LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bestekla vaatwasser handig?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
greet41
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jul 2006 11:55

bestekla vaatwasser handig?

Ongelezen bericht door greet41 »

Voor onze nieuwe keuken lijkt ons zo'n vaatwasser met bestekla handig. We hebben er een van Miele gezien. Volgens mij mik je het bestek er gewoon los in, je spreidt het een beetje uit, klaar. Maar de verkoper zei dat je het echt in die vakjes moet stoppen. Dat lijkt me lastig! Iemand ervaringen met dit systeem?
Groet, Greet

zonnig
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jun 2006 12:56

Re: bestekla vaatwasser handig?

Ongelezen bericht door zonnig »

Wij hebben nu zo'n 10 jaar een miele afwasmachine met bestelade.
Het lijkt wel makkelijk (omdat je nu meer ruimt overhoudt voor borden, daar er geen bestekbak meer aanwezig is), maar er kleeft een groot nadeel aan:
Bestek wat helemaal achteraan ligt wordt niet goed schoon (merk je zeker bij lepels). De sproeiarm redt het eenvoudig niet (wat de verkoper ook zegt, dit is de praktijk).
Maar het ruimt wel makkelijk uit.
Het zou nog makkelijk zijn als je zo'n besteklade in je la van de keuken hebt; dan is het gewoon wisselen van besteklade (heb ik eens aan zitten denken, maar daar is het dan ook bij gebleven).

Dus voor makkelijkheid en ruimtewinst is het ideaal.
Voor schoonmaken is het wat minder.

Oh ja, voor de zekerheid hebben we dit ook aan 2 monteurs voorgelegd van Miele (die kwamen toch al langs omdat de pomp vervangen moest worden en bij onze Miele koelkast de temperatuur-sensor; gelukkig 10 jaar garantie bijgekocht!). Ook deze verklaarde allebei dat dit schoonmaak "probleem" bekend is bij een besteklade.

greet41
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 jul 2006 11:55

Re: bestekla vaatwasser handig?

Ongelezen bericht door greet41 »

hoi zonnig,
dank voor je reaktie. Spreid jij het bestek gewoon een beetje uit of doe je echt in de daarvoorbedoelde vakjes? Is dat laatste niet een rotwerkje?

Martin K
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 jul 2006 12:54

Re: bestekla vaatwasser handig?

Ongelezen bericht door Martin K »

Je moet alles netjes op z'n plaats leggen (bij voorkeur op z'n kant)
Het ouderwetse mandje onderin de machine is handiger.

Grootste nadeel van de bestekla: de bruikbare hoogte in het bovenvak is kleiner.

Als je het bovenrek dan lager zet, passen vaak de borden weer niet goed onderin.

Ter info: Heb 15 jaar mandje gehad en nu een jaar of 5 een besteklade.

zonnig
Berichten: 9
Lid geworden op: 26 jun 2006 12:56

Re: bestekla vaatwasser handig?

Ongelezen bericht door zonnig »

Nee hoor, niks "netjes" in de daarvoor bestemde vakjes.
Gewoon wat uitspreiden en afwassen maar.
Tuurlijk deden we het in het begin wel netjes, maar qua schoonmaken maakt dat helemaal niks uit.
Maar wel op 2 belangrijke dingen letten:

Het vieste deel dus niet achteraan leggen (zie eerder in de Topic)
Geen "goedkoop" bestek direct bij het "betere" bestek leggen.
Op de één of andere manier onstaat er oxidatie en dat is dan op beide bestekken te zien (roestkleur).
Nu hebben we daar wat ruimte tussen gelaten en nooit meer oxidatie.
(Wij kregen het van kinderbestek en messen uit een messenblok (van een goed merk, maar ik weet de naam zo niet).

Even over Miele: Wij hebben in keuken alles van Miele en hebben er 10 jaar garantie bij gekocht. Bij de afwasmachine is 2 maal toe de pomp vervangen; 1 maal het klepje voor het wasmiddel en 1 maal de houder voor een sproeiarm (standaard klacht; verkeerd materiaal tijdens fabricage volgens de monteur).
Bij onze koelkast 1 maal de temperatuur sensor vervangen.
Het kan allemaal stuk gaan, dat weet ik wel, maar ik was blij met de extra gekochte garantie; zonder gezeur alles vervangen (was na ongeveer 7 jaar).
Overigens raadt de monteur van Miele aan om gewoon afwaspoeder te gebruiken ipv de dure blokjes. Dat gebruiken we nu dan ook.

