LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vakbonden boos op Mandemakers Groep

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
PeterR
Berichten: 49
Lid geworden op: 20 dec 2005 12:35

Vakbonden boos op Mandemakers Groep

Ongelezen bericht door PeterR »

UTRECHT - De vakbonden FNV Bondgenoten en CNV Dienstenbond dreigen het keuken- en meubelwinkelconcern De Mandemakers Groep voor de rechter te slepen.

Volgens de bonden weigert Mandemakers bij het dochterbedrijf Brugman Keukens & Badkamers de in de cao afgesproken loonsverhoging van 3 procent aan alle personeelsleden uit te betalen.

''In verreweg de meeste gevallen hebben ze de loonsverhoging niet betaald'', stelde FNV-bestuurder Niels Suijker vrijdag.

''Ze hebben de loonsverhoging, die voor iedereen geldt, prestatie-afhankelijk gemaakt. Dat kan natuurlijk niet.''

Loonsverhoging

Volgens Suijker beloofde het concern twee maanden geleden de loonsverhoging, die per 1 januari 2009 werd afgesproken, met ingang van juli te gaan betalen. Deze toezegging werd later echter weer ingetrokken.

''De maat is vol. Als we niet binnen een week de toezegging krijgen dat de loonsverhoging per 1 augustus met terugwerkende kracht wordt uitbetaald, stappen we naar de rechter om naleving van de cao af te dwingen.''

Bij De Mandemakers Groep werken ongeveer vijfduizend mensen, van wie zo'n 350 bij Brugman Keukens & Badkamers.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vakbonden boos op Mandemakers Groep

Ongelezen bericht door 16again »

WAALWIJK - Ben Mandemakers, algemeen directeur van de Mandemakers Groep in Waalwijk, is teleurgeteld in de opstelling van de vakbonden. "Als je nog met elkaar in geprek bent, ga je niet via de media dreigende taal uitslaan", aldus Mandemakers.


Hij reageert daarmee op een bericht dat de vakbonden FNV Bondgenoten en CNV Dienstenbond gisteren naar buiten brachten. De bonden meldden boos te zijn op Mandemakers omdat 'hij weigert bij het dochterbedrijf Brugman Keukens & Badkamers de in de cao afgesproken loonsverhoging van 3 procent aan alle pesoneelsleden uit te betalen'. Volgens Ben Mandemakers was afgesproken na de vakantie opnieuw met elkaar om de tafel te gaan zitten omdat het probleem volgens hem 'niet zo eenvoudig op te lossen is'. "Wij betalen de mensen van Brugman al dik boven de cao en daar bovenop geldt een bonussysteem dat voor heel veel mensen heel goed uitpakt en voor een heel klein groepje niet. De vakbonden richten zich nu op dit kleine groepje, maar al ik daarin mee ga, doe ik de hele grote groep mensen tekort."

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vakbonden boos op Mandemakers Groep

Ongelezen bericht door 16again »

Verbaasd

Financieel directeur Fokke Broekhuis van Mandemakers toonde zich in een reactie ''zeer verbaasd'' over de brief van de vakbonden.

''Het is commotie om niks. Wij hebben aan de bonden duidelijk toegezegd dat we de afgesproken loonsverhoging vanaf september aan iedereen gaan betalen. In sommige gevallen zullen we die verhoging echter verrekenen met de variabele beloningen. Dat willen we eerst met de betreffende medewerkers bespreken.''


Onacceptabel

Suijker noemt het voorstel om de verhoging te verrekenen met variabele beloningen, zoals bonussen, onacceptabel. ''Op die manier schiet een medewerker er natuurlijk weinig mee op.''

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vakbonden boos op Mandemakers Groep

Ongelezen bericht door 16again »

FNV Bondgenoten en CNV Dienstenbond versturen vandaag een sommatie aan De Mandemakers Groep (DMG) om de cao-Wonen na te leven bij de keten Brugman Keukens & Badkamers. DMG betaalt al sinds 1 januari de afgesproken loonsverhoging van 3% niet uit.

FNV Bondgenoten en CNV dienstenbond vinden de houding van DMG onbehoorlijk. FNV vakbondsbestuurder Niels Suijker: “De afgelopen maanden probeerden de vakbonden DMG tot toepassing van de cao te bewegen. Herhaald overleg met de DMG-directie leidde echter niet tot uitbetaling van de loonsverhoging. De Mandemakers Groep liet weten dat de cao-loonsverhoging in sommige gevallen prestatie afhankelijk is gemaakt en dat er bedrijfseconomische motieven waren om de loonsverhoging niet te betalen.”

In plaats van de cao-loonsverhoging, maakte DMG bij Brugman Keukens & Badkamers de lonen afhankelijk van prestatie.

