LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Datkantochniet
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jan 2017 14:41

Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Ongelezen bericht door Datkantochniet »

Beste forumleden,

De afgelopen tijd heb ik mij wat verdiept in de verkooptechnieken die gehanteerd worden in de wereld van de keukens en badkamers en dan met name Brugman Keukens & Badkamers. Zowel op dit forum als op andere websites zijn behoorlijk wat verhalen te lezen van mensen die bij Brugman denken te tekenen voor een kortingspercentage, maar later vast blijken te zitten aan een koopovereenkomst van enkele duizenden euro's.

Het aantal meldingen van deze manier van "klantenbinding" is dermate hoog dat er m.i. geen sprake kan zijn van misverstanden of incidenten, maar moedwillige en bewuste actie's van de Brugman verkopers. Aangezien het niet om 1 bepaalde verkoper of vestiging gaat, heb ik het vermoeden dat hier vanuit het hoofdkantoor van Brugman op aangestuurd wordt tijdens de instructie of het opleidingstraject van de verkopers. Ik ben daarom zeer benieuwd of er (ex-)medewerkers van Brugman zijn die hier meer over willen vertellen. Ik ben dus niet op zoek naar reactie's op 1 specifiek geval, maar meer algemeen naar hoe het toch komt dat deze manier van verkopen bij Brugman gehanteerd wordt.

Daarnaast ben ik ook benieuwd of hier niet vanuit een of ander collectief iets tegen gedaan kan worden. Natuurlijk kan iedere consument die de dupe is van deze praktijken een klacht indienen bij de geschillencommissie of naar de rechter stappen, maar ik krijg niet de indruk dat Brugman daar echt van wakker ligt, terwijl er volgens mij toch sprake is van een soort oplichting. Bij mij bestaat de indruk dat ze het gewoon proberen en als een klant echt voet bij stuk blijft houden ze het uiteindelijk opgeven. Maar zou het niet goed zijn als hier eens echt officieel onderzoek naar gedaan wordt om deze praktijken een halt toe te roepen?
Laatst gewijzigd door Radar op 30 okt 2017 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast omwille van de duidelijkheid

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Ongelezen bericht door sjohie »

Datkantochniet schreef:Beste forumleden,

De afgelopen tijd heb ik mij wat verdiept in de verkooptechnieken die gehanteerd worden in de wereld van de keukens en badkamers en dan met name Brugman Keukens & Badkamers. Zowel op dit forum als op andere websites zijn behoorlijk wat verhalen te lezen van mensen die bij Brugman denken te tekenen voor een kortingspercentage, maar later vast blijken te zitten aan een koopovereenkomst van enkele duizenden euro's.

Het aantal meldingen van deze manier van "klantenbinding" is dermate hoog dat er m.i. geen sprake kan zijn van misverstanden of incidenten, maar moedwillige en bewuste actie's van de Brugman verkopers. Aangezien het niet om 1 bepaalde verkoper of vestiging gaat, heb ik het vermoeden dat hier vanuit het hoofdkantoor van Brugman op aangestuurd wordt tijdens de instructie of het opleidingstraject van de verkopers. Ik ben daarom zeer benieuwd of er (ex-)medewerkers van Brugman zijn die hier meer over willen vertellen. Ik ben dus niet op zoek naar reactie's op 1 specifiek geval, maar meer algemeen naar hoe het toch komt dat deze manier van verkopen bij Brugman gehanteerd wordt.

Daarnaast ben ik ook benieuwd of hier niet vanuit een of ander collectief iets tegen gedaan kan worden. Natuurlijk kan iedere consument die de dupe is van deze praktijken een klacht indienen bij de geschillencommissie of naar de rechter stappen, maar ik krijg niet de indruk dat Brugman daar echt van wakker ligt, terwijl er volgens mij toch sprake is van een soort oplichting. Bij mij bestaat de indruk dat ze het gewoon proberen en als een klant echt voet bij stuk blijft houden ze het uiteindelijk opgeven. Maar zou het niet goed zijn als hier eens echt officieel onderzoek naar gedaan wordt om deze praktijken een halt toe te roepen?
Als je ergens voor tekent, is dat voor een dienst of product, in dit geval een keuken of badkamer voor bedrag X. Dat daar een stukje korting overheen gaat kán, maar zal altijd in die overeenkomst staan lijkt me? Het één is dus nodig voor het ánder.

