LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkleuren van keukens?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Verkleuren van keukens?

Ongelezen bericht door kweenie »

Misschien een beetje een stomme vraag. Ik heb het idee dat sommige keukens in de loop der tijd verkleuren. Als ik soms bij mensen op bezoek ben met een (vaak erg) oude keuken, dat die er dan niet meer zo 'fris' uitziet. (En dan niet door de vettigheid...) Vaak zijn dit dan waarschijnlijk de goedkoopste woningbouw-keukens, maar toch heeft me dat aan het denken gezet.

Hoe zit het met het verkleuren van nieuwe keukens (vooral door het licht)? Vooral omdat ik waarschijnlijk een hoogglans witte keuken wil, ben ik benieuwd hoe lang dat fris wit blijf. En is er daarbij nog verschil tussen gelakt en folie? Zijn bepaalde merken ook meer gevoelig voor verkleuren dan andere merken? En hoe snel gaat zo'n keuken verkleuren? Zit daar nog verschil in?

Ik begrijp dat dit voor veel keukens niet zo speelt, omdat je het bij gekleurde keukens en bv. ook creme keukens zo snel niet zult zien. Maar omdat ik liever geen creme/vanille/... keuken wil, maar écht wit, zal het waarschijnlijk wel meespelen. Heeft iemand hier informatie over?

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Verkleuren van keukens?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

UV licht verkleurd vrijwel alles, in mate van verkleuring schat ik de volgende volgorde in:

* Kunststof (melamine eerder als ABS of Abet)
* Massief hout
* Folie
* Massief hout (UV lak)
* Lak (al dan niet hoogglans)
* Acryl


Mijns inziens zal dit ongeveer kloppen; zo niet hoor ik dat graag.........

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verkleuren van keukens?

Ongelezen bericht door kweenie »

OK, bedankt! Daar kan ik wat mee.
Heb je ook enig idee hoe de 'verkleursnelheid' zich zo'n beetje verhoudt? Verkleurt kunststof bv. 2 keer zo snel?

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: Verkleuren van keukens?

Ongelezen bericht door GWTE »

Hallo kweenie,

Natuurlijk is het zo dat alle materialen onder invloed van uv licht een mate van verkleuring ondergaan. Echter onze ervaring is dat keukens nauwelijks (bijna niet) verkleuren (behalve hout). Zeker de eerste twee tot vijf jaar zijn de kleurverschillen niet te zien. Op de middel lange en lange duur kunnen er wel geringe kleurverschillen ontstaan deze zijn echter nauwelijks te zien omdat de verkleuring altijd over alle onderdelen optreed en geleidelijk gaat. Zeker bij hoogglans lak zullen de verkleuringen nauwelijks optreden (kleurecht). Als de keuken in het volle zonlicht staat kunnen wel behoorlijke verkleuringen optreden.
Dat sommige keukens niet meer zo “fris” zijn (geel-bruin) heeft vaak een andere oorzaak. Bij het merendeel van de gevallen van geel-bruinverkleuring is de meest waarschijnlijke oorzaak tabaksrook. Andere mogelijke oorzaken zijn bakken en braden maar ook kaarsen en olielampjes, al deze zaken spelen vaak een rol bij het verkleuren van de keuken of keukendelen. Goed schoonmaken met ammonia of andere middelen kunnen goed werken en verder natuurlijk......niet meer roken. :)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verkleuren van keukens?

Ongelezen bericht door kweenie »

Bedankt voor de info. Een lakkeuken is dus waarschijnlijk wel redelijk 'kleurecht'.

Wij roken niet, dus daardoor zal de keuken niet zo snel verkleuren. Maar ja, bakken en braden zullen we toch wel doen in de keuken...

Ik ben in elk geval gerustgesteld dat ik niet al te bang hoef te zijn voor verkleuring. En ik heb er weer een argument bij om voor een lakkeuken te kiezen... (Nu de portemonee nog overtuigen.)

Gesloten