LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stoomoven

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Dem
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2006 09:23

stoomoven

Ongelezen bericht door Dem »

Hallo iedereen,

Wij denken erover om in onze nieuwe keuken een stoom oven te nemen. Heeft iemand hier ervaring mee? Met of zonder hoge druk.

Groeten Dem.

Arnim
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 mar 2006 16:34

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door Arnim »

Hallo,
mijn advies, zelf en keer "koken" met deze oven bij een Kookstudio....

veel plezier wenst Arnim
Laatst gewijzigd door Arnim op 09 mar 2006 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

onderzoeker
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jul 2005 16:07

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door onderzoeker »

Hoi,'

Zelf heb ik een tijd geleden op dit forum dezelfde vraag gesteld. Hier zijn hele zinnige dingen geschreven. Ik zou dit zeker eens bekijken.
Zelf hebben we een van Miele, geen hogedruk. Het is even wennen maar bevalt prima. Zelf had ik iets meer van de smaak verwacht. Waarschijnlijk zijn mijn verwachtingen wel erg hoog geweest. Houd er wel rekening mee dat je elke keer nadat je hem gebruikt hebt met een sponsdoekje de condens er uit neemt en met een doekje helemaal moet uitnemen. Al met al nog geen 5 min werk maar het moet wel. Ook stoom ik alles 2 min langer dan in het boek staat.
succes!

Dem
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2006 09:23

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door Dem »

Hallo onderzoeker,

Onder welke titel heb je deze vraag gesteld dan, want als ik bij zoeken stoomoven invul krijg ik geen resultaten.

Maar het valt dus wel wat tegen qua smaak begrijp ik. Is het toch wel de moeite waard dan of komt het erop neer dat je die stoomoven dan toch niet zovaak gebruikt?

Dem
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2006 09:23

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door Dem »

Oja, werkt het een beetje makkelijk?

onderzoeker
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jul 2005 16:07

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door onderzoeker »

Smaak is wel beter dan wanneer je gewoon op gas kookt. Ik gebruik hem wel vaak. Je hebr van mIele 2 verschillende types onder lage druk. Eeen kleinere die minder uigebruid is wat betreft het display en een grotere. Wij hebben geozen voor de kleine vanwege het prijsverschil. Je kunt er makkelijk voor 4 personen in koken. Het werk heel makkelijk. Je moet in het begin steeds wel even opzoeken in het boek hoelang er gestoomd moet worden. Trouwens opwarmen is ideaal, je hoeft echt geen magnetron meer. De samaak is veel beter. In VIanen kuns je een demonstatie van Miele bijwonen en daar ook gerechten uit de stoomoven proeven.

onderzoeker
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jul 2005 16:07

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door onderzoeker »

o ja bij de zoekfunctie hier boven stoomoven invullen dan lukt het wel.

Dem
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2006 09:23

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door Dem »

Je kunt er ook in opwarmen zeg je? Alleen groenten of ook dingen uit de diepvries?

Hoe werkt het eigenlijk met meerdere dingen tegelijk, kan dat ook? Bijvoorbeeld vis en groenten en aardappels. Neemt het dan niet elkaars smaak aan?

onderzoeker
Berichten: 51
Lid geworden op: 08 jul 2005 16:07

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door onderzoeker »

Je kunt alles erin opwarmen, neemt elkaars smaak niet aan. OOk ontdooien gaat trouwens prima, alleen duurt het veel langer dan in een magnetron.

Dem
Berichten: 30
Lid geworden op: 04 feb 2006 09:23

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door Dem »

Hallo onderzoeker,

We zijn inmiddels naar Miele geweest voor een kookdemonstratie met de stoomoven en het lijkt ons wel de moeite waard.
Je zegt dat opwarmen veel langer duurt dan in de magnetron, maar hoelang is veel langer?

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door hera »

Zou je er ook een babyfles met melk in kunnen opwarmen? Daar gebruik ik de magnetron eigenlijk alleen voor. Wordt het dan niet " wateriger" .

En aangezien ik alle apparatuur van Siemens wil, hoe is die van Siemens. De eerdere commentaren die ik hier als dat je geen temperaturen kunt instellen maar alleen percentages stoom oid. Dat haal ik niet uit de site van Siemens. Daar staan temperaturen. Al is dat wel wat raar, want stoom is toch altijd 100 graden..

