LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stoomoven?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
yes
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 jan 2006 19:16

Stoomoven?

Ongelezen bericht door yes »

Wij staan op het punt onze keuken te bestellen. In eerste instantie hebben we niet voor de aanschaf van een stoomoven gekozen, maar nu op het laatste moment beginnen we toch te twijfelen. Wie heeft er een stoomoven en wat doe je er nu precies mee?

Mr.P
Berichten: 195
Lid geworden op: 01 okt 2005 10:24

Re: Stoomoven?

Ongelezen bericht door Mr.P »

Met de zoekfunctie zijn er meer onderwerpen te vinden.

Er zijn verschillende typen stoomovens : drukloos, drukloos met boiler, hoge druk.
Maak eens een afspraak in het Miele democenter in Vianen voor een demo met de stoomoven. U kunt er dan zelf mee werken en ervaringen delen met gebruikers.

Mr.P.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: Stoomoven?

Ongelezen bericht door hera »

Ik heb een stoomoven, moet zeggen dat ik m niet denderend veel gebruik. Vooral voor aardappels. Ben niet echt een aardappeleter, maar vastkokende aardappel, liefst nieuwe of opperdoezers zijn zo lekker uit de stoomoven vandaan :D . Ik heb een lage druk van Siemens. Hoop er wel meer mee te gaan doen. Gebruik m nu ongeveer 1x per week.

Heb er trouwens geen spijt van want ik eet vooral lekker en dit is echt veel lekkerder dan uit een pan.

yes
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 jan 2006 19:16

Re: Stoomoven?

Ongelezen bericht door yes »

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Wij zijn nu niet direct aardappel, vlees en groente eters en houden meer van de aziatische en italiaanse keuken. Kun je er dan ook nog wat mee? Ik vind het een moeilijke beslissing en wil straks geen spijt hebben dat ik geen stoomoven heb genomen, je hoort op dit moment zoveel positiefs en dat het straks net zo ingeburgerd is als een magnetron, of zijn jullie van mening dat het meer een trend is die straks weer overwaait.

joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Re: Stoomoven?

Ongelezen bericht door joost28 »

Wij hebben voor onze nieuwe keuken wel een stoomoven gekocht (de Neff, ook drukloos). We eten ongeveer 3 maal per week aardappelen en groenten, die zijn gestoomd veel lekkerder dan gekookt. Op dit moment hebben we een stoompan en deze bevalt erg goed. Voordeel van de stoomoven daarnaast is voor ons dat de bakjes kleiner zijn dan pannen (scheelt ruimte en afwas), je hoeft niet bij de pan te blijven tot hij kookt, alles gaat automatisch en dat je meerdere dingen tegelijk in de stoomoven kunt doen. Trend of niet maakt mij niet uit, voor 750,- euro had ik hem als inbouw in mijn keuken.

Voor meer info: Miele heeft een hele leuke demonstratiemiddag op de zaterdag (veel info + lekker eten!) voor 0,00 euro!! (zie www.miele.nl). Uiteindelijk vinden we de Miele te duur en kopen we Neff.

sks
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 sep 2006 15:20

Re: Stoomoven?

Ongelezen bericht door sks »

In alle Neff ovens past een stoomsysteem, het grote voordeel van dit systeem t.o.v. andere is dat het in aanschaf scheelt en heel veel toepassingsmogelijkheden heeft. Je kunt er namelijk alle soorten wijnen bij doen(rode, rosé, witte), biersoorten of water. In de standaard stoomsystemen wordt er alleen met water gestoomd(minder smaakvol). Informeer eens bij Neff voor een Neff selectdealer die regelmatig kookdemonstraties geeft(www.neff.nl).

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: Stoomoven?

Ongelezen bericht door rayke »

750 euro voor de stoominzet Joost? Hoop centjes.... meer dan de adviesprijs

joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Re: Stoomoven?

Ongelezen bericht door joost28 »

Het is ook niet de stoominzet (dat is geen stoomoven maar een stoominzet). De stoomoven van Neff kost EUR 1369,- adviesprijs.

Dat hele verhaal over bier, wijn etc. in de stoominzet kan dan wel waar zijn, maar in de praktijk doen we er alleen aardappelen en groenten in en al helemaal niet met wijn en bier.

Bovendien: de stoominzet vonden we een verschrikkelijk onhandig apparaat, groot en log en het vult in één klap je vaatwasser.

Van der Voort
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 aug 2006 17:02

Re: Stoomoven?

Ongelezen bericht door Van der Voort »

Heeft u al gekeken naar de AEG multi hetelucht/stoomoven?
Dit is een lage druk stoomoven met daarin opgenomen ook een
ontdooistand, 1-krings grill - stoomfunctie en hetelucht.