Het laten doen denken dat klanten een goede deal krijgen, terwijl je als verkoper er ook leuk aan verdient, is exact hun werk. Ik bedoel, is een hond die tegen een lantaarnpaal plast een vandaal, of gewoon een hond?

In dat licht is dit niks anders dan zeg een autofabrikant die voor 500 euro korting geeft op accessoires, maar tegelijk wel 1000 euro aan rijklaarkosten rekent onder aan de streep, voor een poetsbeurt en 5 minuten klikken op de site het RDW om de auto op kenteken te zetten.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Ongelezen bericht door bprosman »

Probleem is dat Brugman verkopers het brengen dat als je je handtekening zet op de offerte dit ALLEEN is om de afgesproken korting vast te leggen en dat het GEEN koopovereenkomst is. Dit is dus een pertinente leugen want het is wel degelijk een koopovereenkomst waar je aan vast zit en waar je achterkomt als je will "annuleren" want dan komen ze ineens met 20% kosten op de proppen.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Ongelezen bericht door 16again »

Niks nieuws onder de zon. Circa 10 jaar geleden al eens bij radar geweest, zelfs ook bij Tros Opgelicht. Hoofdrolspelers toen keukenkampioen en keukenconcurrent, net als brugman onderdeel van de Mandemakers groep.
Het aantal klachten op het forum valt tegenwoordig mee. Of dit komt omdat men er minder in trapt of de vos zijn streken heeft verloren is me onbekend.
Al lijkt openingspost niet op laatste optie te wijzen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Ongelezen bericht door sjohie »

bprosman schreef:Probleem is dat Brugman verkopers het brengen dat als je je handtekening zet op de offerte dit ALLEEN is om de afgesproken korting vast te leggen en dat het GEEN koopovereenkomst is. Dit is dus een pertinente leugen want het is wel degelijk een koopovereenkomst waar je aan vast zit en waar je achterkomt als je will "annuleren" want dan komen ze ineens met 20% kosten op de proppen.
Ze kunnen l*llen wat ze willen, maar het móet in die overeenkomst staan, dus als je het leest kan je er naar vragen, of kiezen om de deur uit te lopen. Je zou toch denken dat door al het leergeld wat er met de woekerpolissen is betaald, men léést waarvoor er getekend wordt? Het is ook weer niet zo dat een keuken of een badkamer een paar tientjes kost, men tekent voor serieuze bedragen.

Maar goed, dit is een consumentenforum, dus alle medewerkers en vooral de bepalers bij Brugman zijn oplichters van het kaliber Madoff/Scheringa, en de overheid moet hier keihard op handhaven met lijfstraffen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Ongelezen bericht door bprosman »

men léést waarvoor er getekend wordt?
Als mensen het woord "korting" of "gratis" horen van een verkoper gaat in ieder geval al de helft van de hersencellen op non-actief. Verder.. "Waarom zou je het nalezen, de verkoper zegt het toch, dan is het waar :lol: ".
Maar goed, dit is een consumentenforum, dus alle medewerkers en vooral de bepalers bij Brugman zijn oplichters van het kaliber Madoff/Scheringa, en de overheid moet hier keihard op handhaven met lijfstraffen.
Bij Brugman Den Bosch in ieder geval geleerd mijn vingers na te tellen nadat ik ze een hand gegeven heb.
Zaken mondeling afgesproken bleken achteraf ineens anders, jammer dat je dan toch een geluidsopname hebt.

thecure
Berichten: 2705
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Ongelezen bericht door thecure »

bprosman schreef: Zaken mondeling afgesproken bleken achteraf ineens anders, jammer dat je dan toch een geluidsopname hebt.
ik wordt stiekem nu eigenlijk wel nieuwsgierig naar het verhaal...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Ongelezen bericht door bprosman »

Zo spannend is het verhaal niet, maar wil het topic ook niet kapen.