Mr.P
Berichten: 195
Lid geworden op: 01 okt 2005 10:24

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door Mr.P »

Het stomen onstaat als water een temperatuur bereikt van 100 graden. Pas dan gaat een gerecht garen.
Siemens geeft niet alle informatie over de temperaturen, dit staat in de specificaties " Drukloos stomen bij ca. 100° C ". Door de gebruikte techniek is de stoomtemperatuur niet exact 100 graden maar schommelt tussen de 97 en 101 graad. Pas bij 100 graden gaart het gerecht. Een stoomoven voorzien van een boiler zorgt voor exact 100 graden temperatuur.
-
Het verwarmen van een fles in de stoomoven gaat niet. Vaak is de temperatuur te hoog voor de fles (deze kan smelten of vervormen) In een apart schaaltje wordt het inderdaad wat waterig.
-
Een stoomoven die continu 100 graden houdt is ook handig met het steriliseren van o.a. spenen (echte siliconen)

Succes,
Mr.P.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door hera »

Dus Siemens stoomoven blijft geen aanrader? Het lijkt me wel mooi. Combioven en stoomoven boven elkaar. En ik denk dat ik m wel regelmatig zou gebruiken voor groenten en dat je dan geen tijdwinst hebt maakt me niet zo heel veel uit. Je hebt er in ieder geval geen omkijken naar.

Onze keuken wordt door een interieurbouwer gemaakt die goede contacten heeft met een Siemens dealer. Nou ben ik van huis uit heel tevreden over Siemens/Bosch ed dus helemaal goed. Ik hoef ook niet veel luxe, maar vooral goed spul dat zn werk doet.

Ik heb als voorstel de combi-oven hb86Q560N ontvangen en ik denk erover om als retour voorstel hb84k55on voor te stellen (zal mij wel iets meer kosten want hij kan met die apparatuur niet meer dan de korting die hij zelf krijgt) . Deze scheelt niet bijzonder veel in prijs maar heeft een ecoclean achterwand en meer inhoud.

Ook zit ik een beetje met de kookplaat. ER19250NL deze heeft de wokbrander in het midden. 4-pits zal wel niet zo'n mooi gezicht zijn in een keuken van 2.85*3.00 met een dubbele losse apparatenkast er tegenover. Misschien wat te " iel". Blad wordt 70 diep met alleen laden en een magic corner en alleen een kastje onder de spoelbak. Moet ik dan uitkijken naar de 6-pits van Siemens? Of als enige apparaat een ander merk kiezen. Eenheid is me op zich ook wel wat waard. En zo vaak wok ik niet..

Mr.P
Berichten: 195
Lid geworden op: 01 okt 2005 10:24

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door Mr.P »

Aan de keuze van de stoomoven zijn een paar nadenkers verbonden.

De Miele hogedruk stoomoven :
- hogere prijs dan een een drukloze > willen we dat uitgeven of hebben wij geen behoefte aan de meerwaarde
- nauwkeurig instelbaar tussen 50 en 120 graden
- door gebruik van hoge druk extra veel gebruiksmogelijkheden met gerechten (teveel om op te noemen, maar bel voor een afspraak met het Miele infocentrum en maak een afspraak voor een demodag 0347-378911)
- vaste wateraansluiting noodzakelijk > kan een nadeel zijn, maar water komt overal
- vaste afvoer noodzakelijk, da's niet altijd makkelijk
- elke twee jaar de deurring + ventiel vervangen > iets van 55 euro.(vergeten de meeste verkopers te vertellen)
- aan te bevelen is de 10 jaar garantie die Miele als extra biedt. Niet dat het nu een beroerd ding is, maar het is wel lekker tien jaar garantie op een dergelijk complex apparaat.
- lekkerder eten, gezond en snel klaar.
- Geen gewone ovenfunctie.
- Design : smaakgebonden, maar ik vindt haar zeer fraaie rondingen hebben.
- Optie : een liftdeur waarmee je haar een vlakker uiterlijk kunt geven.
- gebruik ik hem zelf : ja, althans mijn vrouw wil (na mij :-) ) nooit meer zonder.

Alle volgende apparaten hebben geen vast water/aanvoer maar een reservoir.

