LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
pclaes
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2010 16:29

Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Ongelezen bericht door pclaes »

In verband met het bouwen van een nieuw huis, zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe keuken. Hierbij kwamen we ook bij Brugman in Breda, waar we vonden wat we zochten. Ondanks de inderdaad wat 'agressieve' manier van verkopen zoals in andere berichten gelezen (je komt de winkel zowat niet uit zonder te tekenen), hadden we wel een tevreden gevoel. We hadden een leuk frontje uitgezocht, prima apparatuur en binnen ons budget. Met andere woorden: het was naar wens.

Wat schetste onze verbazing? Bij aflevering kregen wij een volstrekt afwijkende frontkleur dan we samen met de verkoper in Breda hadden uitgezocht. Wat bleek? Hij had de verkeerde kleurcode opgeschreven. Bij het uitkiezen hebben wij alleen de voorkant van frontkleuren bekeken en niet naar kleurcodes e.d. Daar heb je immers de verkoper voor om dat goed te onthouden en in te vullen. Na controle van de afleverbon bleek de verkoper de kleur van de showroomkeuken ingevuld te hebben ipv de door ons gekozen kleur.

Na contact gezocht te hebben met het filiaal, erkenden zij geen schuld en deden het voorstel dat ik tegen kostprijs nieuwe kasten mocht kopen. Tegen kostprijs, dus zonder enkele consequentie te aanvaarden voor een door hun gemaakte fout! Uiteraard ging ik daar niet mee akkoord en zocht contact met het hoofdkantoor. Helaas een soortgelijke reactie, maar bovendien ook vreemd. Het hoofd Klachtenafhandeling stelde namelijk dat 'je mag veronderstellen dat je geen keuken bestelt zonder deze regel voor regel te controleren'. Ofwel: we moeten de verkopers maar niet vertrouwen dat zij hun werk goed tijdens het invullen. Als ik toch alles precies moet controleren, kan ik mijn keuken ook bij een doe-het-zelf zaak kopen, tegen een aanzienlijk lagere prijs. Maar dan nog: bij het uitkiezen van de frontkleur hebben wij alleen de voorkant gezien, en geen codes. Weten wij dus nog steeds niet of de juiste frontkleur is genoteerd. Hier kom ik dan ook meteen bij het doel van dit bericht: als u van plan bent een keuken te kopen bij Brugman, zorg dan dat bij het doornemen van de order de verkoper alles laat zien wat u heeft gekozen. Niet veronderstellen dat hij zijn werk goed heeft gedaan, want dat blijkt niet te kunnen/mogen!

Daarnaast ben ik benieuwd naar soortgelijke ervaringen, en daarnaast of hier iets aan te doen is. Hard bewijs hebben we helaas niet: wij weten wel welk front we hebben uitgezocht, maar dat is mondeling aan de verkoper verteld. Als hij dan toch een ander nummer noteert in de veronderstelling dat dit het door ons uitgezochte front is, staan wij helaas nergens. Tips over hoe we toch enige compensatie hiervoor zouden kunnen krijgen zijn derhalve ook welkom, mede omdat we een andere (duurdere) vloer hebben moeten uitzoeken die wel bij de afgeleverde keuken past.

ice1982
Berichten: 129
Lid geworden op: 29 nov 2007 22:33

Re: Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Ongelezen bericht door ice1982 »

Wanneer de wekelijkse boodschappen gedaan zijn bij de plaatselijke Appie of C1000, dan word elke bon helemaal gecontroleerd.... Bij een keuken van een paar duizend euro doe je het niet... raar...!

Je hebt geleverd gekregen waarvoor je een krabbel hebt gezet! Tsja... eigen schuld....

pclaes
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2010 16:29

Re: Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Ongelezen bericht door pclaes »