Wij hadden een badkamer gekocht, getekend (wist dat het een koopovereenkomst was) geen vaste leverdatum in het contract , dat zou in de orderbevestiging komen, niets aanbetaald (doe ik nooit, de kans dat zij failliet gaan acht ik nog steeds groter dan dat ik failliet ga), kostte enige overtuiging maar werd geaccepteerd en er werd mondeling afgesproken dat er MINIMAAL pas over 3 maanden geleverd zou worden en dat dit ook in de orderbevestiging kwam te staan.

Na een week orderbevestiging dat er na een maand geleverd zou worden. Gebeld met de verkoper dat dit niet de afspraak was en dat ik de spullen nog niet kwijt kon, "dat was mijn probleem, ik moest maar een oplossing zoeken om de spullen dan tijdelijk op te slaan als ik ze nog niet kwijt kon". Pas toen ik in de winkel verhaal ging halen de opname tevoorschijn kwam kon het ineens wel.

Loeter

Re: Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Ongelezen bericht door Loeter »

Het verhaal van TS is heel interessant en tot op de dag van vandaag nog altijd actueel.

Regelmatig komen mensen (denk aan stelletjes van in de 20, bezig met eerste huis) bij mij die een soort 'intentieverklaring' hebben getekend. Althans, dat is wat de verkoper heeft gezegd: "Je zit nergens aan vast, maar om gebruik van de (soms bizarre) korting te kunnen maken moeten jullie deze alvast tekenen." Blijkt uiteraard een koopovereenkomst te zijn waarin ze verplicht worden een keuken af te nemen van een bedrag met 5 cijfers voor de komma. Algemene voorwaarden met 30% annuleringskosten zijn meer regel dan uitzondering. De mensen hebben soms nog niet eens een huis, maar moeten dan wel die keuken afnemen.

De keukenleverancier zal zeggen dat er een overeenkomst tot stand is gekomen (aanbod en aanvaarding). Ik geef dan altijd aan dat er geen duidelijk aanbod is gedaan en dat er dus ook nooit aanvaarding heeft kunnen plaatsvinden.

In mijn ogen zijn dit oneerlijke handelspraktijken en mag de ACM daar best zijn handen vuil aan maken. Maar aan de andere kant houdt het de juristerij wel weer lekker bezig.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Ongelezen bericht door Quark »

Is het dan niet zo langzamerhand algemeen bekend dat als je een keuken koopt bij de Mandenakers groep, je jezelf goed wapent voor je binnen stapt ?
Een paar keer zuchten en er vallen duizenden euro's af. En waarom wat tekenen voor dat je definitief tot verkoop overgaat ? Als je een week later komt zucht je weer een paar keer en krijg je dezelfde "korting". Mijn zoon gaat binnen kort ook op keuken jacht, maar ik denk dat ik toch maar even mee ga voor support :D

Datkantochniet
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jan 2017 14:41

Re: Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Ongelezen bericht door Datkantochniet »

Ik merk dat sommige wel, maar niet iedereen de intentie van mijn post heeft begrepen. Ik weet dat je nooit je handtekening moet zetten als je niet van plan bent om iets te kopen. Ik weet dat je zo slim moet zijn om te lezen voordat je iets tekent. Het is niet mijn bedoeling om mijn beklag te doen over een specifiek probleem dat ik bij Brugman heb ervaren. Ik heb niets bij Brugman gekocht en ik heb ook niets getekend.

Waar het mij om gaat, is dat Brugman al jaren lang (en ja @16again, ze doen het nog steeds) tegen potentiële klanten zegt dat men moet tekenen om het kortingspercentage vast te leggen en dat men nergens aan vast zit. Dit wordt letterlijk gezegd! De leden van dit forum zullen er niet (meer) intrappen, maar er zijn zat mensen die niet van deze praktijken op de hoogte zijn en een verkoper vertrouwen als deze hen iets belooft.

Als mensen eenmaal getekend hebben en er achter komen dat ze aan een keuken vast zitten, dan gaan ze zoeken op google en komen ze op een forum als deze terecht. En dan blijkt dat ze voorgelogen zijn en er waarschijnlijk niets meer aan te doen is.