Mr.P
Berichten: 195
Lid geworden op: 01 okt 2005 10:24

Re: bestekla vaatwasser handig?

Ongelezen bericht door Mr.P »

Mijn persoonlijke ervaring met de besteklade is ook optimaal. een machine die ik mijn klanten dan ook vaak aanraad.
Zelf geen problemen met niet schoon bestek alleen een enkele keer als er nog teveel aardappel aan gezeten heeft.

Het netjes leggen is een kwestie van enkele seconden meer tijd besteden aan het ruimen. Dat probleem van oxidatie treedt hierdoor niet op. In een bestekbakje onderaan is dit risico veel groter.

Ander voordeel van de Miele vind ik dat er geen plastic (afbreekbare) bakjes en rekjes in zitten. Alles is uitgevoerd in geplasticficeerd draadstaal.
Dus ik adviseer graag een Miele. (en dat is niet voor winst).

Mr.P.

joly
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 okt 2006 15:10
Locatie: Gelderland
Contacteer:

Re: bestekla vaatwasser handig?

Ongelezen bericht door joly »

Hi,

De bestekla van Miele vind ik toch wel een beetje ondergewaardeerd. Ik heb zelf al de 2e afwasmachine met bestekla en gebruik het al meer dan 10 jaar met veel plezier.

Vroeger hadden mijn ouders van die bestekhoudertjes en dat vonden wij zo'n onhandige onzin. We waren erg blij toen dat afgeschaft werd.

Maar toen kochten ik zelf een mooie bestekcassette en die ging in notime naar de knoppen in de bestekbak. Dus heb ik maar die verfoeide bestekhouders gekocht.

De bestekla van Miele was daarvoor een uitkomst. En werkt het na een beetje gewenning heel prettig. Maar als je het vervolgens gewoon in de la smijt is dat natuurlijk zonde van de tijd die je er in steekt om het netjes neer te leggen.

Dat het bestek niet zo schoon zou worden als de rest heb ik ook geen last van. Overigens dacht ik dat de messen achteraan horen te liggen, omdat die zwaarder zijn. Lepels en vorken liggen bij mij altijd in het midden en dus het best bereikbaar voor de sproeiarm.

Het enige wat ik echt jammer vind is dat alleen Miele dit heeft en dat je dus onwijs beperkt bent in je keuze. En ik heb wel altijd het gevoel gehad dat Miele op vaatwasgebied niet zo goed is als andere.
De bestekla is voor mij echt een voorwaarde want ik wil mijn bestek graag mooi houden. En dat werkt ook hartstikke goed want je zou m'n bestek echt geen 15 jaar (dagelijks gebruik) geven.

Dus als je je bestek mooi wil houden, neem die irritante bestekhoudertjes en een vaatwasser met bestekla. Succes verzekerd.

Groetjes, Joly
Laatst gewijzigd door joly op 22 okt 2006 15:48, 2 keer totaal gewijzigd.

een
Berichten: 320
Lid geworden op: 05 aug 2006 08:16

Re: bestekla vaatwasser handig?

Ongelezen bericht door een »

Miele is natuurlijk gewoon zo'n beetje de beste keus maar ik vind de besteklade niet prettig. Een 'gewone' bestekbak werkt veel prettiger. En van de eerder genoemde oxidatie heb je alleen last als je de vaatwasser te lang dicht laat zitten als ie klaar is. Gewoon op een kier zetten als het programma afgelopen is.

Overigens hebben wij nu in onze nieuwe keuken een Siemens genomen en die bevalt ook prima, net als de Miele!

siemens
Berichten: 232
Lid geworden op: 08 apr 2008 19:33

Re: bestekla vaatwasser handig?

Ongelezen bericht door siemens »

ik zag pas ook een siemens vaatwasser/vrijstaand met een bestek la .
mischien iets goedkoper dan miele!

604ssb

Re: bestekla vaatwasser handig?

Ongelezen bericht door 604ssb »

Topic is TWEE jaar oud! Advies is vast niet meer nodig.....

siemens
Berichten: 232
Lid geworden op: 08 apr 2008 19:33

Re: bestekla vaatwasser handig?

Ongelezen bericht door siemens »

Was ook bedoeld voor de mensen die in de toekomst deze vraag hebben. :wink:

604ssb

Re: bestekla vaatwasser handig?