Ice1982: De boodschappen bij Appie of C1000 of wie dan ook heb ik zelf uitgezocht en in mijn karretje gelegd. Als ik de bon controleer is dat om te zien of de juiste prijzen zijn betaald, niet of ik de juiste producten heb gekocht (daarvoor ben ik zelf verantwoordelijk geweest om ze in mijn karretje te leggen). Je raakt hier de spijker dus precies op zijn kop. Bij Brugman mag ik dus niet veronderstellen dat zij de juiste producten in mijn karretje stoppen! Mooi dus dat je die opmerking maakte waarmee ik die beeldspraak nog eens kan gebruiken om aan te geven dat je goed op moet passen bij het kopen van een keuken; dat je niet zomaar op de kennis van de verkoper af mag gaan, hetgeen je bij een zaak als Brugman wel zou verwachten (betaal je immers voor) en wij daarom de keuken ook daar hebben gekocht. Dat ik daar uit kan kiezen wat wij wensen en dan mag veronderstellen dat dit op de juiste wijze in het 'karretje' wordt gedaan. Waarom zou ik om de kleurcode van een frontje moeten vragen om na te gaan of dan tenminste de juiste wordt genoteerd? Je mag bij zo'n bedrijf toch verwachten dat de verkopers capabel genoeg zijn om dat juist te doen en ik alleen maar hoef te kijken wat ik mooi vind? Kennelijk niet dus...

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

tja.. maar het is wel uw woord, tegen hun woord.. En dan sta je toch wel bijzonder zwak als je hebt getekend. Zulke dingen moet je altijd controleren

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Ongelezen bericht door gerland »

Bij Brugman mag ik dus niet veronderstellen dat zij de juiste producten in mijn karretje stoppen!Bij Brugman mag ik dus niet veronderstellen dat zij de juiste producten in mijn karretje stoppen!
Natuurlijk mag u dat veronderstellen! Dat is uw eigen keuze! Uw verantwoordelijkheid dus.
Bovendien: de juiste producten = de producten waar u voor getekend hebt.
Klopt toch?
Nu is het uw woord tegen dat van Brugman, waarbij Brugman kan bewijzen dat zij gelijk hebben. Duidelijke zaak!

brenda229
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 mei 2006 17:56

Re: Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Ongelezen bericht door brenda229 »

heel vervelende situatie!
ik vind ook dat de verkoper verstand van zaken mag hebben, maar je moet ook nog wel zelf controleren.
Vervelende is, dat je totaal geen bewijs heb.
maar goed! een goed advies, koop nooit bij brugman. (wij zijn trouwens wel de zaak uitgekomen zonder te tekenen)

gr brenda

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Ongelezen bericht door 16again »

Mogelijk biedt dit standpunt houvast:
Een overeenkomst behoort voldoende duidelijk te zijn, hier is de professionele/verkopende partij primair verantwoordelijk voor. Een voor de consument nietszeggende kleurcode is mogelijk onvoldoende.
De verkoper had ontstane situatie kunnen voorkomen door duidelijkere overeenkomst op te stellen, met behalve kleurnummer ook een kleuromschrijving.

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Ongelezen bericht door pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door pfffff op 26 sep 2011 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Traphuis116
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 nov 2009 16:07

Re: Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Ongelezen bericht door Traphuis116 »

Hmm, wel een goede tip. Ik als koper zou zo 1,2,3 ook niet alle kleurcodes nalopen en controleren, nu dus wel. Je gaat er toch vanuit dat de verkoper hier zorg voor draagt.

Wij gaan drie maanden voor de oplevering/plaatsing (het gaat om een nieuwbouwhuis) een keer bij de showroom langs om met de verkoper alles nog een keer door te lopen en te kijken of onze kleurkeuzes en evt. apparatuur nog steeds naar onze wens zijn. Uiteraard zullen aanpassingen van onze kant invloed hebben op de prijs, maar dat lijkt me niet meer dan logisch. Maar de kleurcodes zal ik dus nog even extra controleren.

Ik vindt, als consument, dit wel een fout van de verkoper, jij hebt immers geen verstand van kleurcodes. Zo'n foutje kan zo'n verkoper natuurlijk best een keer maken, geen probleem, maar dan moet ie het ook wel netjes oplossen.

Wij zijn overigens bij een filiaal van Brugmans prima geholpen bij het inwinnen van info voor een badkamer in een nieuwbouwhuis, nergen toe gedwongen en ze hebben ons prima advies gegeven zonder verkooppraatjes.

Mini7
Berichten: 171
Lid geworden op: 02 mar 2008 23:10

Re: Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Ongelezen bericht door Mini7 »

Wij hebben iets soortgelijks meegemaakt. Toen onze keuken werd geleverd hadden alle deuren de verkeerde greeplijst. Ik had de offerte wel met een vergrootglas nagekeken en juist over die greeplijsten was bij het bestellen enige onduidelijkheid. De greeplijst die op de offerte stond was besteld en daarvoor had ik dus ook getekend. Gelukkig is dit toen kostenloos prima opgelost. Na een week of zes zijn alle deuren en ladefronten vervangen.