Zoals ik in mijn eerste post schreef heb ik het vermoeden dat dit een bewuste "verkooptechniek" is van Brugman. Verkopers wordt gezegd zo veel mogelijk met de klant mee te praten ("ja meneer, dit was niet de bedoeling, ik zal contact opnemen met het hoofdkantoor") om vervolgens niets meer van zich te laten horen. En het hoofdkantoor blijft maar aanmaningen sturen. Dit zijn geen incidenten, dit zijn geen communicatiefouten, dit zijn bewuste acties.

Zo lang ieder "slachtoffer" individueel blijft strijden met Brugman zal er niks veranderen. De een zal betalen uit angst een deurwaarder op de stoep te krijgen. Bij een ander die maar lang genoeg volhoudt zal het contract misschien geannuleerd worden. Maar het blijven losse gevallen waar Brugman niet wakker van ligt.

Er moet toch collectief of vanuit een instantie iets tegen dit soort praktijken te doen zijn? Iemand onder valse voorwendselen een contract laten tekenen is toch een vorm van oplichting of zie ik dat verkeerd?

Waar ik naar op zoek ben is niet echt een discussie over wat we al weten. Eigenlijk wil ik 2 dingen:

1. Ik zou heel graag eens van een (ex-)medewerker van Brugman willen horen of dit soort verkooptechnieken door het hoofdkantoor aan de verkopers geleerd wordt. Gezien de frequentie dat dit voorkomt moet dat haast wel zo zijn.
2. Is er een instantie die hier een onderzoek naar kan doen waar consequenties voor Brugman aan vast zitten als blijkt dat er inderdaad sprake is van oplichting? Radar en andere consumentenprogramma's kunnen hier wel een uitzending aan besteden, maar zoals 16again al zegt is dit al gebeurd maar Brugman gaat gewoon door. Dit moet toch gewoon een keer stoppen?

Datkantochniet
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jan 2017 14:41

Re: Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Ongelezen bericht door Datkantochniet »

breien schreef:Leg het mij heel even uit.
Ik kan toch alleen op een koopovereenkomst een kortingspercentage krijgen? Als ik niets koop krijg ik ook geen korting.
Voor diegene die niet op de hoogte is van de "verkooptechnieken" waar ik over praat toch even een verduidelijking:

Klant: Hallo, ik ben mij aan het oriënteren op een keuken, maar ik wil vandaag nog niets kopen.
Verkoper: Dat is prima, maar we hebben nu toevallig een actie waarbij u 35% korting krijgt, maar vandaag is wel de laatste dag van de actie.
Klant: Oh, dat klinkt goed, maar ik weet niet zeker of ik mijn financiën wel rond krijg dus ik wil echt niets kopen vandaag.
Verkoper: Weet u wat, we zetten op dit formulier dat u recht heeft op 35% korting. Als u even tekent dan heeft u 2 jaar lang recht op 35% korting.
Klant: Maar ik wil nu echt niets kopen!
Verkoper: Nee dat hoeft ook niet. U zit nergens aan vast. U tekent alleen om de korting vast te leggen.
Klant: Maar hier staat een bedrag van 5000,-. Waarom staat dat er dan?
Verkoper: Oh dat is puur administratief voor het hoofdkantoor. Zonder bedrag kunnen we dit niet registreren. Maar u zit nergens aan vast hoor!

Bovenstaand voorbeeld is de verkooptechniek die ik bedoel en waar veel mensen in trappen. En waarvan ik van mening ben dat dit een doelbewuste actie is van Brugman en daarmee dus oplichting. En waarvan ik wil dat er tegen opgetreden wordt door bevoegde instanties. Dit is niet een incident wat iemand een keer overkomen is, dit is zoals regelmatig bij Brugman mensen in de val gelokt worden.