Suijker: "Het bedrijf ontkent eerst het probleem, gaat dan tijdrekken en doet vervolgens toezeggingen die het niet nakomt." Volgens de bonden zit er nu niets anders op dan een sommatie. Eerder deze maand heeft op verzoek van FNV Bondgenoten de Sociale Commissie Wonen zich uitgesproken over het feit dat Brugman Keukens & Badkamers heeft nagelaten de cao-loonsverhoging van 3% uit te betalen. De Sociale Commissie veroordeelde deze gang van zaken. In hun brief sommeren de vakbonden DMG de loonsverhoging van 3 procent direct met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2009 door te voeren bij Brugman Keukens & Badkamers. Doet DMG dit niet, dan stappen de vakbonden naar de rechter om naleving van de cao af te dwingen.

helpendhandje
Berichten: 436
Lid geworden op: 12 mar 2009 23:09

Re: Vakbonden boos op Mandemakers Groep

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Ik vind meer de "consument" het slachtoffer maar wie koopt er ook een keuken of wat dan ook bij Ome Ben????
Leuk, korting, maar dan?
Ben blij dat wij bij een klein bedrijf een keuken hebben gekocht, welliswaar voor heel wat centen maar een goede keuken en zeker geen folie, het resultaat is super, en de monteur verdient een megapluim. Zelden een keuken zo strak gezien en ook hulde aan de leverancier van het composietblad, meten is weten maar wat die presteerden is echt geweldig. Maw, goede vakmensen zijn duur maar oh wat zijn ze het waard. Moet zeggen dat we enkel fijne en goede vaklui over de vloer hadden, niet enkel voor de keuken maar voor de gehele verdieping incl. vloer, vloerverwarming, stucwerk, schilderwerk etc. Hulde aan die fijne, hardwerkende mannen.

Eek
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 jan 2007 10:07

Re: Vakbonden boos op Mandemakers Groep

Ongelezen bericht door Eek »

@helpendhandje, wat is dat nou voor een jeuk opmerking ? Wie koopt er nou een keuken bij Ome Ben ? Schijnbaar een heeeeleeeeboel mensen, anders was hij niet met verre afstand de grootste van het land, ook zijn klantenservice zit goed in elkaar anders zouden er niet zo weinig "slachtoffers" zijn op de gigantische aantallen die daar weggezet worden....

helpendhandje
Berichten: 436
Lid geworden op: 12 mar 2009 23:09

Re: Vakbonden boos op Mandemakers Groep

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Als u daar jeuk van krijgt is dat goed :wink:
Ik haat die mandemakerstroep, ondoorzichtig bedrijf, kopen alles op wat los of vast staat maar de consument is kansloos (mits je zo slim bent om even dóór te zoeken.)
Sorry hoor maar ik wens geen moer met die mandemaker te maken te hebben, één keer omhoogveren en alweer 4k korting en je eindigt met een te duur betaalde FOLIEkeuken,welke als lak verkocht wordt?
Heb een dure keuken gekocht ja, maar wel een naar waarde, ben niet zo'n sufferd die in die verkooppraatjes trapt dus koop liever bij een klein bedrijf een goede keuken van een goed merk waarvan zeker de verkopende partij zijn afspraken nakomt omdat die zich niet kan verschuilen achter een hele club Pietjes, jantjes en Kareltjes.
Ben die Ben zo spuugzat, dieven van de portemonnee van o.a de kleine man zijn het en uiteindelijk verdienen ze er teveel aan en vervolgens geven ze geen service..
Ik trap er niet in.
Heb heel lang gewerkt voor een handelsinformatie en-incassoburo dus weet waar ik over praat en met de dag wordt de keten onoverzichtelijker en dat, beste mensen vind ik dus consumentenmisleiding.
Een bedrijf moet duidelijk maken tot welke evt. keten ze behoren en dat doet deze meneer dus niet, in mijn optiek is dat misleiding.
Op een meubelboulevard 7 keukenzaken waarvan er 5 tot de DMG groep horen en dat niet kenbaar maken? Is niet netjes, toch?

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vakbonden boos op Mandemakers Groep

Ongelezen bericht door 16again »

Als een bedrijf richting het eigen personeel de afspraken al niet nakomt, wat kan de consument dan verwachten?

helpendhandje
Berichten: 436
Lid geworden op: 12 mar 2009 23:09

Re: Vakbonden boos op Mandemakers Groep

Ongelezen bericht door helpendhandje »

Precies.
Door mijn werk weet is wat wel en niet bij dmg hoort dus voor mij is het makkelijk praten.
Ik vind het een beetje vreemd dat mensen bij een zo grote aankoop als een keuken niet wat meer vooronderzoek doen, dat kan een hoop teleurstelling voorkomen.
Ben erg blij met mijn nieuwe keuken, voordeel van een kleiner bedrijf is dat de communicatie en service prima is.

Eek
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 jan 2007 10:07

Re: Vakbonden boos op Mandemakers Groep

Ongelezen bericht door Eek »

Waarom is dat niet netjes ?

Weet jij wat er allemaal van het Blokker,Albert Heijn of (ex) Vendex concern is (en was)? welke drankjes Coca Cola allemaal maakt ? Unilever of Volkswagen ?

Volgens mij is het slim ondernemerssschap. Betekent dat dat ik het er altijd mee eens ben, nee, maar hetgeen jij nu beschrijft is wel heel kort door de bocht.

Gesloten