Mijn tip: spreek er de verkoper op aan die jullie heeft geholpen. Wellicht weet hij nog voor welke kleur jullie hadden gekozen.

Succes!

Hartelijke groet,

Mini7

ikbenhetgezeurzat
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 sep 2006 18:05

Re: Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Ongelezen bericht door ikbenhetgezeurzat »

Ik zal er wel helemaal niets van snappen maar als je een order ondertekend controleer je toch wel of de kleur goed is ingevuld!!

Traphuis116
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 nov 2009 16:07

Re: Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Ongelezen bericht door Traphuis116 »

ikbenhetgezeurzat schreef:Ik zal er wel helemaal niets van snappen maar als je een order ondertekend controleer je toch wel of de kleur goed is ingevuld!!
Als ik een order plaats, ga ik er toch vanuit dat de verkoper naar me geluisterd heeft en mijn wensen en eisen heeft begrepen. zelfde idee, maar dan andersom toch??

Dat er dan een menselijke fout plaatsvindt kan gebeuren, maar dan ben je zowel als consument als verkoper er toch bij gebaat om dit zo goed mogelijk op te lossen. De vraag is wie de fout heeft gemaakt, Brugman, die een verkeerde kleur invult, of de koper die minder verstand heeft van keukens, maar de order onvoldoende controleert. Ik vindt dat Brugman hier de fout heeft gemaakt.
Dat Brugman mee wil werken aan nieuwe keukenkastjes is netjes, maar als je als consument het gevoel hebt dat je voor iets moet betalen wat door een fout van iemand anders in veroorzaakt ga je hier toch iets aan doen. Klagen, je gelijk halen, of begrip zoeken bij anderen.
Ik kan me deze situatie goed voorstellen en zou er ook niet mee akkoord gaan. Helaas ben ik geen expert en heb ik de oplossing ook niet, maar ik zou als consument voorlopig mn poot stijf houden!

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Ongelezen bericht door gerland »

De vraag is wie de fout heeft gemaakt, Brugman, die een verkeerde kleur invult, of de koper die minder verstand heeft van keukens, maar de order onvoldoende controleert.
Traphuis116, je maakt een denkfout: het staat helemaal niet vast dat Brugman een verkeerde kleur heeft ingevuld. Tenzij je helderziend bent, is het misschien beter om je tot de feiten te beperken.

pclaes
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2010 16:29

Re: Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Ongelezen bericht door pclaes »

Feit is dat Brugman wel degelijk de verkeerde kleur heeft ingevuld. Wij hebben op basis van de vele voorbeelden die Brugman heeft staan/liggen een keuze voor een frontkleur gemaakt (er was zelfs nog enige discussie welke we nu moesten nemen, waarbij de uiteindelijk op de order genoteerde kleur niet eens ter sprake is gekomen en niet eens is getoond - maar dat weten wij niet omdat we de kleurcodes/omschrijvingen niet zagen!). Wij gaan er dan denk ik terecht van uit dat de verkoper de juiste kleurcode + omschrijving van onze keuze onthoudt om die op het orderformulier in te vullen, een paar minuten later. Ook qua omschrijving van de kleur als 'controle' wordt je immers vaak niet wijzer, aangezien die meestal ook niet zoveel zegt (je komt de meest vreemde namen tegen en zijn per bedrijf weer verschillend). Het is dan volgens mij logisch, als koper, om te verwachten dat de verkoper goed heeft gekeken wat achter op het voorbeeld stond dat wij hebben gekozen (dat heeft hij gezien terwijl wij de voorkant bekeken om de keuze te maken) en dat goed overneemt. Dan kun je de order verder 1 keer controleren, 2 keer controleren of 100.000 keer controleren: wij waren niet van plan de frontkleur te veranderen dus hebben nooit aanleiding gehad om daar nog eens naar te moeten kijken om te controleren. Ik kan het kennelijk niet vaak genoeg zeggen: wij kiezen een frontje op basis van kleur, zien daarbij alleen de voorkant (dus zonder kleurcode/omschrijving) en het is dan vervolgens de taak (en ik meen nog steeds ook de verantwoordelijkheid) van de verkoper om de juiste kleur op het orderformulier te noteren.