Loeter

Re: Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Ongelezen bericht door Loeter »

1. De desbetreffende (ex-)medewerker zou hiermee schade berokkenen aan zijn (oud-)werkgever. De kans dat u een dergelijke 'klokkenluider' zal vinden acht ik nihil. Maar het staat u vrij om te proberen.
2. Radar en co kunnen roepen wat ze willen, maar daar zitten geen juridische gevolgen aan. In mijn vorige post gaf ik u al een voorzet. Ik zal u proberen verder op weg te helpen. De organisatie die u zoek heet ACM.
Hier kunt u melding maken van uw bevindingen: https://www.acm.nl/nl/contact/tips-en-m ... n-aan-acm/

Zie de bovenste 2 resultaten wat het gevolg zou kunnen zijn:
https://www.acm.nl/nl/zoekresultaat/?zf ... t%20keuken Edit: <- even knippen en plakken, sorry

Succes

Datkantochniet
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jan 2017 14:41

Re: Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Ongelezen bericht door Datkantochniet »

Loeter, bedankt voor je reactie. Dat is inderdaad waar ik naar op zoek ben. Ik ga contact opnemen met het ACM.
Loeter schreef:De kans dat u een dergelijke 'klokkenluider' zal vinden acht ik nihil.
Ik verwacht ook zeker niet dat iemand hier met naam en toenaam zijn/haar verhaal zal doen, maar misschien, heel misschien, is er iemand die op een forum anoniem durft te praten. Ik ben met je eens dat die kans heel klein is. Maar niet geschoten is altijd mis ;).

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat er helemaal niets aan te doen is , is niet helemaal waar. Als je het voor de rechter brengt zullen ze aan moeten tonen dat ze bij annulering 30% kosten ook gemaakt hebben en zullen ze met de netto prijzen voor de dag moeten komen waar ze ook weer een hekel aan hebben.
Maar TS heeft gelijk , het zijn vaak beginnende jonge stellen die hier nog intrappen.

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Ongelezen bericht door pfffff »

Radar zal hier ook niets aan doen, de presentatrice is toevallig een nicht van Mandemakers , en tja Familia val je niet aan.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Ongelezen bericht door 16again »

bprosman schreef:Dat er helemaal niets aan te doen is , is niet helemaal waar. Als je het voor de rechter brengt zullen ze aan moeten tonen dat ze bij annulering 30% kosten ook gemaakt hebben en zullen ze met de netto prijzen voor de dag moeten komen waar ze ook weer een hekel aan hebben.
Maar TS heeft gelijk , het zijn vaak beginnende jonge stellen die hier nog intrappen.
Volgens mij circuleert er een brief van de branchevereniging, waaruit blijkt dat de gemiddelde marge op bij hun aangesloten leden verkochte keukens ruim 30% bedraagt.
Hiermee kan de keukenwinkel inkomstenderving aantonen zonder de boeken open te doen en een inkijkje te geven in inkoop en kosten

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Nadenken en lezen voordat je iets tekent scheelt een hoop ellende in je leven. Niet alleen voor het kopen van een keuken bij Brugmans.... Ik ben er ook wel eens geweest en als ik het me goed kan herinneren staat het personeel van Brugman niet zwaar bewapend bij de deur om te voorkomen dat je weg loopt zonder contract.

16again
Berichten: 16031
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Ongelezen bericht door 16again »

GJvdZ schreef:Nadenken en lezen voordat je iets tekent scheelt een hoop ellende in je leven. Niet alleen voor het kopen van een keuken bij Brugmans.... Ik ben er ook wel eens geweest en als ik het me goed kan herinneren staat het personeel van Brugman niet zwaar bewapend bij de deur om te voorkomen dat je weg loopt zonder contract.
Ik kan je verklappen dat de wet OHP (oneerlijke handelspratijken) ook niet gaat over zware bewapening.

Datkantochniet
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jan 2017 14:41

Re: Verhalen van (ex-)Brugman-medewerkers gezocht

Ongelezen bericht door Datkantochniet »

GJvdZ schreef:Nadenken en lezen voordat je iets tekent scheelt een hoop ellende in je leven. Niet alleen voor het kopen van een keuken bij Brugmans.... Ik ben er ook wel eens geweest en als ik het me goed kan herinneren staat het personeel van Brugman niet zwaar bewapend bij de deur om te voorkomen dat je weg loopt zonder contract.
Als bij iemand thuis wordt ingebroken, kun je het de bewoner kwalijk nemen dat hij zijn huis niet voldoende beveiligd heeft. Dit neemt echter niet weg dat de inbreker strafbaar is en gestraft moet worden.

Gesloten