken) bezoek dan eens het Miele info center in Vianen, de moeite waard.
Nadeel van dit apparaat : je hebt een extra groep in de meterkast nodig en een vaste wateraan- en afvoer. Hogere prijs.
Voordeel : veeeeeel meer mogelijk.
Ideaal om te blancheren of bijvoorbeeld voor het opwarmen van eten als je ff geen tijd hebt om te koken. Je maakt alles de dag ervoor klaar, dekt de schaal af en hup in de koelkast. Volgende dag nog 3 minuten op 97 graden en alles staat lekker smakelijk op tafel. Bij 97 graden gaart het niet meer dus wordt geen snot. Dit kan niet met lage drukstoomovens omdat deze niet 100% nauwkeurig in temperatuur zijn, met uitzondering van de modellen die een eigen boilertje hebben.
Miele heeft ook lage druk stoomovens zowel met bolier als met waterinzetbakje.

Gaggenau : Jarenlang de enige concurrent van de Miele stoomoven. Met heteluchtfuncties. Ook hier vaste water0aan- en afvoer.

Lage druk stoomovens heeft vrijwel elk merk.
AEG biedt zelfd een stoomfunctie op een gewoon formaat oven met alle verder functies van een oven standaard.
Siemens, Bosch, enz hebben stoomovens met een losse waterinzet.
Veelal zijn dit z.g. druppelaars. De stoom wordt niet zoals bij Gaggenau en Miele in een boliertje op temeperatuur gebracht maar in de oven ruimte gedruppeld. De druppel valt op een verdamperplaatje en condenseert waardoor er stoom ontstaat.
Nadeel van dit syteem is de oven niet exact op temeperatuur te regelen is. Deze schommelt tussen de 97 en 100 graden. En eten gaart nou eenmaal pas bij 100 graden. Koken duurt net zolang en soms langer dan in de pan.
Maar wel veel smakelijker.
Prijs is stuk lager dan de eerder genoemde.

En heb je echt geen ruimte dan neem je er eentje met heteluchtfuncties. Nadeel is wel dat je dan niet lekker je groente kan stomen en tegelijk je rollade kan grillen.

Dus heb je de ruimte (ook in je budget) kies dan voor twee apparaten.
Wil je het helemaal top? Kies dan voor de hogedruk + een heteluchtoven ernaast.
Voor allemaal geldt : het ten is lekkerder en gezonder.

Zo, en nou een bavaria :-)

radarmike
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 apr 2008 20:34

Re: Stoomoven in de nieuwe keuken een goed idee??

Ongelezen bericht door radarmike »

Wij stonden voor dezelfde keus en hebben uiteindelijk gekozen voor een combi-stoomoven en een combi-magnetron. In gaspitten ben ik van 5 teruggegaan naar 3 (1 multifunctionele wokbrander 0.2-6KW en een module met 2 pitten) Meer dan de helft van wat we nu doen kan zonder problemen in de stoomoven.

Wat ik absoluut kan aanraden is de (gratis...) stoomdemo bij Miele, na deze geheel en zeer goed verzorgde demo besef je dat er inderdaad geen betere is...en je kunt zelf ondervinden wat de mogelijkheden maar ook onmogelijkheden van een stoomoven zijn.

Over het bereiden van complete maaltijden, met de Miele combi-stoomoven kun je zelf je eigen menu samenstellen en dan geeft hij aan wanneer wat erin moet, aan het eind is alles tegelijk klaar en kun je aan tafel.

Succes

ice1982
Berichten: 129
Lid geworden op: 29 nov 2007 22:33

Re: Stoomoven in de nieuwe keuken een goed idee??

Ongelezen bericht door ice1982 »

Ik kan me alleen maar bij bovenstaande aansluiten... Ga je voor stoom... Kies dan voor Miele... Op het gebied van stoomovens is er echt geen betere!!

330
Berichten: 74
Lid geworden op: 25 feb 2008 12:20

Re: Stoomoven in de nieuwe keuken een goed idee??

Ongelezen bericht door 330 »

Die hogedrukovens kosten bijna 2x zoveel als een drukloos systeem.
Ik had in eerste instantie ook een combi-stoom en combi-oven in gedachten. Later heb ik het toch veranderd, vreemd genoeg was ik net iets goedkoper uit met een losse magnetron, bakoven en enkel stoom. Uiteraard was in mijn geval wel zo want ik had de duurste combi-oven op het oog met pyrolise (Siemens)

Maar ok, naast de nauwkeurigheid van de temp. en snelheid, zijn er nog andere verschillen tussen een hogedruk en drukloos? Hm.. 100graden of 120graden zie ik het nut niet veel in.