Om de verkoper die ons indertijd heeft geholpen erbij te halen kan helaas niet. Bij Brugman worden de verkopers periodiek allemaal verwisseld, waar we ook al problemen mee ondervonden met de badkamer. Je bespreekt al je ideeen met de ene persoon, en komt een paar maanden later terug en die persoon blijkt verdwenen te zijn. Kun je nog eens alles uit gaan leggen. Maar dat terzijde. Bovendien vermoed ik dat de verkoper door zijn superieur onder druk zou kunnen worden gezet om Brugman gelijk te geven, en niet de klant. Het gaat ze immers (best veel) geld kosten als alle kasten vervangen moeten worden.

Hoe dan ook: een gewaarschuwd mens telt voor twee. De contacten die we hebben gezocht, zoals met het filiaal, hoofdkantoor, meubelbranche, duiden allemaal op hetzelfde (zoals ook al een paar keer is aangehaald in dit forum): hoe kun je dit bewijzen? Het is alleen teleurstellend dat je zelfs bij een goede keukenzaak dus toch alles zelf nog moet controleren, zelfs de zaken waar je als koper verwacht dat daar geen fout mee gemaakt kan worden (kleur is net uitgezocht en wordt nagenoeg meteen opgeschreven).

Overigens wel heel typerend hoeveel fouten er met keukens (in zijn algemeenheid) wordt gemaakt. Ik heb nog van bijna niemand gehoord dat het in één keer goed is gegaan... Er is altijd wel iets. Vergissen is menselijk en waar gewerkt wordt vallen spaanders, maar dan moet je het over uitzonderingen hebben. Bij keukens krijg ik het idee dat het bijna uitzondering is dat het goed gaat.

Maar mocht iemand nog goede tips hebben voor ons probleem, dan horen wij die graag. In ieder geval iedereen die al gereageerd heeft daarmee: dank u/je!

chol
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2008 21:03

Re: Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Ongelezen bericht door chol »

Het is vervelend, maar even iets anders...

Als je een auto koopt en je wilt mat lak, dan controleer je toch ook of de
verkoper dit juist heeft genoteerd?? Ditzelfde geld natuurlijk ook voor de
keuken. Iedereen kan een fout maken met een code o.i.d. en de kopende partij
zal dit net zo goed moeten controleren. Brugman heeft net als elke andere
keukenzaak verkoopboeken waar alle deurtjes instaan met de bijbehorende
deurcodes. Dus dit is heel makkelijk te controleren.

Wanneer er een verkeerde kleur is ingevuld, is dit heel vervelend en tuurlijk ook
een fout van de winkel. Echter heeft u uw handtekening gezet en hebben zij dus
het bewijs dat zij hebben geleverd dat zij moesten leveren. Het is dus heel
netjes van de zaak om het op te lossen door alles tegen inkoopprijs te leveren.

16again
Berichten: 16103
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Ongelezen bericht door 16again »

Ook qua omschrijving van de kleur als 'controle' wordt je immers vaak niet wijzer, aangezien die meestal ook niet zoveel zegt
Stond er nu een kleuromschrijving op overeenkomst of bevestiging, of alleen kleurcode ?
Bij aflevering kregen wij een volstrekt afwijkende frontkleur
Een compleet andere kleur had in omschrijving op dienen te vallen lijkt , een net afwijkende kleurtint daarentegen niet.

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Ongelezen bericht door alfatrion »

pclaes schreef:Feit is dat Brugman wel degelijk de verkeerde kleur heeft ingevuld.
Nee, dat is juist het twistpunt. Jij stelt dat Brugman de verkeerde kleur heeft geleverd. Brugman, echter, stelt dat ze de juiste kleur hebben geleverd en onderbouwen dit met het contract met jouw krabbel er op. Hoewel ze hiermee sterk staan, is het niet onmogelijk om dit te weerleggen. De vraag is alleen wat kun jij hier tegen in aandragen als bewijs?

pclaes
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 aug 2010 16:29

Re: Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Ongelezen bericht door pclaes »

