LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vergelijking keukens: systemat vs pronorm y line

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
steven241
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jan 2017 20:30

Vergelijking keukens: systemat vs pronorm y line

Ongelezen bericht door steven241 »

wij zijn opzoek naar een keuken en hebben als eerste en systemat keuken uitgezocht, na nog een bezoek bij een andere keuken zaak was ons oog gevallen op een pronorm y line keuken .
Zijn deze keuken kwalitatief gelijkwaardig? bij de systemay hebben wij een gelakte variant hoogglans uitgezocht en bij de y line een mat kunststof .
kwaliteit bedoel ik vooral in de geleiders en scharnieren e.d. zijn kunststof fronten duurzamer dan gelakte?
Laatst gewijzigd door Radar op 26 jan 2017 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking van het onderwerp

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vergelijking keukens: systemat vs pronorm y line

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij zijn het allebei 'middenklasse' keukens. Systemat in het algemeen net iets beter, maar dat zal ook sterk afhangen van welke keuzes je precies maakt en wat jij belangrijk vindt. Zoals hoe de afwerking van de deurtjes er precies uit ziet. En welke keuken beter naar jouw voorkeuren kan worden ingedeeld (bv. de hoogtes van de kasten).

Kunststof is meestal wel iets duurzamer voor stoten en krassen, maar heb je in veel verschillende kwaliteiten. Goedkope kunststof/folie laat nl. soms veel sneller los.

steven241
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jan 2017 20:30

Re: Vergelijking keukens: systemat vs pronorm y line

Ongelezen bericht door steven241 »

kweenie schreef:Volgens mij zijn het allebei 'middenklasse' keukens. Systemat in het algemeen net iets beter, maar dat zal ook sterk afhangen van welke keuzes je precies maakt en wat jij belangrijk vindt. Zoals hoe de afwerking van de deurtjes er precies uit ziet. En welke keuken beter naar jouw voorkeuren kan worden ingedeeld (bv. de hoogtes van de kasten).

Kunststof is meestal wel iets duurzamer voor stoten en krassen, maar heb je in veel verschillende kwaliteiten. Goedkope kunststof/folie laat nl. soms veel sneller los.

ok, maar word er goedkope kunststof folie ook op een systemat keuken toegepast?

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: Vergelijking keukens: systemat vs pronorm y line

Ongelezen bericht door absent »

Natuurlijk wordt er goedkope plastic rommel op spaanplaat geplakt. Het gaat erom HOE het er op is geplakt. Wat dat betreft zijn keukens kwalitatief niks beter of slechter dan de IKEA-woonideeen....

steven241
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jan 2017 20:30

Re: Vergelijking keukens: systemat vs pronorm y line

Ongelezen bericht door steven241 »

Ok dus dan kun je beter voor een gelakte keuken gaan ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vergelijking keukens: systemat vs pronorm y line

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik kan het mis hebben, maar volgens mij wil absent juist zeggen dat puur het feit dat het kunststof is nog weinig zegt. Als je wel eens iets bij Ikea hebt gekocht, dan zul je weten dat de kwaliteit daar ook varieert van beroerd tot best goed. Sommige meubelplaten zijn bij wijze van spreken bij het uitpakken al gekrast en andere gaan jaren mee zonder dat je iets ziet.

Even heel kort door de bocht: kunststof blijft vaak lang goed en er zal misschien op een gegeven moment, bij een harde botsing, een stukje afbreken of het kan loslaten na veel vocht/damp, als het mindere kwaliteit is. Lak zal relatief snel lichte krasjes krijgen bij het gebruik, die je bv. in het zonlicht kunt zien.

steven241
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jan 2017 20:30

Re: Vergelijking keukens: systemat vs pronorm y line

Ongelezen bericht door steven241 »

kweenie schreef:Ik kan het mis hebben, maar volgens mij wil absent juist zeggen dat puur het feit dat het kunststof is nog weinig zegt. Als je wel eens iets bij Ikea hebt gekocht, dan zul je weten dat de kwaliteit daar ook varieert van beroerd tot best goed. Sommige meubelplaten zijn bij wijze van spreken bij het uitpakken al gekrast en andere gaan jaren mee zonder dat je iets ziet.

Even heel kort door de bocht: kunststof blijft vaak lang goed en er zal misschien op een gegeven moment, bij een harde botsing, een stukje afbreken of het kan loslaten na veel vocht/damp, als het mindere kwaliteit is. Lak zal relatief snel lichte krasjes krijgen bij het gebruik, die je bv. in het zonlicht kunt zien.

bij ikea heb je wellicht slecht en beter spul, daar zal de prijs ook van variëren , nu was mijn vraag als b,v Systemat goede kwaliteit is ,volgens mijn onderzoek behoord Systemat in het hoog segment .
Dus mag ik toch aannemen dat een kunststof deur van Systemat beter is dan een kunststof deur van een veel goedkoper merk of niet? hoe kan ik anders weten welk merk goed spul levered?
nu is er ook een tussen variant namelijk kunststof die daarna ook gespoten is waardoor je de randafwerking niet meer ziet ,heeft iemand hier ervaring mee?

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: Vergelijking keukens: systemat vs pronorm y line

Ongelezen bericht door absent »

Je wil horen dat juist het dure spul de enige echte juiste keuze is?

"Het dure spul is de enige juiste keuze".

There...

steven241
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jan 2017 20:30

Re: Vergelijking keukens: systemat vs pronorm y line

Ongelezen bericht door steven241 »

absent schreef:Je wil horen dat juist het dure spul de enige echte juiste keuze is?

"Het dure spul is de enige juiste keuze".