De Miele drukloze stoomoven :
- Nauwkeurig instelbaar tussen 40 en honderd graden (ingebouwde boiler).
- geen vaste water aan/afvoer noodzakelijk
- lagere prijs
- 2 formaten, eentje kan zelfs in een bovenkastje worden gemonteerd.
- fraai design, helemaal de navitronic serie
- overigen specs via http://www.miele.nl (button productinformatie > inbouwapparatuur > stoomovens
Gebruik je hem zelf : nee, maar wel mee gewerkt.

Ook een mooie : Dè Kuppersbusch.... de wie? Kuppersbusch.Een heel oud merk met technisch fraaie apparaten. Om het typen wat te bekorten heb ik de tekst van hun even gekopieerd :
De temperatuur van zowel de stoomfunctie als de heteluchtfunctie is traploos instelbaar. U kunt dus gerechten opwarmen op 95°C zonder dat ze nagaren. Of u kunt bijvoorbeeld zalm op exact 80°C bereiden, waardoor de zachte structuur en kleur behouden blijven. Ook ontdooien op 40°C behoort tot de mogelijkheden
Ook deze heeft een electronisch gestuurde bolier.
Dit is wel een combinatie-apparaat.
Heb je hem zelf : nee, maar wel mee gewerkt.
-
Bosch - Drukloze stoomoven.
Dit vertelt Bosch Drukloos stoomsysteem met 5 temperatuurstanden: 60°C, 70°C, 80°C, 90°C en 100°C
Prijs ook hier in het voordeel.
Mee gewerkt, nee wel zien werken.
-
Neff, identiek aan de Bosch, iets anders van design en een paar tientjes duurder.
-
Siemens : identiek aan de Bosch en Neff. Alleen geeft Siemens aan dat de temeratuur circa 100 graden is. Het 3 tal werkt met een druppel systeem. In de bodem van het apparaat is een vangschaaltje aangebracht. In het middel bevindt zich een hitteplaatje waarop telkens een druppel valt. Deze vormt stoom welke zich via de sleuven van een rooster in de ovenruimte verspreiden.
De temperatuur van deze stoom kan licht afwijken van de ingestelde temperatuur.

Voor alle drie geldt : prima apparaten, goede prijs en goede service wat ook voor de Miele geldt overigens. Met de service van Kuppersbusch heb ik geen ervaring.
-
Er zijn natuurlijk nog meer stoomovens (al dan niet combinaties) van o.a. Atag, Smeg, Ariston, Aeg, Gaggenau enz.

Daarnaast biedt Neff nog een stoominzet voor in de oven. Dit is ook een mooi drukloos systeem. Bijkomend voordeel van dit systeem is dat je in plaats van water ook wijnen kan gebruiken om te stomen.

Succes met de keuze.
Mr.P.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door hera »

Wordt waarschijnlijk wel de Siemens. Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Heb je nog ideeen wbt de kookplaat? En de combi-oven?

pbrok
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:27

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door pbrok »

Ooit gedacht aan de stoomoven van AEG deze heeft zowel een perfecte stoomoven als oven. Men kan zowel lagedrukstomen en combineren van hetelucht met stoom. Perfect voor vlees gerechten Wij zijn er superblij mee :!: :D

farang
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 mar 2006 15:15

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door farang »

Misschien een beetje duf om te vragen... Wij zijn helemaal weg van AEG Frontline & Horizon line...

Maar iemand vertelde ons dat het heel veel werk was om de stoomoven naderhand weer schoon te krijgen. Klopt dat?!

Lijkt me onwijs goed om gerechten te kunnen bereiden met een combi van oven & stoom :D

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door hera »

is Bosch minder dan Siemens. Ik lees dat je bij Bosch er meer schalen en een " kookboek" bijkrijgt en bij Siemens niet..

pbrok
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 mar 2006 22:27

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door pbrok »

Heb met schoonmaken geen problemen voortijdig gooit hij zijn stoom aan voorzijde eruit. Heb weinig last van vocht. Er zit een element onderin de oven welke je met een doekje schoon kan maken.
Nogmaals prima app.

:D

farang
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 mar 2006 15:15

Re: stoomoven

Ongelezen bericht door farang »

Okay.. Dank voor je reactie.

Het zou zonde zijn als je zo'n ding niet gebruikt omdat je na elke gebruik een kwartier nodig hebt om hem weer helemaal schoon te krijgen ;)

Gesloten