Ongelezen bericht door 604ssb »

Als men in de toekomst een vraag heeft, kan men ook pas dan reageren!
Dus als ik over 10 jaar een nieuwe auto wil, ga jij me nu adviseren welke dat zou moeten zijn?

Roos D.
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:02

Re: bestekla vaatwasser handig?

Ongelezen bericht door Roos D. »

[quote] Topic is TWEE jaar oud! Advies is vast niet meer nodig.....

Ja hoor, de toekomst is Nu. Ik sta voor de aankoop van mijn eerste afwasmachine en dit is precies mijn vraag. Ik wil eigenlijk gewoon een superstille machine met een bestekkorf, van Miele of Siemens/Bosch. Tegenwoordig zit in alle duurdere (stille) modellen zo'n besteklade. Zijn die dingen in de afgelopen twee jaar misschien nog verbeterd qua functionaliteit en gebruiksgemak? Ik heb (nog) geen duur bestek, maar als je alles er los in legt gaat het dan niet rammelen? Ben dus benieuwd naar ervaringen met State of the Art van besteklades.

arnieparnie
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 jun 2008 20:07

Re: bestekla vaatwasser handig?

Ongelezen bericht door arnieparnie »

Ik heb een vaatwasser met een besteklade en ik vind het helemaal top. Je kunt er heel veel bestek in kwijt. Ik zorg altijd wel dat ik het er netjes in leg. Dat kost overigens nauwelijks extra tijd. Na de afwas is je bestek alvast lekker overzichtelijk gesorteerd. Dat helpt bij het opruimen.

Het belangrijkste is dat de bestekla zorgt voor superschoon bestek én extra ruimte in de vaatwasser. Ik zou zeggen: ga er voor!

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: bestekla vaatwasser handig?

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Bijven proberen 604ssb, blijven proberen..........................


Een besteklade is een juiste oplossing voor het goed reinigen van het bestek. Echter moet u wel het geduld op kunnen brengen om het bestek te sorteren in plaats van het in 't mandje te planten. Vandaar voor mij persoontje geen besteklade; maar ben best nieuwsgierig of er merken Miele gaan volgen want niet iedereen denkt en reageert hetzelfde. (dat is overduidelijk op dit forum).

siemens
Berichten: 232
Lid geworden op: 08 apr 2008 19:33

Re: bestekla vaatwasser handig?

Ongelezen bericht door siemens »

siemens


Geplaatst op 20 Jul 2008 16:06 door siemens


--------------------------------------------------------------------------------

ik zag pas ook een siemens vaatwasser/vrijstaand met een bestek la .
mischien iets goedkoper dan miele!
8)

keukenklepper
Berichten: 600
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:20

Re: bestekla vaatwasser handig?

Ongelezen bericht door keukenklepper »

:lol:
Laatst gewijzigd door keukenklepper op 25 mar 2010 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: bestekla vaatwasser handig?

Ongelezen bericht door rayke »

enorme hoeveelheid aan theelepels.
Sjonge, zelfs in een showroom met die ENORME hoeveelheid theelepeltjes leg je d'r nog maar 2,3 misschien 4 tegelijk in.
Nee, kletter ze maar in een bestekbakje en maar prutsen omdat die rotlepeltjes in dat mandje vastblijven zitten. Doe mij maar die besteklade van Miele :D

In een thuissituatie net zo. Zoveel werk is het niet even dat bestek erin leggen.

Voor de rest is Miele gewoon de beste in vaatwassers!

Dilay
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2008 11:47

Re: bestekla vaatwasser handig?

Ongelezen bericht door Dilay »

Wij hebben ook een Miele vaatwasser met besteklade gekocht. Heb er nog geen ervaring mee, ben benieuwd of dat gaat bevallen :)

Polly Parker
Berichten: 52
Lid geworden op: 08 feb 2007 15:58

Re: bestekla vaatwasser handig?

Ongelezen bericht door Polly Parker »

Gewoon ervoor gaan!!!

Hij bevalt me supergoed. heb in mijn vorige huisen-dus-keuken een bestekkorf gehad, waar in niet happy mee was. Slordig, gefriemel af en toe om het er uit tekrijgen.

Mijn bestek is nu superschoon,l ligt mooi op een rijtje in de bestekla in mijn afwasmachine, wat totaal geen extra tijd kost.

Gewoon gaan voor die Miele.

Polly

In het begin liepen we wel eens naar de keuken om te kijken of ie het wel deed .... zo sil is ie :)

Gesloten