Trouwens hoe zit het met de damp? Worden de frontjes, kasten waar de stoomoven inzit of rondom hierdoor nadelig beinvloed? Zie dit ook terug bij vaatwassers, die je eigenlijk na einde programma minimaal een uurtje laat afkoelen voordat je het eruithaalt.

(Gaggenau heeft een hele slechte site, zag alleen tekst en uitleg en niet eens type en beschrijving van wat er leverbaar is)

Mini7
Berichten: 171
Lid geworden op: 02 mar 2008 23:10

Re: Stoomoven in de nieuwe keuken een goed idee??

Ongelezen bericht door Mini7 »

Hallo Bianca,
Ken je iemand die lid is van de consumentenbond? In het magazine van vorige maand staat een uitgebreide test van stoomovens. Miele kwam er als beste uit, daarna Siemens en Bosch en nog iets lager AEG en nog wat merken.
Succes met zoeken!
Mini7

330
Berichten: 74
Lid geworden op: 25 feb 2008 12:20

Re: Stoomoven in de nieuwe keuken een goed idee??

Ongelezen bericht door 330 »

Ken je iemand die lid is van de consumentenbond? In het magazine van vorige maand staat een uitgebreide test van stoomovens. Miele kwam er als beste uit, daarna Siemens en Bosch en nog iets lager AEG en nog wat merken.
Google is my friend :)
http://www.scribd.com/doc/2593753/Consu ... April-2008

Thanks.

bmgd73
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 mei 2008 15:55

Re: Stoomoven in de nieuwe keuken een goed idee??

Ongelezen bericht door bmgd73 »

Super, bedankt voor jullie tips tot zover!
Ik ben nog niet overtuigd en twijfel erg mede door de hoge aanschafprijs en ik nog niet precies weet hoe het werkt en of wij er in de praktijk wel gebruik van maken.
Ik kook wel al jaren in een snelkookpan dat bevalt erg goed, super snel, voor drie man aardappels en groenten, soep, suddervlees, stamppotten maar vast niet te vergelijken met een stoomoven of toch wel??
Ik vind het trouwens wel erg mooi staan een stoomoven in een keuken maar het moet natuurlijk in eerste plaats wel functioneel zijn.
Aankomende zaterdag gaan we naar een Siemens demonstratie, ik ben benieuwd :D

Mvg, Bianca

bmgd73
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 mei 2008 15:55

Re: Stoomoven in de nieuwe keuken een goed idee??

Ongelezen bericht door bmgd73 »

Hallo,

Inmiddels toch even tijdens het fietsen (niet gepland) bij Grando keukens gaan kijken. We hadden mazzel want er was een hele leuke aardige kok/vertegenwoordiger van Miele en die heeft ons uitgebreid verslag gedaan van de verschillende stoomovens.
Op dit moment komt de hetelucht (combi) stoomoven het meest in aanmerking: geen aansluiting op de waterleiding en geen extra groep nodig.
De bediening via tiptoetsen is heel erg uitgebreid net een computer maar aan de andere kant ook wel weer makkelijk want hij geeft stap voor stap aan wat je doen moet. Wel denk ik dat je echt goed de tijd moet nemen en ook nodig hebt om er goed mee overweg te kunnen.
Op de vraag of ik mijn apparaten wenslijstje (hetelucht oven, magnetron, combi stoomoven) moet bijstellen omdat mss een oven overbodig is als je ook al een stoomoven hebt is mij nog niet geheel duidelijk.

Verder willen we graag een combi Quooker dat staat nu ook vast en van natuurstenen bladen weten we ook weer wat meer dus al met al toch weer wat verder.

Mvg, Bianca

JokeW
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 mei 2008 12:03

Re: Stoomoven in de nieuwe keuken een goed idee??

Ongelezen bericht door JokeW »

Sinds ruim een jaar hebben wij een Atag stoomoven en wij zijn zéér tevreden, zowel over het Atag apparaat alswel over de stoomoven op zich.

Succes met orienteren!

Gesloten