Een apparaat met meerdere functies

sks
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 sep 2006 15:20

Re: Stoomoven?

Ongelezen bericht door sks »

Jammer Joost 28, je bent kennelijk geen fijnproever!

joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Re: Stoomoven?

Ongelezen bericht door joost28 »

Dat heb ik ook nooit beweerd.

Ik ben een gemaksmens en voor culinaire hoogstandjes ga ik wel naar een restaurant.

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: Stoomoven?

Ongelezen bericht door rayke »

das geen stoomoven...das een condenseerapparaat :-)

joost28
Berichten: 236
Lid geworden op: 18 jun 2006 15:51

Re: Stoomoven?

Ongelezen bericht door joost28 »

In de keukenbranche wordt het een stoomoven genoemd, bovendien, condenseren is het overgaan van gas/damp naar vloeibaar en dat is niet wat in dat apparaat gebeurt.

aloha
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 sep 2006 17:25

Re: Stoomoven?

Ongelezen bericht door aloha »

Mij hemel beste mensen en beste yes,
stoom is het gevolg van kokend water daar zijn toch wel degelijk meerdere goedkopere alternatieven voor handen. Ja als je gaat voor de esthetiek is daar wel wat voor te zeggen maar het is gewoon waterdamp hoor. Vroeger werd wel eens gezegd hete lucht verkopen.................Dus als je het niet aanschaft doe je er zeker goed aan, te meer daar alternatieven in de toekomst daar zijn voor minder geld.

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: Stoomoven?

Ongelezen bericht door hera »

Zijn er keukenadviseurs die al van die combi's met stoomoven hebben geplaatst? Ik begreep dat AEG en Bauknecht die hebben. Een vriend van mij vroeg ernaar of het wat was. Nou, een extra hetelucht oven lijkt me nooit mis (ze willen er dan zoeen naast een combimagnetron) maar als beiden slecht functioneren dan zou ik t neit doen. Bij mij was die keueze makkelijk want ik heb Siemens en die combineren t niet.

wilga
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 okt 2006 19:09

Re: Stoomoven?

Ongelezen bericht door wilga »

Ik heb een miele drukloze stoomoven gekocht in combinatie met een solo oven. Ik heb de magnetron laten vervallen, omdat je in de stoomoven heel snel en lekkerder je eten op kunt warmen. Woon desnoods een demonstratie bij,

flow
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 okt 2006 21:11

Re: Stoomoven?

Ongelezen bericht door flow »

wij hebben een stoomoven gekocht van gaggenau, heel handig apparaat, maar bruine knapperige korstjes op een lekkere zuurkoolschotel of een mooie gratin, vergeet het maar. Ook even een flesje voor de baby opwarmen is er niet bij, dus niet alllemaal zo super als het voorgespiegeld wordt, maar voor de rest natuurlijk heel erg gezond en lekker.

Pfffff

Re: Stoomoven?

Ongelezen bericht door Pfffff »

Jammer, dan heb je je niet goed laten informeren. Je had bij Gaggenau zelf overigens een kookdemo bij kunnen wonen, dan waren al je vragen voor die tijd beantwoord

hera
Berichten: 296
Lid geworden op: 14 okt 2005 14:53

Re: Stoomoven?

Ongelezen bericht door hera »

Ik ben zelf erg tevreden over mn siemens apparatuur. Ik heb een losse stoomoven en een combimagnetron. Alleen zou ik bij de combimagnetron toch ook ecoclean zijwanden hebben gewild.. (maar ik ben nou eenmaal erg schoon ingesteld).

Maar vrienden van mij zijn erg gecharmeerd van de AEG apparatuur. Het zou alleen zonde zijn als die combi hetelucht stoom ervoor zorgt dat geen van beide goed functioneert. Zij zouden er dan ook nog een combimagnetron/oven naast nemen.

Cincindy
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 okt 2006 23:36

Re: Stoomoven?

Ongelezen bericht door Cincindy »

Nog een heel handige functie van de meeste stoomovens vind ik starttijduitstel. Regelmatig doe ik tussen de middag aardappels en groeten in de stomer en dan stel ik hem in dat hij rond 18.00 uur klaar moet zijn. Als i dan thuis kom van mijn werk hoef ik alleen nog ff vlees of vis te bakken. Bovendien kookt er niets over. In de zomer is het ook heel erg handig voor als je gaat bbq, kip bijv. doe je eerst even in de stomer zodat het toch zeker gaar is. Daarna nog even afbakken op de bbq.
De stomers zijn redelijk dure apparaten maar als je er veel gebruik van maakt zijn geld echt wel waard.

Gesloten