There...
nee ik wil weten hoe ik kan constateren wat goed materiaal is zodat ik niet na een paar jaar met de brokken zit!!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vergelijking keukens: systemat vs pronorm y line

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat is inderdaad moeilijk te bepalen, maar systemat is wel OK, daar zul je je geen buil aan vallen. Maar ik zou wel goed kijken naar de randafwerking, of je die mooi vindt. Zelf vind ik dat vaak een afknapper.

steven241
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jan 2017 20:30

Re: Vergelijking keukens: systemat vs pronorm y line

Ongelezen bericht door steven241 »

kweenie schreef:Dat is inderdaad moeilijk te bepalen, maar systemat is wel OK, daar zul je je geen buil aan vallen. Maar ik zou wel goed kijken naar de randafwerking, of je die mooi vindt. Zelf vind ik dat vaak een afknapper.
zoals jij nu gezien heb zijn er eigenlijk 3 keuzes , kunststof waar je de randafwerking nog ziet ,dan kunststof met rand maar hier hebben ze een laagje lak overheen gespoten en dan nog vol gespoten , de middelste vind ik het beste uitzien ik weet alleen niet als dit ook duurzaam is.

steven241
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jan 2017 20:30

Re: Vergelijking keukens: systemat vs pronorm y line

Ongelezen bericht door steven241 »

net even nog wat nagekeken en ik zie op de offerte dat het een Systemat 4030 av 4030 is , na wat research ben ik er achter gekomen dat dit een uitgeklede versie is van de systemat namelijk de active lijn dus eigenlijk helemaal geen systemat beetje jammer dit wel de volle systemat prijs.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vergelijking keukens: systemat vs pronorm y line

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vond het al vreemd, omdat de y Line volgens mij geen matte kunststof heeft. Maar dit verklaart het.

De andere keukens van hacker zijn ook wel prima, maar voor mijn zou die keukenwinkel dan afvallen. Of ze proberen je voor te liegen, waarbij je je afvraagt waarover ze nog meer liegen, of de winkel weet niet precies waar ze het over hebben, wat ik te denken geeft.

steven241
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jan 2017 20:30

Re: Vergelijking keukens: systemat vs pronorm y line

Ongelezen bericht door steven241 »

kweenie schreef:Ik vond het al vreemd, omdat de y Line volgens mij geen matte kunststof heeft. Maar dit verklaart het.

De andere keukens van hacker zijn ook wel prima, maar voor mijn zou die keukenwinkel dan afvallen. Of ze proberen je voor te liegen, waarbij je je afvraagt waarover ze nog meer liegen, of de winkel weet niet precies waar ze het over hebben, wat ik te denken geeft.
dan vallen er veel af want elke systemat offerte die ik heb begint met de letters av .... dus wie weet hoe dit in elkaar zit .
ze bieden allemaal een systemat av 4030 aan.
de y line heeft wel degelijk een matte kunststof variant heb ik gewoon in de showroom gezien .

steven241
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jan 2017 20:30

Re: Vergelijking keukens: systemat vs pronorm y line

Ongelezen bericht door steven241 »

Net vernomen van de keukenzaak dat volgens hun dan de SM vervangen is door AV als modelnaam weet hier iemand als dit klapt??

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vergelijking keukens: systemat vs pronorm y line

Ongelezen bericht door kweenie »

Hacker heeft een 'classic' lijn en een systemat lijn. De 4030-lijn hoort wel bij de systemat-lijn. En ik had in mijn hoofd dat de verkoper juist bij systemat mat witte kunststof had laten zien, wat binnen de systemat lijn niet bestaat. Vandaar mijn verbazing. Maar daarin zat ik dus verkeerd, mijn excuses. Mijn oordeel over de keukenverkoper neem ik dus ook volledig terug.

De verschillende nummers hebben vooral te maken met de prijsgroep van de frontjes. Even simpel gezegd, hoe hoger het nummer, hoe luxer/duurder de frontjes. Wat overigens niet per se betekent dat duurdere frontjes ook degelijker zijn. Volgens mij is de 4030 een front dat niet alleen mdf met lak is, maar maf waarover een laag kunststof zit waarover dan weer lak is gedaan. Ziet er dus uit alsof het gewoon gelakt hout is, maar is in feite lak over een extra laag heen.

Ik denk dat je aan beide keukens een prima koop hebt en dat je vooral zou moeten kijken welke nu echt voor jou het mooiste is, of het mooiste ontwerp heeft, of bij welke winkel je de beste 'klik' hebt.

steven241
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 jan 2017 20:30

Re: Vergelijking keukens: systemat vs pronorm y line

Ongelezen bericht door steven241 »

kweenie schreef:Hacker heeft een 'classic' lijn en een systemat lijn. De 4030-lijn hoort wel bij de systemat-lijn. En ik had in mijn hoofd dat de verkoper juist bij systemat mat witte kunststof had laten zien, wat binnen de systemat lijn niet bestaat. Vandaar mijn verbazing. Maar daarin zat ik dus verkeerd, mijn excuses. Mijn oordeel over de keukenverkoper neem ik dus ook volledig terug.

De verschillende nummers hebben vooral te maken met de prijsgroep van de frontjes. Even simpel gezegd, hoe hoger het nummer, hoe luxer/duurder de frontjes. Wat overigens niet per se betekent dat duurdere frontjes ook degelijker zijn. Volgens mij is de 4030 een front dat niet alleen mdf met lak is, maar maf waarover een laag kunststof zit waarover dan weer lak is gedaan. Ziet er dus uit alsof het gewoon gelakt hout is, maar is in feite lak over een extra laag heen.

Ik denk dat je aan beide keukens een prima koop hebt en dat je vooral zou moeten kijken welke nu echt voor jou het mooiste is, of het mooiste ontwerp heeft, of bij welke winkel je de beste 'klik' hebt.

ok thanks voor je input.

Gesloten