Bij het kopen van een (nieuwe) auto heb je van te voren al via brochures of internet kunnen nagaan welke kleur je graag wilt hebben, zodat je bij het invullen van de order weet welke kleurnaam op het formulier moet komen. Bij keukens heb je dat niet. Daar zie je in de showroom alle kleuren op een rijtje liggen en daar kies je uit wat je mooi vindt. Het is dan alleen de verkoper die de code en naam kent, omdat je als koper alleen de voorkant bekijkt. Dat was althans onze veronderstelling bij het kopen van de keuken. Nu hebben wij hier wel een wijze les geleerd voor als we ooit nog eens een nieuwe keuken gaan kopen, namelijk dat je als koper zelf ook de code en naam moet bekijken van de kleur die je hebt uitgezocht omdat je er niet zomaar vanuit mag gaan dat de verkoper dat kan. Bij het lezen van een aantal reacties zijn er gelukkig genoeg mensen die dat vertrouwen kennelijk toch al niet hadden en daardoor wel alles controleren en door de verkoper willen laten zien wat ze net 2 minuten geleden hebben uitgezocht. Voor hun is mijn bericht dan ook niet bedoeld. De vergelijkingen die worden getrokken blijken vaak ook niet vergelijkbaar, simpelweg doordat je bij het kopen van een keuken veel minder informatie vooraf kunt krijgen (bijvoorbeeld over kleuren) dan bij andere producten waar wel alles via brochures of internet vooraf uit te zoeken valt.

Overigens is een volstrekt andere kleur wellicht verkeerd uitgedrukt. Wij hadden donkerbruin houtmotief met een grijstint erin uitgekozen, en kregen een kleur zonder grijstint en wat ander bruin houtmotief. Het is geen verschil tussen groen en paars, om dat duidelijk te hebben (en daarmee dus meer een afwijkende kleurtint om in de woorden van 16again te spreken - sorry voor de onduidelijkheid). Maar in onze ogen was het wel een groot verschil. Op het orderformulier staat overigens een code + naam, maar of iets 'tabak' of 'oak gris' of wat dan ook heet; zou u het verschil op basis daarvan direct opvallen, vooral als verschillende houtsoorten ook niet zoveel zeggen? Lijkt me niet, tenzij u zelf verkoper van producten bent waarin dat soort kleurnamen wordt gebruikt of vervelende ervaringen hiermee heeft gehad. Het is en blijft daarom wel degelijk een feit dat Brugman de verkeerde kleur heeft ingevuld. Maar het is zoals eerder al in mijn bericht aangegeven een probleem om dat te bewijzen, dat ook door anderen wordt gezegd in dit forum. Uitleggen hoe het keuzeproces is gegaan zegt de huidige verkoper niets omdat ze het zelf niet waren waarmee de keuze is gemaakt. Ander feit daarmee is dat ik inderdaad geen bewijs heb. Het doel van dit forumbericht was daarom dan ook vooral om anderen te waarschuwen dat ze niet zomaar alles moeten aannemen wat de verkoper op het orderformulier schrijft, zelfs niet als je iets net hebt uitgezocht en de verkoper dat meteen opschrijft. Bij het doornemen van de order, ook als je niets wilt veranderen, moet je de verkoper toch nog maar eens vragen om alles te laten zien wat je hebt uitgekozen om dit soort problemen te voorkomen.

Overigens zijn we wel aan de kleur gewend en de keuken staat - mede dankzij de nieuwe vloer - wel heel erg mooi. Maar dat neemt niet weg dat het niet onze keuze was. We kunnen er desalnietemin wel van genieten (wetend dat we er toch niets meer aan kunnen doen). Vanuit dat oogpunt zou ik dit bericht dan ook willen afsluiten, tenzij iemand nog een heel goed idee heeft. Maar bovenal: wees gewaarschuwd en vertrouw de verkopers niet dat ze het werk waarvoor ze door u en mij worden/zijn betaald zonder meer goed doen. Controleer alles wat ze opschrijven, vooral omdat het in tegenstelling tot bijvoorbeeld een auto niet mogelijk is van te voren zelf uit te zoeken welke keuzes je wilt maken (bijv tav kleur of accessoires). Dit zal overigens ongetwijfeld ook voor apparatuur gelden, maar dat is bij ons allemaal goed gegaan en geen onderwerp van deze discussie.
Iedereen daarom bedankt voor de suggesties of 'medeleven'!

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Ongelezen bericht door pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door pfffff op 26 sep 2011 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

gerland
Berichten: 772
Lid geworden op: 29 nov 2005 17:57

Re: Verkeerd ingevulde order bij Brugman Keukens - wij de pineut

Ongelezen bericht door gerland »

@pclaes

Het verschil tussen een vaststaand feit en een opvatting van één van de partijen ziet u nog steeds niet hè?
Als ik met Brugman ga praten zullen precies het tegenovergestelde als "vaststaand feit" presenteren, denkt u niet?

Afijn, u vindt dat u kennelijk alles perfect gedaan heeft. Maar zeg eens eerlijk: zou u de volgende keer exact hetzelfde handelen of pakt u de zaken anders aan?

Gesloten